سومین اسکار «فرانسیس مک‌دورمند»؛ ستاره Nomadland تنها «کاترین هپبورن» را بالاتر از خود می‌بیند

«فرانسیس مک‌دورمند» یکشنبه شب در مراسم اسکار ۲۰۲۰ برای بازی در «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) جایزه‌ای تاریخی کسب کرد. او سومین اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول خودش را دریافت کرده و حالا تنها «کاترین هپبورن» را در این بخش از اسکار بالاتر از خود می‌بیند.

مک‌دورمند در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول با «وایولا دیویس» در «بلک باتم ما رینی» (Ma Rainey’s Black Bottom)، «کری مولیگان» در «زن جوان آینده‌دار» (Promising Young Woman)، «ونسا کربی» در «تکه‌های یک زن» (Pieces of a Woman) و «آندرا دی» در «ایالات متحده علیه بیلی هالیدی» (The United States vs. Billie Holiday) رقابت می‌کرد.

«سرزمین خانه‌به‌دوشان» پیش از اهدای جایزه مک‌دورمند برنده اسکار بهترین فیلم شده بود. در این مراسم برای اولین بار از سال ۱۹۷۲ اسکار بهترین فیلم به عنوان آخرین جایزه اهدا نمی‌شد.

مک‌دورمند علی‌رغم کسب جوایز پرشماری چون گلدن گلوب، ایندیپندنت اسپیریت، اتحادیه بازیگران، و بسیاری دیگر، مدعی اصلی اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول نبود. پیش از مراسم انتظار می‌رفت که «وایولا دیویس» برای بازی در نقش «ما رینی» یا مولیگان برای بازی در «زن جوان آینده‌دار» برنده این جایزه شوند.

مک‌دورمند پیش از اسکار نود و سوم یکی از ۱۳ فردی بود که سابقه دریافت دو جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را داشت. پیروزی یکشنبه شب مک‌دورمند سبب شد که او وارد گروه بازیگرانی از جمله «جین فاندا»، «سالی فیلد» و «بتی دیویس» شود که سه اسکار را دریافت کرده‌اند. بالاتر از این گروه تنها هپبورن با چهار اسکار قرار دارد.

علاوه بر این، مک‌دورمند به گروه پنج بازیگری ملحق شده که سه اسکار بازیگری را به خانه برده‌اند: «اینگرید برگمان»، «والتر برنان»، «دنیل دی-لوییس»، «جک نیکلسون» و «مریل استریپ».

مک‌دورمند اولین اسکارش را در سال ۱۹۹۶ برای فیلم «فارگو» (Fargo) و دومین جایزه را در سال ۲۰۱۷ برای «سه بیلبورد در نزدیکی ابینگ میزوری» (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) دریافت کرده بود. او سه نامزدی دیگر را نیز در کارنامه دارد.

در ویدیوی پشت صحنه مراسم مک‌دورمند می‌گوید «کلوئی ژائو» کارگردان فیلم «عمقی شخصی» به «سرزمین خانه‌به‌دوشان» و شخصیت او در اثر بخشیده است: «در همکاری با کلوئی برای شخصیت فرن، بسیار گفتگو کردیم در مورد اینکه چگونه می‌خواهیم مسائلی از زندگی خودم را وارد فیلم کنیم، از زندگی فران به زندگی فرن.»

ژائو اضافه می‌کند: «توانایی او در زندگی در لحظه با یک انسان دیگر، چه یک بازیگر حرفه‌ای باشد چه غیر-حرفه‌ای، ویژگی فرانسیس است. باید اطمینان حاصل کنیم که بین این مسئله و مخاطب مانعی قرار ندهیم.»

«سرزمین خانه‌به‌دوشان» نامزد شش جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم بود. مک‌دورمند اولین زنی بود که اسکار بهترین فیلم را هم به عنوان تهیه‌کننده، و هم بازیگر دریافت می‌کرد.

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *