در شرایطی که رسانه‌های خبری عمدتا اخبار مرتبط با دستیاران صوتی هوشمند تولید شده از سوی اپل، آمازون و گوگل را پوشش قرار می‌دهند، در این بین کورتانا مایکروسافت نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. در حالی که تا پیش از این تخمین زده می‌شد که دستیار هوشمند مایکروسافت موسوم به کورتانا 145 میلیون کاربر دارد، اما این دستیار هوشمند 141 میلیون کاربر فعال دارد.

141 میلیون کاربر فعال به معنای آن است که دستیار صوتی هوشمند مایکروسافت در مقایسه با آلکسا آمازون از محبوبیت بیشتری برخوردار است. مایکروسافت در بیلد امسال ترجیح داد به جای آن‌که آمار دقیقی از کاربران فعال ماهانه دستیار صوتی خود ارائه کند تنها یک رقم کلی را در این زمینه ارائه کند. در حالی که 141 میلیون کاربر فعال رقم قابل توجهی به شمار می‌رود، اما مشخص نیست از این تعداد چند نفر از آن‌ها کاربران ثابت کورتانا را تشکیل می‌دهند.

در حالی که کورتانا در ابتدا همراه با ویندوز 10 عرضه شد، اما پس از مدت زمانی مایکروسافت تصمیم گرفت این دستیار صوتی هوشمند را برای پلتفرم‌های اندروید، iOS و اکس‌باکس نیز عرضه کند. اکنون مایکروسافت در نظر دارد از طریق کیت Cortana Skills جایگاه فعلی کورتانا را بهبود بخشیده و هم کاربران و هم توسعه‌دهندگان بیشتری را جذب این دستیار صوتی هوشمند کند. Cortana Skills به توسعه‌دهندگان این توانایی را می‌دهد تا قابلیت‌های کورتانا را توسعه دهند و توان‌مندی‌های بیشتری را برای آن تعریف کنند. این رویکرد مشابه آن سیاستی است که آمازون در قبال آلکسا اتخاذ کرده است. در دسامبر سال گذشته میلادی بود که مایکروسافت کیت Cortana Skills و به دنبال آن کیت توسعه‌دهندگان دستگاه‌ها را عرضه کرد. در آن زمان سایت‌های فعال در حوزه ارتباطات، خبر دادند که اسپیکر صوتی هوشمندی از سوی هارمن کاردون بر مبنای کورتانا و به سفارش مایکروسافت در حال ساخته شدن است. اسپیکری که قرار است در پاییز امسال در اختیار مردم قرار گیرد.

در حالی که تا به امروز اطلاعات نسبتا مفصلی در ارتباط با اسپیکر Invoke که هارمان در حال طراحی آن است منتشر شده است، اما در مقابل جزییات کمی در ارتباط با کیت Cortana Skills منتشر شده است. در ماه فوریه سال جاری میلادی، مایکروسافت فرآیند ثبت‌نام برای پیش‌نمایش این کیت را آغاز کرد و پس از آن اعلام شد که این کیت در روز 27 فوریه در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. اما در این تاریخ هیچ خبری نشد. اما در بیلد امسال مایکروسافت نسخه پیش‌نمایش کیت Cortana Skills را در معرض دید همگان قرار داد. کیت نرم‌افزاری که به برنامه‌نویسان این توانایی را می‌دهد تا مهارت‌های مختلفی را از طریق ساخت یک بات و توزیع آن در کانال جدید کورتانا موسوم به  Bot Framework به وجود آورند. این مهارت‌ها به گونه‌ای خواهند بود که در تمامی پلتفرم‌هایی که کورتانا در آن‌ها حضور دارد مورد استفاده قرار خواهند کرد.

با این وجود در مقطع فعلی این ویژگی‌ها تنها در اختیار افراد ساکن در ایالات متحده خواهد بود. آمارها نشان داده‌اند که بهبود مهارت‌ها کمک بسیاری کردند تا زیرساخت الکسا آمازون رشد کند. مهارت‌هایی که در نهایت اجازه دادند یکسری ویژگی‌ها همچون پرداخت صورت‌حساب‌های Capital One به این دستیار هوشمند افزوده شود. اسپیکرهای هوشمند مایکروسافت نیز تنها در صورتی پیشرفت خواهند داشت که مایکروسافت بتواند با توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ارتباط خوبی برقرار کند.

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *