رکوردشکنی کارگردانان زن در سال 2019 با فروش 1.7 میلیارد دلاری؛ زنان کارگردان در سال 2020 چهار فیلم ابرقهرمانی بزرگ می‌سازند

اواخر سال ۲۰۱۶ «کیتلین کندی» مدیر استودیوی لوکاس‌فیلم همزمان با اکران «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» در مصاحبه با ورایتی در مورد تلاش‌های شرکت برای ایجاد تنوع جنسیتی میان کارگردان مثل تنوعی که با دادن نقش‌های اصلی به زنان ایجاد کرد گفت بود وقتی کارگردانی فیلمی از «جنگ ستارگان» را به زنی می‌سپارد می‌خواهد از موفقیت آن مطمئن باشد زیرا بدون داشتن تجربه نمی‌توان به سراغ تولید چنین فیلم‌هایی رفت.

در آن زمان، کارگردانان زن با تجربه به «پتی جنکینز»، «ایوا دوورنی» و «کاترین بیگلو» محدود می‌شد و فقط همین فیلمسازان زن تجربه‌ی کارگردانی پروژه‌های بزرگ را داشتند. با این حال کارگردانان مردی وجود داشتند که تنها با کارگردانی یکی دو فیلم مستقل به قلمرو هالیوود قدم می‌گذاشتند. «کریستفر نولان» و «جاس ویدن» از جمله این فیلمسازان مرد بودند که به یکباره کارگردانی «بتمن آغاز می‌کند» و «انتقام‌جویان» به آن‌ها سپرده شد. برادران روسو با «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» و «کالین ترورو» با «دنیای ژوراسیک»، «گرث ادواردز» با «گودزیلا»، «اندی موشتی» با «آن»، «تیم میلر» با «ددپول» و «تایکا وایتیتی» با «ثور: رگنراک» نیز از جمله دیگر فیلمسازان مردی بودند که پیش از همکاری با استودیوهای بزرگ تجربه‌ی زیادی نداشتند.

اما در سال ۲۰۲۰ شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد. پنج فیلم از بزرگ‌ترین عناوینی که سال آینده میلادی عرضه می‌شوند شامل چهار فیلم شاخص ابرقهرمانی، توسط زنان کارگردانی خواهند شد. «پرندگان شکاری» (Birds of Prey) به کارگردانی «کتی یان» در تاریخ ۷ فوریه، «مولان» (Mulan) به کارگردانی «نیکی کارو» در ۲۷ مارس، «بیوه‌ی سیاه» (Black Widow) به کارگردانی «کیت شورتلند» در ۱ می، «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) ساخته‌ی «پتی جنکینز» در ۵ ژوئن، و «جاودانان» (The Eternals) به کارگردانی «کلویی زائو» در تاریخ ۶ نوامبر سال آینده اکران می‌شوند.

به نظر می‌رسد که هیچ‌چیزی مثل پول در هالیوود تغییر ایجاد نمی‌کند و سال آینده در چنین ایامی برای اولین بار در تاریخ سینما شاید زنان سهمی به اندازه‌ی مردان در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سال داشته باشند. این تغییری است که غفلت از آن ممکن نیست. بدون تردید آغازگر این تغییر استودیوهای دیزنی و برادران وارنر بودند که خطر کردند و فیلم‌های پرخرج‌شان را به زنان سپردند. لازم به ذکر است که بازیگران نقش‌های اصلی پنج فیلم یاد شده را زنان تشکیل می‌دهند. در «جاودانان» چندین شخصیت زن از جمله نقش‌هایی با بازی «انجلینا جولی»، «سلما هایک» و «جما چان» وجود دارد. این در حالی است که استودیوی سونی دو فیلم ابرقهرمانی خود براساس «مرد عنکبوتی» شامل «ونوم ۲» و «موربیوس» را به ترتیب به «اندی سرکیس» و «دنیل اسپینوزا» سپرده و هنوز به زنان اعتماد ندارد.

در سال ۲۰۱۹ آثار کارگردانان زنی چون «جنیفر لی» تا «لولو ونگ» در میان ۱۰۰ فیلم پرفروش وجود دارد. شاید ایجاد فرصت برابر برای زن و مرد هنوز به واقعیت نزدیک نشده باشد اما پیشرفت در این زمینه محسوس است. در سال ۲۰۱۸ تنها دو فیلم از ۵۰ فیلم پرفروش را زنان کارگردانی کرده بودند، اما امسال از ۱۲۵ فیلمی که به صورت گسترده توسط استودیوهای بزرگ اکران شدند، ۱۹ فیلم توسط زنان ساخته شده بود و این رشد ۱۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

امسال سه فیلم از جمله «یخ‌زده ۲» (Frozen 2)، «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) و «اغواگران» (Hustlers) توسط فیلمسازان زن ساخته شدند و از فروش ۱۰۰ میلیون دلاری عبور کرده‌اند. در سال ۲۰۱۸ تنها «چین‌خوردگی زمان» (A Wrinkle In Time) بود که به سختی به این رقم رسید. در سال ۲۰۱۷ نیز «زن شگفت‌انگیز» و «آوازه‌خوان حرفه‌ای ۳» موفق به ثبت این رکورد شده بودند.

«یخ‌زده ۲» به کارگردانی «جنیفر لی» و همکار مردش «کریس باک» به زودی از فروش داخلی ۵۰۰ میلیون دلاری گذر خواهد کرد و فروش قسمت اول فیلم با ۴۴۳ میلیون دلار را پشت سر می‌گذارد و پرفروش‌ترین فیلمی می‌شود که توسط زنان کارگردانی شده‌اند. «کاپیتان مارول» که با همکاری «آنا بودن» و همکار مرد همیشگی‌ او «رایان فلک» تولید شد در رتبه‌ی سوم قرار می‌گیرد و «زن شگفت‌انگیز» به کارگردانی «پتی جنکینز» در رتبه‌ی چهارم.

به این ترتیب فروش کلی این ۱۹ فیلم به ۱.۷ میلیارد دلار می‌رسد و حتی بدون در نظر گرفتن «یخ‌زده ۲» و «کاپیتان مارول»، هفده فیلم باقی مانده رکورد ۸۰۰ میلیون دلاری را ثبت می‌کنند. در سال ۲۰۱۸ فیلم‌های کارگردانان زن بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش نکردند و در سال ۲۰۱۷ نیز به لطف «زن شگفت‌انگیز» از رقم به ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

«آنا هورندی» منتقد «واشینگتن پست» در فهرست ۱۰ فیلم برترش برای سال ۲۰۱۹ هشت فیلم به کارگردانی زنان انتخاب کرده است. نیمی از ۱۰ فیلم برتر «متاکریتیک» در سال جاری میلادی نیز به کارگردانان زن اختصاص دارند. فیلم «چهره‌ی یک زن در آتش» اثر تحسین‌شده‌ی «سلینا سیاما» در جایگاه دوم ایستاده، رتبه‌ی پنجم به «یادگار» (The Souvenir) به کارگردانی «جوانا هوگ» رسیده، «زنان کوچک» گرویگ ششم است، «برای سما» (For Sama) ساخته‌ی «وعد الخطیب» در رتبه‌ی هشتم جای گرفته و «وداع» به کارگردانی «لولو ونگ» رتبه‌ی نهم را از آن خود کرده است.

دیگر فیلم‌های تحسین‌شده‌ی ساخته‌ی زنان در سال ۲۰۱۹ شامل «بوک‌اسمارت» (Booksmart) به کارگردانی «الیویا وایلد»، «یک روز زیبا در محله» ساخته‌ی «ماریل هلر»، «اغواگران» که توسط «لورین اسکافاریا» کارگردانی شد می‌شوند.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *