معرفی اولین کشف بزرگ رادیوتلسکوپ جهان

کمتر از یک سال پس از آغاز به کار بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان در چین،‌ تلسکوپ ۵۰۰ متری FAST، این سازه اولین کشف خود را به ثبت رساند. اخترشناسان با استفاده از دیش بزرگ این تلسکوپ موفق به رصد یک جفت تپ اختر(Pulsar) در فاصله هزاران سال نوری از زمین شدند.

به نقل از همشهری، این ستارگان که PSR J1859-01 و PSR J1931-01 نام دارند،‌ در ماه آگوست توسط این تلسکوپ رصد شده‌اند اما تایید این رصد توسط تلسکوپ پارکز در استرالیا چند ماهی به طول انجامید. هر دو ستاره متراکم هستند، و با سرعتی بالا در چرخشند در حالی که در محاصره میدان‌های قدرتمند مغناطیسی قرار دارند. این میدان‌ها تشعشعات الکترومغناطیسی را به یک کانال هدایت می‌کنند که با هر چرخش دایره‌ای را به‌وجود می‌آورد، درست مانند یک فانوس دریایی کیهانی.

از روی زمین این ستاره‌ها به نظر درحال تپیدن دیده می‌شوند از این رو نام تپ اختر روی آنها گذاشته شده‌است. این جفت تپ اختر از نظر ابعاد، سرعت و فاصله تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. به گفته مدیر رصدخانه‌های نجومی ملی چین، کشف این دو پالسار توسط بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان به آن معنی است که دورانی جدید از کشف‌های سیستماتیک توسط رادیوتلسکوپ‌های چینی آغاز شده‌است.

معرفی اولین کشف بزرگ رادیوتلسکوپ جهاناین مجموعه ۱۸۵ میلیون دلاری با هدف جمع‌آوری امواج رادیویی ساخته شده‌ است که از اعماق زمین تابیده شده و زمین را احاطه کرده‌اند و به دانشمندان امکان می‌دهد نشانه‌های کم‌فروغ تشعشعات ابرهای باستانی هیدروژنی،‌ سیاهچاله‌های دورافتاده،‌ تپ اخترها یا نشانه‌هایی از تمدن‌های بیگانه را بیابند. دیش این تلسکوپ درون حفره‌ای بزرگ در استان گوئیژو در جنوب غرب چین نصب شده‌است، حفره‌ای که به واسطه فرسایش سنگ‌های آهکی ایجاد شده‌است. سطح گرد‌آورنده این دیش ۱۹۶ هزار متر مربع است، زیرا هرچه دیش بزرگتر باشد،‌ امواج رادیویی بیشتر و ضعیف‌تری جذب می‌کند.

تانی کال

برگرفته از sciencealert

بیگ بنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *