در کنار فیلم هایی که بر اساس بازی ساخته می شوند ، بازی هایی نیز هستند که از فیلم اقتباس شده اند . همواره برای پخش کننده ها و استدیو های فیلم ، حضور در صنعت بازی سازی هم می تواند درآمد زا باشد ، حال چه فیلم یک درام تاثیر گذار باشد چه یک بلاک باستر عامه پسند . به طور خاص ، فیلم پدرخوانده (The Godfather) یکی از فیلم هایی است که تا کنون دو نسخه بازی برای آن منتشر شده است . The Godfather the Game و The Godfather 2 the Game . این بازی ها به ترتیب در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ در سبک اکشن ماجراجویی سوم شخص برای کنسول های نسل ششم و سری دوم آن برای نسل هفتم و رایانه های شخصی منتشر شدند و حال پس از گذشت ۸ سال از انتشار آخرین عنوان رسمی بازی The Godfather ، شاهد معرفی نسخه جدیدی از این سری هستیم . بازی جدید The Godfather با نام کامل The Godfather : Family Dynasty ، عنوان جدید این سری بازی است که توسط Hitcents برای سیستم عامل های موبایلی اندروید و آی او اس ساخته و توسط FT Games منتشر شده است . بازی جدید پدرخوانده ، یک بازی استراتژیک و هم یک بازی کارتی می باشد که همانند سایر بازی های هم سبک ، روند و گیم پلی تکراری دارد . احتمالا سودآوری زیاد بازی های استراتژیک سوپرسل ، ایده اولیه ساخت این بازی را شکل داده و پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) (پخش کننده فیلم پدرخوانده) تنها قصد کسب درآمد بیشتر از نام این عنوان فاخر را داشته است . با ما در نقد و بررسی این بازی همراه باشید .

بازی The Godfather موبایل ، (همانند بسیاری از بازی های دیگر) در سبک استراتژیک دنبال می شود و برای نبرد ها بین گروه های مافیایی با نوعی بازی کارتی مواجه می شویم . درهم آمیختن سبک های استراتژیک و کارتی دقیقا همانند ترکیب کردن بازی های Clash of Clans و Clash Royale شرکت سوپرسل می باشد . بازی های سبک استراتژیک برای موبایل معمولا برای صفحه نمایش افقی طراحی شوند و کمتر بازی استراتژیکی وجود دارد که صفحه بازی عمودی باشد . با این حال بازی پدرخوانده کاملا استراتژیک بوده و صفخه به صورت عمودی می باشد . کمی مدیریت کردن تمامی منابع و ساختمان ها سخت به نظر می رسد اما در بخش مبارزات که با یک بازی کارتی طرف هستیم ، مشکلی احساس نمی شود .

اگر با بازی های سبک استراتژیک آشنا باشید به راحتی می توانید با این نسخه از پدرخوانده ارتباط برقرار کنید . در این بازی شما به عنوان یکی از زیردستان و عوامل دون کورلئونه بزرگ هستید و باید دستور های او را اجرا کنید . دستور های دون کورلئونه می تواند احداث سالن های بوکس ، کاباره ، حمل بار با کشتی و … باشد و یا درگیری و سرنگون کردن گروه های مافیایی دیگر . در سبک استراتژیک این بازی باید کنترل منطقه خود را بدست گرفته و سر موقع با توجه به منابع ، آن ها را ارتقا دهید . در صورت انجام دادن یک پروژه و اتمام مراحل ارتقا آن از دون کورلئونه پاداش دریافت خواهید کرد و باید به سراغ سایر دستور ها بروید . در حالت کارتی بازی ، شما با پیشرفت کردن و پشت سر گذاشتن مراحل با سایر افراد گروه مافیایی دون کورلئونه آشنا می شوید و باید یک تیم برای خود درست کرده و به نبرد سایر گروه های مافیایی و یا حتی یک شخص بروید . حال تمامی شخصیت های مبارز شما به صورت یک کارت درآمده و همانند بازی های کارتی باید آن ها را مجهزتر کرده ، سلاح های بیشتری خریده و یا حتی سهمیه سیگار آن ها را بیشتر کنید! در نهایت کارت شما آماده نبرد است . نبرد های بازی بسیار بی روح و بی هیجان انجام می شوند . در مبارزات ، شما با شلیک کردن به یکی از افراد می توانید یکی از جان های او بگیرد و منتظر شلیک او باشید . در نهایت کسی که زودتر جانش تمام شود ، بازنده خواهد بود . در نگاه اول برنده و بازنده بازی مشخص است اما با پیشروی در بازی و در حمله با چند نفر می بینید که عوامل دیگری همچون نوع سلاح و یا جلیقه ضد گلوله اهمیت پیدا می کنند .

بازی پدرخوانده دو نقشه اصلی دارد . نقشه اول نقشه کلی شهر می باشد که شامل ساختمان ها و مکان های بسیاری زیادی است و نقشه دوم اختصاص به خانه اصلی شخصیت بازی دارد . فعالیت های شما به عنوان عضو این گروه هم در سطح شهر دنبال می شود هم در محیط درونی و محل زندگی . با توجه به اینکه این نوع سبک بازی پیش تر در سایر بازی ها استفاده ، در این بازی با مورد خاص و جدیدی روبرو نخواهید شد و تنها اگر به حال و هوا و موسیقی پدرخوانده علاقه داشته باشید شاید بازی را ادامه دهید . اما به شخصه به عنوان علاقه مند مجموعه پدرخوانده ، هیچ ویژگی شاخصی پیدا نکردم و تنها دلیل ساخت بازی را هم تنها فروش محصولات دیجیتال (پول و سکه و …) از طریق پرداخت درون برنامه ای می دانم . در واقع در سبک استراتژیک و کارتی بسیار بازی خوب و عالی دیگری دربازار موجود است و یکی کردن این دو سبک در یک بازی و تخصصی دنبال نشدن هر یک ، به بازی ضربه می زند.

یکی دیگر از بخش های بازی عضویت در خانواده های مختلف است . خانواده (Family) همان گروه های همیشگی این سبک بازی می باشد . بازیکنان بازی در سرتاسر جهان می تواند در یک قالب یک خانواده گرد هم بیایند و با یک دیگر گفت و گو کرده و حتی با سایر خانواده ها مبارزه کنند . نبرد های تمرینی شما در این خانواده ها می تواند به یادگیری ترفند ها و حالت بازی کارتی کمک کند .

طراحی هنری و فنی بازی به زیباترین شکل انجام شده و از این لحاظ هیچ گونه ایرادی بر بازی وارد نیست . تمامی عناصر موجود در نقشه جزییات خوبی دارند و طبیعی و با کیفیت بالا ، جای گرفته اند . در نقشه های بازی علاوه بر ساختمان های مختلف ، روی درختان ، راه آهن ، قایق و کشتی ها ، ماشین ها ، استخر ، دیوار های نقشه داخلی و … کار شده و بسیار چشم نواز می باشند . با توجه به اینکه تمامی عناصر بازی در نقشه بسیار خوب و عالی هستند اما طراحی منو های بازی و گزینه های مختلف آن (لوگو ها ، نوشته ها) قابل قبول هستند اما با طراحی بازی خیلی تناسب ندارند . هدف از انتخاب این نوع لوگو و نوشته احتمالا در راستای هماهنگ سازی و یک پارچه کردن با حال های هوای زمان تاریخی داستان فیلم می باشد . موسیقی و صداگذاری بازی هم از نکات مثبت آن محسوب می شود . موسیقی متن هنگام باز کردن نقشه اصلی و بزرگ شهر و همچنین نقشه دوم و محیط خانه بسیار دلنشین و زیبا می باشد . در شهر ، به بهترین و طبیعی ترین شکل ممکن می توانید صدای قطار در حال حرکت ، ماشین ها و کشتی و قایق ها را بشنوید . در مجموع صدا و تصویر از نکات مثبت این بازی حساب می شوند و  Hitcents در این زمینه سنگ تمام گذاشته است .

جمع بندی

متاسفانه تعداد بازی های درجه یک و عالی موبایل زیاد نیستند و در این سال ها که بیشترین سود صنعت بازی سازی را از آن خود کرده اند ، بازی ها تنها سعی در قانع کردن شما برای خرید بسته های ویژه ، سکه و پول می کنند. متاسفانه عنوان The Godfather : Family Dynasty ، باتوجه به اینکه طراحی مناسبی دارد و نام پدرخوانده را به دوش می کشد ، خوب از آب درنیامده و یک بازی معمولی است که می خواهد با فروش محصولاتش سودآوری کند . قطعا نکته منفی بازی این نوع از سودآوری نیست ، نداشتن خط داستانی ، سیستم مبارزاتی ضعیف و بی روح و … همگی دست به دست هم داده اند تا شاهد عنوانی ارشمند نباشیم . به نظر من بهترین شیوه ارایه بازی برای موبایل پرداخت مستقیم بابت دانلود بازی می باشد . در بازی هایی که به اصطلاح پولی هستند ، تبلیغات و تشویق مدام به خرید بسته وجود ندارد و بازیباز آسوده به بازی خود ادامه می دهد . جدا از این مسایل ، گرافیک و طراحی بازی را نباید نادیده گرفت و جز نقاط مثبت بازی حساب می شود . اگر به دنبال بازی استراتژیک خوب برای موبایل هستید ، این بازی توصیه نمی شود . اگر به دنبال یک بازی کارتی مناسب هستید ، این بازی به هیچ وجه توصیه نمی شود . در مجموع یک بار تجربه بازی ضرری ندارد باعث می شود نکات منفی که نام برده ام را بهتر درک کنید اما به عنوان یک بازی همیشگی ، ارزش تکرار بالایی نداشته و پیش بینی می کنم به زودی از روی گوشی شما حذف شود .

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *