شعار تبلیغاتی جذاب و متفاوت بسازید

بیشتر برندهای مشهوری که هم اکنون در خاطر شما ماندگار هستند به خاطر شعارهای تبلیغاتی بوده است که شما را درگیر آنها کرده اند. شرکت های بزرگ ساعت ها و بلکه روزها برای رسیدن به یک شعار جامع فرصت می گذارند و در نتیجه اثر آن را در کسب و کارشان می بینند.

شعار تبلیغاتی، جزیی از صورت و وجهه ی کسب و کار شماست و مانند ویترین و تابلوی کسب و کار شما عمل می کند. چطور می شود که تابلوی یک کسب و کار را نادیده گرفت یا کم شمرد؟ تصور کنید فروشگاهی که فضای داخلی را با طراحی زیبا و چشم نوازی، رونق داده اما برای سردر فروشگاه، از یک تابلوی معمولی بدون لوگو یا شعار استفاده کرده است. مسلماً مشتری با دیدن یک تابلوی خالی از جذابیت، قدم به سمت داخل فروشگاه بر نمی دارد.

شعار تبلیغاتی در کسب و کارهای مختلف، به صورت های گوناگون ابراز می شود. فروشگاهی را در نظر بگیرید که باید بخش اعظمی از پتانسیل خود را در یک تابلوی حداکثر ۲ متری، نشان دهد. نام و نشانی که برای این فروشگاه انتخاب می شود، باید گویای حوزه فعالیت، سطح نوآوری کسب و کار، هدف شما از محصولات و .. باشد.

در انتخاب شعار تبلیغاتی جذاب و تاثیرگذار، به نکات و مثال های زیر توجه کنید.

۱- تمایز برند

قبل از انتخاب شعار، باید بدانید اگر بین رقبا متمایز نیستید، بهترین شعار دنیا هم نمیتواند شما را موفق کند. برای اینکه شعار شما با شعار رقبا، تمایز داشته باشد، این وجه تمایز باید از قبل در محصولات و خدمات شما وجود داشته باشد. مطمئنا انتظار ندارید که تمایزی که در محصول شما وجود ندارد، بتواند در شعار نمایان شود؟ این چیزی جز “دروغ” نیست. بنابراین سعی کنید تمایزی از لحاظ قیمت، کیفیت، نوآوری یا ویژگی خاص محصول به وجود آورید، سپس به ابراز آن ویژگی در شعار خود اقدام کنید. به عنوان مثال، شرکت “اپل” با نوآوری شناخته می شود. این شرکت با تولید محصولی متمایز در حیطه ی کاری خود، همیشه مشتریان را شگفت زده می کند.

۲- ماندگاری در اذهان

شعاری که انتخاب می کنید، باید به سرعت قابل تشخیص باشد. مشتریان باید بتوانند در طول چند ثانیه منظور شعار را به درستی دریابند. یک شعار در چند کلمه، نقش موثری در شناساندن کسب و کار شما ایفا می کند. شعاری که انتخاب می کنید، باید با نام و نشان کسب و کار شما عجین شود. شعار کسب و کار تان باید طوری طراحی شود که مشتریان شما را با آن بشناسند. یا بهتر است با شنیدن نام کسب و کار شما، شعار شما در ذهنشان تداعی شود.

۳- معرفی خاص محصول

شعار تبلیغاتی به جای صِرفِ معرفی حوزه ی کاری شما، باید بتواند ویژگی خاص، مزایا و فواید محصولتان را به صورت ضمنی معرفی کند. به عنوان مثال “انرژی بنوشید“، شعاری است که ضمن ابراز حیطه ی کاری (تولید نوشیدنی)، به ویژگی خاص این نوشیدنی (انرژی زا بودن) اشاره دارد.

۴- القای حس مثبت

استفاده از کلمات مثبت، در ذهن مشتریان، حس خوبی نسبت به شما و کسب وکارتان ایجاد می کند. تاثیری که از انرژی مثبت شما در مشتریان ایجاد می شود، غیرقابل انکار است. بعید است مشتریان با دیدن کلماتی با بار منفی، به سمت برند یا کسب و کاری جذب شوند. به عنوان مثال، وجود کلمه ی “پاپوش” در شعار تبلیغاتی یک فروشگاه کفش، نمی تواند حس خوبی در مشتریان ایجاد کند.

۵- توجه خاص به مشتریان هدف

سعی نکنید در شعار خود، تمامی مشتریان احتمالی یا کل بازار را هدف قرار دهید. بدانید هر کسب و کار یا محصولی، مشتریان هدف خاص خود را دارد. باید در شعار خود، فقط مشتریان هدف را مخاطب قرار دهید. به عنوان مثال، شرکت دوخت لباس های فرم کارمندی و اداری نیازی به جذب مشتریان آزاد ندارد. این بنگاه باید بتواند سازمان ها را جذب کرده و لباس های فرم مخصوصی برای آن ها طراحی کند و بدوزد. بنابراین باید شعاری متناسب با حیطه ی کاری خود انتخاب کند. جمله ی “لباس سازمانتان را به ما بسپارید” در مقایسه با  جمله ی “تیپ خود را به ما بسپارید” منطقی تر به نظر می آید.

۶- توجه به هدف کسب و کار

هر کسب و کاری باید ماموریتی برای خود تعیین کند. ماموریت و رسالتی درازمدت که به عنوان هدف اصلی آن بنگاه شناخته شود و در روح و جان کار و کارمندان رخنه کند. این هدف باید در شعار نیز نمایان شود. به عنوان مثال صرف فروش یک محصول، نمی تواند هدف خوبی برای هر بنگاه تولیدی باشد. بلکه مزایایی که از طریق آن محصول به خریدار یا مشتری می رسد، باید به عنوان هدف بنگاه تعیین شود.

۷- کوتاه بودن شعار

در شعار تبلیغاتی خود از اظناب کلام پرهیز کنید. مشتریان امروزه فرصتی برای خواندن جملات طولانی بر تابلوی فروشگاه و بنگاه شما ندارند. لذا در نهایت سعی و تلاش، شعاری کوتاه انتخاب کنید و در همان چند کلمه، اصل قضیه را جا دهید.

۸- نمایش شعار

انتظار نداشته باشید که مشتریان به دنبال شعار شما باشند. بلکه باید شعار خود را در معرض دید قرار دهید. هر جا که می توانند شعار خود را به دید همگان برسانید. اما مراقب باشید که از آن طرف بوم نیفتید. نه از دیدها پنهان باشید و نه در هر جایی چشم را آزار دهید. تعادل در نمایش شعار، می تواند شخصیت و وقار کسب و کار شما را حفظ کند.

۹- انتخاب تصویر هماهنگ

تصویری هماهنگ با شعار خود انتخاب کنید. تصویری که بتواند تکنه ی خاص شعار شما را به گونه ای دیگر در ذهن مشتری تداعی کند. طراحی تصویر متناسب با شعار را به دست طراحانی بسپارید که در حوزه ی تبلیغات تجربه دارند.

۱۰- ایجاد حس خاص

شعار شما چه حسی را باید در مخاطب ایجاد کند؟ ترس؟ اضطراب؟ نگرانی؟ امنیت؟ راحتی؟ شادی؟ حسی که با مصرف محصول شما در مشتری ایجاد می شود، باید در شعار نیز تداعی شود. به عنوان مثال اگر بخواهید برای یک سینما چند بعدی که هیجان زیادی را برای مشتریان به همراه دارد شعار تدوین کنید، باید حس ترس را نیز چاشنی شعار خود کنید. باید توجه کنید که مخاطبان سینمای چند بعدی، هیجانی همراه با کمی ترس می پسندند.

 نمونه هایی از شعارهای ناب را بررسی میکنیم :

شرکت کاریابی آلمانی Jobsintown با شعار “زندگی برای شغل اشتباه، خیلی کوتاهه” کمپین موفقی برای این شرکت ساخت. با جمله‌ای ساده از سوی این شرکت، مخاطب درگیری ذهنی مثبتی را تجربه می کند. درگیری حاصل از انتخاب شغل اشتباه که ممکن است تا آخر زندگی وی، او را از زندگی آسوده و بی دغدغه؛ محروم سازد. همین درگیری ذهنی، فرد را وادار می کند به یافتن شغل مناسب، بیشتر از پیش اهمیت داده و حتی هزینه کردن در ابتدای مسیر شغلی را لازم دانسته تا  هزینه های گزاف تر متحمل نشود.

پلی استیشن با شعار “در دنیای خودزندگی کنید،در دنیای ما بازی کنید” توانست حس واقعی بازی در دنیای مجازی را برای مشتری تداعی کند. اینکه فرد با بازی در فضای مجازی، حس واقعی را تجربه کند، تجربه ی خاصی را برای وی به دنبال دارد. با برانگیختن حس کنجکاوی فرد، تمایل و کشش او به سمت محصول بیشتر شده و به نیروی محرکه ای برای فرد تبدیل می شود.

تانی کال

مدیرنو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *