خانه بازی ایکس باکس “قسمت اول” : راهنمای بازی INJUSTICE 2

“قسمت اول” : راهنمای بازی INJUSTICE 2

0

راهنمای بازی Injustice 2 برای بازیکنان جدید

“قسمت اول”

همانطور که می‌دانید، بازی Injustice 2 مدتی است که عرضه شده و قهرمانان و جنایتکاران دنیای DC در مبارزات آنلاین در حال نبرد با یکدیگر هستند. ولی یک سری از بازیکنان ممکن است با یادگیری مکانیک‌های بازی مشکل داشته باشند یا این که کلا چیزی در مورد گیم پلی این سری ندانند. بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، نکات پایه‌ی بازی را به این گروه از بازیکنان یاد دهیم. اما اشتباه نکنید؛ چون این مطلب فقط مختص تازه کارها یا فقط برای یادگیری مسائل پایه بازی نیست! بلکه نکاتی مهم که ممکن است از وجودشان خبر نداشته باشید را نیز به شما خواهیم آموخت تا بتوانید بهتر از قبل مبارزه کنید.

نکته بسیار مهم: یادگیری مفاهیم و اصطلاحات موجود در این قسمت، برای فهم درست و کامل تکنیک‌ها و توضیحات، ضروری است.

اصول اولیه

اصول اولیه و پایه، از عوامل مهمی هستند که در نهایت موجب یادگیری یک بازی فایتینگ می‌شوند. پس بیایید تا در ابتدا از مکانیک‌های اصلی بازی شروع کنیم.

اینجاستیس 2 دقیقا از همان سیستم مبارزه‌ای که در نسخه‌ی قبلی دیدیم، استفاده می‌کند. در بازی چهار دکمه Face Button وجود دارد که شما آن‌ها را برای مبارزه استفاده خواهید کرد: حمله‌ی ضعیف (Light Attack)، حمله‌ی متوسط (Medium Attack) و حمله‌ی قوی (Heavy Attack) که در انجمن‌های فایتنیگ و به وفور به ترتیب با اعداد 1 (Light)، 2 (Medium) و 3 (Heavy) نیز شناخته می‌شوند. دکمه چهارم نیز مربوط به فعال سازی Trait کارکتر شماست که در هر کارکتر متفاوت با کارکتر دیگر است و آن‌ها را نسبت به هم متمایز می‌کند. همچنین انواع مختلفی از این حرکت را در بازی شاهد خواهید بود؛ مانند یک سری حرکات ویژه (لیزر چشمی یا جیغ)، افزایش قدرت دفاع یا حمله، بازیابی جان از دست رفته و بسیاری از حالات دیگر. این خیلی مهم است که بفهمید Trait کارکتر مورد استفاده‌ی شما بیشتر برای چه شرایطی مناسب است؛ چون بعضی از کارکترها به قدری روی استفاده از Traitشان تمرکز دارند که استفاده‌ی درست و به موقع از آن‌ها می‌تواند برنده شدن در مبارزات را حسابی برایتان راحت‌تر کند.

 

“حمله‌ای که در تصویر می‌بینید تنها مختص به Super Girl بوده و با فعال سازی Trait اجرا می‌شود.”

حالا اجازه دهید دوباره به مبحث حملات برگردیم و درباره Heavy Attack صحبت کنیم. این حمله به خودی خود، یکی از حملاتی است که بیشترین میزان ضربه را به حریف وارد می‌کند. ولی اگر در هنگام فشردن دکمه، یکی از جهت‌های جلو (Forward) یا عقب (Back) را وارد کنید، کارایی آن تغییر می‌کند. با وارد کردن Forward + 3 تمام کارکترها یک حمله‌ی Overhead را اجرا می‌کنند که این حمله باعث می‌شود تا حریف به زمین برخورد کرده و سپس به سمت بالا پرتاب شود. در این حالت و در شرایطی که کارکتر حریف هنوز بین زمین و آسمان قرار دارد و به زمین برخورد نکرده است، او کاملا آسیب پذیر خواهد بود و می‌توانید با اجرای یک کامبو (زنجیره‌ای از حملات پی در پی – در ادامه به توضیح درباره این مورد خواهیم پرداخت) و یا یک سری حملات خاص، به ضربه زدن بپردازید.

با وارد کردن Back + 3 نیز یک حرکت پرتابی و قابل شارژ اجرا می‌شود که باعث می‌شود تا حریف به آن سوی زمین مبارزه پرتاب شده و پس از برخورد به کناره تصویر، دوباره به سمت شما برگردد که در بازی‌های فایتینگ از آن با نام Wall Bounce یاد می‌کنند. این Wall Bounceها بخش بزرگی از کامبوهای اینجاستیس 2 را تشکیل می‌دهند؛ چون موقعیت عالی‌ای را برایتان فراهم می‌کنند که ابتدا یک حمله‌ی مبتنی بر پرش (Jumping Attack) را اجرا کنید و سپس کامبو را بر روی زمین ادامه دهید. به خاطر همین توصیه می‌کنیم که اغلب به اجرای این حمله بپردازید. ولی حواستان باشد که این حمله حتما به حریف برخورد کند؛ حالا چه حریف در حال دفع کردن (Block) حمله شما باشد و چه نه. چون این حرکت میزان Recovery واقعا بالایی دارد و اگر حریف موفق به جاخالی دادن به حمله شما بشود یا در اجرای آن اشتباه کنید، این موضوع به ضررتان تمام خواهد شد. شما می توانید تا با نگه داشتن دکمه، این حرکت را برای مدت بیشتری شارژ کنید وحتی در حین شارژ، با Forward Dash (دو بار فشردن کلید Forward) یا Back Dash (دو بار فشردن دکمه Back) این حرکت را در صورتی که فکر می‌کنید حریفتان قادر به دفع آن خواهد بود، کنسل کنید.

حالا اگر متوجه شدیم که حریف مداوما در حال Block کردن حملاتمان است، چه؟ در این صورت باید به حریف نزدیک شده و از تکنیک Grab (گرفتن حریف و انجام یک حمله مخصوص) که غیر قابل دفع است، استفاده کنید. شما حتی می‌توانید تا با نگه داشتن دکمه‌های چپ و یا راست، به تعیین مکان قرارگیری‌تان بعد از انجام این حمله بپردازید. لازم به ذکر است که برخلاف اینجاستیس 1، این حملات در نسخه‌ی دوم واقعا قدرتمندتر هستند و میزان ضربه‌ی خیلی خوبی را نیز به حریف وارد می‌کنند.

اگر شما بازیکنی هستید که قبلا به انجام مورتال کامبت X می‌پرداخته‌اید و اینجاستیس 1 را هم بازی نکرده‌اید، باید به عرضتان برسانیم که این بازی تفاوت بسیاری با MKX دارد؛ چون هیچ دکمه‌ای برای دویدن وجود ندارد. کارکترهای این بازی از میزان تحرک محدودی بر روی زمین برخوردار هستند که به راه رفتن، Forward Dash و Back Dash خلاصه می‌شود. درست همانند بسیاری از بازی‌های فایتینگ، حرکت Back Dash مقداری Invincibility Frame (فریم‌هایی که در طی آن‌ها، کارکترتان ضد ضربه خواهد بود)  دارد. یعنی اگر کارکترتان روی زمین افتاده و حریف همچنان در حال تحت فشار گذاشتن شماست یا به شدت در حال حمله کردن است، می‌توانید با انجام یک حرکت Back Dash حساب شده، بدون صدمه دیدن به حملات آن‌ها جاخالی دهید و بین خودتان و حریف فاصله بیاندازید. بعضی از کارکترهای بازی واقعا حرکات Back Dash مناسبی دارند که مسافت زیادی را هم پوشش می‌دهند و اگر بتوانید از آن‌ها درست استفاده کنید، قطعا به سودتان خواهد بود.

 

یکی از حملات مبتنی بر Projectile که توسط نشستن قابل دفع نخواهد بود

همچنین لازم است تا به Crouching (نشستن) نیز اشاره‌ای کنیم؛ چون در این بازی، این حرکت تا حدی منحصر به فرد است. حملات در این بازی و بر اساس ارتفاع برخوردشان، به سه دسته تقسیم می‌شوند: High (ارتفاع بالا)، Mid (ارتفاع میانه) و Low (ارتفاع پایین). حملات مبتنی بر Projectileها (حملاتی که جزئی شلیک شونده، مثل لیزر، گوی آتشین یا حتی گلوله دارند) نیز معمولا در دسته‌ی حملات High جای می‌گیرند. پس با نشستن به راحتی می‌توانید از مورد هدف قرار گرفتن توسط بسیاری از حملات High یا شلیک شونده (مانند گلوله‌های ددشات) جلوگیری کنید. فقط دقت داشته باشید که این حقه، همیشه و در مورد تمام حملات مبتنی بر Projectileها جواب نمی‌دهد.

جالب اینجاست که در این بازی، فقط با نشستن می‌توانید به دفع کردن حملات بپردازید! وارد کردن جهت‌های Down + Back در بازی‌های فایتینگ روشی متداول برای دفاع به شمار می‌رود؛ چون اینگونه قادر به دفاع در برابر دو نوع حمله‌ی Low و Mid خواهید بود. ولی در اینجاستیس 2 هیچ نیازی به وارد کردن جهت Back ندارید و فقط کافیست تا Down (پایین) را نگه دارید. این موضوع در مورد کارکترهایی که توانایی Screen Flipping (خارج شدن از سمتی از صفحه و وارد شدن از سمت دیگر. مثل Super Girl) دارند، بسیار موثر است. چون اینگونه فقط کافیست تا دکمه Down را نگه دارید تا از هر دو طرف چپ و راست کارکترتان، در برابر حملات Low و Mid مصون باشید. در این شرایط تنها حمله‌ای که می‌تواند شما را مورد هدف قرار دهد، یک Overhead است. حالا اگر هم با این حرکت و برای مثال، Forward + 3 مواجه شدید، لازم است تا سریعا به حالت ایستاده برگردید و دکمه Back را نگه دارید تا قادر به دفع کردن این حمله باشید. پس خیلی مهم است که عکس العمل‌های خود را برای مواجهه با چنین شرایطی سریعتر کنید.

کامبوها

حالا اجازه بدهید به بخش جالب اینجاستیس 2 یعنی کامبوها وارد شویم. کامبوها در بازی‌های استودیوی NetherRealm از حملات زنجیروار تشکیل می‌شوند که به یکی از ویژگی‌های اصلی بازی‌های آن‌ها نیز تبدیل شده‌اند. یک زنجیره یا همان Combo String، مجموعه‌ای از حملات پشت سر هم است که به صورت پیش فرض برای هر کارکتر تعیین شده‌اند. هر کارکتر در بازی زنجیره‌های متعددی دارد که با فشردن 2 تا 5 دکمه خاص به صورت پشت سر هم، قابل اجرا هستند. بعضی از این زنجیره‌ها به خودی خود واقعا خوب هستند و میزان ضربه‌ی بسیار مناسبی را نیز وارد می‌کنند؛ ولی بیشتر برای این طراحی شده‌اند که آن‌ها را با یک زنجیره دیگر ادامه دهید تا به خلق یک کامبو منجر شوند.

درست همانند اینجاستیس 1، شما باید به دنبال زنجیره‌هایی باشید که به شما اجازه دهند تا آن‌ها را با زنجیره‌ای دیگر ادامه دهید. به عنوان مثال، حرکت Light, Medium, Heavy یا همان 123ی بتمن، حریف را برای مدت کوتاهی به سمت بالا پرتاب می‌کند. در این شرایط شما مدت کمی در اختیار دارید تا قبل از به زمین خوردن حریف، یک زنجیره‌ی دیگر مثل Back + Medium, Heavy یا همان Back 2 3 را انجام دهید که یک حرکت ساده است ولی میزان ضربه‌ی مناسبی را وارد می‌کند.

مثال بعدی، زنجیره‌ی Medium, Medium, Heavy یا همان 223 است که ضربه‌ی نهایی آن، حریف را به هوا پرتاب می‌کند. حالا اگر به منوی لیست حرکات بروید و این حرکت را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که این حمله قابل کنسل کردن است. این موضوع به این معنی است که شما می‌توانید در انتهای این حرکت، از یک حرکت ویژه استفاده کنید. یعنی می‌توانید به عنوان مثال 223 را به Grappling Hook یا Upwards Batarang متصل کنید. این، ساختار بنیادی سیستم کامبوهای اینجاستیس 2 و تا حدی هم سری مورتال کامبت است. شما باید به دنبال این چنین حرکاتی که قابل ادامه دادن با یک حرکت ویژه هستند، باشید تا بتوانید میزان ضربه‌ی بیشتری وارد کنید یا این که خودتان را در یک موقعیت بسیار خوب برای انجام یک Cross-Up (شرایطی که حریفتان نمی‌تواند تشخیص دهد که باید از کدام سمت دفاع کند و اغلب با استفاده از حملات پرشی اتفاق می‌افتد) قرار دهید. البته به یاد داشته باشید که تمام حرکات در اینجاستیس 2 قابل کنسل کردن نیستند. پس مجبور هستید تا حتما به لیست حرکات رجوع کنید و متوجه شوید که کدامیک از آن‌ها از این ویژگی بهره می‌برند.

 

چگونگی اطلاع پیدا کردن از قابل کنسل بودن یک حرکت

حملات Wakeup

ولی همانطور که احتمالا می‌دانید، حرکات ویژه فقط برای افزایش میزان ضربه زنجیره‌ها استفاده نمی‌شوند؛ چون می‌توان از آن‌ها همچنین به عنوان یک سری حملات Wakeup موثر نیز استفاده کرد. حملات Wakeup در شرایطی قابل انجام شدن هستند که کارکتر شما روی زمین افتاده باشد و شما در همین حالت، یک حرکت ویژه را اجرا کنید. اینگونه به محض این که کارکترتان از سر جایش بلند شود، آن حمله نیز اجرا می‌گردد و عبارت “Wakeup” نیز زیر نوار جانتان پدیدار خواهد شد. این موضوع مهم است که این حرکات را سریعا و به محض بلند شدن از زمین انجام دهید ولی باید همچنین بدانید که کدامیک از حرکات ویژه‌تان از Invincibility Frame (فریم‌هایی که در طی آن‌ها، کارکترتان ضد ضربه خواهد بود) بهره می‌برد.

به عنوان مثال، اگر از بتمن استفاده کنید و بخواهید از پرتاب Batarang و یا Grappling Hook به عنوان حمله Wakeup استفاده کنید، حریفتان به راحتی می‌تواند تا با حمله کردن، شما را از انجام این حرکات باز دارد. ولی اگر از Back, Forward, 3 یا همان حرکت Lunging Kick استفاده کنید، این حمله در هنگام اجرا شدن کاملا دارای Invincibility خواهد بود و حریف به هیچ وجه نمی‌تواند شما را در هنگام اجرای آن، مورد هدف قرار دهد. پس برای این که متوجه شوید کدام حملاتتان برای استفاده در هنگام Wakeup مناسب‌تر هستند، باید به آزمایش کردن روی بیاورید.

در اینجا به پایان بخش اول این مقاله می‌رسیم. ولی به زودی و با بخش دوم این راهنما به بررسی مکانیک‌ها و نکته‌های مرتبط با نوار انرژی، زمین‌های مبارزه، حملات محیطی، Clash و Wager خواهیم پرداخت. امیدواریم که این مقاله تا اینجای کار توانسته باشد تا به شما کمک کند.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *