«فرانسیس فورد کوپولا»: فیلم‌های مارول نفرت‌انگیزند

«فرانسیس فورد کوپولا» کارگردان «پدرخوانده» (The Godfather) روز گذشته ضمن حمایت از انتقادات همکارش «مارتین اسکورسیزی» از فیلم‌های مارول آن‌ها را «نفرت‌انگیز» خواند. اوایل ماه اکتبر اسکورسیزی کارگردان آثار کلاسیکی مانند «راننده تاکسی» و «رفقای خوب»، فیلم‌های ابرقهرمانی مارول را به شهر بازی تشبیه کرده و آن‌ها را سینما ندانسته بود.

اظهارات او موج عظیمی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت و چهره‌های شناخته‌‌شده‌ی متعددی در این باره نظر دادند. اما کوپولا که در شهر لیون فرانسه حضور یافته بود تا جایزه‌ی افتخاری لومیر را دریافت کند، از همکاری ایتالیایی-آمریکایی خود حمایت کرد.

فیلمساز ۸۰ ساله می‌گوید: «وقتی «مارتین اسکورسیزی» می‌گوید فیلم‌های مارول سینما نیستند، حق با اوست زیرا قرار است ما چیزی از سینما بیاموزیم، چیزی کسب کنیم، کمی روشنگری، کمی دانش، کمی انگیزه. من نمی‌دانم که آیا ممکن است کسی با بارها و بارها دیدن یک فیلم چیزی به دست آورد یا نه. مارتین مهربانانه نظر داد وقتی گفت این فیلم‌ها سینما نیستند. او نگفت که این فیلم‌ها نفرت‌انگیزند، چیزی که اکنون من می‌خواهم بگویم.»

کوپولا می‌گوید در حال کار بر روی بزرگ‌ترین پروژه‌اش «مگالوپولیس» (Megalopolis) است، فیلمی در مورد یک یوتوپیا، پروژه‌ای که از دو دهه قبل به دنبال ساختن آن است. او در این خصوص می‌گوید: «می‌خواستم فیلمی بسازم درباره‌ی برداشت بشر از بهشت روی زمین. می‌توانم بگویم که جاه‌طلبانه‌ترین فیلمی است که بر روی آن کار کرده‌ام، جاه‌طلبانه‌تر از «اینک آخرالزمان» (Apocalypse Now). مشکل همین جاست.»

«اینک آخرالزمان» فیلمی جنگی با بازی «مارتین شین» و «مارلون براندو» بود که در سال ۱۹۷۹ ساخته شد و به خاطر زمان و هزینه‌ی زیادی که صرف تولید آن شد زبانزد است. کوپولا می‌گوید: «به نظر من ممکن است بودجه‌ی آن فراتر از «اینک آخرالزمان» برود. می‌تواند پرخرج‌ترین فیلم دوران فیلمسازی من باشد.»

کوپولا در ماه‌های گذشته تأکید کرده بود که «اینک آخرالزمان» نمی‌تواند یک فیلم ضد-جنگ باشد. کوپولا به فهرست فیلمسازان و بازیگرانی شامل «پدرو آلمودوار»، اسکورسیزی می‌پیوندند که جایزه‌ی لومیر را دریافت کرده‌اند.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *