خاص بودن یا به زور خود را خاص نشان دادن… مسئله اینست!… برخی هستند که به ذات خاصند و با بقیه فرق دارند و نبازی نیست که خود را عوض کنند تا خاص شوند اما برخی به هر نحوی سعی میکنند و دست به دامن هر چیزی می شوند تا بگویند ما خاصیم و توجه را به خود جلب کنند و معمولا هم در نهایت یا نمی توانند و یا اگر هم می توانند در زمینه ای منفی توجه همه به آن ها جلب می شود و البته شاید به همین هم راضی باشند، یعنی شهرت به هر قیمتی و حتی برای مدتی کوتاه. شاید بگویید این موضوع چه ارتباطی به بازی های رایانه ای دارد و دلیل مطرح کردن این صحبت ها چیست. در زمینه بازی های رایانه ای نیز کاملا موضوعی که گفتم صادق است و هر دو دسته از سازندگان وجود دارند. سازندگانی که دست به هر کاری که می زنند خاص است زیرا ذهنشان خاص است و بازی هم که می سازند خاص می شود مانند ناتی داگ یا راک استار. برخی دیگر هم هستند که چیز خاصی ندارند اما می خواهند با دست آویز کردن هر چیزی بازی خود را بالا بکشند و آن را به نوعی خاص کنند و صحبتش را بر سر زبان ها بیندازند. این ها اغلب یا به سراغ خشونت وحشتناک می روند، یا موضوعاتی از قبیل نژادپرستی را انتخاب می کنند و یا به سراغ موارد حساس سیاسی و اجتماعی می روند تا آن ها را در بازی خود لحاظ کنند و نام خود را بر سر زبان ها بیاندازند. این بازی ها معمولا نه تنها از اقبال عمومی برخوردار نمی شوند بلکه بسیار هم به ان ها حمله می شود و جوامع مختلف و تشکل های مختلف به روش خود با آن ها سر جنگ بر می دارند.

maxresdefault-1

Adults Only… فقط بزرگسالان… بازی های بحث برانگیز معمولا این نشان را دارند

 استفاده از خشونت بسیار افسارگسیخته یا دیگر مواردی که ذکر شد هرگز جزو هنجارها و عرف های یک جامعه نبوده اند و نیستند و قطعا در هر کجای دنیا در مقابل آن موضع گیری خواهند کرد زیرا این ها دیگر به کشور و .. ربط ندارد و قوانین عمومی و جهانی انسانیت است و ذات و فطرت انشان آن ها را رد می کند. خشونت در همه جای دنیا منفور است و هیچ کجا عاشق ان نیستند. سیاست و بازی های سیاسی همیشه کثیف هستند و زیبایی در آن ها وجود ندارد. تبعیض نژادی و نژاد پرستی و … در تمام دنیا منفور و رد شده است و در کلیت هیچ جامعه ای از آن به نیکی یاد نمی کند، حال بماند که همیشه استثنا هم وجود دارد اما منظور و مقصود من کلیت ذات و فطرت انسانی است نه موارد استثنا. در طول تاریخ بازی های رایانه ای و از همان نخستین دوران به وجود آمدن این بازی ها، بوده اند بازی ها و سازندگانی که دست به دامن موضوعات بعضا کثیف شده اند تا نام خود را مطرح کنند و این گونه باعث ایجاد بحث های زیادی در مجامع گیمینگ و حتی در دیگر مجامع مختلف جامعه شده اند و جبهه گیری های بسیاری در برابر آن ها انجام شده است حال به درست یا غلط، زیرا که برخی از این جبهه گیری ها خود پا را از این بازی هم فراتر می گذارند و مثلا به خاطر ساخت یک بازی با موضوعی کثبف، می خواهند کل صنعت بازی را خراب جلوه دهند. البته در کنار این بازی های به زور خاص شده، برخی بازی ها هم بوده اند که به ذات خاص و متفاوت هستند زیرا سازنده آن ها متفاوت از بقیه بوده است و همواره در تمام بازی های خود این را نشان داده است و همچنین این سازنده های خاص، در نشان دادن مثلا خشونت به حد مرگبار افراط نمی کنند و به هر حال قوانیبی را در بازی خود می گذارند اما خب به هر حال به صورت عریان، جامعه و واقعیت های آن را نشان می دهند و این ها نیز باعث ایجاد بحث و جدل هایی در مجامع مختلف می شوند مانند شرکت محبوب راک استار و بازی هایی که تاکنون برای ما ساخته است و می سازد.

esrb-ratings

در ایران کاملا تک تک اینها رعایت می شود. مثلا وقتی پدر و مادر می بینند روی بازی علامت AO خورده است، یعنی بازی آزاده و اوکیه! بخر برای بچه!

راک استار یک کمپانی خاص است و همواره در بازی هایش این را نشان داده است اما این خاص بودن معمولا به خلق یک شاهکار منجر می شود و عنوانی به مانند GTA V ساخته می شود که رکورد فروش فیلم های هالیوودی بزرگ تاریخ را هم می زند و پس از مدت ها که از انتشار آن می گذرد هنوز هم در چارت های پرفروش ترین مدیاها در نقاط مختلف دنیا به چشم می خورد. درست است که در این عناوین بسیار موارد بحث برانگیز وجود دارند اما در نهایت تمام این ها در چارچوبی جمع شده اند و در هیچ کدام به حد دیوانه وار و روان پریشی شاهد خشونت و کشتار جمعی و … نیستیم هر چند که از سایر بازی ها بیشتر این موارد را دارند و همین باعث بحث برانگیز بودنشان می شود. در واقع عناوینی مثل GTA V خاص مثبت و محبوب بین مردم هستند اما سازنده ای مانند Destructive Creationn که بازی Hatredd را می سازد که در ان کل زندگی و هدف ما این است که به خیابان برویم و زن ها و مردها و پیر و جوان و پلیس و .. را به وحشیانه ترین شکل ممکن سلاخی و کشتار کنیم، قطعا حالت مریض گونه ای دارد و هرگز محبوب نخواهد شد و همیشه به عنوان یک بازی جنجالی از ان یاد می شود که قوانین انسانیت را در بازی زیر پا گذاشته است. در واقع این جور بازی ها هم خاص هستند اما خاص منفی و منفور.video-game-violence-graphic

بسیاری از بازی های بحث برانگیز که درجه سنی بالا می گیرند به خاطر عامل خشونت است

هر دو گروه عناوین بالا به هر شکل در زمان انتشار خود باعث ایجاد بحث ها و مخالفت ها و صحبت های بسیار شده و می شوند و قطعا مقاومت هایی در برابر آن ها از سوی برخی بخش های اجتماعی صورت می گیرد و حتی عده ای که کلا با بازی های رایانه ای مخالف هستند میخواهند ان را دست آویری کنند برای فاسد نشان دادن کل معنی و مفهوم بازی های رایانه ای در حالی که نمیدانند دیگر و در عصر کنونی، بازیبازان جوامع مختلف بسیار باهوش تر از قبل هستند و همین بازیبازان دیروز اکنون دارند تبدیل به پدر و مادران امروز می شوند که خود عاشق بازی بوده و هستند و دیگر نمی توان با این موارد بچه گانه و مسخره و با دست آویز کردن یک بازی بد، آن ها را فریب داد و دید آن ها را کلا نسبت به این صنعت و هنر دوست داشتنی منفی کرد. در همه حوزه ها فساد وجود دارد اما این دلیل بر بد بودن کل آن حوزه نیست و قطعا بازی های رایانه ای نیز چنین هستند و ما بازیبازان به گیمر بودنمان افتخار می کنیم و همیشه نیز به این موضوع مفتخر خواهیم بود. این که یک بازی بحث برانگیز باشد و باعث ایجاد جنجال گردد دلیل قطعی بر این نیست که بازی بدی باشد زیرا در مواقعی هم می شود که همین بازی بحث برانگیز که باعث جنجال های زیاد هم شده است یک عنوان بی نظیر باشد به مانند Manhunt. اما باید قبول کرد که این فقط در درصد خیلی خیلی کمی از بازی های اینچنینی اتفاق می افتد زیرا سازندگان خیلی کمی به مانند راک استار با این توانایی وجود دارند. اکثر بازی های بحث برانگیز که در اجتماع با مخالفت و مقاومت روبرو می شوند یا به زیر تیغ سانسور و عرضه نشدن در برخی کشورها می روند، بازی های خوبی نیستند و معمولا مشکل دار هستند. حتی در همین مطلب نیز میتواند در لیست مشاهده نمایید که اغلب بازی های نام برده شده به جز چند مورد بازی های ضعیف و گاها پوچی هستند که هیچ بار مثبتی ندارند و حتی برخی از آنها باز منفی بسیار بالایی هم دارند و نشان از مریض بودن ذهن و مغز سازندگان خود دارند.

intro-reuters-mike-blake__1309272402_0832

پسر دایی ۱۱ ساله من کل Modern Warfare ها رو تموم کرده!

در این مطلب قصد داریم تا به بازی هایی اشاره کنیم که در زمان انتشار خود باعث ایجاد بحث و حرف و حدیث های زیادی در مجامع گیمینگ و حتی غیر گیمینگ شده اند و حتی در برخی کشورها انتشار و عرضه آن ها ممنوع شده است. این بازی ها معمولا در موضوعی افراط می کنند که ممکن است خشونت بسیار افسارگسیخته و موارد سیاسی و مسائل غیراخلاقی و … باشد و سبب شده است تا در جامعه مخالفت ها و مقاومت هایی در برابر آن ها انجام شود و حساسیت در مورد آن ها به وجود آید. این مقاله بر اساس نظر نویسنده و مقالات جهانی معتبر در مورد بازی های بحث برانگیز به رشته تحریر در امده است و هیچ ملاک و معیاری برای صد در صد درست یا غلط بودن آن وجود ندارد. در واقع این لیست برخلاف دیگر مقالات اینچنینی که رتبه بندی در آن ها نشانه برتر یا ضعیف تر بودن بازی ها نسبت به هم است، این گونه نیست و بازی ها از لحاظ بحث برانگیز بودن لیست شده اند و به هیچ عنوان کیفیت بازی ها در لیست لحاظ نشده است. ممکن است از نظر شما عناوین دیگری وجود داشته باشند که در این لیست جای بگیرند و یا رتبه بندی شما به شکل دیگری باشد. این مقالات همواره نسبی هستند و قانون و قاعده کلی ندارند. پس بهتر است که به عنوان یک مقاله سرگرمی به آن نگاه کنید و در راستای آشنا شدن بیشتر با عناوینی که شاید نام آن ها را نشنیده باشید این مقاله را در نظر بگیرید. امید است که این مطلب مورد توجهتون قرار بگیره و پیشنهاد می کنم که در ادامه مقاله ۲۵ بازی که دنیا را با انتشار خود شوکه کردند با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه باشید.

۲۵ – Whiplash

۰۰۰۰۴۰۸۱

در بازی کنترل خرگوشی به نام Redmond را برعهده دارید که با یک راسو به نام Spanx به هم زنجیر شده اند و خرگوش از این راسو کاملا به عنوان یک ابزار و حتی سلاح استفاده می کند

سازنده: Crystal Dynamics

ناشر: Eidos Interactive

سال انتشار: ۲۰۰۳

پلتفرم مقصد: PlayStation 2, Xbox

امتیاز متا: ۶۶/۱۰۰

خشونت وقتی که کارتونی و در قالبی کودکانه باشد خیلی وحشتناک تر است. همواره مواردی که نماد مثبت و خوبی هستند اگر ترسناک شوند خیلی ترسناک تر از موارد منفی هستند که انتظار ترس از آن ها را داریم. چرا دلقک از همه ماسک ها ترسناک تر است؟ زیرا می خندد و نماد خندادن و شادی است ولی وقتی در پشت خنده یک پلیدی مطلق باشد خیلی ترسناک می شود. بازی Whiplash در سال ۲۰۰۳ و در نسل ششم بازی های رایانه ای در قالب گرافیکی کارتونی توسط Crystal Dynamics مشهور ساخته شد و به وسیله  Eidos Interactive برای کنسول های پلی استیشن ۲ و ایکس باکس منتشر گردید. نکته اصلی این بازی که باعث ایجاد جنجال های زیادی در مورد آن شد صحنه های خشونت کارتونی بی پروا و شدید آن بود و همچنین سازمان حفاظت از حیوانات نیز به آن برچسب “نشان دادن حیوان ازاری” زد که چندان هم بیراه نبود. شما در بازی کنترل خرگوشی به نام Redmond را برعهده دارید که با یک راسو به نام Spanx به هم زنجیر شده اند و خرگوش از این راسو کاملا به عنوان یک ابزار و حتی سلاح استفاده می کند بسته به موقعیتی که در ان قرار دارد!

۷۷۰۹۱_full

یک بازی عجیب و غریب…

بر عکس ادعای سازندگان بازی که می گفتند بازی کاملا در نقطه مقابل خشونت با حیوانات قرار دارد و ان را نفی می کند، بقیه مردم و جامعه چنین حرفی را قبول نداشتند و آن را کاملا برعکس می پنداشتند. سازندگان ادعا داشتند که بازی آن ها مقابل خشونت است و از ازار حیوانات یک جوک ساخته اند تا آن را نفی کنند! همچنین ادعا می کردند که بچه ها با انجام این باتزی بیشتر آگاه می شوند برای انجام ندادن این کارها و تاثیر کاملا مثبتی بر روی آن ها خواهد داشت! سازمان های زیادی با این بازی مخالفت داشتند و آن را محکوم کردند. سازمان هایی مانند (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA که برای جلوگیری از آزار رساندن به حیوانات است،  پلیس انگلستان و ولز (Research Defence Society، (Police Federation of England and Wales از سازمان هایی بودند  که از میران خشونت و حیوان ازاری که در این بازی وجود داشت شوکه شده بودند و آن را بسیار نامناسب می دانستند. از این عنوان همیشه به عنوان یکی از بازی های بحث برانگیز تاریخ یاد خواهد شد.

۲۴ – The Stanley Parable

the-stanley-parable-2013

یک عنوان موفق و البته بسیار جنجالی آن هم تنها به خاطر یک عکس

سازنده: Galactic Cafe, Davey Wreden

ناشر: Galactic Cafe, Davey Wreden

سال انتشار: ۲۰۱۳

پلتفرم مقصد: PC

امتیاز متا: ۸۸/۱۰۰

نژادپرستی دیگر در دنیا منسوخ شده است و مردم دیگر آن قدر عقب مانده نیستند که به چنین افکاری داشته باشند اما هنوز عده محدودی هستند که برخی را برتر و برخی را پست تر می دانند و نمی داندد که با همین تفکری که دارند، خود پست ترین و بیمار ترین مردم زمین هستند. البته در مورد عنوانی که در این شماره برای شما عزیزان مظرح میکنیم شاید مقداری سوء تفاهم به وجود آمده باشد زیرا که سازنده بارها به خاطر اشتباهش عذرخواهی کرد و حتی در آپدیت های جدید بازی اشتباهش را رفع کرد اما به هر حال باعث بحث و جنجال زیادی شده بود. یک عکس، تنها یک عکس در بازی The Stanley Parable برای شوکه کردن دنیا و بحث برانگیز شدن ان کافی بود. مگر می شود که این موضوع و این بازی شوکه کننده نباشد، آن هم زمانی که در تصویر یک مرد بالغ سفید پوست را در حال آتش زدن یک پسربچه سیاه پوست می دیدیم. The Stanley Parable عنوانی بود که در سال ۲۰۱۳ توسط Galactic Cafe و Davey Wreden ساخته و برای پلتفرم رایانه های شخصی منتشر گردید و اتفاقا به عنوان یک بازی، بازخوردهای بسیار مثبتی را نیز دریافت نمود و موفق به کسب امتیاز متای ۸۸ گردید.

the_stanley_parable_choice_psa

عکس مشهوری که بازی را تبدیل به یکی از جنجالی ترین عناوین تاریخ کرد. داداچ داری اشتباه می زنی!!

سازنده بازی پس از انتشار این عنوان و بحث و جنجال های بسیار زیاد و جو منفی که در خصوص این تصویر معنی دار به وجود آمده بود بلافاصله قول تغییر آن را داد و چندین بار از مردم و کسانی که این تصویر را به با موضوع نژاد پرستی تصور کرده بودند، به خاطر این موضوع عذرخواهی کرد و اذعان داشت که به حق، اولین برداشتی که هر شخصی پس از دیدن این عکس خواهد داشت مسئله نژاد پرستی است ولی او چنین قصدی نداشته است . زمانی که این عکس را خلق می کرده است موضوع نژاد را در ذهن نداشته است. راست و دروغ این ادعا پای خود سازنده بازی اما به هر حال همین یک تصویر باعث گردید تا نام بازی The Stanley Parable که همانطور که گفته شد یک بازی فوق العاده زیبا و موفق نیز بود و امتیاز متای ۸۸ را نیز دریافت کرده بود، بر سر زبان ها بیافتد و بحث های زیادی در مورد آن به وجود اید تا علاوه بر یک بازی موفق، شاهد یکی از بحث برانگیز ترین بازی های تاریخ بازی های رایانه ای نیز باشیم.

۲۳ – Survival Island 3

۷۰۹۲۹۸۰-۳x2-940x627

در این بازی، بازیباز در نقش یک مرد سفید پوست قرار می گرفت که بایستی افراد بومی استرالیا را برای زنده ماندن می کشت!

سازنده: NIL Entertainment

ناشر: NIL Entertainment

سال انتشار: ۲۰۱۵

پلتفرم مقصد: Android, iOS

امتیاز متا: —-

باز هم نژاد پرستی و این موضوع کثیف که گویا قرار نیست هیچ گاه به طور کامل در دنیا ریشه کن شود و با وجود منسوخ شدن آن تقریبا در تمامی دنیا باز هم تعداد محدودی با این تفکر احمقانه وجود دارند که ممکن است برخی از آن ها بازیساز نیز باشند به مانند سازنده کوته فکر  عنوان Survival Island 3 که این مسئله را کاملا در بازی خود لحاظ کرده بود و بدتر از همه این که این عنوان تقریبا یک بازی جدید محسوب می شود و مشاهده این که در این سال ها هنوز کسی به این شکل فکر میکند بسیار آزار دهنده است. بازی Survival Island 3 یک عنوان اکشن شوتر اول شخص است که در سال ۲۰۱۵ توسط NIL Entertainment ساخته و برای سیستم عامل های Android و iOS منتشر گردید و باعث ایجاد بحث های بسیار زیادی در مجامع مختلف گردید و بازخوردهای بسیار منفی نیز کسب کرد.

۱۴۵۲۹۲۵۰۴۰۸۰۵

والا کانگورو رو هم اینجوری نمی کشن چه برسه به آدم. خود سازنده بازی کانگورو بوده است!

در این بازی، بازیباز در نقش یک مرد سفید پوست قرار می گرفت که بایستی افراد بومی استرالیا را برای زنده ماندن می کشت! در بازی از این بومی ها به عنوان “real Aboriginals” یاد می شد و آن ها را تهدیدی برای جان شخصیت سفید پوست بازی محسوب می کرد و شما باید با انواع سلاح های مختلف آن ها را که به سمت شما می آمدند از بین می بردید تا در بازی پیشروی کنید. به واقع وقتی که عنوانی چنین موضوعی دارد و با چنین تفکری ساخته شده است دیگر مهم نیست که ایا این بازی یک عنوان خوب است یا بد است یا ضعیف و قوی است. این بازی مریض است و بس. چرا اگر کسی پوستش سیاه رنگ باشد پست است و حق زندگی ندارد؟ واقعا به چه دلیلی؟ پس انسانیت چه می شود؟ متاسفانه همین سوال های ساده با پاسخ های واضح، هنوز برای افرادی مانند سازندگان عقب افتاده Survival Island 3 جا نیافتاده و حل نشده است.

۲۲ – Fat Princess

fat-princesss-2

این خانم ها دیگه یه چیزی نبود گیر بدن اومدن گفتن چرا پرنسسه چاقه و این بازی ضد زنه!!! خب راست میگن.. اصلا نداریم خانم چاق!

سازنده: Fun Bits Interactive, Titan Studios, SuperVillain Studios

ناشر: Sony Interactive Entertainment

سال انتشار: ۲۰۰۹

پلتفرم مقصد: PlayStation 3, PlayStation Portable

امتیاز متا: ۷۹/۱۰۰

خودمانیم، گاهی اوقات هم جوامع و برخی سازمان ها خیلی بیش از حد به یک بازی گیر می دهند و یک موضوع نه چندان بزرگ را بسیار پروبال می دهند و به آن می پردازند. شاید اتفاقی که در مورد عنوان Fat Princess که اتفاقا یکی از پرفروش ترین عناوین شبکه پلی استیشن نیز هست رخ داد، از همین گونه موارد باشد. Fat Princess عنوانی است که در سال ۲۰۰۹ توسط Fun Bits Interactive و Titan Studios و SuperVillain Studios ساخته شد و توسط سونی انحصارا برای پلتفرم های PlayStation 3 و PlayStation Portable منتشر گردید و بازخوردهای مثبتی را نیز دریافت نمود و امتیاز متای ۷۹ را نیز کسب کرد.

fatprincess_sc0041

حمل تپلی!

بعد از انتشار این بازی جنجال ها و بحث های زیادی توسط سازمان های مربوط به زنان به وجود آمد و برخی از مهم ترین ان ها کار را تا جایی بردند که اعتقاد داشتند این بازی باید ار آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی ممنونع و بن شود! همچنین برخی ژورنالیست های فعال در زمینه بازی های رایانه ای نیز به بحث در مورد این موضوع که ایا بازی Fat Princess بر اساس تفکر ضد زنان ساخته شده است یا خیر پرداختند! حتی برخی از این سازمان ها و نویسنده ها اعتقاد داشتند که طراحان و سازندگان بازی همچی ضد زن هستند و برای همین هم نام بازی و موضوع آن را این گونه انتخاب کرده اند. سازندگان بازی هرگز چنین موردی را قبول ندارند و به نظر هم می رسد که حق با ان ها باشد، لااقل از دید بنده که اینطور نیست. شاید این موضوع بیهوده اینقدر بزرگ شد و به ان پرداخته شد در حالی که مسئله ساده تر از اینها بود. به هر حال چه مسئله ساخت بازی بر اساس تفکر ضد زن بود و چه اینگونه نبود، عنوان Fat Princess باعث ایجاد بحث و جدل های بسیاری در مجامع مختلف شد و تبدیل به یکی از بحث برانگیز ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای شد.

۲۱ – Resistance: Fall of Man

resistance-fall-of-man

بحث و جنجالی که در مورد این بازی به راه افتاد، در کشور انگلستان و توسط کلیسای این کشور ایجاد شد.

سازنده: Insomniac Games

ناشر:  Sony Interactive Entertainment

سال انتشار: ۲۰۰۶

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3

امتیاز متا: ۸۶/۱۰۰

سری عناوین Resistance یکی از برترین و خوش ساخت ترین عناوین انحصاری سونی در طول تاریخ محسوب می شود که دارای یک ۳ گانه بی نظیر شامل عناوین Resistance: Fall of Man و Resistance 2 و Resistance 3 بر روی کنسول پلی استیشن ۳ و دو نسخه برای کنسول های دستی PSP و PS Vita به نام های Resistance: Retribution و Resistance: Burning Skies می باشد. سری عناوین اصلی این فرنچایز توسط استودیو خوشنام و محبوب Insomniac Games ساخته شده اند و نسخه های پلی استیشن ۳ آن نیز بازخوردهای بسیار خوب و مثبتی را دریافت نموده اند. عنوان Resistance: Fall of Man که نخستین بازی این فرنچایز محسوب می شود در سال ۲۰۰۶ برای پلی استیشن ۳ منتشر گردید و امتیاز متای فوق العاده عالی ۸۶ را نیز دریافت نمود. معمولا استودیو Insomniac Games زیاد اهل حاشیه و موارد جنجالی و .. در عناوین خود نبوده است اما موضوعی که در مورد Resistance: Fall of Man به وجود آمد بسیار جالب و جنجالی شد و توجه دنیا را به خود جلب کرد. اتفاقی که در نوع خود در تاریخ بازی های رایانه ای منحصر به فرد نیز هست.

pic1

قیافه رو!!! اصلا قیافه این خودش جنجالیه!

بحث و جنجالی که در مورد این بازی به راه افتاد، در کشور انگلستان و توسط کلیسای این کشور ایجاد شد. آن ها اعتراض داشتند که چرا در قسمتی از بازی کلیسای جامع شهر منچستر به عنوان سنگر و محل مبارزه و درگیری و شلیک قرار داده شده است و آن را نوعی بی احترامی و هتک حرمت به کلیسا قلمداد می کردند. آن ها خواستار جمع آوری بازی بودند و یا این که بخش مربوط به کلیسای منچستر از بازی کاملا حذف گردد. آن ها همچنین شکایت ها و اقادامات قانوی زیادی را نیز علیه سونی انجام دادند اما راه به جایی نبردند و سرانجام این بحث و جنجال های بیهوده ای که به راه انداختند، چیزی عاید آن ها نکرد و امتیازی قانونی در این مورد دریافت نکردند؛ کاری که به نظر می رسید درست هم باشد زیرا که در بازی ها تاکنون بارها و بارها شاهد وجود درگیریها و .. در مکان هایی مختلف که در بازی بازسازی شده اند بوده ایم و نمیتوان برای این که سازندگان در یک منطقه و یک مکان سکانس های درگیری و شلیک قرار داده اند آن ها را محکوم کرد.

۲۰ -SAW

saw_game_screenshot_001

یعنی اینقدری که این یارو رو مخ من بود، عروسک تو اره نبود!

سازنده:  Konami, Zombie Studios

ناشر: Konami, Brash Entertainment

سال انتشار: ۲۰۰۹

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3, Xbox 360, PC

امتیاز متا: ۵۹/۱۰۰

نخستین فیلم سینمایی سری SAW، یک فیلم بی نظیر، بسیار زیبا و البته جنجالی بود که با هزینه ای بسیار کم توانست تا فروش فوق العاده ای را تجربه کند و همین نیز باعث شد تا شماره های بعدی پشت سر هم ساخته شودند و البته هر بار کیفیت آن نیز کاهش یابد. موضوع نخستین فیلم این سری بسیار جذاب و البته خشن بود و داریا صحنه های بسیار خشونت آمیز و مرگبار بود که در نهایت با یک صحنه پایانی شوک دهنده که برای من یکی از برترین پایان هایی است که تاکنون در فیلم ها دیده ام، به پایان می رسید و بیننده را به معنای واقعی در شوک فرو می برد. بازی رایانه ای نیز که در سال ۲۰۰۹ و با نام SAW منتشر شد نیز حتی از خود فیلم نیز جنجالی تر شد و بحث های زیادی را ایجاد کرد. این عنوان در سال ۲۰۰۹ توسط Konami و Zombie Studios ساخته شد و توسط Konami برای پلتفرم های PlayStation 3،  Xbox 360 و PC منتشر گردید و بازخوردهای نه چندان جالبی را نیز دریافت نمود و با امتیاز متای ۵۹ به کار خود پایان داد. اما امتیاز جنجالی که این عنوان به راه انداخت بسیار بیشتر از متای آن بود و توجه همه را به خود جلب کرد.

sawgame2009-10-2318-22-02-01

بازی و فیلم پر از خشونت افسارگسیخته. حالا فیلم رو ول کردن گیر دادن به بازی!

منتقدان و حتی طرفداران فیلم و بازی به طور یکسان و آشکارا ادعا داشتند که تنها هدف ساخت بازی SAW، بزرگداشت و پرشکوه جلوه دادن شکنجه و کشتار و قتل عام مردم با راه های بسیار خشونت آمیز و بدون هیچ حس خویشتن داری یا توجه به اخلاقیات بوده است و نه هیچ چیز دیگری. برخی مقاله هایی که در مورد این بازی نوشته شدند از آن به عنوان “فاسد و غیر انسانی” یاد کردند و اظهار داشتند که “کونامی باید شرمنده باشد.” با این همه جار و جنجالی که این بازی و سازندگان آن در مجامع مختلف به راه انداخته بودند و بحث های بسیار زیادی که در مورد این بازی در شبکه های مجاری و .. مطرح شده بود، هیچ جای تعجبی نبود که SAW عنوان بحث برانگیز ترین بازی سال ۲۰۰۹ را به دست آورد. از دیدگاه بنده در مورد این عنوان نیز مقداری بزرگنمایی صورت گرفت زیرا هر ساله تعداد بسیار بسیار زیادی فیلم و بازی با نشان دادن حداکثر خشونت عرضه می شوند و این گونه نیز در مورد آنها بحث و جنجال به راه نمی افتد اما در مورد SAW این گونه نبود و این بازی تبدیل به یکی از بحث برانگیز ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای شد.

۱۹ – Pokémon series

pokemon-banner-700x389-jpg-optimal

تعداد محدودی از پوکمون ها در تصویر!!!

سازنده:  Nintendo, The Pokémon Company, Niantic و …….

ناشر: Nintendo

سال انتشار: ۱۹۹۸ – ۲۰۱۶

پلتفرم مقصد: پلتفرم های Nintendo

امتیاز متا: —–

نینتندو کمپانی عجیبی است. این شرکت شاید به اندازه سونی و مابکروسافت تنوع فرنچایز و انواع سبک های مختلف و … را نداشته باشد اما چند عدد سری انحصاری دارد که تاریخ را به قبضه خود در آورده اند و از فروش گرفته تا امتیاز متا و محبوبیت شخصیت و … جزو اولین های تاریخ محسوب می شوند؛ عناونی مثل زلدا، ماریو و البته پوکمون های محبوب نینتندو. سری عناوین Pokémon از سال ۱۹۹۸ پای به عرصه بازی ها گذاشتند و از آن زمان تاکنون جزو محبوب ترین بازی های نینتندو بوده و هستند. بحث و جنجالی که در این شماره قصد داریم به آن اشاره کنیم حول محور طراحی یکی از شخصیت های سری عناوین Pokémon است که با طراحی اولیه خود بحث ها و جنجال های زیادی را به وجود آورد که در حوزه نژاد پرستی قرار داشتند و حتی کار بسیار بالا گرفت تا جایی که سازندگان مجبور به تغییر شدند. اجازه دهید تا داستان این شخصیت را کامل تر برای شما بیان کنیم. Jynx که در ژاپن به نام Rougela شناخته می شود یکی از گونه های پوکمون در سری عناوین محبوب Pokémon محسوب می شود که توسط Ken Sugimori خلق شده است. در ابتدای خلق این شخصیت جنجال های زیادی به وجود آمد که اتفاقا باز هم به موضوع نژادپرستی و حساسیتی که دنیا به این مسئله دارد مربوط می شد.

۴۲۳۹۲۳۵_۶۴۰px

قبل از عمل سیاه بود، بعدش بنفش شد!

در طراحی اولیه این شخصیت، صورت وی کاملا سیاه بود و با توجه به ظاهر کلی وی، چیزی شبیه به بازیگران زن سیاهپوست بود مخصوصا با موهای خاص خود. مقالات بسیاری در این مورد منتشر گردید و جنجال زیادی در مورد ظاهر این شخصیت و رنگ پوست او در مجامع مختلف به وجود آمد. نویسنده کتاب های کودکان و مقاله نویسی به نام Carole Boston Weatherford مطلبی جنجالی را در مورد این شخصیت منتشر کرد و طراحی آن را یک حمله جدی و اساسی به بازیگران زن سیاهپوست عنوان کرد و از آن به عنوان یک حرکت کاملا نژادپرستانه بر ضد سیاهپوستان یاد کرد. مقالات انتقادی شت سر هم افزایش می یافتند و حتی کار به وبسایت های گیمینگ ۱UP.com و IGN نیز رسید و آن ها نیز از طراحی این شخصیت تحت عنوان حرکتی نژادپرستانه یاد کردند و جنجال و بحث بسیار بالاگرفته بود. نتیجه تمامی این جنجال ها و فشارهایی که یه سازندگان این عنوان و طراحان شخصیت Jynx وارد شد باعث شد تا کلا در طراحی این شخصیت تجدید نظر کنند و برای نشان دادن حسن نیت خود، رنگ وی را کاملا عوض کرده و از سیاه به بنفش تغییر دادند تا این گونه فشارها را از روی خود بردارند. اما به هر حال جار و جنجال هایی که حول محور این شخصیت شکل گرفت برای همیشه در تاریخ ثبت شد و از آن به عنوان یکی از بحث برانگیز ترین شخصیتها و بازی ها در تاریخ یاد خواهد شد.

۱۸ – Perfect Dark

rose_byrne_for_joanna_dark_in_perfect_dark_by_valor1387-d9qvia0

نینتندو اینگونه اعلام کرد که اگر بخواهد بازی بزرگسالانه و هاردکور و شوتر اول شخص منتشر کند نیز عنوانی با نام Perfect Dark با متای بی نظیر و استثنائی ۹۷ عرضه می کند

سازنده: Rare

ناشر: Rare, Nintendo, Microsoft Studios

سال انتشار: ۲۰۰۰

پلتفرم مقصد: Nintendo 64

امتیاز متا: ۹۷/۱۰۰

شوتر اول شخص… متای ۹۷/۱۰۰… می دانید یعنی چه؟ یعنی Perfect Dark. عنوان Perfect Dark در سال ۲۰۰۰ نه تنها یکی از برترین شوترهای تاریخ را رقم زد بلکه یکی از بحث برانگیز ترین عناوین آن سال و در واقع بحث برانگیزترین بازی که نیتندو تا به حال عرضه کرده بود نیز بود. می دانید چرا؟ بازی را نیتندو منتشر کرده بود، کمپانی که به آن “دیزنی” بازی ها می گویند. حال می گویید چه مشکلی در  Perfect Dark وجود داشت؟ این عنوان نخستین بازی با درجه M و فقط مخصوص بزرگسالان بود که نیتندو تا به حال عرضه کرده بود، آن هم در زمانی که این شرکت را با بازی های شاد و خانوادگی و مناسب سنین پایین مانند Pokémon و Mario Bros. می شناختیم. عرضه چنین عنوانی ناگهان همه را شوکه کرد و باعث ایجاد بحث و جنجال های بسیاری در خصوص این عنوان و نیتندو در مجامع مختلف گیم شد.

perfect-dark-visuals

از شما بعید بود اقای نینتندو جان!

اما با وجود تمام این بحث ها یک چیز ثابت بود. نینتندو قدرت خود را به همگان نشان داد و اینگونه اعلام کرد که اگر بخواهد بازی بزرگسالانه و هاردکور و شوتر اول شخص منتشر کند نیز عنوانی با نام Perfect Dark با متای بی نظیر و استثنائی ۹۷ عرضه می کند تا همگان را در شوک فرو برد. Perfect Dark توسط استودیو Rare ساخته شد و برای پلتفرم Nintendo 64 در سال ۲۰۰۰ به صورت انحصاری منتشر گردید. Perfect Dark بلافاصله بعد از انتشار با سیل نقدهای بسیار مثبت و قدرتمند روبرو شد و تمامی دست اندرکاران صنعت گیم از بازیبازان گرفته منتقدان آن را از همه نظر مثل گرافیک و صداگذاری و …تحسین کردند. منتقد گیم اسپات به این عنوان امتیاز ۹٫۹/۱۰ را اعطا کرد که این بازی را تبدیل به برترین بازی شوتر اول شخص گیم اسپات کرد. Perfect Dark همواره در لیست های “برترین بازی ها” قرار داشته است و تا همیشه از آن به عنوان “یکی از برترین بازی های تاریخ بازی های رایانه ای” یاد خواهد شد که البته انتشار آن بسیار بحث برانگیز بود زیرا کسی از نینتندو چنین انتظاری نداشت.

۱۷ – Night Trap

night-trap-sega-cd-giveaway

یک عنوان مریض با کلی صحنه های خشونت و …

سازنده: Digital Pictures

ناشر: Sega, Digital Pictures, Virgin Group, Virgin Interactive, Acclaim Entertainment

سال انتشار: ۱۹۹۲

پلتفرم مقصد: Sega CD, 3DO Interactive Multiplayer, 32X, Sega Genesis, DOS, MS-DOS, Macintosh operating systems

امتیاز متا: —–

Night Trap در واقع یک فیلم-بازی تعاملی بود که توسط Digital Pictures در ابتدا برای Sega/Mega-CD در سال ۱۹۹۲ منتشر گشت و بعدا برای  Sega 32X, 3DO, MS-DOS, و Mac OS نیز پورت شد. بازی شامل بیش از ۹۰ دقیقه سکانس از فیلم ضبظ شده کامل (full-motion video (FMV بود. داستان و تم بازی در مورد گروهی از زنان و دختران جوان بود که هدف Auger ها بودند. Auger ها موجوداتی مانند خون اشام ها بودند که قصد داشتند خون این زنان و دختران را از بدن آنها خالی کرده و نوش جان کنند! بازیباز باید بین چندین دوربین مخفی مختلف تغییر می داد تا Auger ها را ببیند و برای آن ها تله بگذارد تا باعث جلوگیری از رسیدن ان ها به زنان شود. بازی در همان زمان عرضه و تا سال بعد باعث ایجاد بحث و جنجال های بسیاری در دنیا شد که به دلیل محتوای بسیار بزرگسالانه بازی بود. این جنجال ها به حدی بالا گرفت که در نهایت سبب جمع شدن این بازی از مغازه ها شد و حتی در سنای آمریکا به عنوان یکی از خشن ترین بازی ها مطرح گردد.

nighttrap2

داستان و تم بازی در مورد گروهی از زنان و دختران جوان بود که هدف Auger ها بودند.

البته که این بحث و جنجال ها به هیچ وجه هم بیراه نبودند و به واقع می توان گفت با یک بازی مریض طرف بودیم. Night Trap پر بود از خشونت بسیار عریان و افسارگسیخته، انواع صحنه های غیراخلاقی و در حقیقت بازی نه تنها بحث برانگیز بود بلکه کاملا همانطور که گفته شد بیمار بود و به نظر از اذهان بیمار نیز به وجود امده بود. نام این عنوان از لحاظ خشونت در کنار Mortal Kombat, Lethal Enforcers و Doom قرار گرفته بود و یکی از عناوینی بود که باعث شد سیستم درجه بندی ESRB سختگیر تر شود و درجه بالاتری را نیز در رتبه بندی های خود قرار دهد. اعتراضات در مورد بازی به حدی رسید که دو هفته بعد از کریسمس ۱۹۹۳ سگا تمام نسخه های این بازی را از دو فروشگاه بزرگ آمریکا یعنی Toys “R” Us و Kay-Bee Toys جمع اوری کرد. نکته جالب اینجا بود که علیرغم تمام این جنجال ها و محتوای بیمارگونه بازی و جمع شدن آن و … بازی بسیار موفق بود و عنوان پرفروش ترین بازی در United Kingdom را به دست آورد! شابد اگر ما هم بودیم می خریدیم! لااقل برای رفع حس کنجکاوی که ببینیم این چه بازی است که این همه جارو جنجال راه انداخته است. به نظر می رسد که در مورد Night Trap، این بحث برانگیز بودن در نقش کمک کننده ظاهر شد و به فروش بیشتر بازی کمک کرد. به هر حال این بازی تا همیشه در تاریخ بازی های رایانه ای به عنوان یکی از بحث برانگیز ترین و شوکه کننده ترین عناوین شناخته خواهد شد.

۱۶ – Medal of Honor

۵۰۰px-medal_of_honor_1999-karabiner_98k

Medal of Honor علاوه بر یکی از برترین شوترهای تاریخ، یکی از بحث برانگیز ترین عناوین تاریخ نیز هست

سازنده: Dreamworks Interactive

ناشر: Electronic Arts

سال انتشار: ۱۹۹۹

پلتفرم مقصد: Playstation

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

از تروریست ها متنفریم… حتی از نامشان نیز تنفر داریم و برایمان یادآور چیزی جر ترس و خشونت و اعمال غیر انسانی نیستند. فرقی نمی کند که چه گروهی از آن ها باشند و چه قدیمی و چه جدید، همگی یک عفونت چرکین محسوب می شوند. عنوان Medal of Honor یکی از برترین شوترهای اول شخص در تاریخ بازی های رایانه ای است که در سال ۱۹۹۹ توسط Dreamworks Interactive ساخته شد و کمپانی Electronic Arts آن را انحصارا برای کنسول پلی استیشن منتشر نمود. بازی تماما نقدهای مثبت دریافت نمود و موفق به کسب امتیاز متای ۹۲ نیز شد. اما در کنار همه این ها، بحث و جنجال های بسیار زیادی نیز در بازه این عنوان در دنیا به وجود آمد که اتفاقا به موضوعی که در ابتدای این شماره در مورد ان صحبت کردیم باز می گشت، یعنی تروریست. موضوعی که با توجه به حساسیت بسیار زیاد دنیا بر روی آن، سبب شد تا Medal of Honor علاوه بر یکی از برترین شوترهای تاریخ، یکی از بحث برانگیز ترین عناوین تاریخ نیز بشود.

medalofhonor_psx_png_09

بحث و جنجال ها بسیار بالا گرفت و با فشار بسیار شدیدی که سازمان های نظامی به سازندگان بازی وارد کردند آن ها کلمه طالبان را از بازی حذف کردند و به جای آن Opposing Force یا نیروی مخالف را جایگزین کردند

زمانی که بخش چند نفره بازی Medal of Honor را انجام می دادید می توانستید در نقش عضو گروه القاعده یا طالبان قرار گیرید و در نقش تروریست بازی کنید که نام طالبان نیز برای شما نمایش داده می شد. سازندگان بازی در مورد این موضوع توضیح دادند که به خاطر واقع گرایی کامل بازی مجبور شده اند تا این نام را در بازی قرار دهند اما این به هیچ وجه برای دنیا قابل قبول نبود و باعث ایجاد جنجال و بحث های بسیار شدید در مجامع مختلف گیمی و غیر گیمی دنیا شد. بحث و جنجال ها بسیار بالا گرفت و حتی به انواع سازمان های نظامی و ارتش آمریکا و … نیز کشیده شد و با فشار بسیار شدیدی که این سازمان ها به سازندگان بازی وارد کردند آن ها سرانجام کلمه طالبان را از بازی حذف کردند و به جای آن اصطلاح Opposing Force یا نیروی مخالف را جایگزین کردند. به هر حال از ان جا که تروریست و موضوعات مربوط به ان همواره یکی از حساس ترین بحث ها و موضعات دنیا هستند، بازی نیز که به هر شکلی ارتباطی با این موضوع خواسته یا ناخواسته پیدا کند، بسیار حساس خواهد شد و قطعا تمامی مجامع مختلف بر روی آن زوم خواهند کرد و باعث ایجاد بحث های بسیاری خواهد شد. اتفاقی که دقیقا برای Medal of Honor رخ داد و ان را تبدیل به یکی از جنجالی ترین عناوین تاریخ کرد.

۱۵ – JFK: Reloaded

۶۲۳۱۵۰-۹۲۵۲۹۳_۲۰۰۴۱۱۲۲_۰۰۴

باز هم یک بازی مریض گونه دیگر…

سازنده: Traffic Games

ناشر: Traffic Games

سال انتشار: ۲۰۰۴

پلتفرم مقصد: PC

امتیاز متا: ۶۹/۱۰۰

چه افراد مریضی پیدا می شوند. ازادی در این حد هم دیگر خوب نیست. اگر به شما بگویند که یک بازی ساخته شده است که شما را در نقش Lee Harvey Oswald قاتل رئیس جمهور محبوب آمریکا John F. Kennedy قرار می دهد و برای پیروز شدن در ان باید رئیس جمهور را به قتل برسانید، چه حسی به شما دست می دهد؟ یاور کنید سازنده چنین عنوانی مریض است. این دقیقا کاری است که باید در عنوان JFK: Reloaded انجام دهید تا مثلا در بازی برنده شوید. توهین به مردم یک کشور که رئیس جمهور محبوبشان کشته شده است و توهین به یاد و خاطره وی و بازسازی صحنه قتل وی همه به کنار، ایا فکر نمی کنید که بازماندگان و عزیزان و وابستگان نزدیک و مثلا فرزندان او از این که ببینند بازی ساخته شده است که در آن عده ای دارند پشت سر هم پدرشان را می کشند و مرگ دردناک وی را برایشان تداعی می کنند، چه حس و حالی خواهند داشت؟ معرفت و انسانیت هم چیز خوبی است. بازسازی مرگی دلخراش و واقعی و قرار دادن بازیباز در نقش قاتل… این دیگر چه موضوعی است؟ ایا تا این حد قحطی داستان در بازی ها وجود دارد؟ خیر این طور نیست. این مریضی یک سازنده است.

۶۲۳۱۵۲-۹۲۵۲۹۳_۲۰۰۴۱۱۲۲_۰۰۶

بازی شما را در نقش Lee Harvey Oswald قاتل رئیس جمهور محبوب آمریکا John F. Kennedy قرار می دهد و برای پیروز شدن در ان باید رئیس جمهور را به قتل برسانید.

بازی JFK: Reloaded در سال ۲۰۰۴ توسط Traffic Games ساخته شد و درست در تاریخ ۲۲ نوامبر آن سال برابر با چهل و یکمین سالگرد قتل جان اف کندی برای پلتفرم رایانه های شخصی منتشر گردید. به عنوان یک بازی بدون توجه به موضوع آن، این عنوان بازخوردهای متوسطی را کسب کرد و با امتیاز متای ۶۹ به کار خود پایان داد اما جنجالی که این عنوان به پا کرد خیلی بزرگتر از امتیاز متای ان بود و نام خود را به عنوان یکی از شوکه کننده ترین و بحث برانگیز ترین عناوین تاریخ بازی های رایانه ای به ثبت رساند. بازی بعد از انتشار بارها و بارها از سوی نهاد های مختلف محکوم شد به خاطر بازسازی صحنه قتل رئیس جمهوری محبوب آن هم در نقش قاتل. سناتور  Ted Kennedy برادر رئیس جمهور فقید آمریکا، از این عنوان با کلمه “نفرت انگیز” یاد کرد و همینطور سناتور Joseph Lieberman در مورد بازی گفت “عنوانی که من را بیمار می کند”.  JFK: Reloaded بیشتر از آن که به خاطر المان های بازی و … شناخته شود به دلیل موضوع بحث برانگیز و بیمارگونه اش در دنیا شناخته شده است و تا همیشه به عنوان یکی از جنجالی ترین بازی ها از آن یاد خواهد شد.

۱۴ – Grand Theft Auto series

gta-franchise-750x460

شاهکارهایی که هیچ گاه بحث و جنجال در مورد ان ها تمامی ندارد…

سازنده: Rockstar Games

ناشر: Rockstar Games

سال انتشار: ۱۹۹۷ – ۲۰۱۶

پلتفرم مقصد: Android, Dreamcast, Fire OS, Game Boy Advance, Game Boy Color, iOS
Microsoft Windows, MS-DOS, Nintendo DS, OS X, PlayStation, PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Portable, Windows Phone, Xbox, Xbox 360, Xbox One

امتیاز متا: —-

راک استار ید طولایی در ساخت بازی های بحث برانگیز دارد و در واقع پسر بد بازیسازان محسوب می شود! اما عناوین این شرکت چه آن هایی که بحث برانگیزند و چه آنهایی که از دستشان در رفته و جنجالی نیستند! همگی شاهکارند و بس. راک استار شاهکار ساز است و گویا که بلد نیست چیزی جز شاهکار بسازد! البته گویا بلد هم نیست بازی غیر جنجالی بسازد! اکثریت قریب به اتفاق عناوین این کمپانی باعث ایجاد بحث و جنجال های بسیاری شده و می شوند و همین که نگاهی به همین لیستی که در حال حاضر مطالعه میکنید بیاندازید واضح است که با چه کمپانی طرف هستیم. Bully، Grand Theft Auto series و Manhunt تعدادی از جنجالی ترین عناوین تاریخ تاکنون محسوب می شوند. بی شک گل سرسبد عناوین شرکت راک استار سری عناوین Grand Theft Auto series است که با هر شماره، دنیا را به تسخیر خود در آورده است و با جدیدترین شماره خود یعنی نسخه پنجم، رکورد فروش در تمام حوزه های مدیا و سرگرمی از هالیوود گرفته تا… را زد و لقب پرفروشترین مدیای دنیا را از آن خود کرد.

gtacompos

یادش بخیر…

عناوین Grand Theft Auto series همانقدر که از نظر تجاری و محبوبیت و امتیازات بی نظیر هستند، به همان اندازه جنجالی و بحث برانگیز نیز بوده و هستند. دلیل اصلی این جنجال ها به دلیل خشونت افسارگسیخته ای است که در این سری وجود داشته است و دارد و همچنین به دلیل عدم رعایت اخلاقیات در بازی و البته بسیار دلایل دیگر. همچنین برخی سازمان های حمایت از زنان اعلام کرده اند که تصویری که این فرنچایز از زنان ارائه می دهد بسیار غیر اخلاقی است و آن را یک بازی ضد زن خطاب کرده اند. اما شاید یکی از دلایل اصلی همین محبوبیت و فروش بی نظیر سری عناوین Grand Theft Auto series همین موارد جنجالی آن است و حس و حال قرار گیری در زندگی یک گانگستر واقعی را به بازیباز منتقل می کند آن هم بدون هیچ سانسوری و به صورت کاملا واقع گرایانه. گانگسترها آدم می کشند، پلیس می کشند، قاچاق می کنند و … و همه این ها به صورت کامل در عناوین این سری وجود دارد و شاید همین دلیل اصلی محبوبیت عجیب و تاریخی این فرنچایز است. به هر حال نمیتوان این را کتمان کرد که سری عناوین Grand Theft Auto series در تک تک بازی های خود، جزو بحث برانگیز ترین و جنجالی ترین عناوین تاریخ بازی های رایانه ای محسوب شده و می شوند.

۱۳ – Doom

maxresdefault

قیام جهنمیان…

سازنده: id Software

ناشر: GT Interactive

سال انتشار: ۱۹۹۳

پلتفرم مقصد: MS-DOS, Sega 32X, Atari Jaguar, SNES, PlayStation, 3DO, Sega Saturn, Acorn Archimedes, Game Boy Advance, Xbox, Xbox 360, iOS, PlayStation 3

امتیاز متا: —-

بازی Doom یک شوتر اول شخص علمی تخیلی با تم وحشت است که در سال ۱۹۹۳ توسط id Software ساخته و منتشر گردید و به موفقیت های بسیاری نیز دست یافت. Doom یکی از مهم ترین و برترین عناوین تاریخ است و در حقیقت می توان گفت تاثیرگذارترین عنوان شوتر اول شخص در تاریخ بازی های رایانه ای محسوب می شود و از ان به عنوان پدر این سبک یاد می شود و عنوانی که سبک شوتر اول شخص را وارد فاز جدید با کیفیت جدیدی کرد. بازی Doom نیز به مانند شماره قبلی این لیست، علاوه بر این که یکی از برترین و مهم ترین عناوین تاریخ محسوب می شود، به همان اندازه نیز جنجالی و بحث برانگیز بوده است و در هنگام انتشار خود، باعث ایجاد جنجال های فراوانی شده است.

۲۵۲۸۷۹۵-m_top10_doom_02eps

در آن سال ها این بازی برای خود انقلابی بوده است

دلیل اصلی ایجاد بحث در زمان انتشار این بازی، خشونت بسیار بالای آن و همینطور تم و زمینه شیطانی آن بود و البته بعدا با یک تراژدی که رخ داد، این جنجال ها رنگ و بوی تازه ای گرفت و بسیار جدی تر ادامه یافت. بعد از واقعه مرگبار کشتار دبیرستان Columbine یا همان Columbine High School massacre بحث ها و انتقادات از بازی Doom بسیار بالا گرفت. دلیل این موضوع هم آن بود که Eric Harris و Dylan Klebold که مجرمان این تراژدی مرگبار بودند از بازیبازان شدیدا طرفدار این بازی بودند و Doom را به صورت دیوانه وار بازی می کردند. در واقع عده ای قصد داشتند تا دلیل اصلی این کشتار و جنون این دو نفر را به بازی کردن Doom ربط دهند و این گونه نام بازی های رایانه ای را تخریب نمایند اما با وجود بحث ها و جنجال های زیادی که در مورد این بازی به راه افتاده بود، باز هم آن عده موفق به تخریب چهره اصلی این عنوان و همینطور بازی های رایانه ای نشدند و خاطرات و نکات مثبتی که از بازی Doom به جا مانده است بسیار بیشتر از بحث هایی است که در دوره انتشار آن به راه افتاده بود و همواره از Doom به عنوان یکی از مهم ترین شوترهای اول شخص تاریخ یاد می شود که در زمان انتشار خود، بحث ها و جنجال هایی را نیز به همراه داشت.

گیمفا

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *