سوالاتی که یک مدیر باهوش باید جوابشان را بداند

شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که قبل از ترک منزل از خود بپرسید امروز آب‌وهوا چگونه خواهد بود؟ برای پاسخ این سؤال‌ می‌توانیم درب منزل را باز کنیم و از سردی یا گرمی هوا مطلع شویم؛ اما اغلب ما ترجیح می‌دهیم به تلفن هوشمندمان مراجعه کنیم. زیرا همه‌ی ما به دنبال کسب اخبار موثق هستیم و همچنین می‌خواهیم از پیش‌بینی وضع هوا طی ساعات آتی روز مطلع شویم. این موضوع در مورد دنیای کسب‌وکار نیز صدق می‌کند. همه‌ی ما دوست داریم علاوه بر کسب اطلاعات کافی در مورد روند فعلی بازار، پیش‌بینی آینده‌ی آن را نیز بدانیم. به همین دلیل سراغ مقالات مختلف می‌رویم و سعی می‌کنیم با مطالعه‌ی رفتار مشتری پاسخ این سؤال‌ را پیدا کنیم. شرکت کردن در رویدادها، گوش دادن به پادکست‌ها و تماشای وبینارها اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیارمان قرار می‌دهد که مطمئنا با نگاه کردن به اطراف و تماشای اتفاقات روزمره قابل درک نیستند.

اما آیا تا به حال پیش آمده است که خودتان بخواهید پاسخ این سؤال‌ را پیدا کنید؟ یعنی بدون اینکه نظر شخص دیگری را جویا شوید، روی این موضوع فکر کنید و حدس بزنید آینده‌ی صنعت کسب‌وکارتان به چه صورت خواهد بود؟ همه‌ی ما به واسطه‌ی تجربیاتی که کسب کرده‌ایم دارای نوعی بینش درونی هستیم. بنابراین چه خواهد شد اگر یک روز کامل را به این موضوع اختصاص دهید و بدون پرسش از دیگران به این فکر کنید که چه اتفاقی در آینده در صنعت مرتبط با کسب‌وکارتان خواهد افتاد؟ بینش‌های درونی چه پاسخی به این سؤال‌ خواهند داد؟ آیا ممکن است پاسخ بهتری برای پیش‌بینی آینده نسبت به سایر متخصصان ارائه دهید؟ پرسش‌هایی که در ادامه‌ی این مقاله‌ مطرح شده‌اند کمک می‌کنند درک بهتری از آینده‌ی کسب‌وکار داشته باشید.

۱- امروز، دیگران چه محصولی از من خواهند خرید؟

محصولی که در آینده به فروش می‌رسد، درواقع همان محصولی است که امروزه عرضه می‌شود و تنها تغییرات کوچکی روی آن اعمال شده است. اغلب مشتری‌ها ترجیح می‌دهند نسخه‌ی بهبودیافته از محصولاتی را خریداری کنند که امروزه با آن آشنایی کامل دارند. آن‌ها در حال حاضر برای رفع نیازهایشان یا برطرف کردن آن‌ها به شما یا هر برند دیگری پول پرداخت می‌کنند؛ بنابراین ایجاد تغییرات کوچک روی محصولات فعلی هنوز هم احساس رفع نیاز را به آن‌ها القا‌ء می‌کند.

۲- اخیرا چه محصولی از من خواسته‌اند که نتوانسته‌ام به آن‌ها بدهم؟

ساختن محصول مورد نیاز مشتری‌ها یکی از بهترین استراتژی‌های دنیای کسب‌وکار است. اینکه بتوانید برای نیازهای مشتری پیش از اینکه خودشان بدانند اقدام کنید، کلید رسیدن به موفقیت در هر کسب‌وکاری است.

۳- چه محصولی را می‌توانم همین حالا به فروش برسانم؟ (اگر موجود باشد)

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با خودتان بگویید اگر چنین محصولی را تولید کرده بودم، می‌توانستم همین حالا مقدار زیادی از آن را به فروش برسانم. اما این حرف‌ها همیشه در حد آرزو باقی می‌مانند و باز هم هیچ اقدامی برای تولید آن‌ها صورت نمی‌گیرد. مطمئنا دلایل زیادی برای انجام ندادن این کار وجود دارد؛ اما فراموش نکنید که همیشه کار باید از یک جایی آغاز شود. پس همین امروز برای ساختن نمونه‌ی اولیه دست به کار شوید؛ زیرا در غیر این صورت رقبا این کار را انجام خواهند داد.

۴- پنج ویژگی مهمی که مشتری‌ها در مورد محصول دوست دارند چیست؟

اینکه مشتری‌ها چه چیزی را در مورد محصول دوست دارند، درواقع همان ویژگی‌های محصول هستند که باید در آینده تمرکز بیشتری روی آن‌ها گذاشته شود. تمرکز کردن روی نقاط قوت نتیجه‌ی بسیار مطلوب‌تری از تلاش برای رفع نواقص خواهد داشت.

اغلب ما احساسات درونی و تجربیاتی را که در طول فعالیت حرفه‌ای خود داشته‌ایم نادیده می‌گیریم و به دنبال نظرسنجی از دیگران هستیم. درحالی‌که شاید هیچ شخصی به‌غیر از خود ما شناخت کافی از محصولی که ارائه می‌دهیم و نیازهای بازار نداشته باشد. تکیه کردن به دانش و بینش شخصی احساس اعتمادبه‌نفس را افزایش خواهد داد و روی میزان موفقیت‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

تانی کال

برگرفته از INC

زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *