سلام دوستان… بر خلاف همیشه و مقدمه های مفصل، این بار کار جدیدی می کنم و اصلا به مقدمه و حاشیه نمی روم. همین اول هم می گویم قصد ندارم همراه جو “امسال همه بد بودن” و … شوم و چون خیلی ها می گویند، من هم سوار موج شوم و بگویم “خیلی بد بودن همه!” مانند همیشه بنده دیدگاه خود را می گویم.

کنفرانس سونی بسیار کنفرانس عالی و فوق العاده ای بود، فقط به شاهکاری سال قبل نبود و سورپرایز معرفی انحصاری بزرگ نداشت که این هم دلیل دارد. خوب است گاهی به عنوان یک گیمر که صنعت گیم را حرفه ای دنیال می کند تنها به دیدن بسنده نکنیم و کمی با خود فکر و تجزیه و تحلیل کنیم و در مورد دلایل فکر کنیم. مطمئن باشید وقتی من و شما می دانیم خوب است که بازی انحصاری جدید معرفی شود سونی هم قطعا از ما بهتر می داند! اما شرکتی که حدود ۱۰ انحصاری عظیم در راه دارد و تقریبا همه استودیوهایش مشغولند نمی آید دوباره ۳ تا انحصاری بزرگ معرفی کند و کاری کند یک استودیویش دو بازی با هم بسازد یا آن قدر انحصاری ها بیش از حد شوند که انتشارشان با هم متقارن شود و فروششان پایین بیاید و برخی از آنها در کنار بزرگترها گم شوند.

مطمئن باشید وقتی من و شما می دانیم خوب است که بازی انحصاری جدید معرفی شود سونی هم قطعا از ما بهتر می داند! اما شرکتی که حدود ۱۰ انحصاری عظیم در راه دارد و تقریبا همه استودیوهایش مشغولند نمی آید دوباره ۳ تا انحصاری بزرگ معرفی کند

تقریبا تمام استودیوهای فرست پارتی سونی دارند بازی بزرگ انحصاری می سازند و دیگر نمی توان که به زور به آن ها گفت ۳ تا بازی دیگر هم معرفی کنید و شروع کنید. انحصاری های در حال ساخت سونی، واقعا یک سال آینده را کاملا گارانتی می کنند و باید این ها ساختشان تمام شود که پروژه بزرگ بعدی شروع شود. پس لطفا خیلی از روی علاقه زیاد یا تنفر شدید یا موج جو یا هر چیز دیگری نگویید کنفرانس خوب نبود. بله اتفاقا خوب نبود بلکه عالی بود. سونی کاملا می دانست که دارد چکار می کند. بگذارید تا همین تعداد انحصاری هایی که اکنون هستند، بیشتر معرفی شوند و به خوبی و خوشی ساخته و منتشر شوند تا بعد سونی برود سراغ معرفی بعدی ها در مراسم بعدی.

نمایش Uncharted: The Lost Legacy واقعا خیره کننده بود و حاضران ره با محیط های بی نظیر و صحنه های جذاب به وجد آورد. گویا چندین بار شاهد درگیری دو بانوی عزیز با هم نیز هستیم!

اصلا بگذارید تا نام ببریم. به نام های زیر دقت کنید:

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom ،Horizon: Zero Dawn ، Shadow of the Colossus ،Detroit: Become Human ، Days Gone ،Spiderman PS4 ،Uncharted: The Lost Legacy ،God of War

آیا دیگر صحبت خیلی خاصی هم لازم است؟ همین قدر کافی است که بدانیم تاکنون این حجم از عنوان انحصاری عظیم و AAA در یک کنفرانس E3 دیده نشده بود. آن قدر تعداد بازی ها زیاد بود که حتی این بار، کمترین حرف زدن را در تاریخ کنفرانس های سونی داشتیم! پشت سر هم انحصاری و انحصاری و انحصاری. فکر می کنم باید نام این کنفرانس سونی را اختصارا “کنفرانس انحصاری ها” بگذاریم. ۶ انحصاری عظیم و جدید، ۱ بازسازی از یکی از برترین انحصاری های تاریخ پلی استیشن ۲ یعنی Shadow of the Colossus و یک بسته الحاقی برای یکی از برترین انحصاری های پلی استیشن ۴ یعنی Horizon: Zero Dawn. حالا بگذریم از انحصاری های پلی استیشن وی آر و انحصاری هایی مثل Gran Turismo Sport و Knack 2 و Crash Bandicoot Trilogy (هنوز قطعی بودن انحصاری بودن آن مشخص نیست) و Matterfall که در خود کنفرانس اصلی نبودند یا تجربه اسکایریم بر روی وی آر و محتویات انحصاری دستینی ۲ و نمایش خیره کننده Call of Duty WWII و Marvel VS Capcom infinite و همین طور اطلاع از این که یک نقش آفرینی بی نظیر به نام Undertale به کنسول ها نیز خواهد آمد.

هر دلیلی که باعث شود دوباره به سراغ این شاهکار برویم قطعا عالیست. مخصوصا اگر یک بسته الحاقی داستانی بزرگ باشد

تجربه اسکایریم هم با پی اس وی آر میسر می شود

طبق معمول همیشه و هر ساله گیمفا به عنوان قدیمی ترین رسانه معتبر گیم ایران، بهترین و کامل ترین و سریع ترین پوشش ممکن را از نمایشگاه  E3 2017 به مانند تمام مراسم دیگر، برای کاربران عزیزش ارائه نمود و همه جزییات و جریانات رخ داده در این مراسم را به طور کامل بازگو نمود. از گزارش لحظه به لحظه و پخش زنده ویدئویی مراسم تا قرار دادن تمامی تریلرها و کنفرانس های اجرا شده در این نمایشگاه به صورت جداگانه و همین طور قرار دادن کل کنفرانس ها به صورت یکجا برای دانلود که حتی زیرنویس فارسی نیز برای آن مانند همیشه منتشر خواهد شد، تا این گونه باز هم مثل همیشه تمام سعی خود را برای شما عزیزان کرده باشیم. حالا نیز بعد از گذشت چندین ساعت از پایان کنفرانس سونی که آخرین کنفرانس مطبوعاتی بزرگ این نمایشگاه بود، قصد داریم تا رسالت خود در گیمفا را تکمیل نموده و با تحلیل و بررسی کنفرانس مطبوعاتی SONY در E3 2017 و نگاهی به اتفاقاتی که در آن رخ داد، پرونده کنفرانس سونی را ببندیم تا هم شما عزیزان بیشتر در جریان چگونگی برگزاری این مراسم قرار بگیرید و هم ما در تیم گیمفا هیچ قسمتی را برای شما عزیزان از یاد نبرده باشیم و کاملترین پوشش ممکن را برای شما دوستان انجام داده باشیم. همین طور لازم به ذکر است که تحلیل کنفرانس های یوبیسافت و پی سی گیمینگ نیز فردا برای شما عزیزان منتشر خواهد شد. باید به این موضوع نیز اشاره کنم که از آن جا که این مطلب در اصل آنالیزی بر کنفرانس سونی است، قصد نداریم تا در آن، شرح وقایع کنفرانس را برای شما قدم به قدم بگوییم و یک بار دیگر هر چه در آن رخ داد را برای شما گزارش کنیم! بلکه خلاصه و مفید قصد داریم بگوییم که آیا نهایتا سونی کنفرانس موفقی در E3 2017 داشت یا خیر و سپس به چرایی پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

نمایش Days Gone واقعا خیره کننده بود مخصوصا ورود این خرس زامبی خوفناک… در نمایش بازی معلوم شد می توان کلی از زامبی ها استفاده کرد و همینطور مخفی کاری به طور کامل در بازی وجود دارد

کنفرانس مطبوعاتی SONY در E3 2017 بامداد گذشته به وقت ایران توسط سونی برگزار گردید و با اتفاقاتی که در آن رخ داد، می توان گفت یک شب زیبای دیگر را برای طرفداران پلی استیشن رقم زد، البته نه به اندازه سال گذشته و مراسم پی اس ایکس، زیرا که آن دو مراسم سورپرایزهای بزرگ داشتند ولی این مراسم سورپرایزی در حد آنها نداشت و به واقع باید بگویم تنها و تنها نقطه ضعف کنفرانس سونی نسبت به قبل، نبود یک سورپرایز بزرگ در مراسم بود که البته معرفی نسخه بازسازی شده Shadow of the Colossus جدید بود ولی اصلا نه به اندازه معرفی گاد او وار و لست آو اس ۲ که تاریخی بودند.

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom واقعا زیباست

کنفرانس سونی در E3 2017 بدون شک برای هواداران بسیار خاطره انگیز شد و یک خاطره شیرین را از آن در ذهن خود ثبت کردند و یک کنفرانس موفق نیز برای سونی در دفتر تاریخ بازی های رایانه ای ثبت گردید. نقطه عطف این کنفرانس تعداد بازی های انحصاری بود. در واقع سونی تنها یکی دو مورد بازی های مولتی پلتفرم را نمایش داد و در این کنفرانس که کمتر از همیشه صحبت داشت و بیشتر از همیشه تریلر بازی بود، اکثریت زمان به بازی های انحصاری تعلق داشت. نمی دانم چه حس و حالی داشتید وقتی نسخه بازسازی شده Shadow of the Colossus را دیدید؟ چه حسی داشتید وقتی آن هیولای عطیم از آب بیرون آمد و صورتش را جلوی کریتوس و فرزندش آورد؟ چه حسی داشتید وقتی مبارزات کریتوس را با هیولاهای خوفناک و همان خشم همیشگی کریتوس را که حالا سعی می کند پدر هم باشد، مشاهده کردید؟ وقتی فهمیدیم که باید انقلاب آندرویدها را در دیترویت رهبری کنید؟ وقتی فهمیدیم که دوباره Monster Hunter به پلی استیشن بازگشته است؟ وقتی نمایش بی نظیر آنچارتد را مشاهده کردید؟ وقتی نمایش Days Gone نفس را بند می آورد؟ وقتی گیم پلی اسپایدرمن به حدی معرکه بود که فقط می شد اینسامنیاک را تحسین کرد؟

تنها سورپرایز کنفرانس سونی حضور نسخه بازسازی شده Shadow of the Colossus بود که تقریبا اندازه ساخت نسخه بازسازی شده فابنال فانتزی ۷ من را خوشحال کرد

اینها چکیده کنفرانس سونی بودند. کنفرانسی که در آن هنوز یک نمایش عالی تمام نشده بود، دیگری شروع می شد و پشت سر هم بدون هیچ حرفی تریلرهای معرکه نمایش داده شد. کلی بازی عالی و متنوع و بزرگ برای پلی استیشن وی آر به نمایش در آمد. یک گیم پلی شاهکار از Call of Duty WWII دیدیم که خیره کننده بود. بیشتر با داستان دستینی ۲ و محتویات انحصاری آن برای پلی استیشن ۴ آشنا شدیم.

یکی از دلایل موفقیت سونی و ایجاد شور و هیجان در میان طرفدارانش، معرفی و در اختیار داشتن عناوینی برای همه سلیقه‌ها و در همه سبک‌ هاست. از نقش آفرینی گرفته تا شوتر سوم‌شخص و اکشن ماجرایی و رمان تعاملی و پلتفرمر، همه و همه در چنته سونی برای علاقمندانشان وجود داشته و آن‌ ها را راضی نگاه می دارند.

پشت سر هم چندین بازی در سبک های مختف برای پلی استیشن وی ار معرفی شد.. Inpatient ,star child ,monster of the deep ,Bravo team ,Moss ,Skyrim

یکی از قابل توجه ترین بازی های وی ار، این بازی ترسناک با نام Inpatient متعلق به سوپر مسیو گیمز بود

وقتی تک‎تک قطعات پازل “موفقیت یک کنفرانس در E3” زا در مورد کنفرانس سونی در E3 2017 کنار هم قرار دهیم، مشاهده می‎کنیم که هر کدام از این قطعات به نحو احسن وظیفه خود را در تکمیل این پازل انجام داده‎اند و کاملا هوشمندانه و سیاست‎مدارانه به ترتیب چیده شده‎اند. در حقیقت حتی نوع چیدمان معرفی عناوین در نظر گرفته شده برای کنفرانس سونی نیز کاملا با کار کارشناسی صورت پذیرفته و لیست طوری چیده شده‎ بود که کنفرانس ریتم ثابتی را نداشته باشد و خسته کننده نشود و همین طور مقدار صحبت کردن را در این کنفرانس به حداقل رسانده بودند تا هر چه بیشتر بازی نمایش داده شود. کنفرانسی با یک شروع جذاب و موسیقی زیبایی با تم شرقی آغاز شد و در ادامه به قدری عناوین زیبا و نمایش‎های جذاب از بازی‏‌ های فوق ‎العاده ارائه شد که خیلی زود به خودمان آمدیم و دیدیم که مراسم به پایان رسید، آن هم با یک پایان معرکه از بازی انحصاری اسپایدرمن که به نظر می رسد یکی از برترین و شاید برترین بازی مربوط به این شخصیت محبوب در تاریخ بازی های رایانه ای باشد و اینسامنیاک گیمز این عنوان را کاملا در مسیر درستی قرار داده است.

بله.. باز هم کریتوس افسانه ای و مبارزات بی نظیر بازی که نمایش داده شدند. جالب است که در این عنوان به نوعی مشخص است که کریتوس مقداری از خشمش کم کرده است و در کنار مبارزه سعی می کند یک پدر هم باشد و یک معلم.

سونی کنفرانس خود در E3 2017 را مطابق انتظاری که همیشه از این شرکت داریم برگزار کرد، یعنی زیبا، پر از بازی های بزرگ، انحصاری های رنگارنگ، بازی های واقعیت مجازی، بازی های کوچک تر، عناوین جذاب مولتی پلتفرم و….. همان طور که در اوایل این مطلب نیز گفته شد، تنها نکته ای که در مورد نمایشگاه و کنفرانس امسال سونی نسبت به سال قبل ضعیف تر بود، کمبود یک سورپرایز بسیار بزرگ بود که اگر وجود داشت، می توانست مراسم امسال را نیز مانند سال گذشته و همین طور پی اس ایکس ۲۰۱۶ که گاد او وار و لست او آس ۲ را معرفی کردند، تبدیل به یک کنفرانس تاریخی و جزو برترین های تاریخ کند، که این اتفاق نیافتاد و تقریبا می توان گفت غیر از بازسازی عنوان شدو او کلوسوس، هیچ سورپرایز ناگهانی را در این کنفرانس ندیدیم که البته باید گفت به نوعی این موضوع ضعف کل کنفرانس های امسال بود و همه بازی های جدید هم قبل از نمایشگاه شایعه بودنشان بیرون درز کرده بود و کسی در هیچ کنفرانسی با هیچ عنوان خیلی بزرگی سورپرایز نشد. هر چه جلوتر می رویم نگاه داشتن راز ساخت یک بازی و به بیرون درز نکردن آن با این همه راه های ارتباطی و … سخت و سخت تر می شود و شاید دیگر تا چند سال بعد سورپرایز شدن غیر ممکن شود. امیدواریم این طور نباشد.

طراحی بی نظیر این هیولای خوفناک و این صحنه در نمایش بازی فوق العاده بود. البته ایشون گویا از رفیق رفقا بودن!!

در نهایت باید گفت سونی مراسمی برگزار کرد که نه تنها طرفداران را بسیار خوشحال و راضی کرد، بلکه با تعداد بسیار زیاد انحصاری های بزرگ، این توانایی را داشت که بسیاری از گیمرهای دیگر را نیز به سمت خرید کنسول پلی استیشن جذب نماید. یک ترکیب عالی از انحصاری های بزرگ مثل Detroit: Become Human و Days Gone و Spiderman PS4، بازی های کوچک تر مثل Marvel VS Capcom infinite و Undertale، بازی های ریمسترد شده عالی مثل Shadow of the Colossus، مولتی پلتفرم های هیجان انگیز مثل Call of Duty WWII و Destiny 2 و همین طور انحصاری های بسیار بزرگ مانند Uncharted: The Lost Legacy و God of War باعث شدند تا کنفرانس سونی در E3 2017 تبدیل به مراسمی جذاب برای طرفداران گردد و از آن به نیکی یاد کنند، مخصوصا وقتی می دانیم که تا کمتر از یک سال دیگر چقذر انحصاری بزرگ برای ما منتشر خواهد شد.

داستان دیترویت خیلی جذاب تر شد. حالا می دانیم که باید رهبری آندرویدها را در انقلابشان علیه انسان ها بر عهده بگیریم و کلی راه مختلف برای بیان حرف هایمان داریم. از خشونت محض گرفته تا عقلانی تر و صلح آمیزتر عمل کردن. نمایبش بازی بسیار زیبا بود

در انتها باید بگویم نکته جالب برایم اینجا بود که وقتی در حال صحبت کردن با حسین صدری عزیز، یکی از اعضای تحریریه، در مورد کنفرانس سونی بودم او به موردی اشاره کرد که مرا به فکر برد و بد نیست تا آن را با توجه به مربوط بودن به سونی و پلی استیشن، به شما نیز انتقال دهم. دوستان با وجود این تعداد بسیار زیاد از بازی های انحصاری که در این کنفرانس سونی نمایش داده شد، جالب است بدانید که تازه هیچ خبری از Death Stranding و Bloodborne 2 و بازی جدید ساکرپانچ و The Last of Us 2 و Wild و... مشاهده نکردیم!! یعنی تعداد بازی های انحصاری بزرگ پلی استیشن ۴ چیزی در حد یک رویاست و بس…

به این امید که امسال طرفداران همه شرکت ها و بازی ها و … از مراسم کمپانی محبوبشان در ۲۰۱۷ E3 راضی بوده باشند و با امید به آینده و عناوینی که قرار است برایشان منتشر گردد نگاه کنند. به امید این که روزی بدانیم همه ما گیمر هستیم و لازم نیست به زور خودمان را مرزبندی کنیم و از هم متنفر باشیم و دشمن شویم و… در حالی که صاحبان دستگاه هایی که ما یک عددش را داریم به هم تبریک می گویند و با هم دشمنی ندارند.

مبارزات بازی خیلی عالی بودند و در همین چند دقیقه تعداد بسیار زیادی فنون مختلف و استفاده از محیط برای ضربه زدن و البته گشت و گذار هیجان انگیز در شهر را شاهد بودیم به دنبال یک هلیکوپتر.

خیلی زود به خودمان آمدیم و دیدیم که مراسم به پایان رسید، آن هم با یک پایان معرکه از بازی انحصاری اسپایدرمن که به نظر می رسد یکی از برترین و شاید برترین بازی مربوط به این شخصیت محبوب در تاریخ بازی های رایانه ای باشد و اینسامنیاک گیمز این عنوان را کاملا در مسیر درستی قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *