7 قانون طلایی مدیریت افراد

شما به عنوان مدیر مسئول افراد زیادی هستید، شاید با آن ها هیچ نقطه اشتراکی نداشته باشید و شاید کسانی باشند که شما را آنقدرها دوست نداشته باشند! شما مسئول مراقبت از مسائل فیزیکی، روحی و احساسی آنها هستید. باید اطمینان داشته باشید که آسیب نمی بینند، با همکاران به خوبی همکاری می کنند. باید از حق و حقوق خود و آنها آگاه باشید. علاوه بر اینها باید خونسرد و آرام باشید، نمی توانید فریاد بزنید، بد رفتاری کنید و… در حقیقت داستان مدیریت سر درازی دارد!

این تیم هرازگاهی، مانند بچه های کوچک عمل می کند و شما نمی توانید آن ها را تنبیه کنید، گاهی مانند نوجوانان اند، از انجام درست کار سرباز می زنند و از این قبیل کارها.

خوشبختانه نکات زیادی وجود دارد که به شما کمک می کنند که در این راه بهتر قدم بردارید و آرامش بیشتری داشته باشید. این ها قوانین مدیریت هستند که در این مقاله به تعدادی از آنها می پردازیم.

۱-احساس و عاطفه ی افراد تیم را درگیر کنید.

شما مدیریت افرادی را بر عهده دارید که در برابر انجام کار حقوق می گیرند. اما اگر آن کار برای آن ها فقط “جنبه ی شغل” داشته باشد، هرگز نمی توانید بهترین تلاش را از آنها انتظار داشته باشید. اگر آن ها هنگامی که به سر کار می آیند فقط به ساعت ورود و خروج توجه کنند، در بین این دو زمان هم، وقت هایی را تلف کنند و حداقل کار ممکن را انجام دهند، شما شکست خواهید خورد ولی اگر با لذت به سر کار بیایند و به نظر برسد که تلاش می کنند، کوشش و تقلا دارند و با تحسین و ستایش درگیر کار خود باشند، شانس زیادی وجود دارد که شما نیز بتوانید بهترین و بیشترین استفاده را از وجود آنها ببرید.

ایجاد تغییر از مرحله ی سرد و بی میل کار کردن کاملاً به عهده ی شماست. شما باید آنها را تحسین و ستایش کنید، راهنمایی شان کنید، به آنها انگیزه بدهید  و احساسات آنها را درگیر کنید. باید کاری کنید که آنها دلیل انجام کارشان را درک کنند، بفهمند که کارشان چگونه می تواند در زندگی دیگران تاثیر بگذارد.

البته اطمینان حاصل کنید که ابتدا خود را پیش از دیگران به این امر متقاعد کرده اید، آیا باور دارید که آنچه انجام می دهید، تاثیر مثبتی ایجاد می کند؟ اگر اطمینان ندارید، عمیق تر فکر کنید و راهی برای اهمیت دادن بیابید.

7 قانون طلایی مدیریت افراد

۲-کار را به آنها واگذار کنید، سپس فقط بر آنها نظارت داشته باشید.

یک مدیر خوب می داند که بر وقایع، پروژه ها، موقعیت ها و راهکارها مدیریت و کنترل می کند نه افراد. فرض کنید که شما باغ بزرگی دارید و می خواهید باغبانی استخدام کنید. آیا باغبان را مدیریت و کنترل می کنید؟ نه. آنها خودشان به خوبی از عهده ی کار بر می آیند. شما تصمیم می گیرید که چه چیز را کجا و چه موقع بکارید. او خودش کارها را انجام می دهد. بعد از اتمام کار می توانید نظارت کنید و از انجام درست کارها مطمئن شوید.

این رمز و راز مدیریت موفق است. کاری را به افرادتان واگذار کنید و رهایشان کنید تا به کارشان برسند. یکی دوبار چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که کار را آن طور که می خواستید انجام داده باشند و به تدریج کارهای بیشتری را به آنها محول کنید.

تیم را انتخاب کنید و سپس برای انجام کارها به آنها اطمینان کنید.

۳- بهترین منابع را برای تیم خود فراهم کنید.

باید بهترین ها را برای تیم خود فراهم کنید تا بتوانند بهترین کارهایی که به نفع شماست ارائه دهند. اگر افراد شما به تکنولوژی نیاز دارند؛ حتی اگر قرار باشد آسمان و زمین را کنار هم بیاورید، برای آنها فراهم کنید. اگر به کارمندان بیشتری نیاز دارند، اگر به دستگاه های بزرگتر و مجهز تر نیاز دارند، اگر ابزاری باکیفیت بالاتر می خواهند، همه را فراهم نمائید. هرچه نیاز است، برای این است که کار صحیح تر، سریع تر، بهتر، ارزان تر و مرغوب تر ارائه کنند؛ پس آنها را تهیه کنید.

۴- جو خوبی ایجاد کنید.

همیشه ایجاد یک جو خوب کار ساده ای نیست، اما الزامی است. اگر کارمندان شما بی حوصله، بی انگیزه و افسرده باشند مشخص است و این بی انگیزگی در کارشان، رفتارشان با مشتری  و همکاران ، روش ارتباطشان با یکدیگر و طرز عملکردشان برای شما مشخص خواهد بود.

اگر هر روز صبح مودبانه سلام و صبح بخیر بگوئید، اشکالی پیش نمی آید. پرسیدن جمله ی “امروز حالت چطور است؟” حتی یک ثانیه هم طول نمی کشد، اما تاثیر بسیار خوبی دارد.

خیلی از ما بدون تسلط کامل بر هنر مدیریت خودمان، زندگی را طی می‌کنیم. کار بخش مهمی از زندگی ماست و باید نکات مهم و کاربردی این حوزه را یاد گرفته و از آنها استفاده کنیم. این نکته در مورد کارآفرینان نیز صدق کرده و باید به نکات اساسی و لازم توجه کرده تا از این بخش بیشترین سود را ببرند.

۵- به ایده های دیگران گوش کنید.

هرکسی در هر موقعیتی می تواند برای شما توصیه و پیشنهادی داشته باشد. سعی کنید با همه صحبت کنید؛ با هرکسی در هر شغلی که هست صحبت کنید. مهم تر از همه به افراد تیم خود گوش بسپارید. آن ها کسانی هستند که با تولید محصول و ابزار سرو کار دارند. آنها ایده های خوبی دارند. نیاز نیست هر بار، سر هر مسئله ی جزئی با آنها مشورت کنید، اما درباره ی مشائل مهم و بزرگ این کار را انجام دهید و خلاقیت و ایده های جدید آن ها را به کار گیرید.

هرچند به آنها گوش می کنید، اما این شما هستید که عهده دار امور خواهید بود. شما گوش می کنید، اما نه به این معنی که تمام جزئیات اید های آن ها را به کار بگیرید، گوش کنید و ایده های آن ها را با تجارب گذشته ی خود ادغام کنید و در صورت لزوم به کار ببندید.

باید گوش کنید، اما مابین صحبت هایتان وانمود نکنید که الزاماً از ایده های آن ها استفاده خواهید کرد، برای اینکه وقتی کاری متفاوت با فکر و ذهن آن ها از شما سر می زند زیاد تعجب نکنند و نا امید نشوند. اما می توانید به آنها نشان دهید که ایده های آن ها را در راهکارهای کلی خود به کار گرفته اید.

۶- نگذارید کار بر شما تاثیر منفی بگذارد.

اگر مشغولیات و گرفتاری های کاری شما زیاد شد، باز هم فراموش نکنید که این فقط یک شغل است. بله شغلی که ما به آن اهیمت می دهیم و در حد ایده آل برای آن از توانایی هایمان استفاده کنیم. کاری که ما درباره اش نگرانیم و حتی وقتی در محل کار نیستیم به آن فکر می کنیم. کاری که ما قصد داریم هرچه بهتر و بیشتر توسعه اش دهیم؛ در نهایت، وقتی انجام شد و به اتمام رسید یک شغل است و نه بیشتر.

این که می گوئیم نگذارید کار بر شما تاثیر بگذارد به این معنی نیست که به آن اهمیت ندهید، یا نسبت به آن چه انجام می دهید احساس غرور نداشته باشید. نه، وقتی کارتان تمام می شود، همه چیز را فراموش کنید و به منزل بروید. اجازه ندهید کار، شما را دچار استرس و آزار و اذیت کند و در روح و وجود شما تاثیر منفی بگذارد.

۷- انعطاف پذیر باشید و برای حرکت آماده.

زمانی می رسد که وقت حرکت است. کارهای دیگری منتظر انجام شدن هستند. تیم های دیگری هستند که نیاز به رهبری دارند. چشمانتان را به روی فرصت ها باز نگه دارید. اهداف بلندمدت خود را به یاد بیاورید.

یک مدیر خوب بودن و یک مدیر عالی بودن یعنی شکار شدن، یعنی شکار کردن. البته، به این معنی نیست که بروید و هر پیشنهادی را بپذیرید. اما باید روی پای خود بایستید و آماده حرکت باشید، آماده باشید که فرصت های غیر معمول را بپذیرید.

اگر شما تیم خود را محدود کنید آیا نباید احساس  گناه و تقصیر داشته باشید؟ شما شغلی دارید  و این یعنی حرکت کردن. تیم شما به هوای تازه نیاز دارد.

آماده باشید تا فرصت های غیرعادی را شکار کنید.

امیدواریم نکات اشاره شده در این مقاله برایتان مفید و موثر بوده یاشد و یتوانید از آنها در مدیریت کسب و کارتان استفاده کنید.

تانی کال

برگرفته از ۱۰۰ قانون مدیریت

مدیرنو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *