مروری بر مینی سریال «باروت» با بازی کیت هرینگتون
کیت هرینگتون در مینی سریال «باروت» نه تنها بار دیگر نقش قهرمانی بی‌باک را ایفا می‌کند، بلکه پشت دوربین رفته و اولین تجربه کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی خود را نیز از سر می‌گذراند. یکی از ویژگی‌های مینی سریال سه قسمتیِ «باروت» بازنگری به برهه دشوار و حساس تاریخی انگلستان است. امری که باعث شده است شبکه بی‌بی‌سی پس از مدت‌ها مرزبندی‌های خود را گسترش داده و سریالی که دارای صحنه‌های بسیار خشونت بار است را روی آنتن ببرد.
از این رو باید در همین ابتدای امر ذکر کرد که علاقه مندان به کیت هرینگتون و شخصیت مشهورش جان اسنو در مجموعه تلویزیونی «بازی تاج و تخت» به هیچ عنوان نباید با همان پیش‌زمینه به تماشای «باروت» بنشینند، زیرا در همان چند دقیقه ابتدایی قسمت اول با صحنه‌هایی بی‌نهایت خشن مواجه می‌شوند؛ صحنه‌هایی که از دل تاریخ خشونت آمیز بریتانیا بیرون آمده و مراسم‌ مختلف اعدام و شکنجه را به تصویر می‌کشد.
مروری بر مینی سریال «باروت» با بازی کیت هرینگتون

ماجراهای مینی سریالِ سه قسمتی «باروت» به دوران پس از مرگ ملکه الیزابت اول بازمی‌گردد، جایی که تفتیش عقاید شکل بسیار جدی به خود گرفته بود و انسان‌های زیادی به دلیل اعتقادات خود کشته می‌شدند. تماشای این اثر به دلیل روایت یک بازه زمانی حساس، لطف‌های خودش را دارد ولی استفاده خالقین اثر که عبارتند از رونان بنت، دانیل وست و کیت هرینگتون از انواع شکنجه‌های آن دوران برای انتقال خشونت جاری در تاریخ مورد نظر، می‌تواند به مذاق بسیاری از تماشاگران خوش نیاید و آن‌ها را دچار آشفتگی روحی کند. البته باید در نظر داشت که گرچه سال‌هاست شاهد این قبیل خشونت‌ها در دنیای واقعی نیستیم ولی ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی فراوان که براساس همین شکنجه‌ها و رفتارهای خشونت آمیز (نظیر سری فیلم‌های «اره») طراحی شده‌اند، باعث بالا رفتن تحمل مخاطبان در این قبیل مباحث شده است.در هر صورت مینی سریال «باروت» دارای ارزش‌های قابل توجهی است که تماشای آن را واجب می‌کند، در ادامه پنج دلیل اصلی را که تماشای کیت هرینگتون و ماجراجویی‌های تازه‌‌اش را در قاب کوچک تلویزیون واجب می‌کند، مرور می‌کنیم.

پنجم نوامبر را به‌خاطر بسپار

سینما وتلویزیون انگلستان در طول حیات خود چند بار به سراغ ماجرای شورش پنجم نوامبر رفته است. در میان این آثار می‌توان به «ک مثل کین خواهی» که آخرین و شاید برجسته‌‌ترین تلاش سینما برای به تصویر کشیدن این واقعه است، اشاره کرد. برای اشخاصی که با این واقعه آشنا نیستند، باید بگوییم در سال ۱۶۰۵ شخصی که لقب «گای فاکس» را برای خود برگزیده بود به قصد رهایی از ظلم و ستم حاکم، حمله گسترده‌ای را برای منفجر کردن پارلمان لندن به همراه تمام خانواده سلطنتی تدارک دید.

گای فاکس قصد داشت تمام اعضای پارلمان و پادشاه انگلستان را با منفجر کردن مقدار زیادی باروت به قتل برساند. این سوءقصد گرچه خنثی شد ولی با گذشت سال‌ها به حرکتی نمادین برای مقابله با ظلم و ستم تبدیل شد. در مینی سریال «باروت» شخصیت گای فاکس به شخصیتی مکمل تبدیل شده است و ما به همراه یکی دیگر از مهم‌ترین اشخاص در شورش پنجم نوامبر سال ۱۶۰۵ یعنی رابرت کتسبی روایت را دنبال می‌کنیم. رابرت کتسبی با نقش‌آفرینی کیت هرینگتون در حقیقت مغز متفکر نیروهای شورشی بوده است و آن نماد مشهور (ماسک سفید رنگی از مردی با سبیل و لبخندی پهن) که به ماسک گای فاکس مشهور است، در حقیقت شباهت‌های زیادی به چهره واقعی کتسبی دارد تا شخصیت سمبلیک شده گای فاکس.

هرینگتون پدر می‌شود!

کیت هرینگتون که در حال حاضر شاید بتوان او را مشهورترین چهره تلویزیونی جهان قلمداد کرد، در مصاحبه اخیر خود مینی سریال «باروت» را فرزند خود نامیده است. هرینگتون برای اولین بار سکان هدایت یک پروژه را خود به دست گرفته است و نقش بسزایی در تولید و پخش این مجموعه داشته است.

او که دنیای این سریال را نزدیک به تفکرات خود می‌داند، در آخرین مصاحبه‌اش می‌گوید: من این ایده را مدت‌ها در ذهن داشتم و علاقه‌مند بودم با پیدا کردن یک نویسنده قدرتمند تجربه ساخت یک سریال را از سر بگذرانم. این مسئله پس از نگارش فیلمنامه اثر نیز ادامه پیدا کرد و من بار دیگر به‌دنبال جذب کارگردان‌هایی مناسب برای به تصویر کشیدن ماجراهای قیام پنجم نوامبر بودم… پس از تولید اثر نیز فعالیت من برای عرضه کردن هر چه بهتر سریال ادامه پیدا کرد و درنهایت متوجه شدم که «باروت» در حقیقت مانند فرزند من است. من آن را از صفر تا صد خلق کرده‌ام و به این فرزند افتخار می‌کنم!

تیم بازیگری قدرتمند

علاقه‌مندان به دنیای بازیگری با تماشای «باروت» نه تنها از حضور کیت هرینگتون در نقش قهرمانی آرمانی لذت خواهند بود، بلکه شاهد تلاش تیم قدرتمندی از بازیگران برای روایت قصه گای فاکس و یارانش خواهند بود. از میان تیم بازیگری کارآمد این مینی سریال می‌توان به حضور پیتر مولان در نقش هنری گرانت (یک کشیش صالح که دربار انگلستان علاقه زیادی به قتل وی دارد و او باید میان فرار و دستگیر شدن و مرگی دردناک یک راه را انتخاب کند)، لیو تیلور در نقش آن ولو (دختر عموی شخصیت رابرت کتسبی که کمک‌های فراوانی برای شکل گیری این شورش به گروه گای فاکس کرد) و درنهایت مارک گاتیس در نقش سِر رابرت سیسیل (خالق مجموعه تلویزیونی «شرلوک» که با هرینگتون در «بازی تاج و تخت» نیز همبازی است و حال به شخصیت منفی مینی سریال «باروت» جان بخشیده است. سِر رابرت سیسیل شخصیت شریر قصه است که با سنگدلی و دسیسه چینی به‌دنبال خنثی کردن عملیات کتسبی و به قتل رساندن وی و یارانش است) اشاره کرد.

 ۵ دلیل خوب برای تماشای مینی سریال «باروت»

وجوه تاریخی و آموزشیهرینگتون در مصاحبه اخیرش با رادیو تایمز به وجوه آموزشی و تاریخی ماجرای پنجم نوامبر اشاره می‌کند و از این که مردم می‌توانند واقعیت را در مورد اتفاق‌های پشت پرده سوءقصد نافرجام انفجار پارلمان بدانند، ابراز خوشحالی می‌کند. او با خرسندی اضافه می‌کند: بسیاری از مردم حتی نمی‌‌دانند که آیا در تاریخ پنجم نوامبر ۱۶۰۵ پارلمان منفجر شده است یا نه!؟ این مینی سریال با پرداخت به جزئیات اتفاق تاریخی و مهم می‌تواند وجوه آموزشی زیادی برای مخاطبان داشته باشد. من همیشه حس می‌کردم که تمام زاویه‌های داستان گای فاکس و یارانش بیان نشده است و این فرصتی برای تعریف داستان این افراد شجاع بود.

پرداخت صحیح به شخصیت سمبلیک گای فاکس

همان‌طور که گفته شد مینی سریال «باروت» تمرکز اصلی خود را به روی شخصیت رابرت کستبی گذاشته است و کاراکتر مشهور گای فاکس را به حاشیه برده است. این شخصیت که سال‌ها به‌عنوان نماد مقاومت در برابر زورگویی از او یاد می‌شود در «باروت» به‌صورت واقعی و بدون نقاب به تصویر کشیده شده است.

مارک گاتیس در این مورد می‌گوید: این درست است که می‌گویند تاریخ همواره توسط برنده‌ها تعریف می‌شود ولی ماجراهای گای فاکس و یارانش کمی متفاوت است، این شخصیت گرچه در راه رسیدن به هدفش ناکام ماند ولی در تاریخ نام خود را ثبت کرد، مسئله جالب این‌جاست که گای فاکس در حقیقت یکی از یاران رابرت کتسبی بوده است و من چند سال پیش در حال خواندن کتاب «پودر خونین» اثر آنتونی فریزر متوجه این واقعیت شدم. در سریال «باروت» شما با یکی از نزدیک‌‌ترین برداشت‌ها از شخصیت واقعی گای فاکس آشنا می‌شوید.

شباهت یک واقعه تاریخی و اتفاقات روز دنیا

درام، فریب، سیاست و قدرت طلبی واژه‌هایی هستند که تنها به یک دوره خاص تاریخی محدود نمی‌‌شوند، ما می‌توانیم همواره اثرات این واژه‌ها را در سیاست‌گذاری‌های روز دنیا نیز مشاهده کنیم. همواره در بازنگری یک اتفاق تاریخی با شباهت‌های موقعیت درون داستان با ماجراهای روز دنیا مواجه می‌شویم. مارک گتیس در این مورد می‌گوید: گویی سیاست‌های روز دنیا گاهی به‌شکلی موازی با اتفاق‌هایی که در کتاب‌های تاریخ خوانده‌ایم پیش می‌روند.

 تماشای«باروت» واجب است
من در قسمتی از سریال «باروت» باید پادشاه را متقاعد کنم که کاتولیک‌ها تهدید واقعی دوران هستند و با سرکوب و ترساندن آن‌ها می‌توان قدرت مطلق را در دست گرفت، در همین هنگام بود که به این فکر افتادم که بی‌شک انسان‌هایی نظیر سِر رابرت سیسل که من نقش آن را ایفا می‌کردم، در دنیای امروز حضور دارند و در حال متقاعد کردن شخصی یا رهبر یک دولت دیگر برای انجام اعمالی ضدانسانی هستند. منظورم اشخاصی هستند که همواره خواهان سرکوب یک شورش بر علیه نیروی حاکم در هر منطقه هستند و تاریخ یا زمان نمی‌‌شناسند؛ هنوز هم حضور دارند و بی‌شک در آینده نیز حضور خواهند داشت.
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *