فیلم‌های یا عکس‌هایی که در فید خود مشاهده می‌کنید، تصادفی نیستند. در واقع شش اصل باعث جنجالی شدن ویدئوها و عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند.

قبلا Malcolm Gladwell قصد داشت با استفاده از Tipping Point (نقطه اوج)، علت جنجالی شدن موضوعات مختلف را ریشه‌یابی کند اما Jonah Berger، استاد بازاریابی دانشکده Wharton MBA در دانشکده پنسیلوانیا، علت جنجالی شدن ویدئوها و عکس‌ها را در قالب شش اصل جالب بررسی کرده است که نگاهی به آنها خواهیم داشت.

جنجالی شدن ویدئوها

علل جنجالی شدن ویدئوها

جریان‌های جامعه

از آنجا که آنچه دیگران درباره ما فکر می‌کنند بسیار اهمیت دارد، ما معمولا با ملاحظات خاصی موضوعات را برای به اشتراک گذاری انتخاب می‌کنیم. ما معمولا حول و حوش محتوایی تاب می‌خوریم که فکر می‌کنیم به نظر دیگران معرکه خواهد بود!

محرک‌ها

جریان‌های اجتماعی باعث می‌شوند مردم فکر کنند، اما محرک‌ها باعث می‌شوند مردم در مورد آن صحبت کنند. محرک‌ها یادآورهایی از مفاهیم و ایده‌های مرتبط هستند.

برای مثال موزیک ویدئویی به نام Friday از Rebecca Black، با اینکه همه ا‌ز آن نفرت داشتند، به یکی از جنجالی‌ترین ویدئوهای سال 2011 تبدیل شد و 300 میلیون بازدید داشت.

اگر به سابقه جستجوی این ویدئو نگاه کنید، هر روز جمعه الگویی مشابه را مشاهده خواهید کرد، این یعنی روز جمعه بعنوان یک محرک عمل کرده است و مردم را مجبور به فکر کردن و به اشتراک گذاشتن این ویدئوی مضحک در هر روز جمعه کرده است!

جنجالی شدن ویدئوها

احساس

Jonah Berger بر این موضوع تاکید می‌کند که وقتی ما به چیزی اهمیت می‌دهیم، آن را به اشتراک می‌گذاریم. انسان‌ها بصورت طبیعی موجوداتی اجتماعی هستند و ما دوست داریم نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم و حس کنیم که پذیرفته شده‌ایم. بنابراین وقتی چیزی خنده‌دار، آموزنده یا فوق‌العاده‌ای را در اینترنت می‌بینیم، به همه در مورد آن می‌گوییم.

علت اصلی جنجالی شدن ویدئوها در بیشتر شبکه‌های اجتماعی احساس است، وقتی ویدئوی کمک یک فرد خوب به یک بی‌خانمان را می‌بینیم، گاهی گریه می‌کنیم، غرق در احساسات می‌شویم و آنرا به اشتراک می‌گذاریم.

عمومی بودن

هر چقدر موضوعی عمومی‌تر و محبوب‌تر باشد، احتمال اینکه جنجالی شود بیشتر است. این پدیده همچنین بعنوان ملاک اجتماعی نیز شناخته می‌شود.

افراد رفتارهای دیگران را کُپی می‌کنند چون در مورد آن اطلاعات وجود دارد. برای مثال اگر ترامپ یک سخنرانی جنجالی داشته باشد؛ مردم با مراجعه به توییتر به جمع کسانی خواهند پیوست که در این مورد صحبت می‌کنند!

جنجالی شدن ویدئوها

کاربردی بودن

چیزهای مفید ذاتا قابل به اشتراک گذاری هستند. مردم دوست دارند اطلاعات مفید و عملی را به اشتراک بگذارند، چون برای دوستان و خانواده آنها مفید است.

ویدئوهایی که به سرعت و در کمترین زمان ممکن دستور پخت یک غذای مقرون بصرفه را نمایش می‌دهند به سرعت جنجالی می‌شوند چرا که از نظر مردم مفید هستند.

داستان‌ها

علم نشان داده است که داستان یکی از تنها راه‌هایی است که می‌تواند ذهن ما را درگیر و متمرکز نگه دارد. مغز با شنیدن داستان، همه عوامل حواس‌پرتی را دفع می‌کند و بر روی داستان قفل می‌شود.

مردم نمی‌توانند در برابر یک داستان خوب مقاومت کنند و به همان دلایلی که قبلا گفتیم، آنرا به اشتراک می‌گذارند:

  • جریان‌های جامعه
  • محرک‌ها
  • احساس
  • عمومی بودن
  • کاربردی بودن

به گفته Berger، جنجالی شدن متولد نمی‌شود، ساخته می‌شود.

ورزش سه

” target=”_blank” rel=”nofollow noopener”>هات اپ نیوز

  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

    قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟ آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما،…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • درمان خروپف

    روش های درمان خروپف

    روش های درمان خروپف خروپف کردن معمولا به عنوان منبع شوخی در فیلم‌های مختلفی مورد استفاده ق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *