معرفی سریال نماد گمشده (The Lost Symbol) | شبیه به راز داوینچی

سریال نماد گمشده (The Lost Symbol) که اقتباسی از کتاب دن براون است، دنیایی از نمادها را می‌سازد و مخاطبش را با لنگدون، شخصیت محبوب این رمان همراه می‌کند. در ادامه با معرفی این سریال همراه زومجی باشید.

دانیل براون (Daniel Brown) نویسنده کتاب‌های پر رمز و رازی است که آثارش نیز در ایران ترجمه و منتشر شده است. او در سال ۲۰۰۳ به واسطه چاپ کتاب کد داوینچی به شهرتی فوق‌العاده رسید. آثار دن براون منبع الهام اقتباس‌های سینمایی و سریالی است. مجموعه‌ی رمان پروفسور رابرت لنگدون‌اش که شامل ۵ کتاب از جمله فرشتگان و شیاطین (Angels And Demons)، رمز داوینچی (The Da Vinci Code)، نماد گمشده (The Lost Symbol) و دوزخ (Inferno) می‌شود، تاکنون منبع اقتباس ۳ فیلم رمز داوینچی (The Da Vinci Code) ، فرشتگان، شیاطین (Angels And Demons) و دوزخ (Inferno) بوده است.

داستان‌های رابرت لنگدون و مهارت‌های خارق‌العاده او در رمز گشایی از نمادهای باستانی در اوایل دهه ۲۰۰۰ ران هاوارد را شیفته‌ی خود کرد و باعث شد که او براساس کتاب کد داوینچی (The Da Vinci Code) فیلم راز داوینچی را در سال ۲۰۰۶ بسازد. در آن فیلم لنگدون استاد دانشگاه هاروارد متهم به یک قتل می‌شود، قتلی که تنها او، به‌واسطه‌ی نمادهایی قادر به رمزگشایی از آن است.

در راز داوینچی (The Da Vinci Code) که تام هنکس (Tom Hanks) نقش رابرت لنگدون را بازی می‌کند، فیلم توانست به فروش خوبی در سرتاسر دنیا دست پیدا کند و همچنین در بین مخاطبان محبوبیت خوبی را از آن خود کرد. ران هاوارد (Ron Howard) بعد از موفقیت فیلم راز داوینچی در سال ۲۰۰۹ به سراغ فرشتگان و شیاطین (Angels And Demons) و بعد از آن به سراغ دوزخ ( Inferno) رفت که در آن فیلم‌ها نیز تام هنکس نقش لنگدون را بر عهده دارد.

لنگدون در حال پیدا کردن کلید در سریال نماد گمشده

کتاب‌های دن براون (Daniel Brown) پر از نماد است و بر پایه‌ی معماهای تاریخی و رازهای هیجان‌انگیز پیش می‌رود

کتاب‌های دن براون (Daniel Brown) پر از نماد است و بر پایه‌ی معماهای تاریخی و رازهای هیجان‌انگیز پیش می‌رود. او با استفاده از ادبیاتی با نشانه‌های پلیسی و مبتنی بر روانشناسی دنیایی عجیب برای مخاطبانش خلق می‌کند. دنیای دن براون در کتاب‌هایش، جهانی خاص است دنیایی که مخاطب را به‌سوی قصه‌هایی ناشناخته می‌کشاند و او را با استفاده از راه‌های پر پیچ‌وخم داستان‌گویی در استخری از تعلیق و هیجان غرق می‌کند.

اکنون سرویس پخش Peacock (پیکاک) به سراغ سومین کتاب از سری مجموعه‌ی داستان‌های لنگدون یعنی نماد گمشده رفته و آن را به‌صورت یک مجموعه‌ی تلویزیونی برای مخاطبان به روی آنتن برده است. قسمت اول این سریال در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و مجموعه‌ای از ۶ پوستر آن که هر یک شامل یکی از بازیگران اصلی سریال بود نیز روز قبل از نمایش قسمت اول منتشر شد.

فیلمنامه این سریال که اقتباسی از کتاب نماد گمشده است توسط ( دان دورکینگ) Dan Doworking و ( جی بیتی) Jay Beattie و… نوشته شده است و کارگردانی آن را نیز تا به اینجا ( دان تراشنبرگ) Dan Trachtenberg و ( ماتیاس هندل) Mathias Herndl و (بوریس موخسوسکی) Boris Mojsovski بر عهده داشته‌اند. از طرفی هم دن براون و ران هوارد (کارگردان راز داوینچی، دوزخ، فرشتگان و شیاطین) نیز در بین تهیه‌کنندگان این سریال هستند.

در ادامه بخش‌هایی از داستان سریال فاش می‌شود

لنگدون در حال بررسی دست پیتر در سریال نماد گمشده

سریال نماد گمشده تا به اینجا اندازه‌ی منبع اصلی‌اش آنچنان که باید ماجراجو و جاه‌طلب نیست و هنوز نتوانسته از پتانسیل بالایش بهره لازم را ببرد

در اینجا Ashley Zukerman (اشلی زاکرمن) به‌جای تام هنکسِ همیشگی نقش رابرت لنگدون را بازی می‌کند و Eddie Izzard /ادی ایزارد (نقش پیتر سالامون)، Valorie Curry /والوری کاری (نقش کاترین)، Beau Knapp /بو کنپ (نقش مالاخ)، Rick Gonzales /ریک گونزالس (نقش نونز)، Sumalee Montano /سومالی مونتانو (نقش اینوساتو) و… دیگر بازیگران سریال The Lost Symbol هستند.

حال به سراغ داستان The Lost Symbol ( نماد گمشده) می‌رویم. رابرت لنگدون که استاد نمادشناسی هاروارد است طی تماسی از سمت دوست و استادش پیتر سلیمان به واشنگتن دعوت می‌شود. رابرت به آن‌جا می‌رود و با چیزی روبه‌رو می‌شود که شروع قصه‌ای رازآلود را رقم می‌زند. لنگدون متوجه می‌شود که پیتر را دزدیده‌اند و او برای آزادی دوستش باید معمایی خطرناک را حل کند و به‌دنبال چیزی بگردد. دراین‌میان سیا و اف بی آی نیز وارد جریان می‌شوند و لنگدون به‌همراه دختر پیتر کاترین سعی در پیدا کردن او دارد و نمادها را یکی یکی تحلیل و بررسی می‌کند.

سریال نماد گمشده تا به اینجا اندازه‌ی منبع اصلی‌اش آنچنان که باید ماجراجو و جاه‌طلب نیست و هنوز نتوانسته از پتانسیل بالایش بهره لازم را ببرد. از طرفی دیگر نیز شخصیت لانگدون آن کاریزمای قدرتمندی را که باید داشته باشد را ندارد و این شخصیت قدری از آنچه که باید باشد به دور مانده است. برای کسی که کتاب نماد گمشده را خوانده است این فیلم ممکن است کمی توی ذوقش بزند ولی اگر کتاب را نخوانده باشید متوجه خیلی از کم کاری‌ها نخواهید شد.

ماموران در حال باز کردن در مخفی در سریال نماد گمشده

سریال از چیزی به نام عدم انسجام در قصه‌گویی رنج می‌برد و از طرفی دیگر نیز بیشترین ترجیح‌اش توضیح دادن و پرداختن به نمادها و نشانه‌ها است. The Lost Symbol در ایجاد فضایی رازآلود و وهم‌انگیز نیز قدری خساست به خرج می‌دهد و نمی‌تواند مخاطب را در دنیایی از ترس و تعلیق و هیجان غرق کند. با این حال سریال تمام تلاش‌اش را می‌کند تا که به پای منبع اصلی‌اش برسد و بتواند آن فضای معمایی و ناشناخته را در مدیوم تصویر پرداخت کند. حال باید تا قسمت‌های دیگر صبر کرد و دید که آیا این نمایش می‌تواند جا پای منبع اصلی بگذارد و تلاش‌هایش را به نتیجه برساند؟

سریال نماد گمشده امتیازهای متوسطی را به‌دست آورده است و همچنین منتقدان نظرات مختلفی را راجع به آن داشته‌اند. روایت و جذابیت این اثر نسبت به منبع‌اش از دوزخِ دن براون بیشتر است ولی نمی‌تواند به اندازه‌ی راز داوینچی جذابیت و هیجان لازم را به‌تصویر بکشاند.

این سریال ۱۰ قسمتی که تاکنون ۴ قسمت از آن پخش شده است باتوجه‌به نوع روایت و فضاسازی‌اش سریال متوسطی خواهد بود که البته برای طرفداران کتاب‌های براون (Daniel Brown) و ژانرهای رازآلود، معمایی، تریلر … اثری سرگرم‌کننده و قابل پیگیری است.
تانی کال

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *