به دنبال استفاده از کشتیهای هوشمند برای حمل‌ونقل انواع کالا در آینده نزدیک، محققان این صنعت اقدام به ساخت کشتیهای باری خودران کرده‌اند که این کشتیها به‌طور خودکار امن‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین مسیر به سمت مقصد را می‌یابند.

کشتیهای خودران مجهز به انبوهی از ابزار فوق مدرن هستند که بااتصال به اینترنت داده‌های موردنیاز را جمع‌آوری می‌کنند.

نرم‌افزار هوش مصنوعی این کشتیها با تحلیل داده‌ها، وضعیت آب‌وهوا و دیگر امور ضروری را بررسی و در نهایت سریع‌ترین، ایمن‌ترین و ارزان‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد را انتخاب می‌کند.

شرکت کشتیرانی UNK ژاپن که با تعدادی از کارخانه‌های دیگر به منظور تبدیل به کشتیرانی پیشگام در بهره‌مندی از تکنولوژی شناورهای خودران همکاری می‌کند، تصمیم دارد در سال 2019 میلادی ترانزیت نخستین شناور را آزمایش کند.

این کشتیرانی در نظر دارد با استفاده از  یک کشتی کانتینری بزرگ و طی مسافت از ژاپن تا امریکای شمالی آزمون خود را پیاده‌سازی کند همچنین سرنشینانی برای ایمنی عملیات به حالت آماده‌باش حضور دارند.

هیدئوکی آندو؛ یک مدیر ارشد در انستیتو فناوری مونوهاکوبی عنوان کرده که این مؤسسه به‌عنوان واحدی از NYK  مسئولیت پژوهش و توسعه در حوزه‌هایی نظیر عملیات ایمن شناورها، حفظ انرژی و لجستیک را بر عهده دارد.

این کمپانی توکیویی به لیستی از سایر کمپانیها در سرتاسر جهان ملحق شده است که درصددند با توسعه شناورهای بدون ملوان، به کاهش هزینه و ارتقای انرژی در صنعت 334 میلیارد دلاری کشتیرانی جهانی کمک کنند.

کاهش تلفات بزرگ دریایی

کشتیهای جنگی ناوگان امریکا، امسال در اقیانوس چهار حادثه اساسی داشتند که منجر به تلفات انسانی و خسارت سخت‌افزار جنگی شده است.

کمپانی NYK عنوان کرده است، سال گذشته با تولیدکننده رادار «کمپانی الکتریکی فرونو» و سازندگان تجهیزات مخابراتی JRC ژاپن و TKI توکیو در ارتباط بوده است تا فنهای پرهیز از تصادف را با استفاده از کشتیهای خودران پیاده‌سازی کند.

دومین و سومین خطوط کشتی‌رانی بزرگ ژاپن نیز در حال پژوهش بر روی فنّاوری کشتیهای خودران هستند اما مشخص نکرده‌اند چه زمانی آزمون اجرا خواهند کرد.

دولت ژاپن نیز از پژوهش بر روی انتقال داده و تعیین استانداردهای کشتیهای خودران حمایت می‌کند با این هدف که در سال 2025 از این فنّاوریها برای 250 کشتی بهره گیرد.

ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، ستاد توسعه و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی با رویکرد شکل‌دهی به توسعه فناوریهای دریایی ، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوریهای دریایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *