در طول چند سال اخیر شاهد تغییرات چندانی در سیم کارت‌ها نبوده‌ایم. البته از نظر سایز، کوچکتر و به نانو تبدیل شدند؛ اما همچنان برای اتصال به شبکه‌های موبایل نیاز به استفاده از یک کارت پلاستیکی کوچک دارید. با ظهور سیم کارت‌های مجازی شاهد حذف این سیم کارت‌های پلاستیکی خواهیم بود!

منظور از سیم کارت‌های مجازی چیست؟

سیم کارت‌های مجازی

در جریان کنگره جهانی موبایل سه سیم کارت مجازی KnowRoaming’s SoftSIM و uCloudlink’s CloudSIM و همچنین Gemalto رونمایی شدند که بدون نیاز به قرار دادن فیزیکی یک سیم کارت؛ امکان برقراری ارتباط را فراهم می‌کنند!

حتما می‌پرسید چطور؟ در اصل این سیم کارت‌های مجازی با فریب دادن گوشی، شرایطی را فراهم می‌کنند که گوشی فکر کند یک سیم کارت در داخل اسلات وجود دارد!

این سیم کارت‌ها با سیم کارت‌های الکترونیک تفاوت دارند؛ به این معنا که شما محدود به اسلات سیم کارت بر روی گوشی خود خواهید بود، گوشی‌های دو سیم کارته از دو لاین این سرویس بهره خواهند برد و گوشی‌های تک سیم از یک لاین بهره می‌برند.

در کنگره جهانی موبایل امسال سرویس‌های مختلف SIM-free ارائه شدند که نگاهی به آنها خواهیم داشت:

سیم کارت مجازی KnowRoaming SoftSIM

سیم کارت‌های مجازی

این سیم کارت مجازی امکان انتقال داده را بدون نیاز به سیم کارت و از طریق ادغام این تکنولوژی در چند گوشی آلکاتل و ZTE فراهم کرده است.

گوشی بعد از نصب اپلیکیشن RoamNow بر روی این گوشی‌ها و انتخاب کشور و بسته داده‌ای و پرداخت گوشی باورش خواهد شد که یک سیم کارت دارد و سرویس فعال می‌شود.

رومینگ در 61 کشور و تمامی اپراتورهای GSM در دسترس خواهد بود و تنظیمات کلی سریع و بسیار ابتدایی هستند.

سیم کارت مجازی uCloudlink CloudSIM و اسمارتفون GlocalMe

سیم کارت‌های مجازی

سیم کارت مجازی uCloudlink CloudSIM هم کارکردهای مشابهی دارد، با استفاده از اپلیکیشن GlocalMe، حساب، مدیریت خواهد شد، سرویس فعال می‌شود، مصرف داده‌ها ردیابی می‌شوند و پرداخت انجام می‌گیرد.

این سیم کارت مجازی نسبت به سیم کارت KnowRoaming SoftSIM بر روی گوشی‌های کمتری نصب می‌شود.

گوشی شیائومی Mi Max فعلا به این سیم کارت مجازی مجهز خواهد شد. اپلیکیشن GlocalMe سیگنالی را به سرور ابری مرکزی خواهد فرستاد که بهترین شبکه محلی در دسترس را خواهد یافت. سپس این گوشی به قدرتمندترین حامل محلی با قدرتمندترین سیگنال متصل می‌شود.

این قابلیت‌ها CloudSIM را به یک سیم کارت مجازی برای مسافران بین‌المللی تبدیل خواهند کرد چون نیاز به هیچ شبکه خاصی نخواهد بود.

سیم کارت مجازی Gemalto’s eSIM

سیم کارت‌های مجازی

این سیم کارت مجازی نیست اما همچون دو سیم کارت مجازی قبلی این قابلیت را دارد که از راه دور چندین شبکه موبایل را مدیریت کند و بر روی هر شبکه‌ای بدون نیاز به یک سیم کارت اضافی پاسخگو باشد.

سرویس این سیم کارت از طریق اپلیکیشن GigSky فعال می‌شود که امکان انتخاب شبکه و نمایش نحوه قیمت گذاری شبکه مورد نظر را فراهم می‌کند

آینده بدون سیم کارت

سیم کارت‌های مجازی

آیا ظهور سیم کارت‌های مجازی به معنای منقرض شدن سیم کارت‌های فیزیکی است؟ احتمالا نه، اما در آینده‌ای نزدیک گوشی‌هایی خواهیم داشت که با کمک اپلیکیشن‌های اختصاصی خود بدون اسلات سیم کارت عرضه می‌شوند.

حذف سیم کارت علاوه بر آزادسازی بخشی از فضای داخل گوشی امکان دسترسی به بیش از دو شماره یا لاین سرویس را فراهم خواهد کرد.

این اتفاق نیاز به راه‌حل‌های فنی جدید دارد؛ چرا که در حال حاضر گوشی‌های ما هنوز نیاز دارند باور کنند یک سیم کارت در اسلات آنها قرار گرفته است!!

هات اپ نیوز

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *