آنجلینا جولی در مصاحبه‌های مختلف خود اعلام کرده که چهارمین فیلمش به‌عنوان کارگردان، پروژه خیلی مهم و حساسی بوده است. یکی از دلایل این اهمیت این بود که دارای تابعیت دوگانه در کامبوج است و دیگری هم این است که او یکی از فرزندانش را از آنجا به سرپرستی گرفته است.

در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، به تازگی خبری منتشر شده که حاکی از آن است که کشور کامبوج چهارمین اثر آنجلینا جولی یعنی فیلم آنها اول پدرم را کشتند (First They Killed My Father) را به‌عنوان نماینده خود در نودمین مراسم جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان به‌طور رسمی اعلام و معرفی کرده است.

آنجلینا جولی اخیرا در بیانیه‌ای خطاب به رسانه‌ها درباره این فیلم و معرفی‌اش به‌عنوان نماینده کامبوج در مراسم جایزه اسکار این‌گونه عنوان کرد:

این اتفاق برای ما و همه کسانی که در ساخت این فیلم سهیم بودند خیلی رویداد بزرگ و مهمی است. کار کردن با هنرمندان محلی این کشور و پیش کشیدن داستانی مانند داستان این فیلم تجربه خیلی جالب و مهمی برای همه ما بود.

داستان «آنها اول پدرم را کشتند» درباره کودکی است که اتفاقات غم‌انگیز زیادی را تجربه کرده و به‌طرز معجزه‌آسایی توانسته از قتل عام خمرهای سرخ جان سالم به در ببرد

تهیه و تولید و تامین هزینه‌های مالی فیلم First They Killed My Father به‌طور کل به عهده شبکه نتفلیکس بوده است. داستان این فیلم اقتباسی از خاطرات یک نویسنده اهل کامبوج به نام لونگ آونگ است. خاطراتی که آونگ روی کاغذ آورده درباره دوران کودکی و تجربه‌هایی که در آن دوران داشته و همچنین تجربه زنده ماندنش از قتل عام وحشیانه و خشونت‌بار خمرهای سرخ است. بازیگر تازه‌کاری مانند ساریم سری ماک که نقش شخصیت اصلی این داستان را ایفا کرده است، توانسته نظرات مثبت و شگفت‌انگیزی را درباره عملکرد و نوع بازی‌اش به‌عنوان این نقش دریافت کند.

کمیته انتخاب فیلم‌های مخصوص اسکار کشور کامبوج در روز دوشنبه در طی بیانیه‌ای فیلم مورد نظر خود را انتخاب کرد و این‌گونه درباره این اثر توضیح داد:

فیلمنامه فیلم First They Killed My Father داستان یک دوره غم‌انگیز و تراژدی تاریخ را از نگاه یک کودک بررسی می‌کند. گفتگوها و دیالوگ‌هایی که در فیلمنامه وجود دارند در پایین‌ترین حد خود هستند و کار خیلی خوبی که آنها انجام داده‌اند این است که داستان‌سرایی را به عهده تصاویر خشونت‌بار سینمایی گذاشتند که روایت‌گر همه چیز است و این نکته خیلی مثبت و خوبی است. اعضای کمیته اسکار و همچنین اعضای جامعه خمر این فیلم را بسیار پسندیدند و به نظر آنها داستان‌سرایی خیلی خوبی دارد؛ زیرا در این اثر خاطراتی مرور می‌شوند که برخی تصور می‌کنند بهتر است فراموش شوند.

در حال حاضر فیلم First They Killed My Father که در کامبوج خیلی محبوب و معروف شده است، در تمامی سینماهای اصلی کامبوج روی اکران و در حال پخش است. علی رغم اینکه شبکه نتفلیکس از پخش این فیلم روی صفحه نقره‌ای سینماها جلوگیری کرده بود، اما باید به این مسئله هم توجه خیلی زیادی کرد که آنجلینا جولی دارای تابعیت دوگانه در کشور کامبوج است و به‌علاوه این، او یکی از فرزندانش را هم از آنجا به سرپرستی گرفته است. پس به نظر می‌رسد که اکران این فیلم که نماینده کشور کامبوج در مراسم جایزه اسکار هم هست، روی پرده سینماهای سراسر این کشور خیلی مهم و طبیعی باشد. آنجلینا جولی هفته گذشته در مصاحبه‌ای در شهر تلیوراید کلرادو خطاب به رسانه‌ها اعلام کرد که «ما اولین بار است که این کار را برای کشور کامبوج انجام می‌دهیم و این رویداد برای آنها خیلی مهم و تاثیرگذار است».

قتل عام مردم بی‌دفاع کشور کامبوج مسئله‌ای نیست که فقط به مردم این کشور ختم شود‌، بلکه در حال حاضر در سراسر دنیا در حال رخ دادن است و حتی در قدیم هم بوده است. این فیلم می‌تواند حرف دل همه مردم جهان و به نوعی بازگو کننده مشکلات آنها هم باشد. سینما راهی را به فیلمسازان ارائه کرده که می‌توانند از تمام مسائلی که دوست دارند سخن بگویند و به گوش همه مردم برسانند

لونگ آونگ که نویسنده داستان اصلی است و در این پروژه نقش دستیار کارگردان و تهیه‌کننده اجرایی را هم بر عهده داشته است، در طی بیانیه‌ای درباره این فیلم عنوان کرد:

زمانی که این خبر را به ما اعلام کردند و ما شنیدیم که قرار است پروژه ما به‌عنوان نماینده کشور کامبوج به مراسم اسکار برود، ما در آن زمان همه با هم بودیم و همه با هم این خبر را شنیدیم. می‌توان گفت که واقعا صحنه احساسی و قشنگی بود. این سفر، یک ماجراجویی طولانی، حداقل برای من بود. با اینکه داستان این فیلم شخصی است و داستان من است، اما می‌توان گفت که فقط به من ختم نمی‌شود و خیلی از مردم کشورمان و میلیون‌ها نفر از آنها هم این اتفاقات را تجربه کرده‌اند. من و همه مردم کشور کامبوج و تمامی کسانی که در این پروژه ما را همراهی کردند خیلی خوشحال هستیم که قرار است این فیلم را به‌عنوان نماینده خود در مراسم اسکار معرفی کنیم و با همه این لحظات را به اشتراک بگذاریم و به همه نشان دهیم که مردم ما در گذشته چه سختی‌هایی را تجربه کرده‌اند.

کارگردان محبوب کامبوج و یکی از نامزدهای گذشته اسکار به نام ریثی پان، کارگردان فیلم «تصویر گم شده» (The Missing Picture) هم یکی از تهیه‌کنندگانی است که بر سر این پروژه حضور داشته است. این کارگردان دارای کمپانی‌ای به نام Bophana Production در پایتخت کشور کامبوج به نام پنوم‌ پن است که توسط این کمپانی خدمات مختلفی را به تیم تولیدی این پروژه ارائه کرده و نیازهای مختلف آنها را تامین کرده است. در طول تاریخ کامبوج، به جز فیلم First They Killed My Father، فیلم The Missing Picture تنها اثری بوده که در مراسم جایزه اسکار به‌عنوان نماینده این کشور در بخش بهترین فیلم‌ خارجی زبان معرفی شده است.

ریثی پان در گفتگویی کوتاه نظر خود را درباره این فیلم این‌گونه عنوان کرد:

من خیلی از این اتفاق خوشحالم و واقعا افتخار می‌کنم؛ زیرا این فیلم و مخصوصا داستان آن خیلی اصیل و قدرتمند است. زیرا هزاران نفر از ما در ساخت این فیلم و همچنین در نوشتن یک قسمت از تاریخ جمعی مردم کامبوج شرکت کردیم و سهیم بوده‌ایم. مهم‌تر از آن به این دلیل که این رویدادها و اتفاقات فقط به مردم کشور کامبوج ختم نمی‌شود؛ بلکه در قدیم و حتی در حال حاضر در سراسر جهان در حال رخ دادن است. سینما راهی را به فیلمسازان ارائه کرده که می‌توانند از تمام مسائلی که دوست دارند سخن بگویند و به گوش همه مردم برسانند.

برگرفته از HollywoodReporter

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *