در دوران بارداری دلیلی برای تغییر در رابطه‌ی جنسی شما با همسرتان وجود ندارد، مگر اینکه پزشک توصیه‌ای غیر از این کرده باشد. در صورت نداشتن هیچ‌ گونه مشکل پزشکی، نزدیکی جنسی یا ارگاسم در دوران بارداری به کودک شما صدمه‌ای نمی‌زند. به یاد داشته باشید که کیسه‌ی آب به خوبی از نوزاد درون رحم شما محافظت می‌کند. در این مطلب می‌توانید با راهنمایی‌های لازم در زمینه‌ی مراقبت‌های جنسی طی بارداری آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

  • محدودیت‌های رابطه جنسی
  • رابطه جنسی مناسب
  • تغییر تمایلات جنسی
  • رابطه جنسی پس از زایمان

محدودیت‌های رابطه جنسی

برخی اوقات ممکن است رابطه جنسی به دلایلی محدود شود. یکی از این موارد سابقه‌ی سقط در بارداری‌های قبلی است. هرچند تاثیر شناخته‌شده‌ای در مورد اثر رابطه‌ی جنسی در افزایش احتمال سقط وجود ندارد و در واقع سقط به دلیل وجود مشکلات جنینی اتفاق می‌افتد، اما پزشک به منظور کاهش نگرانی ترجیح می‌دهد که این رابطه را محدود کند. همچنین در مواردی نظیر خونریزی واضح، پارگی کیسه‌ی آب و نیز جفت سرراهی برقراری رابطه‌ی جنسی ممنوع است، زیرا در این موارد رابطه‌ی جنسی ممکن است برای مادر و نوزاد یا هر دو خطرساز باشد. شما می‌توانید از پزشک خود درباره‌ی موارد منع رابطه‌ی جنسی و ویژگی‌های نوع نزدیکی جنسی محدودشده سوال کنید، زیرا عوارض مختلف ممکن است نیاز به محدودیت‌های مختلفی داشته باشد.

رابطه جنسی مناسب

با پیشرفت بارداری، ممکن است تغییر حالت و فرم قرارگیری در رابطه‌ی جنسی برای راحتی شما لازم باشد. پس از ماه ۴ بارداری، مادر ممکن است هنگام دراز کشیدن به پشت دچار احساس سرگیجه یا حالت تهوع شود. این امر به وزن رحم در حال رشد و فشار آن بر روی عروق اصلی مربوط می‌شود. در این زمان بهتر است فرم‌های قرارگیری دیگری را هنگام نزدیکی امتحان کنید. در صورت لزوم می‌توان از یک ژل روان‌کننده‌ی دارای آب هنگام نزدیکی استفاده کرد. در طول نزدیکی نباید احساس درد کنید. هنگام ارگاسم، رحم شما منقبض خواهد شد. اگر دچار هر گونه انقباض دردناک یا منظمی شده‌اید، با پزشکتان تماس بگیرید. همچنین اگر دچار خونریزی واژن؛ کمی لکه‌بینی طبیعی است، شده‌اید یا اگر کیسه‌ی آب شما پاره شد، به یاد داشته باشید که هیچ چیزی نباید پس از پاره شدن کیسه‌ی آب وارد واژن شود، در این حالت نزدیکی را قطع کنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. صحبت کردن با همسرتان در مورد چگونگی احساس‌ شما در مورد رابطه‌ی جنسی و هر نگرانی دیگری که دارید، به شما کمک خواهد کرد تا احساس بهتر و راحت‌تری داشته باشید. همچنین همسرتان را تشویق کنید تا با شما ارتباط برقرار کند، حرف بزند و احساس خود را با شما در میان بگذارد، به خصوص اگر متوجه‌ی تغییرات در حساسیت و واکنش‌پذیری او شده‌اید. برقراری ارتباط به هر دو نفر شما در درک بهتر احساس و خواسته‌ها کمک خواهد کرد.

تغییر تمایلات جنسی

تغییر میل جنسی شما در دوران بارداری طبیعی است. تغییرات هورمونی باعث می‌شود که برخی زنان افزایش میل جنسی را در دوران بارداری تجربه کنند، درحالی‌که ممکن است برخی دیگر برخلاف دوران قبل از بارداری علاقه‌ای به برقراری رابطه‌ی جنسی نداشته باشند. در سه ماهه اول معمولاً برخی از زنان علاقه‌ی خود را به رابطه‌ی جنسی از دست می‌دهند، زیرا احساس راحت نبودن و خستگی می‌کنند، درحالی‌که تمایل‌های جنسی زنان دیگر ممکن است همانند قبل باقی بماند. اگر پزشک‌، فعالیت جنسی شما را محدود کرده است یا اگر شما تمایلی به نزدیکی جنسی ندارید، به یاد داشته باشید برای به اشتراک گذاشتن احساس خود با همسرتان وقت بگذارید. بیان احساس و رضایت او با شما نیاز به نزدیکی کامل جنسی ندارد. عشق و محبت را می‌توان به روش‌های بسیاری ابراز کرد. عشقی را به خودتان یادآوری کنید که باعث به وجود آمدن این کودک شده است. از زمان با هم بودنتان لذت ببرید. می‌توانید به پیاده‌روی‌های عاشقانه و طولانی بروید، گاهی پشت یکدیگر را ماساژ دهید یا هر اقدامی را انجام دهید که باعث دلگرمی و رضایت شما خواهد شد.

رابطه جنسی پس از زایمان

شما می‌توانید فعالیت جنسی را پس از بهبودی آغاز کنید؛ وقتی خونریزی شما متوقف شود و زمانی که شما و همسرتان احساس راحتی کنید. اگر شما هنگام زایمان پارگی پرینه را تجربه کرده‌اید، ترمیم زخمتان نیاز به زمان دارد و در صورت داشتن رابطه‌ی جنسی، احتمال عفونت افزایش می‌یابد. ممکن است پزشک‌ توصیه کند تا بعد از اولین قرار ملاقات پس از زایمان با او صبر کنید و قبل از آن با همسرتان نزدیکی نداشته باشید. برخی از زنان پس از زایمان متوجه خشکی واژن در طول نزدیکی می‌شوند. یک ژل روان‌کننده‌ی محتوی آب ممکن است در طول نزدیکی به کاهش درد و ناراحتی ناشی از خشکی واژن کمک کند. همچنین بهتر است با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید. زنانی که با شیر خود نوزادشان را تغذیه می‌کنند، ممکن است تاخیر در تخمک‌گذاری و عادت ماهانه را تجربه کنند، اما تخمک‌گذاری قبل از آغاز دوباره‌ی دوره‌ی عادت ماهانه‌ی شما رخ می‌دهد. پس به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از بارداری در طول دوران شیردهی، باید نسبت به این موضوع آگاه باشید و توجهات لازم را انجام دهید و توصیه‌های پزشک خود را در مورد روش‌های مناسب پیشگیری از بارداری دنبال کنید.

مادرشو

  • دوران بارداری

    روش های برای کاهش افسردگی دوران بارداری

    روش های برای کاهش افسردگی دوران بارداری زنان در هنگام بارداری به افسردگی دچار می شوند و از…
  • pregnant

    علائم اولیه بارداری

    علائم اولیه بارداری همه زنان طی بارداری علائم مشابه ای را تجربه نمی کنند و علائم آنها تفاو…
  • بارداری دوقلو

    نشانه های بارداری دوقلو

    نشانه های بارداری دوقلو از کجا بفهمیم دوقلو بارداریم؟ شکم شما بزرگ تر از شکم سایر مادرهای …
  • بارداری دو قلو

    نشانه های بارداری دو قلو

    نشانه های بارداری دو قلو همانند بیشتر خانم ها زمانی متوجه بارداری خود شدم که نتایج حاصل از…
  • بارداری

    مدت زمان لازم از نزدیکی جنسی تا بارداری

    نزدیکی جنسی منظم و در زمان مناسب، اولین گام شما برای اقدام به بارداری است. هیچ‌کس نمی‌توان…
  • بارداری

    معاینات پزشکی سه ماهه سوم بارداری

    بیشتر مراقبت‌ها در سه ماهۀ سوم بارداری که از هفتۀ ۲۸ به بعد است انجام می‌شود. مراقبت چهارم…
  • جنین

    5 روش برای باهوش کردن جنین

    5 روش برای باهوش کردن جنین برای افزایش هوش جنین در دوران بارداری می توانید از برخی خوردنی …
  • شیر مادر

    فواید شیر مادر

    فواید شیر مادر شیر مادر دارای فواید بی نظیری است و در سال باعث جلوگیری از مرگ یک میلیون کو…
  • دوران بارداری

    روش های برای کاهش افسردگی دوران بارداری

    روش های برای کاهش افسردگی دوران بارداری زنان در هنگام بارداری به افسردگی دچار می شوند و از…
  • شیر مادر

    تغذیه مادر در دوران شیردهی

    تغذیه مادر در دوران شیردهی تغذیه مادر در دوران شیردهی به دلیل تاثیرگذاری مستقیم بر روی سلا…
  • زایمان لاغر

    چگونه بعد از زایمان لاغر شویم؟

    چگونه بعد از زایمان لاغر شویم؟ اگر بخاطر نوزادتان، هیجان زیادی دارید و برای کاهش وزن دوران…
  • دوران بارداری

    جلوگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری

    جلوگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری سرماخوردگی در دوران بارداری شاید خیلی بیشتر از یه س…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *