سرعت تضمینی اینترنت چیست؟

به گفته مسئولین تعرفه‌های جدید غیرحجمی اینترنت ثابت با تعرفه‌های قبلی متفاوت هستند و این تفاوت به دلیل سرعت تضمینی اینترنت در تعرفه جدید است.

با وجود این موارد هنوز کاربران دید مثبتی در مورد تعرفه‌های جدید ندارند و نسبت به آن قانع نشده‌اند. به گفته کاربران، تغییری در سرعت پینگ و باز کردن صفحات، دانلود و آپلود ایجاد نشده است.

لازم به ذکر است که در سایر کشورها مشکلی از نظر اینترنت و سرعت وجود ندارد اما کاربران ایرانی آرزوی ارائه سرعت‌های مگابیتی و سرعت تضمینی اینترنت واقعی را دارند.

در پایان دولت یازدهم اعمال تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت تحت عنوان نامحدود، به دلیل اعتراضاتی که نسبت به آن وجود داشت، توسط محمود واعظی، وزیر سابق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  به تعویق افتاد و در نهایت محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم توانست تا اینترنت غیرحجمی را جایگزین کند و تعرفه‌هایی جدیدی بر مبنای سرعت ارائه نماید.

بررسی تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت نامحدود

قرار شد تا تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت نامحدود توسط شرکت‌ها از ۱۲ آذرماه اجرایی شود. در تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت نامحدود حداقل سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه و حداکثر سرعت ۱۶ مگابیت در ADSL و یا ۵۰ مگ در اینترنت مبتنی بر فیبر نوری است.

البته قرار است تا حجم بسته‌های ارائه‌شده نیز متناسب با افزایش سرعت، بیشتر شود. یعنی اگر برای سرعت ۵۱۲ حجم ۱۰ گیگابایتی پیشنهاد شده باشد، این عدد برای سرعت‌های ۵۰ مگی تا سقف ۲۰۰ گیگابایت هم ارائه خواهد شد.

اعتراض کاربران نسبت به همین افزایش تدریجی حجم متناسب با سرعت باعث شد تا وزیر ارتباطات اعلام کند، برای آن دسته از مشترکین که نیاز به سرعت بالای اینترنت دارند، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ثابت، ارائه بسته‌های رقابتی برای این گروه را آغاز کنند.

رعایت سرعت تضمینی اینترنت

نکته مهم دیگری که لازم به بررسی است سرعت تضمینی اینترنت است که مسوولان ارتباطی و رگولاتوری از ابتدا بر آن تاکید داشتند. محمد جواد آذری جهرمی در این باره اعلام نمود که شرکت‌های ارائه‌دهنده موظف هستند تا سرعت تضمینی اینترنت را در نظر داشته باشند و در اختیار مشترکین قرار دهند.

حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز بر لزوم رعایت سرعت تضمینی اینترنت در ۹۵ درصد زمان‌ها در تعرفه‌های جدید توسط اپراتورها تاکید نمود و ادامه داد که این مصوبه کف سرعت تعیین شده است اما محدودیتی هم برای سقف سرعت وجود ندارد.

وی ادامه داد که از اپراتورها نیز خواسته شده است تا بر اساس این سرعت، اینترنت را بدون در نظرگرفتن حجم و طبق مصرف منصفانه به مشترکین ارائه کنند. قرار است تا رگولاتوری نیز در این زمینه نظارت نماید.

ممنوعیت خروج از سقف سرعت مشخص‌ شده در تعرفه‌های جدید

محمد جواد آذری جهرمی درباره ممنوعیت خروج از سقف سرعت تعیین شده اعلام نمود که طبق مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، سرعت هر سرویس باید رعایت گردد. به گفته وی مدل اقتصادی این مصوبه فروش سرعت است و منطق اقتصادی ارائه سرعت توجیه اقتصادی ندارد. به نظر می‌رسد که سرعت تضمینی اینترنت و ارائه سرعت بیشتر، یکی از روش‌های رقابتی شرکت‌ها برای جذب کاربران بیشتر باشد.

سامانه‌های سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت

موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت بسیار مهم است و به این منظور سامانه‌هایی توسط اپراتورها در بخش خدمات الکترونیکی وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت متمرکز ایجاد شده است.

مشترکین از طریق این سامانه‌ها می‌توانند نسبت به سنجش سرعت و کیفیت اقدام نمایند. مشترکین می‌توانند اپراتور سرویس‌دهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند.

مشترکین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انتقال داده، از طریق لینک‌های معرفی‌شده می‌توانند نسبت به سنجش شاخص‌های کیفیت سرویس دریافتی خود مانند   latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود اقدام کنند.

مشترکین در صورتی که عدم تطبیق موارد فوق‌الذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس را مشاهده کردند، می‌توانند نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری  اختصاص ‌یافته توسط اپراتور مورد نظر اقدام کنند.

با این وجود هنوز کاربران نسبت به تعرفه‌های جدید و سرعت تضمینی اینترنت رضایت ندارند و هنوز این سرعت توسط همه کاربران حس نشده است. البته باید گفت که پیش از این نیز درباره تفاوت سرعت اینترنت خریداری‌شده مشترک و سرعتی که دریافت می‌کرد اعتراضاتی وجود داشت. کاربران معمولا اظهار می‌کردند که سرعت آنها با آنچه در قراردادشان مطرح شده، مطابقت ندارد.

ممنوعیت فروش تعرفه‌های قبلی و اعتراضات موجود

با ارائه تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت، فروش تعرفه‌های قبلی ممنوع شده است. اکنون که کاربران مجبور هستند از تعرفه‌های جدید استفاده کنند، بهتر است کاربران خودشان راستی آزمایی تضمین سرعت اینترنت ارائه‌شده توسط شرکت‌ها را بررسی کنند.

کاربران بهتر است ابتدا سرعت و کیفیت بسته‌های اینترنتی خود را بررسی نمایند و در صورتی که همچنان از ارائه خدمات ناراضی بودند، به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراجعه کرده و اعتراض خود را اعلام کنند.

کاربران همچنین می‌توانند اعتراضات خود را در صفحه‌های اجتماعی وزیر ارتباطات در قالب نظراتی در واکنش به تعرفه‌ها اعلام ‌کنند. لازم به ذکر است که برخی از کاربران  تعرفه‌های جدید را راهی برای اجبار خرید سرعت‌های بالاتر می‌دانند.

تانی کال

ایسنا

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *