سلین سیاما: فیلم «زن شگفت‌انگیز» هم ما زنان را به خشم آورد و هم برایمان لذت‌بخش بود

«سلین سیاما» با کارگردانی «چهره‌ی یک زن در آتش» که بیش از ۲ میلیون دلار در بازار آمریکا فروخت، بهترین نقدهای دوران فیلمسازی خود را دریافت کرد. این نویسنده و فیلمساز فرانسوی اغلب نگاه جنسی به زنان را در فیلم‌هایش به چالش می‌کشد، به همین علت تعجب‌آور نیست که او از طرفداران فیلم ابرقهرمانی «زن شگفت‌انگیز» به کارگردانی «پتی جنکینز» باشد. سیاما در مصاحبه‌ی جدیدی با ایندیپندنت وقت زیادی را صرف ستایش از «زن شگفت‌انگیز» کرده و می‌گوید این فیلم زندگی او را دگرگون ساخته است.

سیاما می‌گوید: «مسئله دیده شدن به عنوان مخاطب است. «زن شگفت‌انگیز» در مورد من فکر می‌کند. در مورد لذت‌های من، خواهران من، در مورد تاریخ سینما و نحوه‌ی نمایش زن در آن. این فیلم هم ما را به خشم آورد و هم برای‌مان لذت‌بخش بود. موجب شد از خود سؤال کنیم «چرا فیلم‌های بیشتری مانند این ساخته نمی‌شود؟» حالا فیلم‌های بیشتر و بیشتری ساخته می‌شود.»

قسمت اول «زن شگفت‌انگیز» تنها یک شخصیت مرد داشت در حالی که تقریباً تمامی شخصیت‌های «چهره‌ی یک زن در آتش» زن بودند و مردان یا نقشی نداشتند و یا اگر هم داشتند در حال بارکشی بودند و در خدمت زنان. سیاما می‌گوید از برتری‌های خود ناآگاهند زیرا «۹۰ درصد آنچه [در سینما] می‌بینیم نگاه جنسی به مرد است. آن‌ها دیگر خودشان را نمی‌بینند.» فیلم‌هایی نظیر «چهره‌ی یک زن در آتش» با حذف و یا کاهش شخصیت‌های مرد، باعث شدند مردان در مورد روابط خود با زنان تأمل کنند.

سیاما ضبط تفسیر صوتی فیلم «چهره» برای دیسک‌های بلو-ری را به یاد می‌آورد و مهندس صدای مردی را که از دیدن دست یک مرد در اواخر فیلم غافلگیر می‌شود. سیاما می‌گوید: «او گفت: «به دستان خودم نگاه کردم زیرا آن دستان یک مرد بودند.»» این کاری است که می‌خواستم انجام دهم – مردی در فیلم وجود ندارد، به عنوان نوعی مجازات، بلکه به عنوان راهی که تجربه کردن داستان یک نفر دیگر. فیلم در حال به تصویر کشیدن زن است و این کار موجب ایجاد نوعی حس متفاوت و عجیب می‌شود و این یعنی سینما.»

«چهره‌ی یک زن در آتش» با کیفیت بلو-ری عرضه شده است.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *