مروری بر بیوگرافی مجید سمیعی؛ متخصص مغز و اعصاب

پروفسور مجید سمیعی متولد 1316 در تهران و اصالتا گیلانی است. بعد از اخذ دیپلم دبیرستان، او به آلمان رفت و در دانشگاه ماینز به تحصیل پزشکی مشغول شد. به دلیل دستاوردهای حین تحصیل و کسب بالاترین نمره‌ی ممکن در آزمون نهایی پزشکی، جایزه‌ی وزارت علوم ایران به عنوان بهترین دانشجوی ایرانی در اروپا به او تعلق پیدا کرد. بعد از پایان تحصیلات و کسب تخصص در رشته‌ی بیولوژی، سمیعی به کسب تخصص جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه ماینز مشغول شد و تخصص خود را در سال 1970 دریافت کرد. در همین سال، زمانی که فقط 32 سال داشت، سمیعی فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان دانشیار و معاون دانشکده‌ی مغز و اعصاب دانشگاه ماینز شروع کرد. یک سال بعد، او استاد تمام در رشته‌ی جراحی مغز و اعصاب شد. با وجود این‌که مقام استادی و ریاست دانشکده‌ی مغز و اعصاب در دانشگاه ملی ایران هم به او پیشنهاد شد، اما سمیعی این پیشنهاد را رد کرد تا فعالیت خود را در دانشگاه ماینز ادامه دهد.

در سال 1977، سمیعی رئیس دانشکده‌ی مغز و اعصاب در دانشگاه هانوفر شد و این جایگاه را تا سال 2003 حفظ کرد. در سال 2000، او انستیتوی بین‌المللی علوم مغز و اعصاب (INI) را در هانوفر تاسیس کرد و خودش کاندیدای ریاست آن شد. در سال 2003، او از ریاست دانشکده‌های مغز و اعصاب در دو دانشگاه نوردشتات و هانوفر بازنشسته شد و وقت خود را صرف توسعه‌ی بیشتر INI کرد. یک سال بعد، پروفسور سمیعی ریاست انستیتوی بین‌المللی علوم مغز و اعصاب در چین در دانشگاه پکن را پذیرفت. سمیعی مدیر و موسس INI ایران هم هست که در آینده‌ی نزدیک افتتاح خواهد شد.

یکی از جنبه‌های مهم فعالیت علمی پروفسور سمیعی توجه ویژه‌ی او به آموزش و افزایش دانش در حوزه‌ی جراحی مغز و اعصاب است. از همان ابتدای کار به عنوان یک استاد، او تاکید ویژه‌ای بر آموزش جراحان مغز و اعصاب داشت و به همین دلیل از 1971 به بعد، دوره‌های مرتب سالانه یا دو سالانه‌ی جراحی مغز و اعصاب را در دانشگاه ماینز برگذار کرده است. در سال 1979، او اولین دوره‌ی آموزشی جراحی پایه‌ی مغز را در دانشگاه هانوفر به وجود آورد. سمیعی دوره‌های مشابهی را در سایر کشورهای جهان برگذار کرد تا میزان دانش جراحان مغز و اعصاب ارتقا پیدا کند. در سال 2004، پروفسور سمیعی به عنوان دبیر INI در چین یک دوره‌ی بین‌المللی سالانه و دائمی را به وجود آورد که روی جراحی مغز و اعصاب بالینی تمرکز دارد. هیات مدیره‌ی سازمان رفاه اجتماعی ایران هم در سال 2004 ریاست بخش مغز و اعصاب در بیمارستان میلاد را به او پیشنهاد کرد و به دنبال آن، یک برنامه‌ی آموزشی بسیار ارزشمند برای کارکنان و پزشکان این بیمارستان تحت هدایت پروفسور سمیعی برنامه‌ریزی شد. به لطف همین برنامه، بخش مغز و اعصاب بیمارستان میلاد پیشرفت قابل توجهی پیدا کرده است. از 2006 به بعد هم سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب تهران تحت نظارت و هدایت پروفسور سمیعی برگذار می‌شود.

بعد از انتخاب پروفسور سمیعی به عنوان دبیر انجمن مغز و اعصاب آلمان، انجمن جراحی پایه‌ی مغز آلمان، انجمن بین‌المللی جراحی پایه‌ی مغز، کارگروه بین‌المللی تحقیق در حوزه‌ی جراحی پایه‌ی مغز و انجمن جراحی پلاستیک و ترمیمی آلمان، او از سال 1997 تا 2001 عنوان دبیر فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحی مغز و اعصاب (WFNS) را در اختیار داشت. از سال 2001، او به عنوان دبیر افتخاری این فدراسیون و بنیاد جهانی ایفای نقش کرده است. در همان سال، WFNS تصمیم به انتخاب پروفسور سمیعی به عنوان سفیر خود در آفریقا گرفت و به دنبال آن، سمیعی پروژه‌ی «آفریقا 100» را راه‌اندازی کرد. در سال 2011 و طبق اقدامی بی‌سابقه، WFNS مدال افتخار خود را مدال پروفسور مجید سمیعی نامید. مدال پروفسور مجید سمیعی با ارزش 10000 یورو، هر دو سال یک بار به برجسته‌ترین جراح مغز و اعصاب جهان تعلق می‌گیرد و کسب چنین افتخاری بسیار ارزشمند است.

یکی از مهم‌ترین افتخارات پروفسور سمیعی آموزش هزاران جراح مغز و اعصاب در سرتاسر جهان است. در سال 2002، شاگردان و دوستان او یک انجمن بین‌المللی مغز و اعصاب را با عنوان «کنگره‌ی بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب مجید سمیعی» (MASCIN) به راه انداختند که بعدا به عنوان «انجمن بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب مجید سمیعی» (MASSIN) تغییر نام داد.

پروفسور سمیعی ادیتور، عضو هیات تحریریه و ادیتور افتخاری بسیاری از ژورنال‌های پزشکی است. او تاکنون 17 جلد کتاب در حوزه‌ی مغز و اعصاب تالیف کرده و بیش از 500 مقاله‌ی علمی هم در ژورنال‌های پزشکی به انتشار رسانده است.

فعالیت‌های فعلی

  • دبیر انستیتوی بین‌المللی علوم مغز و اعصاب (INI) در دانشگاه اوتو فن-گوریک؛ دبیر INI چین در دانشگاه پکن
  • دبیر بنیاد نوروبایونیک
  • دبیر هیات امنای AWD – بنیاد همیاری کودکان
  • عضو سابق هیات مدیره‌ی کلینیک جراحی مغز و اعصاب، بیمارستان نوردشتات در هانوفر
  • دبیر افتخاری فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحی مغز و اعصاب (WFNS)
  • دبیر افتخاری فدراسیون جهانی انجمن‌های توانمندی/بنیاد جراحی مغز و اعصاب (WFNS)
  • دبیر افتخاری انجمن جراحی پایه‌ی مغز در آلمان
  • دبیر افتخاری CURAC – انجمن جراحی کامپیوتری و روباتی آلمان

جوایز و افتخارات

  • دبیر افتخاری فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحی مغز و اعصاب – 2001
  • کرسی افتخاری پروفسوری و استادی کارل زایس در دانشکده‌ی جراحی مغز و اعصاب، دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته، فرانکفورت – 2005
  • ثبت در تالار مشاهیر علوم و فرهنگ ایران – 2006
  • پزشک برتر جهان – 2007
  • جایزه‌ی دوستی از جمهوری خلق چین؛ او این جایزه را به دلیل مشارکت در توسعه‌ی پزشکی چین از دست نخست‌وزیر این کشور دریافت کرد – 2007
  • جایزه‌ی حلقه‌ی لایبنیتز، برلین – 2014
  • جراح برتر مغز و اعصاب در جهان و جایزه‌ی عصب طلایی از سوی آکادمی جهانی جراحی مغز و اعصاب – 2014

تانی کال

یوکن

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *