خانه ورزش بیوگرافی مروری بر داربی‌های خارج از تهران/ نبرد بدون تلفات

مروری بر داربی‌های خارج از تهران/ نبرد بدون تلفات

0

در تاریخ ۴۹ ساله رقابت قرمز و آبی‌های تهران، دوبار این بازی خارج از تهران انجام شده است.

تا شهریور ۵۲ و داربی یازدهم ورزشگاه امجدیه میزبان دیدار هیجان انگیز تاج-پرسپولیس بود تا اینکه ابن بازی به ورزشگاه صدهزار نفری تازه تاسیس آزادی منتقل شد.

سالهای سال دو تیم در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می رفتند و تصور اینکه بتوان داربی تهران را در ورزشگاه دیگری برگزار کرد محال بود، اما اتفاقات عجیب سال ۷۳ فرار رسید.

داربی ۳۹- بندرعباس

در سی ام دی ماه ۱۳۷۳ استقلال و پرسپولیس در نیمه نهایی جام آزادگان برابر هم قرار گرفتند. دو تیم دو سال بود باهم بازی نکرده بودند و به همین دلیل حساسیت بازی مضاعف شده بود. در آن بازی پربرخورد ابتدا پرسپولیس دو گل زد و سپس استقلال بازی را به تساوی کشاند. عصبانیت برخی بازیکنان دو تیم و ضعف احمد ابهران داور بازی، در مدیریت مسابقه باعث شد تا بازی به آشوب بکشد و در اثر هجوم هواداران پرسپولیس، بازی در دقیقه ۸۷ تعطیل شد. فدراسیون فوتبال با ریاست داریوش مصطفوی بازی را سه-صفر به سود استقلال اعلام کرد و به صورت شتابزده و سلیقه‌ای برخی بازیکنان دو تیم را محروم کرد. فدراسیون مجبور بود بازی برگشت را برگزار کند به خاطر مسائل امنیتی بازی برگشت دو تیم در هفتم بهمن ماه در بندرعباس برگزار شد. دو تیم با ترکیبی نصفه و نیمه به مصاف هم رفتند. پرسپولیس مجتبی محرمی، احمدرضا عابدزاده، رضا شاهرودی، فرشاد پیوس و بهزاد داداش‌زاده را در اختیار نداشت. از استقلال هم امیر قلعه‌نویی، محمود فکری، صادق ورمزیار و مسعود غفوری‌های‌اصل محروم شدند. داربی بدون ستاره و بهت زده بندرعباس بسیار کسل کننده بود و صفر-صفر شد. آن بازی انجام شد تا صرفا دیداری برگزار شود.

به هر حال مقامات تصمیم گرفتند برای تنبیه دو تیم، داربی در ۱۲۰۰ کیلومتر آنطرف تر و در یک ورزشگاه کوچک بدون امکانات برگزار شود. بازیکنان به سختی به بندرعباس رفتند و تحت تاثیر جو آن روز، دیداری بدون هیجان برگزار کردند. حمید درخشان و نصراله عبدالهی هدایت دو تیم را برعهده داشتند. نیما نکیسا، افشین پیروانی، بهروز رهبری فرد، حسن شیر محمدی، محسن عاشوری، علی دایی وحسین عبدی معروف ترین بازیکنان پرسپولیس در آن روز بودند. بهزاد غلامپور، جواد زرینچه، مهدی پاشا‌زاده و ادموند اختر هم آبی ها مطرح آن بازی به شمار می روند. قرار بود بازی بدون تماشاگر برگزار شود اما تصاویر تلویزیونی نشان می دهد چندصد نفری در ورزشگاه حضور دارند و ظاهرا طرفدار استقلال هم بودند.

داربی ۵۳- تبریز

داربی تهران پس از ۸ سال دوباره مجبور شد خانه را ترک کند؛ این بار تبریز میزبان استقلال و پرسپولیس بود. ورزشگاه آزادی زیر کشت چمن بود و باید برای این بازی پرتماشاگر، یک ورزشگاه بزرگ انتخاب می شد. ورزشگاه یادگار امام تبریز بهترین گزینه بود. داربی ۵۳ که بازی رفت لیگ دوم بود در بیستم دی ماه ۱۳۸۱ در تبریز برگزار شد. رولند کوخ آلمانی و علی پروین مربیان دو تیم بودند. در همان شروع بازی، علی سامره دروازه پرسپولیس را باز کرد، گلی که برای سامره لقب “علی ۳۰ ثانیه” را به ارمغان آورد. علی انصاریان هم در دقیقه ۷۰  از روی نقطه پنالتی کار را به تساوی کشاند. کوخ به این پنالتی اعتراض داشت. در نهایت بازی یک-یک مساوی شد تا دومین بازی خارج از خانه استقلال و پرسپولیس هم برنده نداشته باشد.

برنامه نود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *