فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی در میان ۹ نامزد نخست دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان جای گرفت و بدین ترتیب، شانس بردن جایزه اسکار برای فرهادی افزایش یافت؛ اما با وجود حذف یکی از رقبای جدی «فروشنده» در این مرحله، همچنان می‌توان تحلیلی محتاطانه از احتمال برد دومین جایزه توسط فرهادی داشت.
فیلم سینمایی «فروشنده»، تازه ترین اثر اصغر فرهادی به لیست بلند نامزدهای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان جوایز اسکار راه یافت و در جمع ۹ فیلم اصلی برای این بخش قرار گرفت تا بدین ترتیب شانس کسب دومین جایزه اسکار برای سینمای ایران افزایش یابد. بنا بر اعلام «ورایتی» فیلم‌های زیر با اثر فرهادی در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار رقابت خواهند کرد؛اصغر فرهادی
«تونی اردمان» به کارگردانی مارن آده از آلمان
«تانا» به کارگردانی بنتلی دین و مارتین باتلر از استرالیا
«این فقط آخر دنیاست»  ساخته خاویر دالان از کانادا
«زیر شن» به کارگردانی مارتین زاندولیت از دانمارک
«انتخاب پادشاه» به کارگردانی اریک پاپ از نروژ
«بهشت» ساخته آندی کانچالوسکی از روسیه
«مردی به نام اوو» ساخته هنس‌هالم از سوئد
«زندگی من به عنوان یک کدو» ساخته کالود باراس از سوئیس

نکته قابل توجه و غیرمنتظره، قرار نگرفتن فیلم «جولیتا / Julieta» (به اسپانیایی: خولیتا) تازه ترین اثر پدرو آلمودوار در این لیست است، حال آنکه با توجه به پخش این فیلم توسط سونی پیکچرز کلاسیک به عنوان موثرترین کمپانی در بخش اسکار غیرانگلیسی زبان، انتظار می‌رفت این فیلم بتواند دست کم در لیست پنج فیلم نهایی نامزد جایزه بهترین فیلم انگلیسی زبان قرار گیرد؛ اما آکادمی‌در فاصله هجده سال تا اولین جایزه اسکارِ آلمادوار که برای فیلم «همه چیز درباره مادرم» در سال ۲۰۰۰ دریافت کرد، او را دوباره در لیست اصلی قرار نداد.

نکته جالب اینکه آلمادوار که فیلمش در رقابت با فیلم فرهادی در میان ۹ نامزد اسکار قرار نگرفت، اکنون تهیه کننده فیلم بعدی این کارگردان ایران است و این سطح حرفه ای گری در سینمای جهان نشان می‌دهد که کمتر نشانی از آن در سینمای کشورمان مشاهده می‌شود.

فیلم تازه آلمودوار که به عنوان نماینده سینمای اسپانیا به آکادمی‌معرفی شده، علاوه بر پخش توسط سونی پیکچرز کلاسیک در آمریکا، توسط مجموعه‌هایی از کمپانی‌های بزرگ نظیر «یونیورسال»، «برادران وارنر» و «فاکس قرن ۲۱» در حال توزیع و نمایش است. سونی پیکچرز کلاسیک البته پیش بینی می‌کرد، احتمال دارد که سیاست اعضای آکادمی‌در بیست سال اخیر، مبنی بر عدم تکرار در انتخاب یک کارگردان پابرجا بماند و آلمادوار نیز دستش به جایزه اسکار نرسد و به همین دلیل، پخش فیلم‌های دیگری را نیز بر عهده گرفته بود و برای آنها در این بخش تبلیغات کرده است.

«تونی اردمان / Toni Erdmann» به کارگردانی مارن آده که نماینده سینمای آلمان در جوایز اسکار ۲۰۱۷ است، یکی از گزینه‌های دیگری است که این کمپانی به امید تبدیل شدن به اسب برنده، در لیست قرار داده است. با این حال مروری بر بسترهای تبلیغاتی این کمپانی، نشان می‌دهد آنها به فیلم آلمادوار امید بیشتری داشتند. اکنون «تونی اردمان / Toni Erdmann» را به نوعی می‌توان رقیب اصلی «فروشنده» برای جایزه اسکار ۲۰۱۷ تلقی کرد؛ هرچند همواره شگفتی‌های زیادی در این زمینه رخ داده و می‌توان یک قضاوت نهایی داشت

بنا به شیوه مرسوم، شش فیلم از این فهرست را کمیته فاز اول آکادمی‌انتخاب کرده‌اند که شامل چندصد تن از اعضای آکادمی‌هستند که در لس آنجلس اقامت دارند و بعد از نمایش فیلم‌ها، از نیمه اکتبر تا ۱۲ دسامبر فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند. سه فیلم دیگر نیز بر اساس رأی اعضای کمیته اجرایی، جایزه بهترین فیلم خارجی آکادمی‌انتخاب و به فهرست شش فیلم افزوده شده‌اند و این فهرست با ۹ فیلم تکمیل شده است.

در مرحله بعد برای انتخاب نامزدهای نهایی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان که شامل پنج فیلم خواهد بود، کمیته‌های ویژه‌ای دعوت می‌شوند تا در نیویورک، لس آنجلس و لندن طی روزهای ۱۳ تا ۱۵ ژانویه روزی سه فیلم ببینند و سپس رأی بدهند تا نامزدهای نهایی معرفی شوند.

منبع : دوفصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *