روش های بازاریابی محتوایی

این روزها تعداد کمی از بازاریابان، درباره نیاز به یک استراتژی بازاریابی محتوایی فکر شده و قوی بحث کرده و آن را موثر می دانند. اکثر برند های معروف روی ایجاد محتوا و انتشار آن، سرمایه گذاری می کنند، ولی این به این معنا نیست که تمام سرمایه ی آنها به صورت موثر استفاده می شود.

اثر بخشی بازاریابی محتوایی شما با هر استراتژی، به شدت به برند و فضایی که در آن کار می کنید وابسته است. برای مثال، بنا به گزارشی که توسط موسسه بازاریابی محتوای MarketingProfs منتشر شد، برای بازاریابان B2B، خبرنامه های الکترونیک، رویدادهای شخصی، تصاویر و محتوای شبکه های اجتماعی، موثرترین تاکتیک است.

ولی بازاریابی محتوایی فقط با کانال های موجود و تاکتیک های مورد استفاده ی کسب و کارها، تعریف نمی شود. بهترین نوع بازاریابی محتوا از سوی کسانی دیده می شود که هم از نظر علمی و هم از نظر هنری، محتوای مورد پسندی برای کاربر تهیه کرده باشند. مهم نیست که برای چه محصولی بازاریابی می کنید، موثرترین ویژگی های یک بازاریابی خوب در بین همه ی مدل های بازاریابی مشترک است. در ادامه به بررسی این ویژگی ها می پردازیم:

بازاریابان محتوایی خوب، اصول اساسی روزنامه نگاری را رعایت می کنند

برای برخی ممکن است بسیار ناخوشایند به نظر برسد که بازاریابی محتوایی را با روزنامه نگاری قیاس کنیم، اما بهتر است بدانید که بهترین بازاریابان محتوا، کسانی هستند که علم خوبی از اصول اساسی روزنامه نگاری دارند و تلاش می کنند که محتوای تولید شده ی خود را به این اصول نزدیک سازند. با توجه به گزارشی از MarketingProfs و CMI، 66 درصد از بازاریابان B2C شرح وظایفی برای حق تحریریه دارند ولی تنها 39 درصد آن را ثبت می کنند. در میان بازاریابانی که رتبه بندی سازمان آنها متاثر از بازاریابی محتوایی است، این درصد از اسناد و مدارک تا 50 درصد افزایش می یابد.

شرح وظیفه حق تحریریه در سازمان ها، به ایجاد فرهنگ بازاریابی به گونه ای که درکی از محتوای مناسب داشته باشند، کمک می کند. به علاوه، باعث می شود که بازاریابان اهمیت ایجاد محتوا را در یک مد فکری، درک کنند. محتوا تنها زمانی منجر به ارزش برای برند می شود که ارزشی برای مشتریان ایجاد کند و از طرفی باید بدانید که تعصب مشتریان بر روی محتوا نیز قابل انکار نیست. آنها اطلاعاتی می خواهند که بر اساس حقایق مستند شده باشد نه اینکه یک نسخه ی تغییر یافته توسط یک نام تجاری. بهترین بازاریابان، تحقیق می کنند و محتوا را به منابع معتبر ارجاع می دهند. ارجاع معتبر و تلفیق هنر و علم، از اصول روزنامه نگاری است.

بهترین بازاریابان محتوایی ترسی از احساساتی شدن ندارند

مانند روزنامه نگاران خوب، بازاریابان محتوایی خوب نیز، نیاز به عینیت و دقت را درک می کنند اما به این حقیقت که احساسات چیزی است که زندگی مردم را می سازد نیز بی اعتنا نیستند. حتی خشک ترین نوع محتوا نیز، وقتی که صورت انسانی به خود بگیرد، بهبود چشم گیری در دید مخاطب خواهد داشت.

زمانی که شما چند ثانیه برای جلب توجه فرد فرصت دارید، به شرطی موفق خواهید بود که روی غلیان احساسات او تمرکز کنید. طنز، ترس، شوک، مهربانی و … احساساتی است که می توانید آن را انتخاب کرده و داستان خود را با آن همراه کنید. کلید ایجاد محتوای موثر این است که احساسات را در محتوا جریان دهید و بگذارید که داستان مد نظر شما در دل آن آشکار شود.

به طور مثال فرض کنید که می خواهید با عده ای در مورد اهمیت بیمه صحبت کنید، با صحبت های معمولی و اصولی در این باب، احتمالا با خنده و تمسخر آنها رو به رو خواهید شد. اما اگر داستان خوانواده ای که همه چیز به جز سگ خود را در حادثه ی سیل از دست داده اند را برای آنها بازگو کنید، توجه آنها را به خود جلب خواهید کرد، سپس می توانید از این توجه استفاده کرده و ضرورت داشتن بیمه را بیان کنید.

شاید در خیلی از موارد، ایجاد محتوا به این شکل کلیشه ای به نظر برسد، اما اگر نویسنده ی مشتاقی باشید، می توانید با استفاده از چند ترفند ساده برای جذب احساسات و توجه افراد، بازاریابی محتوایی خوبی را پیش گیرید.

به یاد داشته باشید که آنچه شما می دانید مهم نیست، مهم این است که مخاطبان هدف شما چه چیزی می دانند. آنها چه کسی هستند و چه چیزی تحریکشان می کند؟ چه تجربیات معمولی به اشتراک می گذارند و محتوای شما چه گونه می تواند به صورت معنا داری با آنها ارتباط بر قرار کند؟ تصور نکنید که دنیای شما در مود آنها نیز صدق می کند. برای استفاده از احساسات مخاطب، باید آنها را بشناسید. بهتر است اجازه دهید که تجربیات آنها، محتوای شما را تشکیل دهند.

بازاریابان خوب محتوایی، به همه ی کانال ها فکر می کنند

بهترین محتوایی که در یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و یا دیگر کانال های شبکه های اجتماعی خلق می شوند باید داستانی در پس پرده داشته باشند که بسیار عمیق تر از یک محتوای ساده ی بصری باشد. محتوای خوب باید روایتی به دنبال داشته باشد و بهترین روایت زمانی شکل می گیرد که محتوای ما پیوندی از علم و هنر باشد. هنر، دارایی های معنی داری ایجاد می کند که می تواند در کانال های مختلف، منتشر شود. علم نیز زمانی موثر خواهد بود که با استفاده از تجزیه و تحلیل مخاطبان اصلی، روایت خود را گسترش دهیم.

موثرترین بازاریابان محتوایی برندی سازگار با کانال ها و دستگاه های مختلف، ایجاد می کنند. بدیهی است که باید کال تو اکشن ها در کانال های مختلف، متفاوت باشد.

همانگونه که پیش تر اشاره کردیم، بهترین بازاریابان محتوایی کسانی هستند که هنر و علم را با هم ادغام می کنند، اما این بدان معنا نیست که هنرمندان به یک بخش کار و متخصصان علمی به بخش دیگر کار رسیدگی کنند. بازاریابان محتوایی خوب باید قادر به عملکرد مناسب در هر دو بخش باشند.

بازاریابان خوب محتوایی، به معیار های اساسی فکر می کنند

چگونه می توان موارد کیفی مانند پست های شبکه های اجتماعی را به موارد کمی تبدیل کرد؟ بدون معیارهای مناسب در استراتژی ها، قطعات محتوایی در بازاریابی موثر نخواهند بود. معیار درست برای هر کسب و کاری متناسب با رقابت ها و ارزش گذاری های منحصر به خود است اما در ادامه 14 مورد از مفید ترین معیارها را بیان می کنیم:

  • بازدیدهای منحصر به فرد
  • دانلودها
  • زمان صرف شده ی کاربر در صفحه (Time on page)
  • لینک های ورودی
  • به اشتراک گذاری ها
  • نظرات و تعاملات
  • هزینه هر کلیک
  • هزینه ی هر هدایت (Cost per lead)
  • نسل هدایت (Lead generation)
  • ارزش قرار داد سالانه ( Annual contract value)
  • نفوذ (Influence)
  • نرخ تبدیل (Conversion rates)
  • دنبال کنندگان یا مشترکین
  • رشد

قطعا شما به همه ی این معیارها نیاز ندارید، شاید بهترین معیار برای شما اصلا در این لیست نباشد، عاقلانه انتخاب کنید. مهمتر از همه این است که حتما معیاری را انتخاب کنید. بسته به کسب و کار و اهداف مورد نظر بازاریابی محتوایی، باید چند معیار اساسی را برای بررسی میزان پیشرفت و اثر بخشی تلاش های خود، انتخاب کنید.

بازاریابان محتوایی خوب، جلساتی برای بحث در مورد استراتژی های خود برپا می کنند

بدیهی است که بازایابی محتوایی موثر به طور تصادفی اتفاق نمی افتد و در خلاء ایجاد نمی شود. موثرترین بازاریابان محتوایی بخشی از یک تیمی هستند که با یکدیگر پیش رفته و به استراتژی های تاثیر گذار دست یافته اند.

بنا به گزارشاتCMI  و MarketingProfs حدود 48 درصد از بازاریابان محتوایی جلساتی برای بحث در مورد استراتژی های محتوایی خود به صورت روزانه و یا هفتگی برگزار می کنند. جالب است بدانید که آن دسته از بازاریابان B2C که به صورت روزانه یا هفتگی جلسات همفکری برگزار می کنند، بیشتر از کسانی که به صورت هفتگی یا ماهانه دور هم جمع می شوند، بهره وری خواهند داشت. شاید به نظر برسد که نباید برای هر استراتژی زمانی را صرف همفکری کرد ولی به خاطر داشته باشید که موثرترین استراتژی ها از دل جلسات طوفان فکری، ایجاد می شوند.

در بازاریابی محتوایی دقت و پیگیری تلاش ها و موفقیت های پیشین، اهمیت ویژه ای دارد. انتخاب معیارهای اساسی در بازاریابی محتوا موثر است، اما به خاطر داشته باشید که این معیارها باید با اهداف گسترده ی سازمانی بازاریابی، سازگار باشند.

جای تعجب نیست که فروش، در صدر این لیستِ معیار سنجی، قرار داشته باشد. در واقع فروش، هدف نهایی هر کسب و کاری است که برای آن، بازاریابی محتوایی انجام می شود. می توان گفت برای 83 درصد از بازاریابان محتوایی، فروش یک هدف مهم است. اما فروش به اندازه ی شناخت برند، اهمیت ندارد. حدود 91 درصد از بازاریابان به دنبال brand awareness هستند ، 86 درصد به دنبال حفظ و وفاداری مشتری، 86 درصد به دنبال تعامل و 83 درصد به دنبال فروش هستند.

با توجه به موارد فوق، شما نیز سعی کنید استراتژی بازاریابی محتوایی را برای شرکت خود برگزینید که می دانید بیشترین تاثیر را خواهد داشت. در ابتدا اهداف خود از انجام این نوع از بازاریابی را به روی کاغذ آورده و با توجه به آن اهداف، بهترین استراتژی بازاریابی محتوا را اتخاذ نمایید.

تانی کال

یوکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *