حل مشکلات کدهای USSD، بهتر است

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در مورد مشکلات مربوط به کدهای USSD سخن گفت و ادامه داد که حذف آنها نیاز به برنامه‌ریزی دارد!

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام نموده است که بسیاری از کسب و کارها براساس کدهای USSD بنا شده‌اند. وی همچنین در مورد ضرورت تعامل در حل مشکلات مربوط به کدهای USSD سخن گفت و تاکید نمود که اینگونه مسائل را نمی‌توان یک شبه حل کرد.

بخشنامه بانک مرکزی در مورد حذف کدهای USSD

اخیرا بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرد مبنی بر این‌که در نتیجه تغییراتی در انجام تراکنش‌های مالی، دسترسی به حساب‌ مشتریان بانک‌ها برای عواملی غیر از بانک یا ارایه دهنده خدمات پرداخت محدود شده و از امنیت بالاتری برخوردار می‌شود.

بانک مرکزی کشور در این بخسنامه اعلام کرده بود که اطلاعات مهم و حساس کارت مشتریان مانند رمز دوم آنها نباید از طریق مسیرهایی که فاقد رمزنگاری مناسب هستند و امکان ذخیره سازی، مشاهده و دسترسی به آنها توسط عواملی غیر از بانک یا ارایه دهنده خدمات پرداخت وجود دارد، مبادله شوند. بنابراین براساس این ابلاغ و به دلیل افزایش امنیت قرار بود تا از نیمه بهمن ماه سال جاری تراکنش‌هایی که از مبدا تا مقصد فاقد رمزنگاری هستند، حذف شوند. البته برای پرداخت قبوض عمومی مانند آب، برق، گاز و تلفن شهری بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بانک مرکزی مذاکراتی انجام گرفت و قرار شد تا حذف کدهای USSD فعلا متوقف شود.

چرا بانک مرکزی مایل به حذف کدهای USSD است؟

ناصرعلی سعادت بر موضوع رفع مشکلات مربوط به کدهای USSD تاکید نمود و اعلام نمود که بهتر است در این زمینه حاشیه‌ها کنار زده شود. به گفته وی واقعیت چیز دیگری است. وی تاکید نمود که وقتی بانک‌ها مسائلی را مطرح می‌کنند یعنی حتما چیزی وجود دارد که باعث شده تا آنها آن مسئله را مطرح کنند و نسبت به آن نگران باشند.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود در مورد مشکلات مربوط به کدهای USSD ، اعلام نمود که بانک مرکزی از روی مسائل غیر واقعی مطلبی را بیان نمی‌کند چونب سیاری از مردم و کسب و کارها در حال استفاده از کدهای USSD بودند و تا کنون مشکلی نیز در این زمینه گزارش نشده است.

ارائه خدمات از طریق کدهای USSD فعلا ادامه دارد!

ناصر علی سعادت در ادامه همچنین به توافق صورت گرفته بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی اشاره کرد و اعلام نمود که براساس این توافق صورت گرفته، فعلا حذف کدهای USSD به تعویق افتاده است. وی در ادامه اعلام نمود که باید بر روی این مسئله تحقیقات بیشتری انجام گیرد تا تصمیم درست و جامعی گرفته شود. وی تاکید نمود که مسئولان باید با هم برای حل مشکلات مربوط به کدهای USSD برنامه‌ریزی کنند زیرا حل این مشکلات به پیگیری از سوی آنها نیاز دارد.


قطع ناگهانی سرویس پرداخت USSD درست نیست!

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همچنین در مورد آموزش استفاده از کدهای مبتنی بر USSD سخن گفت و اعلام نمود که مردم در ابتدا درگیر خدماتی می‌شوند و در ادامه تجارت‌ها و اساس کار خود را بر روی آن خدمات بنا می‌کنند و سپس به طور ناگهانی اعلام می‌شود که آن سرویس دیگر در دسترس قرار ندارد و مردم دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند. به گفته وی چنین چیزی درست نیست و باعث ایجاد حاشیه می‌شود.

 

اپلیکینش‌های بانک‌ها جایگزین کدهای USSD می‌شوند!

بنابراین با اجرای این مصوبه و حذف این کدهای پرداخت، تراکنش‌های مربوط به خرید شارژ و یا قبض‌های ویژه در شبکه‌های شتاب و شاپرک پذیرش و پردازش نخواهند شد، یعنی از این پس فقط اطلاعات رمزنگاری شده پذیرش می‌شوند. انجام پردازش از طریق کدهای USSD به شرطی که اطلاعات رمزنگاری شده نباشد، فقط به پرداخت قبوض عمومی محدود خواهد شد و قرار است از این پس برای انجام سایر خدمات بانکی از همین اپلیکیشن‌هایی که خود بانک‌ها طراحی کرده‌اند و در اختیار مشتریان قرار داده‌اند استفاده شود.

تانی کال

تکراتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *