فروش 83 میلیاردی فیلم های طنز امسال

در حالی که چندی قبل طبق آمار ارائه شده توسط دپارتمان توسعه سینمای جامعه صنفی تهیه کنندگان مشخص شد با وجود افزایش فروش ۲/۲ میلیارد تومانی سینماها در شش ماه نخست امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، تعداد تماشاگران در همین زمان در قیاس با پارسال ریزش داشته، اما این مسئله موجب نشده فروش فیلم های کمدی افت خاصی پیدا کند. به ویژه اینکه رکورد پرفروش ترین فیلم امسال همچنان در اختیار کمدی «نهنگ عنبر۲» است. کمدی ها در سینمای ایران اغلب خوب می فروشند و فارغ از ماهیت و کیفیت شان، در رده نخست انتخاب تماشاگران قرار دارند. همین مسئله موجب می شود گاه فیلم هایی که صرفاً یک درام اجتماعی هستند با توسل به این حربه تبلیغاتی خود را دست کم در لحظاتی طنز بنمایانند تا از الطاف آن در گیشه برخوردار شوند، ولی واقعاً سینمای ایران امسال چقدر از ناحیه فروش فیلم های کمدی سود برده و درام های جدی به عنوان ژانر عمده و محبوب فیلمسازان داخلی چقدر به حساب گیشه واریز کرده اند. از ابتدای سال تاکنون ۱۲ فیلم کمدی روی پرده رفته و در سوی مقابل ۳۵ فیلم در سایر ژانرها اکران گرفته اند.
از امروز قرار است کمدی دیگری با نام «خالتور» به کارگردانی آرش معیریان روی پرده رود که البته با نگاهی به گروه بازیگران و تیزرها و تصاویر فیلم می توان پیش بینی کرد فروش قابل توجهی نخواهد داشت. در واقع با وجود فروش بالای کمدی ها، سینماروها با عدم استقبال از فیلم هایی چون «پا تو کفش من نکن»، «سه بیگانه»، «دو عروس» و… نشان داده اند دیگر برای این دست تولیدات تاریخ مصرف گذشته تره هم خرد نمی کنند. هر چند این نباید به معنای آن تلقی شود که کمدی های پرفروش امسال، آثار درجه یکی بوده اند و رقم های چند میلیاردی شان در عین کمک به اقتصاد سینمای نزار ما، فضیلتی برای افزایش بار هنری آنها نیست. اگر رقم ۸۳ میلیارد فروش کمدی ها در سال جاری را در کنار ۵/۳۹ میلیارد تومان فروش دیگر فیلم ها قرار دهیم، به خوبی روشن مان می شود سینماروها چه اشتیاقی برای تماشای کمدی ها دارند. به ویژه وقتی که تلویزیون در تأمین این نیاز جمعی درمانده و از سریال های موفق طنز دیروز، دیگر خبری در سیما نیست.
«نهنگ عنبر۲»، «گشت۲»، «خوب بد جلف»، «اکسیدان»، «ساعت پنج عصر»، «ایتالیا ایتالیا»، «حقه باز دم دراز»، «سه بیگانه»، «من و شارمین»، «پا تو کفش من نکن»، «دو عروس» و «گذر موقت» فیلم های کمدی ای هستند که تاکنون در سال جاری اکران شده اند.
به نظر می رسد با توجه به اینکه اسامی فیلم هایی همچون «ثبت با سند برابر است»، «آینه بغل» و «لونه زنبور» در فهرست احتمالی اکران در ماههای باقیمانده از سال به چشم می خورد، مجموع فروش فیلم های کمدی تا پیش از پایان سال از مرز ۱۰۰ میلیارد تومان نیز عبور کند. با این وصف شاید سال آینده توجه فیلمسازان دیگری نیز به این ژانر جلب شود.
بد نیست بدانید سال گذشته نیز کمدی ها سیطره قابل توجهی بر گیشه داشتند و تا اوایل اسفند پارسال به رقم ۵۷ میلیارد تومان فروش دست یافتند. «من سالوادور نیستم»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «زاپاس»، «خوب، بد، جلف»، «ناردون»، «آس و پاس»، «دراکولا»، «رسوایی۲»، «یک دزدی عاشقانه»، «جنجال در عروسی»، «چهار اصفهانی در بغداد»، «مبارک»، «شاباش» و «سه بیگانه» عناوین کمدی های سال گذشته بود که البته دو- سه فیلم در آخرین روزهای سال اکران شدند و سهم عمده ای از فروش آنها در سال جاری به دست آمد.

تانی کال

بانی فیلم

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *