رویدادهای نجومی اسفندماه سال 96

هم‌نشینی عطارد و ناهید، ماه و مشتری، مریخ و ماه و رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری را از مهمترین رویدادهای نجومی اسفند ماه ۱۳۹۶ می باشد. مهندس مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا رویدادهای نجومی آخرین ماه ِ زمستان ۹۶ را به ترتیب نام برد.

• سه شنبه ۸ اسفند ساعت ۱۸:۱۸ دقیقه ماه به کمترین فاصله با زمین می رسد و ۳۶۳ هزار و ۹۳۸ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت؛ در ضمن ساعت ۲۰:۵۸ دقیقه همین تاریخ، خوشه زیبای کندوی عسل ۲٫۳ درجه شمال ماه خواهد بود.
• چهارشنبه ۹ اسفندماه ساعت ۸:۳۳ دقیقه صبح به گره صعودی می رسد؛ پنجشنبه ۱۰ اسفند ساعت ۸:۳۹ دقیقه صبح ستاره دل شیر ۰٫۹ درجه جنوب ماه قرار خواهد داشت که برای مشاهده هم‌نشینی این اجرام بهتر است علاقه‌مندان بامداد این تاریخ و قبل از روشنی هوا این ستاره مشهور را در نزدیکی ماه پیش از بدر، جستجو کنند.
• جمعه ۱۱ اسفند ساعت ۴:۲۱ دقیقه بامداد، ماه به وضعیت بدر (ماه کامل) خواهد رسید و یکشنبه ۱۰ اسفند سیاره تیر ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح، ۱٫۱ درجه ای سیاره ناهید قرار خواهد گرفت و فرصت بسیار مناسبی است تا رصدگران این دو سیاره داخلی (دو سیاره از زمین به خورشید نزدیکترند) سامانه خورشیدی را بسیار نزدیک به یکدیگر در شامگاه این روز مشاهده کنند.
عکاسی از این پدیده خالی از لطف نیست به ویژه آن که سیاره ناهید با درخشش بسیار زیاد خود در افق غربی آدرس خوبی برای شناخت و رصد دقیق تر سیاره تیر خواهد بود که همواره نزدیک با افق است و فرصت کمتری برای مشاهده آن در اختیار آماتورهای تازه کار قرار دارد.  نبود نور مزاحم ماه (به علت عدم طلوع ماه قبل از تاریکی کامل آسمان) شرایط به مراتب مناسب تری جهت رصد با تلسکوپ و عکاسی با تله‌های قوی از این هم‌نشینی منحصر به فرد و یا در تلفیق با بناها و عوارض طبیعی زمین برای رصدگران فراهم خواهد کرد. همچنین سیاره نپتون ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه این روز به وضعیت مقارنه با خورشید خواهد رسید و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار دارد بنابراین با توجه به این توضیح سیاره مذکور قابل مشاهده نخواهد بود.
• چهارشنبه ۱۶ اسفند ساعت ۱۰:۲۷ دقیقه صبح، سیاره غول سامانه خورشیدی یعنی مشتری ۴٫۱ درجه جنوب ماه قرار دارد و بامداد این روز و قبل از روشنی هوا فرصت مناسبی برای مشاهده هم نشینی ماه و مشتری خواهد بود.
• جمعه ۱۸ اسفند، ساعت ۱۴:۵۰ دقیقه ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد و شنبه ۱۹ اسفند سیاره سرخ مریخ ساعت ۴:۰۷ دقیقه بامداد، ۳٫۸ درجه جنوب ماه قابل مشاهده خواهد بود، در ضمن سیاره عطارد ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه این تاریخ به کمترین فاصله با خورشید خواهد رسید.
• یکشنبه ۲۰ اسفند ساعت ۶:۰۷ دقیقه بامداد، سیاره زحل ۲٫۲ درجه جنوب ماه است و این در شرایطی است که ماه در اوج زمینی بوده و ۴۰۴ هزار و ۶۸۲ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت.
• چهارشنبه ۲۳ اسفند ساعت ۷:۱۷ دقیقه صبح، ماه به گره نزولی رسیده و پایین مدار زمین قرار می گیرد و پنجشنبه ۲۴ اسفند سیاره عطارد به حداکثر کشیدگی شرقی خود رسیده و ۱۸٫۴ درجه با خورشید جدایی خواهد داشت که این بیشترین فاصله زاویه‌ای سیاره مذکور از افق در هنگام غروب خورشید است. بعد از این تاریخ سیاره عطارد به مرور به افق شامگاهی نزدیک و نزدیک تر می شود.
• یکشنبه ۲۷ اسفند، ساعت ۲۲:۳۷ دقیقه سیاره ناهید کمترین جدایی زاویه ای را با هلال زیبای ماه خواهد داشت اما شامگاه این روز و قبل از غروب ماه علاقه‌مندان آسمان شاهد هم‌نشینی بسیار زیبا هلال ماه با ناهید خواهند بود.
• در شامگاه دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ رصدگران دوباره فرصت خوبی برای مشاهده هم‌نشینی سیاره‌های عطارد و ناهید خواهند داشت و در حقیقت آخرین رخداد نجومی را با رصد این پدیده در سال ۱۳۹۶ مشاهده خواهند کرد؛ جدایی این اجرام حدود ۴ درجه (قطر دو بند انگشت در فاصله یک دست کشیده در راستای چشم رصد گر) است.
• سه‌شنبه ۲۹ اسفند ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه، خورشید به نقطه اعتدال بهاری می رسد و فصل بهار در نیمکره‌شمالی آغاز می شود که در این زمان در سراسر کره زمین طول روز و شب دقیقا با هم برابر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *