قبل از ترک شغلتان، سه چیز را در نظر بگیرید

در این دنیایی که سریعا در حال رشد می باشد ممکن است با دیدن موفقیت دیگران، مشتاق شوید که شغل خود را ترک کنید. اما در این شرایط، گذارهای شغلی یکی از پر استرس‌ترین وقایع زندگی است.

بنابراین قبل از اینکه درخواست استعفای خود را ارائه‌ دهید، خودتان را جهت درک کمبودهای نقش فعلی‌تان به چالش بکشید. آیا به دنبال پول بیشتر هستید؟ اگر اینطور است، به خاطر بسپارید که تحقیقات نشان می‌دهند که افزایش حقوق تقریبا هیچ اثری بر روی رضایت شغلی ندارد. تغییر شغل به منظور بدست آوردن پول بیشتر واقعا می‌تواند انگیزه های درونی‌ شما را کاهش دهد.

اما شاید این را می‌دانید و در جستجوی یکی از ویژگی‌های بیشماری هستید که بر رضایت شغلی اثر می‌گذارند: انعطاف پذیری، چالش‌های ذهنی، پرستیژ، مسیر حرفه‌ای واضح‌تر، اثر متقابل محیطی یا اجتماعی، دسترسی بهتر محل کار و مدیر یا مربیان بهتر.

همه این فاکتورها در رضایت شغلی سهم دارند. اما بعید است که شما تمام آنها را در یک موقعیت پیدا کنید. بنابراین، اگر شما در همین لحظه برای درک کردن آنهایی که در حرفه‌ کنونی‌ برایتان مهم هستند وقت صرف نکنید، احتمالا شغل جدید نیز تفاوتی با شغل فعلی نخواهد داشت.

آیا در رویای دست کشیدن از شغلتان هستید؟ قبل از اینکه این کار را انجام دهید و خود را درگیر پیدا کردن شغل جدید کنید به سه مورد که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید.

 

نقش‌ شما

افراد از مدیرانشان دست می‌کشند نه از شغلشان. داشتن یک مدیر بد یا مدیری که شما با او جور نیستید واقعا ناخوشایند است. اما وقتی به شخص دیگری اجازه می‌دهید شادی‌هایتان، و کم و بیش پیشرفت شغلی‌تان را کنترل کند، این عاملی برای نارضایتی شغلی می شود.

بنابراین فراتر از مدیرتان به شغل فعلیتان بنگرید. شما چه وظایفی انجام می‌دهید‌؟ با چه کس دیگری به غیر از مدیرتان در تعامل هستید؟ کار شما چه اثری بر روی تیم‌، شرکت و جامعه می‌گذارد؟ شاید فرصت‌هایی برای یادگیری مهارت‌های جدید، آشنایی با افراد موثر، یا سهیم شدن در اهداف بزرگتر وجود داشته باشد.

به یاد داشته باشید که پیدا کردن و آموزش دادن فرد جایگزین‌ شما برای کارفرمایتان هزینه‌بر است. بنابراین آنها درصدد این هستند که پیشنهاد معقولی را برای تنظیم نقشتان به شما ارایه دهند. خواه این پیشنهاد ماموریت طولانی‌ مدت، انعطاف‌پذیری یا دورکاری باشد، یا دوره‌ای آموزشی که شما خواهان آن هستید.

بنابراین مدیرتان را از معادله خارج کنید وشغل فعلی‌تان را همانگونه که هست یا همانگونه که می‌توانست باشد در نظر بگیرید. اگر شما بتوانید برخی چیزهایی را که به دنبالش هستید در موقعیت فعلی‌تان بیابید، می‌توانید انرژی را که می‌خواهید صرف تغییر دادن شغل‌تان کنید صرف انجام دادن چیزهای باارزش دیگری در کارتان یا خارج از آن بکنید.

شرکت شما

اگر بررسی صادقانه و دقیق نقش فعلی‌تان، حاکی از اینست که چیزهایی که به دنبالش هستید در آن یافت نمی شود، فراتر از نقش و تیمتان، بر شرکت خود تمرکز کنید. آیا گروه‌های کارمندی، فرصت‌های داوطلبانه، پروژه های بین واحدی یا فرصت‌های دیگری در شرکت‌ برای مشارکت کردن وجود دارد؟ اگر شما از اینها اطلاعی ندارید از مدیرتان بپرسید یا با منابع انسانی‌تان تماس بگیرید.

شاید یکی از این موارد سبب شبکه سازی، چالش آفرینی، تنوع، تاثیرات مثبت و ویژگی‌های دیگری شود که شما به دنبال آنها می گردید. یا اینکه به طور کلی‌تر، آیا کارکردن برای شرکتتان برای شما اعتبار، پرستیژ یا راه‌یابی به جایی که می‌خواهید بروید را به همراه دارد؟  هم در حالت خاص و هم در حالت کلی‌تر، این مزایای شرکت‌های بزرگ، ممکن است شکاف‌های نقش فعلی‌تان را به اندازه کافی پرکند و ارزشی را که مدنظر آن هستید ایجاد کند. به علاوه، این‌ها شما را بیشتر درگیر می‌کند تا دستاوردهایتان حول شرکت باشد وشانس‌های بهتری برای حرکت‌های افقی داشته باشید.

جامعه

آیا هنوز چیزهایی را که مد نظر شماست پیدا نکرده اید؟ به فراتر از شرکتتان نگاه کنید، می‌خواهید درگیر چه کلاس‌ها، پروژه‌های داوطلبانه، فرصت‌های مربیگری، استارتاپها یا تعهدات خانوادگی باشید؟ سپس، درنظربگیرد که چطور ممکن است شرکتتان این فعالیت‌ها را حمایت کند.

در مورد سیاست های مربوط به کارهای داوطلبانه در شرکتتان سوال کنید. آیا تسهیلاتی برای شرکت کردن در یک دوره آموزشی یا دانشگاه به طور پاره وقت وجود دارد؟ آیا شرکتتان به استارتاپ ها خدمات مشاوره ای ارائه می کند یا در آنها سرمایه  گذاری می نماید؟ آیا کار انعطاف پذیر یا تعطیلات آخر هفته‌ای وجود دارد که برای شما این امکان را فراهم کند که زمان بیشتری با خانواده باشید یا به سرگرمی‌های دیگری بپردازید؟ آیا اعتبار و شهرت شرکتتان درهایی را برای شما باز می‌کند تا به همراه استارتاپ‌ها برای مقاصد غیرانتفاعی داوطلب شوید؟

ویژگی‌های زیادی برای جذاب کردن یک شغل وجود دارد که برخی از آنها مستقیما به خود شغل مربوط نمی‌شوند بلکه در عوض مزایا، اعتبار و یا امکاناتی می باشند که شغل برای شما فراهم می‌کند تا به علایق خود فراتر از شرکتتان بپردازید.

ترک شغل ممکن است یک اقدام افراطی برای این احساس خیلی معمول باشد که شغل فعلیتان به اندازه کافی خوب نمی باشد، خواه دلیلش مالی باشد یا چالش های ذهنی، رشد شغلی، کیفیت زندگی و … شغل شما همانند یک دوی ماراتن است نه دوی سرعت. بنابراین در هر قدم آن با دقت و احتیاط عمل کنید.

تانی کال

برگرفته از forbes

اسکیل ما

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *