فعال شدن قابلیت تماس صوتی تلگرام، بسیاری از کاربران را خوشحال کرد، با فکر اینکه از این پس می‌توانند از طریق این برنامه با دوستان و آشنایان خویش تماس بگیرند و کمتر هزینه کنند! از همین رو مسدودسازی این سرویس توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنت در ایران در روزهای گذشته باعث ناراحتی بسیاری از کاربران شده است. تا جایی که تلگرام هم به این موضوع واکنش نشان داد و ساعتی پیش در بلاگ خود پیام زیر را منتشر کرد:

تماس‌های تلگرام در ایران

پنج‌شنبه هفته گذشته، ما قابلیت تماس صوتی رمزگذاری شده را برای تمامی کاربران تلگرام در سر تا سر جهان منتشر کردیم.

در 16 آپریل، ارائه دهندگان اینترنت در ایران – هم اپراتورهای موبایل و هم اینترنت‌های خانگی – شروع به مسدودسازی تماس‌های تلگرام کردند. با توجه به گزارش آژانس‌های خبری، 20 ارائه دهنده خدمات اینترنتی برای انجام این کار، دستور قضایی دریافت کرده‌اند.

در این سمت ماجرا اما تماس‌های تلگرام همچنان برای تمام جهان از جمله ایران فعال بود و درست کار می‌کرد. اما ارائه دهندگان اینترنت در ایران پروتکل‌هایی را که برای برقراری اتصال بین کاربران بود، مسدود کردند.

چرا آن‌ها اقدام به مسدودسازی تماس‌ها گرفتند؟

ما هیچ پیامی راجع به دلایل این کار دریافت نکردیم، بنابراین ما نمی‌دانیم چه چیزی پشت این تصمیم نهفته است. با این حال، واقعیت این است که دیگر ارائه دهندگان VOIP در این کشور هنوز هم به طور معمول فعالیت می‌کنند و این حرکت به طور خاص تلگرام را هدف قرار داده است.

آیا می‌توانیم در ایران از قابلیت تماس صوتی استفاده کنیم؟

تماس‌های تلگرام رمزگذاری شده هستند، شما می‌توانید با استفاده از VPNها ار طریق برقراری ارتباط P2P و استفاده از پروتکل UDP برای ایجاد ارتباط اولیه، اقدام به گرفتن تماس و استفاده از آن کنید. این باعث می‌شود که ارائه دهنده نتواند از دسترسی شما به تماس‌ها صوتی جلوگیری کند.

تلگرام این راه‌ را برای استفاده از تماس صوتی خود در ایران پیشنهاد داده است که کمی عجیب به نظر می رسد! همچنین اخباری حاکی از شکایت تلگرام از اپراتورهای ایرانی نیز مطرح شده است.

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *