10 عنوان کنسل شده‌ای که می‌توانستند به شاهکار تبدیل شوند

“ترجمه شده از وب‌سایت WhatCulture”

شب گذشته عنوان موردانتظار و جذاب ScaleBound کنسل شد اما دقیقا چرا یک بازی باید کنسل شود؟ این اتفاق، بعضی مواقع مربوط به اشتباه مدیریتی در سطح گزاف یا مشکل بودجه یا نقص‌ها و بی‌کفایتی‌های کلی می‌شود. برخی مواقع یک عنوان بسیار موردانتظار است اما این به تنهایی دلیل نمی‌شود تا به بقایش ادامه دهد. مطمئنا این طبیعت ناشران است که نسبت به پروژه‌های خود با احتیاط عمل کنند؛ مخصوصا وقتی که صحبت از خرج کردن پول برای پروژه‌هایی می‌شود که چشم‌اندازهای مشخصی ندارند.

تامین بودجه موردنیاز بازی از طریق طرفداران، می‌تواند دیگر راه‌ و روشِ واضح باشد اما حتی این هم موفقیت را تضمین نمی‌کند. در برخی موارد، توسعه‌دهندگان به بودجه‌ی موردنظر خود نمی‌توانند دست پیدا کنند و در موارد دیگر، بی‌مسئولیتی باعث می‌شود که یک پروژه علیرغم تامین بودجه‌ی خود از طریق حامیان، به باتلاقی به نام فراموشی کشیده شود. موارد دیگری هم وجود دارد که هزینه‌ی ساخت یک عنوان از چیزی که توسط سازندگان برآورد و تخمین زده شده بود فراتر می‌رود و پرو‌ژه را در وضعیت نابسامانی قرار می‌دهد.

در هر صورت بازی‌هایی که در ادامه از آن نام برده خواهد شد، پتانسیل عظیمی از خود نشان داده‌اند اما صرف نظر از آن، کنسل شده‌اند. بعضی‌ از این بازیها از ابتدا محکوم به فنا بود‌ه‌اند یا بطور اساسی ناقص بوده‌اند. در برخی دیگر نیز فقط می‌توان ناشر عنوان را برای محروم کردن این عنوان از ما، مسئول دانست.

این عناوین ممکن بوده است که به موفقیتی زودهنگام یا اشتباهی بزرگ تبدیل شوند ولی در هر صورت فرصت فهمیدن  آن از ما گرفته شده است که این بسیار ناراحت کننده و شرم‌آور است.

به هر حال، در زیر 10 عنوان کنسل‌شده‌ای را مشاهده می‌کنید که می‌توانستند دنیا را عوض کنند…

10.  Darksiders 3

Darksiders یک سری قوی با موسیقی عالی و تعداد طرفداران قابل‌ ملاحظه است. با این حال نسخه‌ی دوم آن تا اندازه‌ای مقصر بسته شدن ناشر آن می‌باشد.  تا قبل از بسته شدن THQ که به 4 سال پیش برمی‌گردد، این شرکت در اوضاع وخیمی به سر می‌بُرد.

THQ با امید اینکه سود زیادی را بتواند کسب کند و خود را از این شکست اجتناب ناپذیر و شوم نجات بدهد، شروع به سرمایه‌گذاری و خرج کردن بر روی این سری کرد.  نسخه‌ی دوم این سری که بازی خوبی هم بود، انتظارات ناشر خود را برآورده نکرد و به عنوان یک شکست تجاری تلقی شد و فروش بسیار کم آن، باعث کنار گذاشته شدن این سری شد. Darksiders 3 که مراحل توسعه‌ آن قرار بود کمی بعد از نسخه‌ی دوم شروع شود، با وجود مسیر خوبی که سری در آن قرار داشت و درخواست طرفداران وفادار و همینطور تحسین‌های رو به رشد منتقدین، متعاقبا کنسل شد.

به احتمال زیاد در نسخه‌ی سوم می‌توانستیم شاهد توسعه و پیشرفت جنبه‌های مختلف نسخه‌های قبلی که این سری را از یک عنوان hack-n-slash خوب به چیزی تحسین‌برانگیز تر تبدیل می‌کرد.

9. Mega Man Universe

Mega Man Universe به عنوان تجربه‌ای کامل و نهایی از Mega Man در نظر گرفته شده بود که ویژگی‌هایی را از کل عناوین سری ترکیب می‌کرد. البته این عنوان بیشتر از بقیه‌ی نسخه‌ها، تاکید خاصی بر روی Mega Man 2 داشت. این عنوان به بازیکنان اجازه می‌داد که مراحل خود را شخصی سازی کرده و با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

با اینکه این عنوان یک جدایی بزرگ از نسخه‌های گذشته است، اما پتانسیل خیلی زیادی را دارا بود. بازیکنان می‌توانستند شخصیت خود را بسازند، قابلیت‌های جدیدی را کشف کنند و مراحل کلاسیک در نسخه‌های قبلی را بازسازی کنند.

در اثر جدایی خالق سری یعنی آقای “کیجی اینافونه” (Keiki Inafune) از شرکت Capcom، فورا چندین پروژه‌ی Mega Man کنسل شدند که شامل عنوان Mega Man Legends 3 نیز می‌شود. می‌توان اینگونه حدس زد که “اینافونه” کسی بوده است که این پروژه‌ها را زنده نگه داشته بود و پس از جدایی او، شرکت Capcom در مورد این سری خاص، به سردرگمی و بی‌هدفی دچار شده است. خود شرکت Capcom دلیل کنسل شدن این پروژه‌ها را “موقعیت‌ها و شرایط مختلف” اعلام کرده است اما زمان مشابه کنسل شدن بازی‌ها و جدایی “اینافونه” نمی‌تواند فقط یک تصادف باشد.

مشابه عنوان Super Mario Maker، عنوان Mega Man Universe ممکن بود بی‌نهایت لذت بخش باشد و بتواند موفقیت این سری را برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی تضمین کند اما ناشران بطور واضحی با این مخالف بودند. همینطور ممکن بود به یک عنوان مناسب برای خداحافظی و بدرود با این شخصیت، تبدیل شود اما باز هم Capcom، ایده‌های دیگری در سر داشت.

8. The Black Glove

The Black Glove توسط توسعه‌دهندگان سری Bioshock (البته بعضی از آن‌ها) در دست ساخت بود اما با وجود اجرا و زمینه‌ی استئناییِ آن، هیچوقت درک نشد. این پروژه بعد از اینکه در تامین بودجه‌ی جاه‌طلبانه‌ی خود شکست خورد، کنسل شد. به زبان ساده اینکه، مخاطبان کافی برای بازی وجود نداشت و تیم سازنده مجبور به رها کردن پروژه شد.

در این عنوان، بازیکنان در زمان سفر کرده، رویدادهایی را به منظور اثر گذاشتن بر روی رسانه‌های هنری دستکاری می‌کنند، محیط‌هایی را در آینده دچار تحول می‌کنند تا معماهایی را حل کنند و در داستان پیشروی کنند. کلمه‌ی “جذاب” به طور کامل نمی‌تواند عدالت را در مورد آن اجرا کند چون این عنوان کاملا دلربا به نظر می‌رسد و شبیه هیچ چیزی که تا به حال دیده‌ایم نیست.

در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای زنده کردن این پروژه وجود ندارد با این حال همیشه احتمال کمی وجود دارد که تیم سازنده‌ یک منبع قابل اطمینان برای تامین بودجه‌ی بازی پیدا کنند. اگر این اتفاق بیافتد باید خود را برای تجربه‌ای ناب آماده کنیم.

7. Fable Legends

سری Fable که از محبوبیت بالایی برخوردار است، تاریخچه‌ی پر فراز و نشیبی دارد. عموما نسخه‌ی اول را یک عنوان کلاسیک می‌دانند و نسخه‌ی دوم آن بیشترین تحسین را در این سری دریافت کرده است اما نسخه‌ی سوم نتوانست به اندازه‌ی نسخه‌ی اول و دوم نظر منتقدان را جلب کند. با وجود شایستگیِ نسبی نسخه‌ی سوم، سازنده‌ی آن “پیتر مولینیو” (Peter Moyneux) استاد مبالغه با قول‌های اغراق‌آمیز خود و فریب‌کاری‌های پر سروصدا، شهرت این سری را خدشه‌دار کرد.

“Fable: The Journey یک عنوان سبک rail-shooter است که بوسیله‌ی Xbox Kinect کنترل می‌شود.” این جمله تیر خلاصی بود بر تمام تصویر و وجهه‌ای که این سری در تمام این سالها ایجاد کرده بود.

 خب، چگونه می‌توان خسارات این وضعیت را جبران کرد؟

بازگرداندن این سری به ریشه‌هایش می‌توانست ایده‌ی خوبی باشد اما در عوض استدیوی Lionhead Studios تصمیم گرفت چیزی کاملا متفاوت را انجام دهد: Fable Legends یک عنوان نقش‌آفرینی چند نفره است که در آن 4 بازیکن، کنترل 4 قهرمان مختلف را بر عهده می‌گیرند و با هم همکاری می‌کنند  تا بر سیاه‌چاله‌ها،‌ دشمنان و باس‌های پی‌در‌پی و فراموش شدنی غلبه کنند. یک داستان سطحی نیز همه چیز را بطور شلخته در کنار هم نگاه می‌دارد.

در ماه مارچ 2016، سرورهای بازی تعطیل شدند و بازی برای همیشه کنسل شد. افراد بدشانسی که بازی را خریداری کرده بودند، پول خود را بطور کامل دریافت کردند. در پایان هیچ‌ کس حتی ذره‌ای به Fable Legends علاقه‌مند نبود، بیشتر به این دلیل که بازی هیچ کمکی به حفظ شخصیت این سری و ویژگی‌هایی که آن را مشهور کرده بود، نکرد.

6. Eeathbound 64

توسعه‌ی بازی از سال 1994 شروع شد و بعد از 6 سال مواجهه با موانع متعدد و تاخیر‌های بی‌شمار، در سال 2000 کنسل شد. بازی در ابتدا برای عرضه بر روی Super Nintendo Entertainment System در نظر گرفته شده بود اما بعدا به N64 منتقل شد و بالاخره بر روی GameCube به کار خود پایان داد.

با وجود نداشتن تجربه‌ی کافی، “شیگساتو ایتوی” (Shigesato Itoi) عنوان Earthbound 64 را با استفاده از تکنولوژی‌های سه بعدی توسعه داد که در نهایت منجر به این شد که سیستم موردنیاز بازی از سطح توانایی پلتفرم مورد‌نظر بیشتر شود. همینطور طبق شایعه‌ای، مدت زمان اتمام بازی 60 ساعت بوده است که می‌توانست به آن لقب طولانی‌ترین عنوان این سری را داد.

در ابتدا بازی برای توسعه‌ی سه ساله در نظر گرفته شده بود، اما توسعه‌ی آن برای چندین سال دیگر نیز ادامه یافت. در نهایت “ساتورو ایواتا” (Satoru Iwata) تصمیم گرفت تا نسخه‌ی سه بعدی آن را کنسل کند تا بتوانند یک نسخه‌ی جایگزین و انجام‌شدنی‌ترِ دوبعدی را بسازند که بعدا با نام “Mother 3” بطور انحصاری در ژاپن عرضه شد.

با وجود شایعاتی که خبر از تکمیل شدن 50 درصدی بازی می‌دادند، عنوان Earthbound 64 در بیرون از ژاپن هیچ وقت محقق نشد. در سال 1999، IGN توانست به یک دموی تمام عیار از بازی دست پیدا کند و خبر داد که پروژه به خوبی در حال پیشرفت است و بسیار امیدوار کننده به نظر می‌رسد.

Nintendo هر چیزی که در توانش بود را برای زنده نگه داشتن این پروژه انجام داد اما در نهایت جاه‌طلبانه بودن خود بازی مانع از انتشارش شد. Earhbound 64 نمی‌توانست به انتظارات غیرواقعی خود برسد و قبل از کنسل شدنش، سالها در مرحله‌ی توسعه‌ی پر از مشکلات خود گرفتار شده بود. اگر به  مسیر عذاب‌آوری که این عنوان طی کرده است نگاه کنیم می‌توانیم بپذیریم که پایان دادن به این پروژه کار درستی بوده است.

5. Conker: Getting’ Medieval

شرکت Rare بطور کامل در سل 2002 توسط Microsoft خریداری شد و از نتیجه‌ی آن می‌توان به کنار گذاشته شدن چندین پروژه‌ی در حال کار، اشاره کرد. یکی از این پروژه ها ادامه‌ای بر عنوان Conker: Live & Reloaded بود که خود بازسازی عنوان Conker’s Bad Fur Day است. Rare برنامه‌ریزی کرده بود تا عنوانی با تاکید بر روی بخش چند‌نفره و Co-op و همینطور نبردهایی از نوع محاصره کردن را توسعه دهد.

این عنوان Conker: Getting’ Medieval نام‌گذاری شده بود و شامل تعداد زیادی شخصیت‌های قابل بازی می‌شد اما بدلایل نامعلومی کنسل شد. در ماه سپتامبر، استدیوی Rare ویدیویی را منتشر کرد که در آن طرح کلی بازی را با نمایش تصاویر و کانسپت آرت‌های استفاده نشده‌ای، شرح داد. شاید بدلیل اینکه امیدوار بودند تا دوباره نظر و علاقه‌ی گیمر‌ها را به بازی جلب کنند.

ویدیوی‌ منتشر شده جزئیات جالبی درباره‌ی بنیان و اهداف هنری بازی را نشان می‌دهد و حتی از برنامه‌هایی برای مودها و ویژگی‌های دیگر خبر داده است. اساسا این ویدیو را می‌توان مقبره‌ای از پتانسیل هدررفته و احتمالات درک‌نشده تلقی کرد.

در نهایت عنوان Getting Medieval هنوز می‌تواند برگردد اما احتمال آن بسیار کم است. جالب این است که این اولین عنوانی از این سری نیست که بدون تشریفات و مقدمات کنسل می‌شود. در سال 2001، استدیوی Rare، شروع به کار بر روی ادامه‌ای مستقیم کرد که در آن بازیکنان دوباره کنترل پروتاگونیست مشهور بازی یعنی Conker را به دست می‌گیرند.

حس و حال بازی قرار بود که به نسخه‌ی اول وفادار باشد و چندین شخصیت مشهور در طول داستانِ بازی حضور داشتند.

 

4. The Stomping Land

این عنوان بعد از تامین بودجه‌ی موفق خود از طریق Kickstarter، بصورت Early Access در Steam عرضه شد. The Stomping Land یک عنوان چندنفره‌ی آنلاین در سبک بقا است که شامل دایناسورها نیز می‌شود. این عنوان توانست به خوبی جلب توجه کند و به نظر می‌آمد که به چیزی امیدبخش تبدیل شود.

چندین ماه بعد به نظر می‌رسید که خالق آن “الکس فاندورا” (Alex Fundora) به کل از روی کره‌ی زمین محو شده است و هیچ خبری از او نیست! مشخص شد که او پروژه را رها کرده است و سرمایه‌گذاری‌های خود را بازگردانده است.

بازی امیدبخش به نظر می‌رسید (البته از آن زمان تا حالا عناوین دیگری در این ژانر پدید آمدند که بهتر عمل کرده‌ و موفق تر بوده‌اند) و با قول‌های متعدد و اهداف جاه‌طلبانه و اغراق‌آمیز، به طور مداومی حامیان بازی را تحت تاثیر قرار می‌داد ولی در نهایت همه‌ را ناامید کرد. گزارش شده است که “فاندورا” از برقراری ارتباط با کارکنان دیگر طفره می‌رفته است و حتی از پرداخت حقوق پیمانکاران شانه خالی می‌کرده است. همه‌ی اینها به منظور یک تلاش ناموفق برای رد مالکیت پروژه انجام شده است.

از آن زمان افراد متعددی برای بازپس‌گیری پول خود تلاش کرده‌اند اما هیچکدام موفق نشده‌اند. در پایان نه تنها این یک حرکت غیرحرفه‌ای،‌ بلکه کاملا بی‌شرمانه و دروغ‌گویی محض بوده است و با اینکه ممکن است این پروژه در آینده دوباره زنده شود اما هیچوقت ننگ رسوایی‌های آن از پیشانی بازی پاک نخواهد شد.

3. (Syndicate (Original Version

Syndicate یک عنوان ایزومتریک در سبک RTS (مخفف Real-Time Strategy) است که در سال 1993 بر روی PC عرضه شده‌ است و گیم‌پلی و هدف کلی آن دستور دادن به تیمی از سربازان است که در یک میدان نبرد وظایفی را انجام بدهد، عملیات‌هایی را به سرانجام برسانند و منابع را مدیریت کنند.

بازیکنان در این بازی رهبری یک شرکت را بر عهده دارند که هدف نهایی‌شان سلطه بر کل دنیا است که این کار را از طریق محاصره و اشغال کردن مراکز تحت سلطه‌ی دشمن که در سراسر جهان پراکنده شده‌اند، انجام می‌دهند.

سه سال بعد، ادامه‌ای برای این عنوان با نام Syndicate Wars منتشر شد که موردتوجه طرفداران و منتقدان قرار گرفت. بعد از آن چندین تلاش نافرجام به منظور زنده کردن این سری انجام شد و چندین پروژه به عنوان ادامه‌ای برای این سری، وارد مرحله‌ی توسعه شدند اما همه در مراحل مختلفی از توسعه و قبل از عرضه کنسل شدند.

به طور مخصوص عنوان Syndicate Creation (یک اسم کد) بیشتر از همه‌ی این پروژه‌های آینده‌نگرانه، جلب توجه می‌کرد و با همکاری شرکت Bullfrog Productions توسعه یافته بود. بازیکنان در نقش یک زیست شناس که به یک دنیای بیگانه منتقل شده است قرار می‌گرفتند و ماموریت داشتند که شرکت EuroCorp را نابود کند.

بازی در مراحل برنامه‌ریزی به سر می‌برد که کنسل شد. بیشتر از یک دهه طول کشید تا یک نسخه‌ی دیگر از این سری تحقق پیدا کند  (ُSyndicate 2012) که به طور کلی انتظارات را برآورده نکرد و با اینکه سبک بازی به کل تغییر کرده بود و خیلی از ویژگی‌های بازی بطور درستی پایه‌ریزی شده بودند اما در مقایسه با نسخه‌ی اول در چند بخش از آن کوتاهی صورت گرفته بود.

2. StarCraft: Ghost

StarCraft: Ghost یک عنوان تیراندازی مخفی‌کاریِ و نظامی، با زاویه‌ی دوربین سوم شخص بود که توسط شرکت Blizzard Entertainment توسعه‌ یافته بود. این عنوان توانست افراد خیلی زیادی را هیجان‌زنده کند؛ مخصوصا آنهایی که به این سری علاقه داشتند.

بازیکنان در بازی نقش Annabella “Nova” Terra را بر عهده می‌گیرند که یک انسان متخصص در زمینه‌ی مخفی‌کاری بوده و قابلیت‌های ذهنی دارد. او ماموریت دارد که بر یک نژاد حشره‌ای قدرتمند و بیگانه که خانواده‌اش را به قتل رسانده‌اند، غلبه کند.

علاوه بر این، بازی از یک بخش چندنفره‌ی کاملا متفاوت برخوردار بوده است که در آن بازیکنان باید با هماهنگی‌ هم در یک تیم و با استفاده از اسلحه‌هایِ قابل دسترسِ متعدد، تعدادی عملیات مختلف را انجام دهند که برای آن زمان می‌توانست نوآورانه باشد؛ مخصوصا بر روی کنسول‌ها.

با توجه به گزارشات، بازی برای کنسول‌های PS2 و Xbox در دست ساخت بوده است اما بطور قریب‌الوقوعی بازی برای عرضه بر کنسول‌های Xbox 360 و PS3 در نظر گرفته شد. در نتیجه‌ی این کار، بازی در سکوت کنسل شد و مشخص شد که تغییر مسیر توسعه به یک پلتفرم دیگر، هزینه‌ای بیشتر از چیزی که ناشر آن می‌توانست تحمل کند را می‌طلبید.

1. Silent Hills

عنوان Silent Hills ابتدا در سال 2014 معرفی شد و سریعا به یکی از موردانتظارترین عناوین تبدیل شد. این عنوان قرار بود نهمین نسخه‌ از این سری کلاسیک باشد و توسط افراد خبره‌ای همچون “هیدئو کوجیما” (Hideo Kojima) و “گیرمو دل‌تورو” (Guillermo Del Toro” کارگردانی می‌شد.

این عنوان همراه با یک تیزر قابل بازی به نام PT  معرفی شد که در آن هدف بازیکنان گشت‌وگذار در قسمتی از یک خانه‌ی متروکه است که با هر بار طی کردن مسیر، تغییر شکل می‌دهد. با حل کردن معمای نهایی (که تقریبا غیرممکن است) می‌توان به نام بازی به همراه مقداری از اطلاعات حیاتی از آن دسترسی پیدا کرد.

با این حال، با توجه به نزاع و اختلاف پی در پی “کوجیما” و شرکت Konami، این عنوان بطور ناگهانی کنسل شد. این اختلاف – که هنوز جزئیات آن بطور کامل مشخص نیست – منجر به جدایی “کوجیما” از این شرکت شد. این بسیار ناراحت کننده و شرم‌آور است؛ مخصوصا با در نظر گرفتن تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای که از تیزر بازی بدست آوردیم.

گیم‌پلی بازی در این تیزر ممکن است کمی فریبنده باشد اما می‌توان از آن به عنوان یک تیزر کاملا نوآورانه و یک قله‌ی جدیدی در سبک ترس و بقا یاد کرد. PT به اندازه‌ای قابل تحسین است که توانسته به تنهایی این سبک را دوباره زنده کرده، مخاطبان زیادی را به این سبک معرفی کند و تقاضای بازار را برای اینگونه عناوین بالا ببرد.

این لیستی از 10 عنوان بزرگی بود که در طول دنیای بازی پتانسیل تبدیل شدن به یک شاهکار را داشتند، اما متاسفانه هر یک بدلایل مختلف کنسل شدند. امیدوار هستیم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *