خانه ورزش اخبار ورزش عالیجناب رکورد؛ رسیدن برانکو به صدر و صد

عالیجناب رکورد؛ رسیدن برانکو به صدر و صد

0

عالیجناب رکورد؛ رسیدن برانکو به صدر و صد

۱۷ فروردین ۱۳۹۴ بود که برانکو ایوانکوویچ قرارداد خود را با سرخپوشان پایتخت امضا کرد تا رسماً هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. ده روز بعد برانکو در دیدار مقابل سپاهان اصفهان روی نیمکت پرسپولیس نشست تا رسماً کارش را با این تیم آغاز کند؛ سرمربی سابق تیم ملی کشورمان کارش را چه در لیگ چهاردهم و چه در اوایل لیگ پانزدهم خوب شروع نکرد، اما در همان بازیها تیمی را پایه گذاری کرد که در ادامه یکی از بهترین تیم های تاریخ لیگ برتر و تاریخ باشگاه پرسپولیس شد. با گذشت حدود ۳۰ ماه از اولین حضور مربی کروات در فوتبال ایران، نقطه عطفی در رقابت های لیگ برتر ایران رقم خورد و رکوردها و آمارهای بسیاری جابجا شد؛ آمارهایی که به سادگی قابل دسترسی نبوده و شاید چند سالی طول بکشد تا تیم دیگری بتواند آنها را بهبود ببخشد. برانکو ایوانکوویچ دوران بسیار درخشان و پرافتخاری را در کارنامه مربیگری خود و همچنین باشگاه پرسپولیس رقم زد و بدون شک از مربیانی خواهد بود که در آینده به نیکی از وی یاد خواهد شد. نکته جالب و البته شگفت انگیز اینکه همه نتایج، رکوردها، عناوین و موفقیت های برانکو در حالی برای وی به ثبت رسید که این مربی کروات فقط صد بازی را به عنوان مربی روی نیمکت سرخپوشان حضور داشته است.

صد بار حضور روی نیمکت پرسپولیس

برانکو در تمامی رقابتها صد بار هدایت سرخپوشان را بر عهده داشته است؛ ۷۸ بازی در لیگ برتر، ۱۶ بازی در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، یک بازی سوپرکاپ ایران، و ۵ بازی در جام حذفی. این مربی کروات در طی این صد بازی به ۵۷ برد، ۲۶ مساوی و ۱۷ باخت دست یافته است. مربی کروات پرسپولیس با وجودی که هنوز تعداد حضورش در لیگ برتر به ۸۰ بازی نرسیده، اما در رده بندی کلی مربیان در تاریخ لیگ برتر به جایگاه مطلوبی رسیده و بسیاری از مربیان با تعداد بازی های بسیار بیشتر را پشت سرگذاشته است. وی با میانگین ۲ امتیاز به ازای هر بازی توانسته به این جایگاه دست یافته و به نتایج درخشانی برسد. برانکو در لیگ برتر همراه با پرسپولیس به ۴۷ برد، ۱۹ مساوی و ۱۲ باخت رسیده، و در ۱۶ بازی به عنوان مربی در لیگ قهرمانان آسیا به ۶ برد، ۶ مساوی و ۴ شکست دست یافته است. ۳ برد، یک باخت و یک تساوی حاصل پنج دیدار پرسپولیس برانکو در جام حذفی بوده و تنها دیدار سوپرکاپ را با برتری به سود سرخپوشان پشت سرگذاشته است.

عالیجناب رکورد

دوران حضور برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس را می توان نقطه عطفی در تاریخ پرسپولیس و همچنین دوران مربیگری این مربی کروات به حساب آورد. برانکو با نتایجی که در پرسپولیس کسب کرد، توانست رکورد بیشترین تعداد برد در یک فصل، کمترین گل خورده در یک فصل، بالاترین میانگین امتیازی، بهترین تیم در بازی های خانگی، رکورد بیشترین بازی بدون گل خورده (در لیگ های ۱۶ تیمی)، بهترین نتیجه گیری در شروع رقابت های لیگ، بهترین بازگشت به رقابتها و جبران ۱۱ امتیاز اختلاف (در لیگ پانزدهم)، کسب عنوان قهرمانی با بالاترین میانگین امتیازی، بالاترین تفاضل گل، قهرمانی با بیشترین اختلاف امتیازی تنها بخشی از کوردهای ثبت شده در پرسپولیس برانکو ایوانکوویچ هستند.

برانکو ایوانکوویچ با نتایجی که در پرسپولیس کسب کرد موفق شد برخی رکوردهای شخصی خود را نیز بهبود ببخشد. برانکو در ایران توانست به سومین قهرمانی سوپرکاپ و همچنین لیگ سراسری باشگاهها دست یابد؛ پیشتر وی در کشورهای چین و کرواسی به این عناوین دست یافته بود.

روزهای تلخ پروفسور در پرسپولیس

شروع کار برانکو در پرسپولیس به هیچ وجه خوشایند این مربی و البته هواداران نبود و بدون شک حضور پرسپولیس در قعر جدول رده بندی در اوایل لیگ پانزدهم را می توان جزء روزهای تاریک برانکو در لیگ برتر ایران دانست؛ اما تیم تحت هدایت پروفسور کم کم در مسیر موفقیت گام برداشت و کماکان در این راه به کار خود ادامه می دهد. اما در طی روزهای کاملاً موفق برانکو در پرسپولیس، برخی بازیها خاطرات بسیار تلخی را برای او و تیمش به همراه داشته است. شکست برابر نفت تهران در هفته بیست و هشتم لیگ پانزدهم که در حضور بیش از ۸۰ هزار هوادار سرخپوش رخ داد، یکی از تلخ ترین نتایج پرسپولیس بوده که یک قهرمانی مسلم را از برانکو و تیمش گرفت. علاوه بر این، شکست دور از انتظار در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر الهلال از دیگر روزهای سخت و تلخ برانکو در پرسپولیس بوده است. شکست در دربی ۸۴ آن هم در شرایطی که کمتر کسی انتظار چنین باختی را از تیم برانکو داشت، از دیگر روزهای بد برای برانکو بود که در مقابل استقلال منصوریان مغلوب شد.

آغاز دوران پرفروغ در پرسپولیس

بازگشت به مسیر موفقیت و شروع پیروزی های برانکو بدون شک خاطرات بسیار شیرینی را برای هوادران این تیم به ویژه از میانه های لیگ پانزدهم به همراه داشته است. بردهای برانکو در دربی پایتخت را باید از خاطرات خوب این مربی در ایران بدانیم. اما دربی ۸۲ را باید دیداری خاص برای پرسپولیس و برانکو دانست؛ دیداری که سرخپوشان با شکست سنگین رقیب دیرینه با یک تیر چند نشان را هدف گرفتند. برانکو با این برد به نوعی انتقام چند برد متوالی استقلال تهران با پرویز مظلومی را از آبی پوشان گرفتند، و همچنین پس از هفته ها صدر جدول را از این تیم گرفته و خودشان بر جای آنها تکیه زدند. پس از این بازی همه اهالی فوتبال پرسپولیس را در قامت یک تیم مدعی و پرقدرت به حساب آورده و آنها را از شانس های مسلم قهرمانی می دانستند. پیروزی پرگل برابر پدیده و جشن قهرمانی در مقابل دیدگان صدهزار هوادار از دیگر روزهای خوش برانکو است. پیروزی مقابل الوحده امارات در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۷ و صعود سخت به مرحله بعدی، و مهم تر از آن، شکست الاهلی عربستان در دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی در شرایطی که پرسپولیس ۸۰ دقیقه را ۱۰ نفره بازی کرد، خاطرات بسیار خوش و فراموش نشدنی را برای برانکو و هوادران پرسپولیس رقم زده که شاید تا سالها در ذهن همه باقی بماند.

روزهای خوش پس از یک دهه دوری

برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی ایران هم عملکرد قابل قبولی داشت؛ در زمان برانکو ایران به بالاترین رتبه خود در تاریخ رده بندی فیفا دست یافته و تا رده پانزدهم رده بندی تیم های ملی بالا رفت. اما پایان کار برانکو در تیم ملی و بازی های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان خوشایند نبود. و حالا پس از یک دهه برانکو بار دیگر به فوتبال ایران بازگشت تا روزهای بسیار خوشی را برای خودش و پرسپولیسی ها رقم بزند؛ البته این روزهای موفق و درخشان بدون شک به سود کل فوتبال ایران خواهند بود. در این روزها برانکو بسیاری از شاگردانش درتیم ملی را به عنوان رقیب روی نیمکت تیم های حریف می بیند. با نگاهی به گذشته، به خاطر تمام روزهایی که فوتبال ایران می توانست از وجود پروفسور کروات بهره گرفته و بر سطح کیفی خود بیفزاید، اما این فرصت را از دست داد باید افسوس خورد.

تانی کال

برنامه نود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *