20 ماموریت برتر تاریخ سری GTA “قسمت اول”

“به قلم علیرضا رمضانی مقدم”

بازخوانی گذشته تا به امروزِ سری GTA نگاهی به پوست­‌اندازی تدریجی صنعت گیم نه تنها در بافت­‌های بصری بلکه در پیشرفت ساختار گیم‌­پلی و ایجاد شکاف در مرزبندی میان رسانه بازی و سینما است. GTA این شکاف را با تحمیل میان‌پرده‌های سینمایی سینمایی ایجاد نکرده بلکه آن را در خلال گیم‌­پلی و با آفرینش مراحل سینمایی به دست گیمر بسط می‌­دهد. اکنون جهت یادآوری هنرِ بی­‌بدیل RockStar در ساخت چنین مراحلی و نیز گذر از برخی خاطرات تکرارناپذیر عصر طلایی گیم، بر آن شدیم تا 20 ماموریت برتر تاریخ این سری را با هم مرور کنیم. با قسمت اول مقاله همراه باشید.

 

20- Treacherous swine – Vice city

شهرگناه به خوبی توانست حس و حال گروه ­های مافیایی دهه 70 را در مراحلش به تصویر بکشد. یکی از این ماموریت‌­ها که بیش از هر چیز یادآور “تونی مونتانا” در Scarface می‌باشد، مرحله خوک خائن است. این پیام که یک خائن باید به شکلی منحصر به فرد کشته شود نیز از جمله عادت­‌های متداول مافیای آن دوران بوده است که به خوبی در این مرحله توسط اره برقی “تامی” اکثر نقاط شهر را خبردار می‌­کند. اتمسفر حاکم بر این ماموریت، دیالوگ­‌ها و شخصیت­‌ها که همگی به صورت هنرمندانه‌ای کنار هم چیده شده‌­اند، این مرحله را به یکی از خاطره‌­انگیزترین­‌ها تبدیل کرده است.

 

19- Black project – San andreas

زیبایی این ماموریت در محرمانه بودنش است، که البته واقعا هم سورپرایز جالبی پشت این مرحله بود. “سی­جی” در این مرحله با نفوذ به یک منطقه نظامی صحرایی قرار است یک پروژه سری را کشف کرده و به سرقت ببرد. در این میان او مختار است که به صورت کاملا مخفیانه عمل کند و یا یک آتش بازی حسابی راه بیاندازد. در نهایت کشف این پروژه محرمانه به اولین برخورد با جت­پک معروف بازی منتهی می­‌شود (البته اگر قبل از این مرحله از کد تقلب استفاده نکرده باشید!). به طور کلی این مرحله از لحاظ ساختار طراحی به واقع یگ گام رو به جلو در سطح بازی‌های جهان‌باز بود.

 

18- The holland play – GTA IV

GTA به طور معمول درباره تصمیم­ گیری و عقوبت نیست بلکه همیشه در صدد بسط گیم­‌پلی در ماموریت­‌ها بوده است. “هلند پلی” اولین ماموریت در سری است که از این قاعده مستثنی می­‌شود. جایی که باید برای زندگی “پلی­بوی­ایکس” و “دیوین” دست به انتخاب بزنید. تصمیم به قتل هر یک از این دو نفر ماموریت را تغییر می‌­دهد و درنتیجه پاداش متفاوتی در انتظارتان است. کشتن “دیوین” ساده است، زیرا مراحل کمتری با او بوده‌­اید و طبیعتا کمتر می‌شناسیدش ولی کشتن او چیزی جز 25 هزار دلار پاداش برایتان ندارد. از طرفی کشتن “پلی­بوی” که از قضا رفاقتتان با او تازه پا گرفته، نتیجه­‌اش خانه‌ی اعیانی او است که برایتان به جا می‌­ماند؛ خانه‌­ای که از همان ابتدا به شما چشمک می­زد. این ماموریت به خوبی توانسته آن روی GTA را نیز نشانمان دهد، رویی که نه تنها هیجان دارد بلکه پر شده است از دودلی و چالش در انتخاب.

 

17- Friend request – GTA V

GTA تنها درباره سرقت بانک و محموله­‌های سری نیست. بازی به خوبی دربرگیرنده طیف­‌های اجتماعی، مناقشات سیاسی، فرهنگ و آداب و رفتار مردم است. از این منظر می‌­توان GTA را به سبک راک در موسیقی تشبیه کرد. در لابه­‌لای طنز طعنه آلود بازی همواره بازتابی از رفتارهای اجتماعی در واقعیت دیده می­‌شود. نظام بوروکراسی در ادارات، گسترش روزافزون ابزارآلات تکنولوژی همچون گوشی­های موبایل، از خود بیگانگی، رفتارهای نامناسب و روزمرگی از جمله این مسایل است که با هوشمندی در مرحله درخواستی از یک دوست به تصویر کشیده شده است. کافی است پا در کفش “مایکل” بگذارید و یک روز عادی زندگی در لوس سانتوز را با او در این ماموریت تجربه کنید تا متوجه شوید چه کنایه‌­ها که بازی حواله این­جا و آن­جا نمی‌­کند! این قدرت دیالوگ‌نویسی خالقان بازی است که در نسخه V و مرحله Friend request به اوج خود رسید.

 

16- The exchange – GTA III

ماموریت پایانی نسخه سوم، یکی از خاطره‌­انگیزترین ماموریت‌­های این قسمت نیز است. به واقع که این مرحله در زمان خود مرا شگفت زده می­‌کرد. سلسله حوادثی که در آن رخ می­‌داد، از مبارزه با کاتالینا دیوانه گرفته تا صحنه­‌های درگیری با کارتل‌ها در سد کاچرین و همچنین منهدم کردن هلیکوپتر حامل کاتالینا، همه و همه در زمان خود محشر به نظر می‌­رسید و تصور اینکه داریم چنین چیزی را به جای تماشا در پرده سینما، در نمایشگر خانه تجربه می‌کنیم حیرت آور بود. پس از گذشت این همه سال جالب اینجاست که ابتکار عمل در خلق چنین ماموریت­‌های سلسله واری هنوز هم در دستان توانای راکستار است و کمتر استدیویی توان خلق چیزی شبیه به این را دارد.

 

15- Home in the hills –  San andreas

سوال اینجاست که چه بازگشتی شکوهمند­تر از “خانه­‌ای بر روی تپه” را برای “سی­جی” در هنگام ورودش به شهر مادری خود می­‌توان متصور بود. شهری که برای او جز شومی و درماندگی چیزی نداشت. در بدو ورود مادرش به دلیلی نامعلوم کشته شده است. خانواده­اش از همیشه ضعیف­تر شده و بعد از کلی کش و قوس از آنجا به جنگل‌های غرب سن آندریاس فراری می­‌شود. اینجاست که بازگشت او همچون “بروس وین” پس از شکست خوردنش از “بین” باید حماسی از آب در بیاید. اکنون “سی­جی” بر فراز شهر لوس سنتز در حال فرود است، فرودی بر سر تمامی کسانی که این همه دربه‌­دری را بر سر او آورده‌­اند.

 

14- Stowaway – San andreas

سن آندریاس برای اولین­ بار ماموریت­های بزرگ و سینمایی را وارد سری کرد. “محموله قاچاق” نمونه درخشانی از این ماموریت­هاست که شامل تعقیب و گریزهای وسیع می­‌شود.”سی­جی” در این ماموریت ابتدا به وسیله یک موتور سیکلت در تعقیب یک هواپیمای باربریست. پس از ورود به آن نیز با کشتن تعدادی محافظ و انجام ماموریت یک بمب ساعتی در آن کار می­‌گذارد. بعد از آن نیز زمان پریدن از هواپیما با چتر نجات است. ماموریتی که برای اولین بار همه را از فرط تماشای این همه صحنه­‌های سینمایی ذوق زده کرد.

 

13- Minor turbulence – GTA V

اگر “محموله قاچاق” آغازگر ماموریت‌هایی در ابعاد وسیع و سینمایی بود، “اغتشاش جزئی” آن را به کمال رساند. “ترور” در این مرحله دست به کاری میزند که بیننده را انگشت به دهان می‌گذارد. دیوانگی آن حد و مرزی ندارد. ماموریت از همان ابتدا جذاب است. باید تا حد امکان نزدیک به زمین پرواز کنید تا رادارهای نظامی متوجه حضور شما نشوند. بعد از گذشت زمانی می‌توانید به هدف خود نزدیک شده و با هواپیمای خود وارد قسمت انتهایی آن شوید! اگرچه باور کردن چنین چیزی ممکن نیست اما یادمان نرود این یک بازی ویدئویی است، بهترین جا برای خرق عادت. از باورپذیر بودن ماجرا که بگذریم، صحنه‌ها فوق العاده از آب در آمده‌اند، به خصوص بعد از ورود جت‌های جنگی به معرکه. استفاده از دوربین سینمایی بازی صحنه‌های غیر قابل وصفی را ایجاد می‌کند.

 

12- Derailed – GTA V

یکی دیگر از مراحل سلسله‌وار که ساختار آن بسیار بدیع از کار در آمده است. قطاری که مدت‌ها “ترور” منتظر آن بود در راه است. اینبار او به کمک “مایکل” قصد به سرقت بردن این قطار باری را دارد. پس از فرود “ترور” با موتور بر روی قطار و برخورد با قطار دیگری که از روبرو می‌آید، واگنِ حاوی محموله گرانبها جدا شده و زیر پل فرو می‌ریزد. حضور “مایکل” در اینجا به موقع به “ترور” کمک می‌کند تا محموله را از زیر آب پیدا کرده و با قایق از مهلکه بگریزند. در این ماموریت نوآوری‌های بزرگ و کوچک بسیاری به چشم می‌خورد. همچنین از جمله ریزه‌کاری‌های موجود در این ماموریت، اثری است که بر محیط بازی تا انتها می‌گذارد. بعد از آن هرگاه از آنجا رد شوید قطعات و کابین‌هایی که در محل پل آویزان هستند قابل مشاهده می‌باشد.

11- The big score – GTA V

یکی از مراحل فوق‌العاده در قسمت 5 بازی، ماموریت “سرقت بزرگ” است. زمزمه این سرقت از چند مرحله قبل و دقیقا بعد از ماموریت Derailed آغاز می‌شود. جوری که “مایکل” از این سرقت صحبت می‌کند و هاج و واج ماندن “ترور” خبر از مرحله‌ای عظیم در کل سری را می‌دهد؛ ماموریتی که تمام آمال و آرزوهای “مایکل” و “ترور” در آن نهفته است و همچنین محکی بزرگتر از همیشه برای “فرانکلین”. همه دور هم جمع می‌شوند: لستر، فرانکلین، مایکل” و ترور، از مدت‌ها قبل برنامه‌ها ریخته می‌شود و حالا وقت انفجاری عظیم در اذهان و محافل خبری لوس سنتز است! نتیجه کار یکی از برترین مراحل تاریخ سری و یکی از جذاب‌ترین مراحل نسخه پنچم است.

 پردیس گیم

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *