اگر با اصطلاح ” Review Bombing” آشنا نیستید، بهتر است بدانید که این اصلاح نوپا را زمانی به‌کار می‌برند که جمع (معمولا کثیری) از بازیکنان معترض، به نشانه نارضایتی از عملکرد شخص یا اشخاصی، به صفحه استیم یک بازی خاص حمله‌ور شده و پشت سر هم،‌ نقدهای منفی و کوبنده خود را نثار آن می‌کنند تا به نوعی حرف‌هایشان به گوش آن افراد برسد.

در طول تاریخ نیز بازی‌های بزرگی مانند Skyrim و یا Titan Souls با همین موج نارضایتی مواجه شدند و باعث شد تا سازندگانش دست به تغییر استراتژی‌هایشان بزنند. حالا هم نوبت یک بازی بزرگ (یا بهتر است بگوییم بزرگ‌ترین بازی) استیم یعنی Dota 2 رسیده است که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن می‌دهیم.

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از PCgamesN، طی 24 ساعت اخیر، طرفداران عصبانی سری Half-Life که اعتقاد دارند حمایت و پشتیبانی بی‌وقفه Valve از بازی آنلاین و بسیار محبوب Dota 2 باعث کنسل شدن روند ساخت Half-Life 3 شده است به صفحه استیم این بازی هجوم آورده‌اند و علاوه بر کامنت‌های اعترا‌‌ض‌آمیز، بازی را با نقد‌های منفی موردنوازش قرار می‌دهند. بعید هم به نظر می‌رسد که آتش اعتراض آن‌ها به این زودی خاموش شود.

اما سوال اینجاست که اصلا چه شد که دامنه اعتراضات به اینجا کشید؟ خب همه‌چیز دقیقا از دیروز شروع شد، زمانی که  آقای مارک لیدلا (Marc Laidlaw)، نویسنده سابق شرکت Valve که پیش از تبدیل شدن به نویسنده ارشد بازی Dota 2 به مدت چهار سال (که به گفته خودش به خاطر آن اندازه 400 سال مجازات شده)، بر روی سری Half-Life کار می‌کرد، تصمیم گرفت در وبلاگش، “فن فیکشنی” (نه داستان اصلی) از آنچه احتمالا قرار بود برای داستان Half-Life 3 نوشته شود، منتشر کند.

طرفداران اما خبر این اتفاق را به‌درستی متوجه نشدند و از همان زمان، عملیات رها کردن Valve به درون آتش غضب‌شان را کلید زدند. تمام کامنت‌ها و نقدهای منفی Dota 2 دقیقا از دیروز شروع شده است و اگر همینک به صفحه استیم بازی بروید خودتان به وضوح می‌توانید ببینید. بعضی از کامنت‌ها به این شرح‌اند: ” این بازی خوبیه، اما Half-Life‌ بهترشه. “، ” یه نقد منفی برای زنده شدن یاد و خاطره Half-Life 3 “، ” این بازی خسته‌کننده بیخود نه‌تنها خلاقیت ولو رو کشت، بلکه تمام پل‌های بازگشت به سری Half-Life را خراب کرد. ممنونم ازت گیب! 

امثال این نقد‌ها حتی به محبوب‌ترین نقدهای Dota 2 هم تبدیل شده‌اند و این نشان‌دهنده‌ی آن است که واقعا باید Valve باید فکری به حال بازیکنان معترض که خواهان حق و حقوق‌شان هستند، بکند.

به لطف این اعتراضات، میزان رضایت نقدهای منتشر شده برای بازی به 80 درصد رسیده که پایین‌ترین مقدار در تاریخ حضور بازی در استیم به شمار می‌رود.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *