لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی

براساس حکمی که دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی صادر نمود به نظر می‌رسد که قیمت خودروهای وارداتی کاهش خواهد یافت.

براساس مصوبه جدید واردات خودرو، قیمت خودروهای وارداتی به میزان بسیار زیادی افزایش یافته بود. خودروهای وارداتی که براساس مصوبه جدید به فروش رفته‌اند اکنون با اختلاف قیمت چشمگیری مواجه شده‌اند که به نظر می‌رسد با بازگشت مصوبه به حالت قبل، این خودروها قیمتی بسیار کمتر خواهند داشت.

فرحاد احتشام زاد، نایب رئیس انجمن واردگنندگان خودرو در مورد حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی اعلام نمود که این دیوان بیان نموده است که مصوبه جدید دولت در زمینه واردات خودرو، دارای مشکلات، موارد و ایرادهایی است که به این دلایل، امکان اجرای آن وجود ندارد و لازم است اجرای این مصوبه متوقف گردد.

احتشام زاده ادامه داد که با توجه به دستور لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی ، باید به اجرای تمام و کمال همه مفاد مصوبه قبل بازگشت و همان مصوبه آبان ماه سال گذشته برای واردات استفاده شود.

تکلیف مابه التفاوت قیمت خودروهای وارداتی چیست؟

احتشام زاد در ادامه صحبت‌های خود در مورد لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی توسط دیوان عدالت همچنین در مورد مابه تفاوت قیمت پیش آمده برای خودروها سخن گفت و تاکید نمود که حق قانونی مشتریان باید در نظر گرفته شود و مابه التفاوت قیمت خودروها باید به آنها عودت شود.

وی در ادامه اعلام نمود که حقوق مشتریان باید در نظر گرفته شود و در این راستا هر نوع حقوق و عوارض قانونی که از بابت این مصوبه دریافت شده است، درصورت عودت از سوی دولت به نماینده برندهای وارداتی، نماینده واردات نیز باید آن را به مشتری عودت دهد.

چرا با بازگشت به مصوبه قبلی، خودروها تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان می‌شوند؟

سوالی که اکنون در مورد لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی و بازگشت آن به مصوبه پیشین وجود دارد این است که، چرا اجرای مصوبه جدید باعث شد تا قیمت خودروهای وارداتی حدود ۶۰ درصد افزایش یابد اما با بازگشت مصوبه به حالت قبلی خودروها تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت خواهند داشت؟!

احتشام زاده در پاسخ به این سوال اعلام نمود که تنها ابلاغ مصوبه جدید باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی نشده بود بلکه موارد مهم دیگری نیز در این افزایش قیمت تاثیر داشت. به گفته وی مسائلی چون افزایش تعداد خودروهای فرسوده، افزایش قیمت ارز و اختلاف پایه قیمت مدل‌های قدیم و جدید خودرو نیز در گرانی خودروهای وارداتی نقشی اساسی داشتند.

بنابراین به گفته وی در صورت بازگشت به تعرفه قبلی واردات خودرو و لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی ، تنها یکی از مواردی که باعث این افزایش قیمت شده بود، حذف می‌گردد و بنابراین قیمت خودروها فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.


لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی تا چند درصد باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد؟

در صورتی که لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی توسط دیوان عدالت اداری امکان پذیر باشد، انتظار می‌رود که قیمت خودروهای زیر ۴۰ هزار دلار در بازار، بین ۱۵ تا ۲۵ درصد و قیمت خودورهای بالای ۴۰ هزار دلار، چیزی نزدیک به ۵۰ درصد کاهش پیدا کنند.

نایب رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو، در مورد پیش بینی خود در خصوص رای نهایی و مفاد نسخه بازنگری شده مصوبه واردات اعلام کرد که این انتظار وجود دارد که تعرفه واردات خودرو حداقل به تعرفه های پیشین بازگردد و دولت برنامه زمانبندی مشخصی در خصوص چگونگی روند کاهش تعرفه‌ها اعلام نماید.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در انتهای سال ۱۳۹۱، کاهش تعرفه واردات خودرو بوده است، یعنی در آن زمان تصمیم بر این بوده است که سالانه ۵ درصد از تعرفه واردات خودرو کاهش یابد. اما از سال بعد یعنی سال ۱۳۹۲ علاوه بر اینکه این طرح اجرا نشد، بلکه در سال ۱۳۹۶ این تعرفه بار دیگر افزایش چشمگیری پیدا کرد. بنابراین لازم به ذکر است که بازگشت به تعرفه پیشین تنها به معنای ثبات در نرخ تعرفه واردات به مدت چهار سال خواهد بود.

احتشام زاد در پایان اضافه کرد که دولت در راستای حمایت از تولید داخلی لازم است تا با داشتن برنامه‌ای نظام مند، کاهش تعرفه‌ها را در دستور کار خود قرار دهد. زیرا به گفته وی در این مدت خریداران هزینه‌های زیادی را برای تملک خودروهای خارجی پرداخت کرده‌اند آن هم به این دلیل که تنها خواستار خودروی با کیفیت خارجی هستند.

تانی کال

تکراتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *