در مقاله حاضر، ضمن ارایه توضیحاتی درخصوص فریم ورک و کاربردش، توضیح داده می شود که طراحان سایت آشنا با اسکریپت های توسعه وب سایت چطور بتوانند از میان همه فریم ورک های رایگان موجود برای دانلود، کدام را برای نیاز وب سایت انتخاب نموده و حداکثر بهره وری را داشته باشند .

فریم ورک چیست ؟

فریم ورک مجموعه ای است از مفاهیم، کاربردها و شاخص ها که جهت حل برخی مشکلات کدنویسی در فضای وب کاربرد دارد. البته با مطالعه ساختار یک فریم ورک و استفاده مستقیم از آن در پروژه خود، می توان با راه حل های مختلفی برای چالش های برنامه نویسی و اسکریپتینگ آشنا شد. فریم ورک در حوزه برنامه نویسی وب مثل کتابخانه در سایر زبان های برنامه نویسی است ولی گسترده تر و کاربردی تر.

در دنیای طراحی سایت ، فریم ورک فایلی حاوی مجموعه کدها و اسکریپت ها در زبان های مختلف توسعه وب سایت از جمله HTML , CSS , JS , PHP , … است که می توان از آنها جهت حل برخی مشکلات توسعه وب سایت بهره برد یا حتی یک وب سایت را با کمک آنها راه اندازی نمود.

فریم ورک ها دو نوع هستند: فریم ورک های توسعه Back-end و فریم ورک های توسعه Front-end وب سایت .

فریم ورک های مربوط به توسعه Front-end: فریم ورک های front-end اصولا متشکل از بسته هایی شامل فایل های ساختاری و فولدرهای حاوی کدهای استاندارد شده هستند .اجزاء شان معمولا شامل  منبع کد CSS برای ایجاد یک گرید، تعریف استایل های تایپوگرافی برای عناصر HTML، ارائه راه حل هایی برای اسکریپت هایی که در بروزرها پشتیبانی نمی شوند و ایجاد کلاس های استاندارد جهت استفاده در استایل دادن به اجزاء واسط کاربری است.

تکنیک های طراحی وب سایت ریسپانسیو – که در آن توسعه دهنده وب سایت، سایت را اصطلاحا موبایل فرندلی می کند- خیلی افزایش داشته و توسعه دهندگان جهت راحتی کار یک سری فریم ورک ریسپانسیو درست  کرده اند و کار طراحی سایت ریسپانسیو  با بهره گیری از این فریم ورک ها خیلی ساده تر از پیش شده است .

انتخاب فریم ورک در طراحی سایت

فریم ورک ها دو دسته هستند: فریم ورک های ساده و کامل. یکی بر دیگری برتری ندارد، بلکه با توجه به پروژه شما، راه حل های مختلفی برای انواع سبک های طراحی ارائه شده است.

فریم ورک های ساده CSS

به آن ها گرید سیستم هم گفته می شود که ستایل هایی با سیستم ستونی ارائه می دهند تا توسعه دهنده با توجه به طرح سایت، عناصر صفحه را مثل عناصر یک جدول بچیند. مانند:

۱۱۴۰ CSS Grid , Golden Grid System , Mueller Grid System , Responsive Grid System Graham Miller , Titan , Responsive Grid System Denis LeBlanc , Less Framework 4 , Gridiculo , Columnal , Toast , Ingrid , 960 Grid System , Base , Susy , …

فریم ورک های کامل در طراحی سایت

اصولا منبع کد کاملی دارند که با استفاده از آنها می توان تایپوگرافی، فرم ها، دکمه ها، آیکون ها و همه اجزای تشکیل دهنده یک صفحه وب را پیکره بندی نمود. مانند: BootStrap , Foundation 3 , Skeleton , YAML 4 , Tuktuk , Gumby , Kube , Groundwork , ResponsiveAeon , …

انتخاب فریم ورک مناسب

انتخاب فریم ورک مناسب کار سختی است. چون هر وب سایتی نیازمند مشخصات و عناصر خاص خودش است  و در حال حاضر بیشتر فریم ورک ها کارکرد مناسبی دارند و تفاوت چندانی بین آنها نیست .

با در نظر گرفتن سرعت بارگذاری و سهولت استفاده، راحتی فهم عملکرد آن، گزینه های ارائه شده به شما، سازگاری با سیستم مورد استفاده، ارائه پشتیبانی بلند مدت بهتر، احتمالا راحت تر می توانید در مورد انتخاب فریم ورک تصمیم بگیرید. الزاما استفاده از فریم ورک در طراحی سایت توصیه نمی شود. در واقع توسعه دهنده وب سایت است که نهایتا باید تصمیم بگیرد برای پیش برد کار و پیاده سازی طرح وب سایت از چه راه حل هایی استفاده کند.

زوم تک

  • MJML

    ایجاد ای‌میل‎های تعاملی با فریم ورک MJML

    ایجاد ای‌میل‎های تعاملی با فریم ورک MJML طراحی و کدنویسی یک خبرنامه کاری زمان‎بر است و کدن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *