غافلگیری‌های گلدن گلوب 2018

هفتاد و پنجمین جوایز گلدن گلوب که از سوی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود اهدا می‌شود به رسم هر سال با شگفتی‌ها و غافلگیری‌های مختص به خودش همراه بود. در حالی‌که در بخش تلویزیون، بیش‌تر نتایج با جوایز تلویزیونی امی 2017 هماهنگ بود و «دروغ‌های کوچک بزرگ» در رشته مینی سریال یا تله فیلم تمام جوایز را درو کرد اما در بخش سینما وضعیت متفاوتی برقرار بود و شوک بیش‌تری به اهالی سینما وارد شد.

برای مثال، کسی تصور نمی‌کرد فیلمی مانند «مرا به نامت صدا بزن» که از آغاز فصل جوایز تا این حد با استقبال گروه‌ها و اصناف مختلف روبه‌رو شده بود دست خالی به خانه برگردد یا جدیدترین ساخته دو غول بزرگ هالیوود مانند «دانکرک» کریس نولان و «پست» استیون اسپیلبرگ تا این حد نادیده گرفته شوند. غافلگیری‌های گلدن گلوب 2018 را در ادامه دنبال کنید.

 

سینما:

غافلگیری از نوع منفی: «برو بیرون/ Get Out»

به رغم موج بزرگی که این فیلم ترسناک هجوآمیز از آغاز فصل جوایز به راه انداخت و با وجود استقبال چشمگیر منتقدان از این فیلم در رشته بهترین فیلم کمدی/ موزیکال – جدا از تحسین و تمجید از جردن پیل در رشته فیلمنامه‌نویسی – انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) ترجیح دادند این فیلم را دست خالی به خانه بفرستند تا یک از غافلگیری‌های مبهوت‌کننده فصل جوایز را رقم بزنند.

غافلگیری از نوع مثبت: «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری»

حقیقت این است که شاید از بیرون، انتخاب این فیلم به عنوان بهترین دارم سال کمی غافلگیرکننده به نظر برسد اما ساخته جدید مارتین مک‌دونا از همان ابتدا در میان انواع حلقه‌های منتقدان و انجمن‌های سینمایی امریکا جزو محبوب‌ترین‌ها بوده و این مقبولیت نزد اهالی سینمای امریکا تا به آخر نیز ادامه یافته است. این در حالی است که فیلم‌های تحسین شده امسال از جمله «شکل آب» گیرمو دل تورو و «پُست» استیون اسپیلبرگ در برابر فیلم مک‌دونا به زانو درآمدند. البته دست‌کم، گیرمو دل تورو جایزه بهترین کارگردان سال را با خود به خانه برد. در نهایت، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود میزان محبوبیت «سه بیلبورد» را با اهدای چهار جایزه به این فیلم و نادیده گرفتن بعضی از مهم‌ترین رقبای فصل جوایز امسال به رخ کشید.

غافلگیری از نوع منفی: قصه‌گوهای زن

پیشاپیش هم این نکته مورد توجه قرار گرفته بود که امسال در میان نامزدهای رشته بهترین کارگردان، نام هیچ فیلمساز زنی به چشم نمی‌خورد و ناتالی پورتمن هم زمانی که روی صحنه گلدن گلوب ظاهر شد و با نیش و کنایه به این موضوع اشاره کرد. اما با اهدای جایزه بهترین فیلمنامه به «سه بیلبورد»، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود حتی در این رشته هم مجال تقدیر از سه فیلمنامه‌نویس زن از جمله لیز هانا یکی از نویسندگان «پست»، ونسا تیلور یکی از نویسندگان «شکل آب» و گرتا گرویگ نویسنده «لیدی برد» را دریغ کرد. درست است که فیلم «لیدی برد» جایزه بهترین کمدی/ موزیکال را از آن خود کرد اما به دستاوردهای شخصی گرتا گرویگ در مقام نویسنده و کارگردان فیلم عملا هیچ‌گونه توجهی نشد.

غافلگیری از نوع مثبت: ترانه «این من هستم» از «بزرگ‌ترین شومن»

بی‌تردید امسال ستاره‌های سرشناسی در رشته بهترین ترانه نامزد شده بودند از مری جی. بلایج برای «گل‌آلود/ Mudbound» گرفته تا ماریا کری برای «ستاره» و نیک جوناس برای «فردیناند». اما انجمن مطبوعات خارجی هالیوود تصمیم گرفت طی حرکتی غافلگیرکننده دوباره از برندگان پارسال تقدیر کند. بنج پاسک و جاستین پل که سال گذشته برای فیلم موزیکال «لا لا لند» موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب و اسکار شده بودند امسال هم با ترانه «این من هستم» برای فیلم «بزرگ‌ترین شومن» تقدیر شدند. این فیلم در رشته بهترین فیلم هم نامزد بود و بر خلاف سایر رقبایش، واقعا در ژانر موزیکال ساخته شده است. بنابراین، احتمالا خیلی هم نباید از این انتخاب شوکه شد.

غافلگیری از نوع منفی: «مرا به نامت صدا بزن»

تیموتی شالامی و آرمی همر که از آغاز فصل جوایز نام‌شان مدام سر زبان‌ها بود و بارها ازشان تقدیر شد به کل نادیده گرفته شدند و در عوض، گری اولدمن و سم راکول جوایز بهترین بازیگر نقش اول و نقش مکمل مرد را با خود به خانه بردند. همزمان، ساخته جدید لوکا گوادانینو فیلمساز ایتالیایی که از سوی منتقدان فیلم لس آنجلس موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول و بهترین فیلم شده بود، در رشته بهترین فیلم درام جوایز گلدن گلوب امسال نادیده گرفته شد. از سوی دیگر، گوادانینو هم جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردان را به رقیبش گیرمو دل تورو واگذار کرد.

غافلگیری از نوع منفی: «پُست»

حتی نویسندگان مراسم هم باورشان نمی‌شد ترکیب استیون اسپیلبرگ در مقام کارگردان و مریل استریپ و تام هنکس به عنوان ستاره‌های فیلم، در یکی از مهم‌ترین جوایز سینمایی سال که اهمیتش به اندازه جوایز اسکار است به کل نادیده گرفته شود. احتمالا انجمن مطبوعات خارجی هالیوود فکر کرده‌اند ستاره‌های قابل احترام این فیلم تا همین جا هم به قدر کافی جایزه دریافت کرده‌اند و وقتش شده فرصتی هم به دیگران داده شود.

غافلگیری از نوع منفی: «دانکرک»

درام جنگی جاه‌طلبانه کریستوفر نولان که به زعم بعضی منتقدان بهترین فیلم کارنامه کارگردان انگلیسی-امریکایی تا امروز است، به رغم فیلمبرداری و کارگردانی تاثیرگذارش نتوانست نظر انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را به خود جلب کند و داستا تاریخی‌اش که به جنگ جهانی دوم بر می‌گردد، در برابر داستان‌های شخصی‌تری مانند «لیدی برد» و «سه بیلبورد» شکست خورد.

 

تلویزیون:

غافلگیری از نوع مثبت: عزیز انصاری

مهم‌ترین غافلگیری مراسم شب گذشته در بخش تلویزیون به پیروزی عزیز انصاری بر اریک کورمک در رشته بهترین بازیگر سریال کمدی بر می‌گردد. اگرچه، این نخستین نامزدی انصاری در جوایز گلدن گلوب بود اما انجمن مطبوعات خارجی هالیوود علاقه وافری به تقدیر از استعدادهای نوظور دارد. انصاری خودش هم در جریان سخنرانی‌اش، شگفتی‌اش را از بابت دریافت جایزه ابراز کرد و یادآور شد اصلا تصورش را هم نمی‌کرد کسی به او توجهی نشان بدهد چرا که در هیچ‌یک از پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌های جوایز گلدن گلوب نام او به چشم نمی‌خورد.

غافلگیری از نوع مثبت: ریچل برازناهان

اگرچه نشریه ورایتی پیش‌تر هم پیش‌بینی کرده بود او برنده جایزه خواهد شد اما خیلی‌ها از شنیدن نام ریچل برازناهان در رشته بهترین بازیگر زن سریال کمدی یا موزیکا شگفت‌زده و غافلگیر شدند. او یکی از سه بازیگر زنی بود که برای نخستین بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده بودند و انتخاب سختی را پیش پای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود قرار داده بود.

تانی کال

آی سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *