خانه تکنولوژی اخبار ساخت نانو ربات متحرک از جنس دی.ان.ای

ساخت نانو ربات متحرک از جنس دی.ان.ای

0

محققان از ساخت و آزمایش نانو رباتی خبر داده اند که حرکت می کند و می تواند اشیاء را بردارد و حمل کند، اما آنقدر کوچک است که با چشم غیرمسلح دیده نمی شود؛ این ربات از دی.ان.ای است.

به گزارش از روزنامه دیلی میل، این نانو ربات دستاورد محققان موسسه فناوری کالیفرنیا است و می توان آن را از طریق تزریق به جریان خون انسان وارد کرد.
این نانو ربات که شرح آن در مجله Science آمده است، از چند نوکلئوتید– عناصر زیر واحد دی.ان.ای– ساخته شده و از سه بلوک پایه ساختمانی برای ارائه پاها به منظور راه رفتن، یک بازو و دست برای برداشتن اشیاء تشکیل شده است.
این نانو ربات همچنین قطعه ای دارد که با استفاده از آن می تواند یک نقطه خاص را شناسایی و محموله ای را در ان نقطه آزاد کند.
این نانو ربات در جریان چند آزمایش، برای کشف یک سطح مولکولی، برداشت دو مولکول رنگی فلورسنت متفاوت به رنگ های زرد و صورتی و قرار دادن آنها در نقاط خاص هدف، ارسال شد.
این دستیار میکروسکوپی در عرض 24 ساعت شش مولکول پراکنده را با موفقیت مرتب کرد و انها را در مکان های صحیح خود قرار داد.
محققان می گویند، در اصل این ربات های دی.ان.ای را می توان با دست ها و بازوهای بی شماری طراحی کرد تا بتوانند در یک زمان چند مولکول را بردارند.
براساس این گزارش، در آینده می توان از نانو ربات های مشابه برای جمع آوری مواد و مواد شیمیایی جدید در سطح مولکولی، ساخت صفحات مداری بسیار کوچک و یا حرکت در رگ های خونی و ارائه دارو استفاده کرد.

ایرنا

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *