ماجرای شکایت آرنولد شوارتزنگر از شرکت‌های نفتی

دو ماه پس از اعلام تصمیم شهردار نیویورک برای شکایت از شرکت‌های بزرگ نفتی به‌ دلیل نقش غیر قابل انکار آن‌ها درتغییرات آب‌وهوایی، اکنون آرنولد شوارتزنگر، فرماندار سابق كالیفرنیا هم از قصد خود برای شکایت از شرکت‌های نفتی خبر داده است.

فرماندار سابق کالیفرنیا ادعا می‌کند که شرکت‌های نفتی با تشدید گرمایش جهانی به‌طور آگاهانه موجب مرگ مردم در سراسر جهان می‌شوند. شوارتزنگر در پادکست خبری پلیتیکو اعلام کرد که در حال مذاکره با چند شرکت حقوقی است تا علیه این شرکت‌های نفتی شکایت کند. شوارتزنگر در این پادکست گفت:

شرکت‌های نفتی از سال ۱۹۵۹ با پژوهش‌های خود دریافته‌اند که سوخت‌های فسیلی موجب گرمایش جهانی می‌شوند، برای سلامتی مضر هستند و موجب مرگ می‌شوند.

او نقش شرکت‌های نفتی در گرمایش جهانی را با صنعت دخانیات مقایسه کرد که واقعیت مضر بودن سیگار را تا مدت‌ها از مردم مخفی نگه داشته بودند و به‌ اعتقاد وی از آنجا که مردم باید از میزان آسیب رساندن شیوه‌ی زندگی خود به محیط زیست آگاهی داشته باشند، هر محصول تولیدشده با استفاده از سوخت‌های فسیلی (تقریبا همه‌ی اقلامی که خریداری می‌کنیم) باید دارای برچسب هشدار باشد. چنین اتفاقی با امضای قانون پیشگیری از مصرف دخانیات خانواده و کنترل دخانیات در سال ۲۰۰۹ در ایالات متحده آمریکا برای مصرف سیگار رخ داده است. شوارتزنگر در ادامه گفت:

به نظر من اینکه بدانید محصولاتتان مردم را می‌کُشد و برچسب هشداری رو آن نگذارید، کاملا غیر مسئولانه است. هر پمپ بنزین باید یک برچسب هشدار داشته باشد، هر خودرویی باید چنین برچسبی داشته باشد. هر محصولی که دارای سوخت‌های فسیلی است، باید برچسب هشدار داشته باشد.

فرماندار سابق کالیفرنیا حتی تا جایی پیش رفت که گفت استخراج و بهره‌برداری از سوخت‌های فسیلی با قتل درجه‌ی اول قابل مقایسه است:

اگر وارد اتاق شوید و بدانید که قصد کشتن فردی را دارید، این قتل درجه اول است. فکر می‌کنم شرکت‌های نفتی همین کار را انجام می‌دهند.

شوارتزنگر مشخص نکرد که می‌خواهد از کدام شرکت‌های نفتی شکایت کند؛ اما او نخستین سیاستمداری نیست که می‌خواهد از مسببان گرمایش جهانی شکایت کند. بیل دی بلاسیو، شهردار نیویورک، در ماه ژانویه، دادخواست خود را آشکار کرد که در آن از شرکت‌های نفتی بی‌پی، شورون، اکسان‌موبیل، رویال داچ شل و کونوکو فیلیپس نام برده شده بود. او اعلام کرد که هرکدام از این شرکت‌ها برای مقاصد سودجویانه خود عمدا مردم را گمراه کرده‌اند.

سهم شرکت‌های خصوصی نفتی در افزایش درجه حرارت جهانی طی دو قرن گذشته، ۱۶ درصد بوده‌ است

دی بلاسیو و اسکات ام. استرینگر (حسابرس شهر نیویورک و سیاستمدار دموکرات) قصد دارند صندوق‌های بازنشستگی شهر را با استفاده از حساب‌های صاحبان ذخایر سوخت‌های فسیلی افزایش دهند. در این صورت با توجه به برآوردها، صندوق‌های بازنشستگی ۱۸۹ میلیارد دلاری شهر طی پنج سال گذشته از ۵ میلیارد دلار محروم مانده‌اند.

رویترز در ماه دسامبر، وجود سری پرونده‌های قضایی علیه شرکت‌های نفتی را فاش کرد. اقدام قانونی در برابر آسیب‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، به‌وسیله‌ی پژوهش‌های گسترده‌ای انجام می‌شود که شرکت‌های نفتی را با سطوح خاصی از گرمایش جهانی مرتبط می‌دانند. پژوهشی که از سوی کمیته‌ی دانشمندان نگران در نشریه‌ی Climatic Change منتشر شد، نشان می‌دهد که انتشار گازهای کربن مرتبط به ۵۰ مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی نفتی، از جمله بی‌پی، شورون و رویال داچ شل، مسئول ۱۶ درصد افزایش درجه حرارت جهانی بین سال‌های ۱۸۰۰ تا ۲۰۱۰ بوده‌ است.

برندا اکورزل، نویسنده ارشد این پژوهش، در یک نشست مطبوعاتی گفت:

مدت‌ها است که می‌دانیم سوخت‌های فسیلی علت اصلی تغییرات آب‌وهوایی هستند. مورد جدید در پژوهش اخیر این است که اثبات کرده‌ایم محصولات هر شرکت تا چه حد موجب گرمایش زمین و افزایش سطح دریاها می‌شوند.

تانی کال

برگرفته از FUTURISM

زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *