با بهترین دوست 94 ساله خود آشنا شوید که در حال کار بر روی باتری‌ جدید برای گوشی‌هاست، این دوست 94 ساله John Goodenough نام دارد و نه تنها استاد دانشگاه Texas در Austin است بلکه مخترع همین باتری لیتیوم یونی گوشی آیفون، گوشی‌های اندرویدی، مک، سرفیس و حتی نینتندو سوئیچِ شما هم می‌باشد!

بد نیست نگاهی هم به نام خانوادگی این فرد بیندازید، Goodenough یعنی به اندازه کافی خوب! یک نام خانوادگی بامسما برای یک مخترع قابل احترام! حتما شما هم موافق هستید. ?

آیا باتری‌ جدید بهتر خواهد بود؟

باتری‌ جدید

اما Goodenough هنوز کارهای نیمه تمام زیادی دارد. تیمی به رهبری او و سرپرستی محققی به نام Maria Helena Braga در حال کار بر روی تکنولوژی باتری جدیدی هستند که باتری‌هایی با شارژ سریع‌تر، دوام بیشتر و امنیت بیشتر را به ارمغان خواهد آورد.

باتری جدیدی که توسط Goodenough و تیم Braga ساخته شده است all-solid-state نام دارد؛ یک باتری تمام جامد که برای عملکرد خود؛ نیازمند مواد شیمیایی مایع نخواهد بود.

بد نیست بدانید بسته‎بندی، محافظت و کنترل تعاملات داخل یک باتری لیتیوم یونی بسیار دشوار بوده و همین مایعات شیمیایی هستند که علت اصلی انفجار بسیاری از باتری‌های هستند.

باتری‌های تمام جامد چه مزیت‌هایی خواهند داشت؟

باتری‌ جدید

ایده اصلی برای ساخت این باتری‌های جدید این بوده است که چگالی بالاتر انرژی، انرژی بیشتری را در یک باتری سلولی ذخیره خواهد کرد.

فرمول این باتری جدید امکان شارژ شدن و تخلیه شارژ را با سرعت بیشتری فراهم می‌کند و به جای چند ساعت، تنها در طول چند دقیقه باتری گوشی شارژ خواهد شد!

این تیم به جای استفاده از الکترولیت‌های مایع برای انتقال یون‌های لیتیومی بین آند و کاتد از الکترولیت‌های شیشه‌ای استفاده کردند که در درجه حرارت زیر صفر نیز عملکرد خوبی خواهند داشت و برای وسایل نقلیه الکتریکی بی‎نظیر خواهند بود.

در این باتری جدید از مواد دیگری استفاده شده است که دوام بیشتری دارند و با همین سایز باتری‌های امروزی قادر به حمل تا سه برابر انرژی بیشتر خواهند بود!

باتری‌ جدید

مطمئنا نباید انتظار داشته باشید این باتری جدید در آیفون 8 معرفی شود چون هنوز پتنت آن به ثبت نرسیده است!

از زمانی که Goodenough باتری لیتیوم یونی را اختراع کرد تا زمانی که بصورت گسترده در گوشی‌ها استفاده شد 10 سال طول کشید.

احتمالا دسترسی به باتری‌های جدید آنقدرها طول نخواهد کشید اما ارزش انتظار کشیدن را دارند چون عمر کم باتری‌ها و انفجارهای اخیر خیلی‌ها را کلافه کرده‌ است. امیدواریم باتری‌های جدید Goodenough بقدر کافی خوب باشند!

هات اب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *