معرفی انیمیشن کوتاه Goldie

در هفته‌های اخیر در نظر داشتم که کمی از آثار تجربی با ساختارهای پیچیده فاصله بگیرم و به معرفی انیمیشن‌هایی با حال و هوای کلاسیک اما با کیفیت بپردازم. انیمیشن کوتاه این هفته، Goldie، اثر امیلی براندیگ، انیماتور مستعد و خوش ذوق آمریکایی، است. با وجود اینکه دیری از انتشار این انیمیشن پنج دقیقه‌ای نمی‌گذرد، Goldie به‌لطف سطح استاندارد بالایی که دارد، توانسته در بیش از پانزده جشنواره‌ی بین‌المللی مختلف به نمایش دربیاید و جایزه‌ی منتخب تماشاگران کودک را در جشنواره‌ی Palm Springs Int’l Shortfest 2019 کسب کند.

امیلی براندیگ خود به‌صورت مستقل وظیفه‌ی تهیه کنندگی، کارگردانی و نوشتن فیلم‌ نامه‌ی این اثر را عهده دار شد

امیلی براندیگ خود به‌صورت مستقل وظیفه‌ی تهیه کنندگی، کارگردانی و نوشتن فیلم‌ نامه‌ی این اثر را عهده دار شد. او کار خود را در سال ۲۰۱۲ با ساخت انیمیشن !Shut Up آغاز کرد و با ساخت سری Pubertina، که ازطریق پلتفرم YouTube منتشر شد، توانست اسم خود را به‌عنوان یک انیماتور جوان با استعداد در این صنعت مطرح و طرفداران (و به‌گفته‌ی خود متنفران) زیادی را در اینترنت پیدا کند. بعد از موفقیت سری Pubertina، براندیگ با استودیوها و شرکت‌های بزرگی همچون Warner Bros ،Cartoon Network ،Silvergate Media ،Fox ADHD ،Disney ،Nickelodeon و همچنین Netflix همکاری کرد. علاوه‌بر نویسندگی و کارگردانی، براندیگ دستی بر حرفه‌ی صداپیشگی نیز دارد؛ وی فعالیت صداپیشگی خود را با اثر مستقلش Pubertina آغاز کرد و بعد‌ها در سری‌های انیمیشن مطرحی همچون Over the Garden Wall و Too Loud به صداپیشگی پرداخت.

داستان این انیمیشن درباره‌ی دختر بچه‌ی عظیم الجثه‌ای است به نام گلدی. گلدی به خاطر بدن فوق‌العاده بزرگش گاها درگیر دردسرها و مشکلاتی می‌شود. ازاین‌رو او چندان دلخوشی از بدن خود ندارد. آیا او هرگز می‌تواند مثل یک دختر بچه‌ی عادی زندگی کنند؟

داستان Goldie ساده و کوتاه است، اما تمثیل استفاده شده در آن بسیار لطیف و گیراست. در این انیمیشن با شخصیتی طرفیم که به‌دلیل خصوصیتی که هیچ انتخابی در آن نداشته است، مورد نکوهش بخشی از جامعه قرار می‌گیرد. این مسئله باعث می‌شود که او نتواند ارزش تفاوت‌های خدادادی خود را با سایر ببیند و ازاین‌رو با حس نفرت از خود و بی ارزشی رو‌به‌رو می‌شود. همه‌ی انسان‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی ریز و درشت دارند و اصلا همین تفاوت‌هاست که به جامعه‌ی بشری ارزش می‌دهد. Goldie می‌خواهد بگوید گه اشخاص هیچوقت نباید چشمانشان را روی ارزش‌هایشان ببندند و از تفاوت‌هایی که با آن‌ها زاده شده‌اند بیزار باشند و در دست دیگر، جامعه باید افراد را آنگونه هستند بپذیرد و شاخص ارزش هر فرد باید تصمیمات و نحوه‌ی رفتار او با دیگران باشد، نه خصوصیاتی که به او هویت و فردیت می‌بخشد. شخصیت‌ها نیز درست مثل داستان طراحی ساده اما جذابی دارند. سادگی شخصیت پردازی این انیمیشن باتوجه‌به رده‌ی سنی در نظر گرفته شده برای مخاطبان این اثر کاملا توجیه‌پذیر است.

داستان Goldie ساده و کوتاه است، اما تمثیل استفاده شده در آن بسیار لطیف و گیراست

ایده‌ی اولیه‌ی انیمیشن Goldie در تب و تاب انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری ایالات متحده در ذهن امیلی براندیگ نقش بست؛ اگر به خاطر داشته باشید در این سال، گفتگوها و مجادلات متعددی بین محافظ کاران و آزای خواهان در آمریکا رخ می‌داد و در این بین مباحث مختلفی از جمله حقوق اقلیت‌ها در آمریکا، جایگاه زنان در جامعه و مشکلات مهاجران مطرح شد. این تکاپوی اجتماعی-سیاسی باعث شد که براندیگ با خود بیاندیشد که حالا زمانی مناسب برای ساخت اثری است که کم و بیش ذهن بخش جوان‌تر جامعه را درباره‌ی این مسائل حائز اهمیت روشن کند، پس او اثری را ساخت که روایت‌گر سختی‌های دختری بود که نیاز به فضایی بیشتر از سایرین داشت. با وجود اینکه ساخت این انیمیشن بیشتر از دو سال زمان برد، اما Goldie هنوز طراوت معنای خود را حفظ کرده و به مخاطب می‌فهماند دنیا به دختری با جثه و قلب بزرگ و دوستانی که او را همان‌طور که هست می‌پذیرند و تنها به‌دلیل تفاوتشان، خوبی‌های او را نادیده نمی‌گیرند، نیاز دارد.

انیمیشن دو بعدی Goldie در عین زیبایی، یادآور کارتون‌های دوست داشتنی اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی است

با وجود آنکه امیلی براندیگ در انجام بیشتر کارهای اساسی ساخت Goldie به‌تنهایی و مستقل عمل کرده، تیمی از دوستان وی و هنرمندان حرفه‌ای در برخی زمینه‌ها به او کمک کرده‌اند. در ساخت این انیمیشن عمدتا از نرم افزارهای شرکت Adobe استفاده است؛ طراحی و پویا نمایی در نرم افزارهای Flash و Adobe Animate انجام گرفته، پشت زمینه‌ها با استفاده از Photoshop کشیده شده‌اند، ترکیب بندی در After Effects انجام شده و درنهایت تدوین انیمیشن با استفاده Premiere انجام شده است. براندیگ دنیایی رنگارنگ و براق را برای بدنیا آوردن شخصیت خود انتخاب کرده است؛ انیمیشن دو بعدی Goldie در عین زیبایی، یادآور کارتون‌های دوست داشتنی اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی است و همین نوستالژی کوچک باعث می‌شود این اثر نه‌تنها به ذائقه‌ی بینندگان کم سن و سال‌تر خوش بیاید، بلکه از نظر بصری بتواند جذابیت خاصی نیز برای بینندگان بزرگتر هم داشته باشد. به‌طور کلی، Goldie دارای هر سه خصوصیتی است که باعث درخشش و موفقیت یک انیمیشن می‌شود؛ از نظر بصری زیباست، تماشای آن لذت بخش است و دارای معنا و مفهومی قدرتمند است که به زور به خوراک بیننده داده نمی‌شود.

براندیگ در حال حاضر با همکاری شرکت Six Points Harness در حال کار روی یک سریال انیمیشنی برای بزرگسالان است، اما به نظر می‌رسد او فعلا قصد خداحافظی با شخصیت دوست داشتنی گلدی را ندارد. او در این زمینه می‌گوید:

من دوست دارم که Goldie به یک سریال انیمیشنی برای کودکان خردسال تبدیل شود؛ مثلا یک کارتون که قبل از شروع ساعات مدرسه پخش شود خوب است! هیچ چیز بهتر از این نیست که دختران کم سن و سال و در کل کودکان وقتی بزرگ شدند به شخصیت خوش قلبی همچون گلدی تبدیل شوند.


شاید Goldie اثری برای مخاطبان کم سن و سال باشد، اما ظاهر چشم نواز آن، طنز لطیفش و پیام تأثیرگذار این اثر باعث می‌شود که بخواهیم بدون توجه به رده‌ی سنی، به پای آن بنشینیم و از تماشای آن لذت ببریم.

تانی کال

زومجی

  • معرفی انیمیشن کوتاه Peripheria

    معرفی انیمیشن کوتاه Peripheria

    معرفی انیمیشن کوتاه Peripheria چنین زمان‌بندی دقیقی را نمی‌توان تصادفی دانست؛ تقریبا پنج س…
  • La Noria

    معرفی انیمیشن کوتاه La Noria

    معرفی انیمیشن کوتاه La Noria La Noria (به فارسی؛ چرخ فلک)، انیمیشن کوتاه این هفته، از آن د…
  • Dear Basketball

    معرفی انیمیشن کوتاه Dear Basketball

    معرفی انیمیشن کوتاه Dear Basketball اگر از طرفداران تیم لس آنجلس لیکرز باشید یا از ورزش بس…
  • معرفی انیمیشن کوتاه Shock Therapy

    معرفی انیمیشن کوتاه Shock Therapy

    معرفی انیمیشن کوتاه Shock Therapy از ترس از دلقک‌ها گرفته، تا ترس از تاریکی، اشکال مختلف ت…
  • معرفی انیمیشن کوتاه The Stained Club

    معرفی انیمیشن کوتاه The Stained Club

    معرفی انیمیشن کوتاه The Stained Club اکثر آدم‌ها از دوران کودکی خود به‌عنوان بهترین بخش زن…
  • معرفی انیمیشن کوتاه Hedgehog's Home

    معرفی انیمیشن کوتاه Hedgehog’s Home

    معرفی انیمیشن کوتاه Hedgehog’s Home صنعت انیمیشن راهی بسیار طولانی را طی کرده است تا…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *