قابلیت های پیام رسان های بومی

به نظر می رسد که پیام رسان های بومی در رقابت با رسانه های بیگانه باشند اما لازم به ذکر است که قابلیت های پیام رسان های بومی متفاوت با پیام رسان های بیگانه است.

یکی از کاربردهای مهم پیام رسانی چون تلگرام که در نبود پیام رسانی ایرانی، باعث اقبال و وابستگی به این پیام رسان شد، وجود کانال بود. این نیاز زمانی فقط با تلگرام رفع می‌شد، اما امروز قابلیت های پیام رسان های بومی نیز تغییر کرده و آنها امکانات بیشتری پیدا کرده اند. افزایش و تغییر قابلیت های پیام رسان های بومی باعث شده تا این روزها اخباری از اتفاق نظر مسئولان در مورد متوقف کردن انحصار یک پیام رسان خارجی در کشور شنیده شود.


افزایش قابلیت های پیام رسان های بومی

قابلیت های پیام رسان های بومی افزایش یافته و بسیاری از آنها امکانات بیشتری را نیز متناسب با نیازهای بومی ارائه می‌کنند. همچنان که ایراداتی به نوع رسانه کانال تلگرام وارد است، مسئولان و کارشناسان معتقدند که در این شیوه، ارتباط یک طرفه است و امکان ارایه نظر توسط مخاطبان وجود ندارد.

همچنین به گفته محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رسانه فقط خودمان حضور داریم و به دلیل اینکه مخاطبان خارجی در این فضا حضور ندارند، نمی‌توانیم حرف خودمان را به گوش آنها برسانیم و بنابراین این حضور هدفمند نیست.

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز بارها به صاحبان کسب و کارهایی که فعالیت تجاری خود را در تلگرام بنا کرده‌اند، توصیه کرده که کسب و کار خود را در پیام رسان‌های بومی نیز راه بیندازند تا اگر روزی وقفه ای در سرویس‌دهی تلگرام در ایران ایجاد شد، آمادگی داشته باشند و متضرر نشوند.

انواع پیام رسان های بومی در کشور

در حال حاضر ۵ پیام رسان توسط مرکز ملی فضای مجازی به عنوان پیام‌رسان های منتخب بومی انتخاب شده‌اند. هدف از حمایت از این پیام رسان ها، رقابت با نمونه خارجی است. سروش، آی گپ، گپ، بیسفون پلاس و ویسپی ۵ پیام رسان منتخب مورد حمایت هستند، اما علاوه بر اینها، پیام رسان‌های دیگری از جمله بله نیز وجود دارد. در این گزارش گزینه‌هایی از پیام رسان های بومی با قابلیت رسانه‌ای کانال به عنوان پیشنهاد برای رقابت با تلگرام مطرح می شوند.

پیام رسان سروش

پیام رسان گپ

پیام رسان آی گپ

پیام رسان بیسفون پلاس

پیام رسان بله

تانی کال

تکراتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *