امسال بیش از ۵۴,۰۰۰ مالک خودرو در نظرسنجی رضایت‌بخش‌ترین خودروهای سازمان اتوپسیفیک (AutoPacific Vehicle Satisfaction Award) شرکت کرده‌اند و نتایج خیره‌کننده‌ای از آن حاصل شده است. برندهای ژاپنی و کُره‌ای هر کدام سه خودرو در لیست جوایز از کلاس‌های گوناگون دارند؛‌ در حالی که سهم خودروهای اروپایی سه مدل و فقط یک خودروی آمریکایی در فهرست دیده می‌شود. پسندیده‌ترین شرکت خودروسازی از نظر مردم، لینکلن (Lincoln) است که این انتخاب از دو جهت جالب به نظر می‌رسد؛ اول اینکه این برند، قهرمان سال گذشته یعنی تسلا (که خودروهای آن همیشه مثل بمب صدا می‌کنند و خدمات تماس از منزل را انجام می‌دهد) را پشت سر گذاشته است و دوم اینکه هیچ یک از خودروهای لینکلن در جوایز رده‌بندی کلاس‌های مختلف دیده نمی‌شوند. در ادامه نگاهی به فهرست بهترین‌های هر کلاس می‌اندازیم.

خودروی اقتصادی: نیسان وِرسا

نیسان ورسا

مشخص نیست که چرا این سدان آهسته و سنگین با ظاهر نه چندان زیبای خود به عنوان خودروی محبوب در کلاس اقتصادی انتخاب شده است. در این گروه خودروهایی با سواری لذت‌بخش مثل فورد فیستا و هوندا فیت حضور دارند. شاید خریداران خودروهای رده اقتصادی بیشتر به فضای باز برای سرنشینان و سواری راحت که هر دو از مزایای ورسا هستند، اهمیت زیادی می‌دهند. نیسان ورسا مدل ۲۰۱۷، چهاردر و دیفرانسیل جلو، با گنجایش پنج سرنشین است. پیشرانه چهار سیلندر این خودرو ۱۰۹ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۴۴۰۰ موتور تولید می‌کند، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۹.۲ ثانیه زمان احتیاج دارد و در ادامه به بیشینه سرعت ۱۷۷ کیلومتر برساعت می‌رسد. با وجود شتاب‌ و سرعت متوسط، این خودرو مصرف سوخت ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد و با قیمت ۱۲,۸۲۵ دلار، برای خریداران بسیار با صرفه است.

خودروی کامپکت: هوندا سیویک

هوندا سیویک

کلاس بعدی کامپکت و خودرویی که جایزه این بخش را می‌برد هوندا سیویک است. آخرین نسل هوندا سیویک ظاهری زیبا، فضای داخلی جاداری دارد و با یک پیشرانه توربوشارژ چهار سیلندر چابک عرضه می‌شود. علاوه بر دو مدل Si و تایپ R، هاچ‌بک سیویک اسپرت هم گزینه محبوبی به حساب می‌آید. محبوبیت این خودرو به خاطر شاسی سبک، تعلیق انعطاف‌پذیر و تعویض‌ دنده نرم آن است. پیشرانه ۱.۵ لیتری هوندا سیویک اسپرت ۲۰۱۷، به یک توربوشارژر جهت بازیافت گازهای اگزوز و افزایش قدرت مجهز است. این پیشرانه ۱۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و به سیستم انتقال قدرت ۶ سرعته دستی متصل است. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۷ ثانیه زمان می‌برد و به بیشینه سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت می‌رسد؛ هاچ‌بک هوندا سیویک اسپرت در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۸ لیتر مصرف سوخت دارد و به قیمت ۲۱,۵۰۰ دلار عرضه می‌شود.

خودروی کامپکت پریمیوم: مینی کلوب‌من

مینی کوپر 2017

شاید حضور مینی کلاب‌من در گروه پریمیوم کامپکت غیرمعمول باشد؛ اما بی شک این خودرو شایسته دریافت جایزه  رضایتمندی است. کلاب‌من کاربردی‌ترین خودروی گروه مینی است و هنوز هم هندلینگ مشهور این شرکت را ارائه می‌دهد. بنابر تجربه‌ی مشتریان آمریکایی؛ این خودرو برخی از بهترین فاکتورهای کیفیت سواری مینی را دارد. کلاب‌من در دو نوع کوپر و کوپر S عرضه می‌شود؛ کوپر پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ خطی سه سیلندر تزریق-مستقیم با ۱۳۴ اسب‌بخار قدرت و کوپر S هم موتور ۲ لیتری توربوشارژ تزریق-مستقیم چهار سیلندر دارد که ۱۸۹ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

خودروی سایزمتوسط: کیا اُپتیما

کیا اپتیما

غول‌هایی همچون تویوتا کمری و هوندا آکورد نتوانستند جایزه رضایتمندی اتوپسیفیک را کسب کنند. محبوبیت خانوادهکیا اٌپتیما از فضای داخلی زیبا، پیشرانه پربازده، سواری خوب و هندلینگ متعادل آن سرچشمه می‌گیرد. از خانواده اٌپتیما، مدل LX ۲۰۱۸ دیفرانسیل جلو، به پیشرانه ۲.۴ لیتری چهارسیلندر با ۱۸۵ اسب‌بخار قدرت و گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌متر مجهز است. در استفاده شهری این خودروی پنج سرنشین، هر ۱۰۰ کیلومتر را با حدود ۹.۴ لیتر مصرف سوخت پشت سر می‌گذارد و به قیمت ۲۲,۵۰۰ دلار عرضه می‌شود.

خودروی بزرگ: کیا کادِنزا

کیا کادنزا 2017

به نظر می‌رسد؛ گروه خودروهای بزرگ و نه کاملا لوکس کره‌ای هر سال کوچک‌تر می‌شود. از دلایل این امر هم می‌توان بهعدم عرضه سدان بزرگ هیوندای آزرا ۲۰۱۸ به بازار آمریکا اشاره کرد. با وجود کهنه‌کار‌های این گروه مثل شورولت ایمپالا وتویوتا آوالون، امسال یک خودروی نسبتا جدید، به اسم کیا کادنزا به عنوان پسندیده‌ترین خودروی این گروه از جانب مردم آمریکا انتخاب شده است و جایزه رضایتمندی اتوپسیفیک را در دست دارد. در دور آزمایشی؛ به نظر می‌رسد این خودرو کارشناسان اتوبلاگ (Autoblog) را به اندازه مشتریان ذوق‌زده نکرده است و اگرچه آن‌ها معتقدند که کیا کادنزا فقط یک گزینه خوب است؛ اما از نظر مردم به عنوان جذاب‌ترین خودروی این بخش، پرچم خودروسازی کره را بالا می‌برد. مدل ۲۰۱۷ کیا کادنزا به پیشرانه ۳.۳ لیتری V6 متصل به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک مجهز است. این پیشرانه در دور ۶۴۰۰ خود ۲۹۰ اسب‌بخار قدرت و در دور ۵۲۰۰، گشتاور ۳۴۳ نیوتن‌متر تولید می‌کند. کادنزا، دیفرانسیل جلو و پنج سرنشینه است، در رانندگی شهری ۱۱.۷ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند و با حداقل قیمت ۳۱,۹۹۰ دلار به فروش می‌رسد.

خودروی لوکس سایزمتوسط: نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما

در ایران؛ نیسان ماکسیما، مدت زیادی به عنوان یک خودروی لوکس شناخته می‌شد و هنوز هم بسیاری بر همین باورند. نه تنها از نظر مردم ایران و آمریکا بلکه بر اساس تجربه کارشناسان سایت اتوبلاگ در آزمایش مدل ۲۰۱۶ این خودرو؛ ماکسیما و مجلل دو کلمه‌ای هستند که همواره در کنار هم ظاهر ‌می‌شوند. به عقیده کارشناسان، اگرچه این خودروی ژاپنی اخیرا کمی از اسپورتی بودن خود را از دست داده است؛ اما پیشرانه حریصی دارد و پیچ‌ها را با هندلینگ بسیار خوبی پشت سر می‌گذارد. ماکسیمای دیفرانسیل جلو به پیشرانه ۳.۵ لیتری با خروجی ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۴ نیوتن‌متر گشتاور، مجهز است. این خودرو هر ۱۰۰ کیلومتر را در شهر با مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتری طی می‌کند و به قیمت پایه ۳۲,۵۱۰ دلار آمریکا فروخته می‌شود.

خودروی لوکس کاربردی: ولوو S60/V60

ولوو s60/v60

نام این گروه کمی مبهم به نظر می‌رسد و معیارهای اتوپسیفیک برای تعیین آن کاملا مشخص نیست؛ به هر حال سدانولوو S60 و واگن V60 برندگان جوایز رضایت‌بخشی این گروه هستند. علاوه بر خودروی ولوو S60 مدل ۲۰۱۵ که از نظر کارشناسان پیشرانه توئین‌توربوی ۲ لیتری خوبی داشت و به خوبی تکامل یافته بود؛ دوقلو‌های آبی‌ رنگ S60 و V60 با برند پول‌استار هم حضور دارند که بسیار جذاب‌تر هستند. پیشرانه قدیمی شش‌سیلندر-مستقیم با یک پیشرانه کوچک‌تر ۲ لیتری به همراه توربوشارژ و سوپرشارژر جایگزین شده است که قدرت بیشتری برابر ۳۶۲ اسب‌بخار تولید می‌کند. این موتور  با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک جفت شده است و گشتاور ۴۷۰ نیوتن‌متر به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. این خودروها در استفاده شهری هر ۱۰۰ کیلومتر را با مصرف سوخت ۱۱.۷ لیتر پشت سر می‌گذارند و به قیمت‌های ۶۰,۹۹۵ دلار (S60) و ۶۲,۵۹۵ دلار (V60) به فروش می‌رسند.

خودروی لوکس: جنسیس G90

جنسیس G90

خودروی جنسیس G90؛ نه تنها به عنوان رضایت‌بخش‌ترین عضو این گروه شناخته شده است بلکه بیشترین امتیاز را از بین تمام خودروهای بررسی‌شده سازمان اتوپسیفیک از آن خود کرده است. به همین سبب به عنوان جدیدترین دریافت‌کننده جایزه رئیس سازمان، پرچم خود را بالا می‌برد. اگرچه در گذشته کارشناسان اتوبلاگ پس از آزمایش مدل ۲۰۱۷ این خودرو، آن را در خور قیاس با مرسدس کلاس S و بی ام‌و سری ۷ نمی‌دانستند. طی آزمایش فضای داخلی جادار، پیشرانه عالی، نوآوری‌ها و خدمات‌رسانی جنسیس G90 نظر آن‌ها را جلب کرده است. نسخه دیفرانسیل عقب و پنج سرنشین این سدان با پیشرانه ۳.۳ لیتری V6 خود، ۳۶۵ اسب‌بخار قدرت و ۵۰۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. خودروی تجملی جنسیس در شهر هر ۱۰۰ کیلومتر را با مصرف ۱۳.۸ لیتر سوخت پشت سر‌ می‌گذارد و به قیمت ۶۸,۱۰۰ دلار عرضه می‌شود.

خودروی شبه اسپرت: دوج چلنجر

دوج چلنجر

خودروی اسپرت (Sports Car)؛ معمولا اتومبیلی دوسرنشین و دو در کوچک با عملکرد فعال و سریع به همراه هندلینگ تندوتیز است. این گروه از خودروها ممکن است بی‌تجمل یا لوکس باشند؛ اما دو فاکتور مانورپذیری بالا و وزن کم برای آن‌ها ضروری است. خودروهای اسپرت مرکز گرانش کمتری نسبت به مدل‌های استاندارد دارند، فرمان و تعلیق آن‌ها مناسب کنترل دقیق در سرعت‌های بالا طراحی می‌شود. برخی خودروها ممکن است ورزشی باشند اما به گروه خودروهای اسپرت تعلق نداشته باشند؛ به‌طوری‌که بسیاری از خودروهای اسپرت کامپکت، سدان اسپرت، عضلانی، هات هاچبک و غیره، با اینکه ویژگی‌های مشترکی با خودروهای اسپرت دارند، خودروی اسپرت به‌حساب نمی‌آیند. آن‌ها بیشتر به‌خاطر جا باز کردن در بازار فروش به نام خودروهای اسپرت در می‌آیند. فهرست خودروهای اسپرتی در نظرسنجی امسال طولانی است؛ از هات‌هچ‌هایی مثل فولکس‌واگن GTI و فورد فوکوس ST عضلانی گرفته تا کوپه‌هایی همچون شورولت کامارو و فورد موستانگ همه در لیست حضوردارند. اما خودرویی که بیشتر از همه رضایت مردم را جلب کرده است؛ دوج چلنجر نام دارد؛ چلنجر، سنگین، نرم و مسن است؛ اما هنوز هم در کنار استایل خوب خود، پیشرانه قوی و گزینه چهار چرخ محرک را دارد. اساسا چلنجر تنها خودروی عضلانی قدیمی موجود است و اگر مردم به دنبال اتومبیلی با این ویژگی‌ بوده‌اند مسلما آن‌ها را ناامید نکرده است. دوج چلنجر SXT ۲۰۱۸، دیفرانسیل عقب، پنج سرنشین و به پیشرانه ۳.۶ لیتری V6 مجهز است. این پیشرانه قدرتمند ۳۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۷۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و آن را به کمک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک خود به چرخ‌ها منتقل می‌کند. چلنجر هر ۱۰۰ کیلومتر شهر را با مصرف ۱۲.۳ لیتر سوخت پشت سر می‌گذارد و به قیمت  ۲۶,۹۹۵ دلار فروخته می‌شود.

خودروی اسپرت: پورشه 911

پورشه 911 کاررا

هیچ‌کس با شنیدن این خبر که پورشه ۹۱۱ برنده جایز شده است، شگفت زده نمی‌شود. این خودرو همواره تجربه سواری منحصربه فرد و هندلینگ عالی ارائه داده، پیشرانه قدرتمندی دارد. پورشه ۹۱۱ کاررا ۲۰۱۷، به پیشرانه ۳ لیتری توربوشارژ از نوع دوگانه مجهز است که ۳۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۴۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو هر ۱۰۰ کیلومتر شهر را با ۱۱.۲ لیتر مصرف سوخت طی می‌کند و با قیمت پایه ۹۰,۳۹۵ دلار به فروش می‌رسد.

زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *