20 ماموریت برتر تاریخ سری GTA “قسمت دوم”

“به قلم علیرضا رمضانی مقدم”

بازخوانی گذشته تا به امروزِ سری GTA نگاهی به پوست­‌اندازی تدریجی صنعت گیم نه تنها در بافت­‌های بصری بلکه در پیشرفت ساختار گیم‌­پلی و ایجاد شکاف در مرزبندی میان رسانه بازی و سینما است. GTA این شکاف را با تحمیل میان‌پرده‌های سینمایی سینمایی ایجاد نکرده بلکه آن را در خلال گیم‌­پلی و با آفرینش مراحل سینمایی به دست گیمر بسط می‌­دهد. اکنون جهت یادآوری هنرِ بی­‌بدیل RockStar در ساخت چنین مراحلی و نیز گذر از برخی خاطرات تکرارناپذیر عصر طلایی گیم، بر آن شدیم تا 20 ماموریت برتر تاریخ این سری را با هم مرور کنیم.

قسمت اول مقاله چندی پیش برای شما عزیزان قرار گرفت و اکنون با قسمت دوم مقاله همراه باشید.

10- End of the line – San andreas

پایان نسخه سن آندریاس چنان با خیانت و برادری‌های پوشالی درآمیخته بود که نمی‌توان اسم پایان خوش را روی آن گذاشت. اگرچه “سی‌جی” در نهایت توانست انتقام تمام درد و رنجش را بگیرد اما هیچ خوشحالی در چهره او نمایان نبود. مبارزه پایانی با اسموک و نیز تعقیب و گریز نهایی همگی یک طرف، خداحافظی با سی‌جی و داستانش نیز از سمت دیگر این مرحله را یکی از خاطره‌انگیزترین‌ لحظات این مجموعه تبدیل کرده است.

9- Friend reunited – GTA V

یک مرحله طولانی و پرفراز و نشیب! “اتحاد مجدد” بیشتر شبیه یک سفر است تا ماموریت، سفری که “ترور” از دل صحرای حومه شهر آغاز می‌کند تا به شهر لوس سنتز برسد. این ماموریت فوق العاده است، چرا که به زیبایی هر چه تمام تر انتقال “ترور” به داستان بازی را نشان می‌دهد. دیالوگ‌ها در این قسمت می‌درخشند. اگرچه تا این لحظه “ترور” برای ما یک دیوانه افسار گسیخته است اما در این مرحله متوجه روح آسیب‌پذیر و گذشته دردآورش می‌شویم. او پس از منفجر کردن مقر گروه موتورسواران لاست، رهسپار لوس سنتز می‌شود. داستانی که در ماشین از یک دختر بچه و دیو بد ذات تعریف می‌کند، درواقع داستان خود اوست و اینکه چگونه به چیزی که اکنون هست تبدیل شده است. جلوه‌های بصری این مرحله نیز فراموش‌نشدنی هستند، ماموریتی که در حال وهوای بارانی حومه شهر آغاز می‌شود و به خیزش مجدد “ترور” در زیر نور مهتاب لوس سنتز و در صحنه‌ای فراموش نشدنی ختم می‌شود.

8- The jewel store job – GTA V

سرقت جواهرفروشی یک مرحله چند استیجی است که همگی این استیج‌ها بسیار زیبا تدوین شده‌اند. این مرحله به عنوان اولین ماموریت از سرقت‌های بزرگ قسمت 5 و وجود همکاری تیمی “مایک” و “فرانکلین” نقطه عطفی در سری به شمار می‌رود. بهترین بخش ماموریت تعقیب و گریز فراموش‌نشدنی آن از بخش‌های زیرزمینی و تونل‌های درحال بازسازی شهر است که نشان دهنده پرداخت هرچه بیشتر تیم سازنده به جزئیات لول دیزاین است. به واقع GTA در هر نسخه می‌تواند نماد نوآوری و پیشرفت باشد و حداعلا مراحل مرتبط با سرقت و تعقیب و گریز را نیز در نسخه پنجم شاهد بودیم.

7- The job – Vice city

اگرچه پرداخت سینمایی این مرحله به اندازه سرقت‌های قسمت 5 امروزی به نظر نرسد اما یادمان باشد که این مرحله سنگ‌بنا و شروع کننده آن چیزی است که امروز شاهد آن هستیم. ساختار این ماموریت در زمان خود انقلابی در تدوین به شمار می‌آمد و تجربه یک سرقت چند مرحله‌ای و تیمی را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کرد. استخدام افراد گروه و برنامه ریزی سرقت توسط “تامی” به ما خاطر نشان می‌کند که بازی GTA درباره بدست آوردن پول از طریق دزدی‌های وسیع است و این موضوع به قسمت پنجم منحصر نمی‌شود.

 

6- Caida Libre – GTA V

یکی از مراحل مورد علاقه من در کل مجموعه GTA که از انجام چند باره آن خسته نمی‌شوم. همه چیز درباره این مرحله عالی است. دیالوگ‌های رد و بدل شده بین “مایکل” و “ترور” زمانی که در آن “مایکل” از هیبت “مارتین متراتزو” تعریف می‌کند. اسلحه فوق پیشرفته مارتین که لذت شلیک از فاصله دور به یک هواپیما را به مخاطب هدیه می‌کند. صحنه های تعقیب هواپیمای در حال سقوط توسط ترور در حالی که دود برخاسته از آن آسمان را دربر گرفته و در نهایت تقابل دو روان‌پریش یعنی مارتین و ترور که در نهایت ترور با دزدی همسر مارتین گوی سبقت را در دیوانگی از مارتین می‌رباید. مرحله‌ای که در عین هیجان و زیبایی‌های سینمایی، بسیار طنز از آب در آمده است.

5- Just business – San andreas

این مرحله از سن آندریاس را هیچ گیمری فراموش نخواهد کرد. یکی از زیباترین مراحل سن آندریاس و پرخاطره ترین در کل مجموعه! این همه اکشن در یک مرحله منجر به خلق یکی از هالیوودی‌ترین مراحل زمان شد. به خصوص شباهت این مرحله با قسمت تعقیب و گریز فیلم ترمیناتور نکته قابل توجهی بود. پس از نجات اسموک توسط کارل، پلیس‌ها از زمین و آسمان بر سر سی‌جی و اسموک خراب می‌شوند و راهی جز فرار برای آن‌ها نمی‌گذارند و نکته اینحاست که به شکل غیرقابل باوری یک بازی توانسته بود در آن سال تجربه‌ای بشدت واقع‌گرایانه از تعقیب و گریز و استرس یک ماموریت ویژه را به مخاطب منتقل کند.

4- The third way – GTA V

پایان راه برای سرقت بزرگ تا این لحظه و نیز ماموریتی که رهایی فرانکلین را دربر دارد. اگرچه بازی بیشتر به مایک و ترور می‌پردازد ولی این فرانک بی‌تجربه است که به لطف آشنایی با آن‌ها چشم و گوشش هر روز باز‌تر و به اصطلاح پخته‌تر می‌شود. اکنون اوست که تصمیم می‌گیرد به جای کشتن مایکل و ترور، هرسه با هم عقده‌هایشان را بر سر ساختار قدرتی که از ابتدا همچون عروسک خیمه شب بازی آن‌ها را کنترل کرده، خالی کنند. تقابل مایکل و ترور در ابتدای مرحله، حضور لمار در کنار فرانکلین، تدوین موازی کشتار کله‌گنده‌ها به دست این سه نفر و درنهایت جمع‌شدن آن‌ها برای کشتن دیوانه‌ترین بدمن‌ مجموعه، موجب رقم خوردن یکی از بهترین ماموریت‌های تاریخ سری شده است.

3- I fought the law – GTA V

مرحله‌ای که به معنی واقعی کلمه در خور نام بازی است، سرقت بزرگ اتومبیل! “من با قانون مبارزه می‌کنم” اولین مرحله از مراحلی است که توسط “دوین وستن” به فرانکلین داده می‌شود تا خودروهای گران‌قیمتی را به سرقت ببرد. روند مرحله فوق‌العاده زیبا و عالی طراحی شده است. در حقیقت آنچه بیش از هر چیزی این ماموریت را منحصر به فرد ساخته استراتژی چیده شده در پشت آن است. فرانکلین ابتدا راننده‌های دو خودرو مورد نظر را قانع می‌کند با او مسابقه دهند. با توجه به جلوه‌های بصری و نیز اتوبان‌های بزرگ خارج شهر صحنه های مسابقه و تعقیب و گریز بعد آن چشم‌نواز از کار درآمده‌اند و حس یک مسابقه اتوبانی را کامل در گیمر ایجاد می‌کند. از طرفی ترور و مایک که لباس پلیس به تن کرده‌اند برای دستگیری و ضبط خودروها وارد عمل می‌شوند. در نهایت باید به تیم سازنده برای دیالوگ نویسی عالی تبریک گفت. هنگامی که مایکل و ترور ماشین‌های سرقت رفته را به پارکینگ می‌برند، طعنه‌هایشان به فرانکلین نمونه‌ای از بهترین دیالوگ‌هایی است که تاکنون در بازی‌های رایانه‌ای تجربه کرده‌ام.

2- Three leave clover – GTA IV

پس از اتمام “شبدر سه برگ” حتما با من هم عقیده خواهید شد که این ماموریت شاهکار است. ماموریتی چند لایه در قسمت چهارم که تمام عناصر یک سرقت سینمایی را یدک می‌کشد. در این مرحله نیکو و برادران مکرری دست به سرقت بانک بزرگ لیبرتی میزنند که از نقطه نظر توالی اتفاقات بعد آن خیلی‌ها این مرحله را با اثر مایکل‌مان یعنی مخمصه مقایسه می‌کنند. پس از کشته شدن یکی از افراد اوضاع چندان بر رفق مراد نیست و پس از یک درگیری خیابانی با پلیس که بسیار خوش ساخت از آب درآمده ما بقی گروه راه خود را از تونل مترو به سمت بیرون باز می‌کنند. این مرحله طولانی و البته لحظه به لحظه آن خاطره‌انگیز است.

1- Paleto score – GTA V

ماموریتی شاهکار در قسمت پنجم بازی که چینش رخدادها در آن به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن کارگردانی و تدوین شده است. اصالت و نوآوری در جای جای مرحله موج می‌زند. اتفاقات غیرمنتظره در این ماموریت ریتم غیرخطی و غافل‌گیرکننده‌ای به آن بخشیده که تا لحظات پایانی گیمر را درگیر می‌کند . مرحله‌ای که به ظاهر قرار است یک دزدی ساده از بانکی در حومه شهر باشد با ورود نیروهای امنیتی وضعیت دشواری برای افراد گروه می‌سازد. اینجاست که مایکل و ترور نیز دست به غافل‌گیری نیروهای محلی می‌زنند. در ادامه با باز شدن پای نیروهای نظامی و تانک به میدان نبرد، فرانکلین به داد افراد گروه می‌رسد و در نهایت به کمک قطاری همگی از مخمصه رهایی می‌یابند. بله این مرحله همه چیز را با هم دارد، سواری، تیراندازی دیوانه وار، اصالت، نوآوری، در عین جدیت طنز است، همچون یک سکانس سینمایی پرتنش و همچنین تا لحظه آخر غیرمنتظره می‌ماند.

در اینجا به پایان این مقاله می‌رسیم. جای خیلی از مراحل همچون ماموریت جانبی Risk Assessment و یا ماموریت Dropping in در دارودسته تنی و یا Pack Man خالی است و این نشان دهنده عظمت این مجموعه است که نمی توان یک لیست واحد از بهترین ماموریت‌های آنرا نوشت. اما شما جای خالی ماموریت‌های زیبایی که در این لیست نیستند را پر کنید. از نظر شما برترین ماموریت‌های سری بزرگ GTA چه ماموریت‌هایی هستند؟

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *