معرفی نخستین نامزدهای جشنواره فیلم برلین

هیئت برگزاری جشنواره بین‌ المللی فیلم برلین، فهرست اولین گروه از فیلم‌ها را برای شرکت در بخش رقابت اصلی این رویداد برای تصاحب جایزه ی خرس طلایی منتشر کرد که در بین آن‌ها نام فیلم‌هایی از کارگردانان مطرح سینمای جهان همچون گاس ون‌سنت و مالگوژاتا شوموفسکا به چشم می‌خورد. در روزهای آینده سایر فیلم‌های این بخش نیز معرفی خواهند شد.

فیلم نگران نباش، پیاده تا راه دوری نمی‌رود (Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot)، جدیدترین اثر گاس‌ون سنت است که به روایت سرگذشت کاریکاتوریست مشهور آمریکایی، جان کالاهان می‌پردازد. کالاهان که از اوایل دوران نوجوانی‌اش با مشکل اعتیاد به الکل و مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کرد، در سن ۲۱ سالگی هنگام رانندگی در حالت غیر طبیعی تصادف سختی کرده و دچار آسیب جدی نخاعی می‌شود. او در ادامه با وجود معلولیتش به دنیای کاریکاتور روی آورده و می‌آموزد که چگونه با قرار دادن قلم در میان دست‌های خود، به طراحی اشکال مختلف بپردازد. ساختار شکنی و عبور از خطوط قرمز، مهم‌ترین ویژگی‌های آثار کالاهان بود و این آثار به خاطر سوژه‌ی حساس خود، اغلب با انتقادات بسیاری روبرو می‌شدند. خواکین فونیکس پس از فیلم به خاطرش مردن (To Die For) در دومین همکاری خود با ون‌سنت، در این فیلم نقش جان کالاهان را ایفا کرده است و از سایر بازیگران مطرح فیلم نیز می‌توان به رونی مارا، جک بلک و جونا هیل اشاره کرد. آخرین فیلم ون‌سنت تحت عنوان دریای درختان (The Sea of Trees) در سال ۲۰۱۵ پس از نمایش در جشنواره‌ کن با واکنش به شدت منفی منتقدان روبرو شد و در ادامه، برای نمایش عمومی نیز نتوانست توزیع کننده‌ی مناسبی برای خود دست و پا کند.

الکسی الکسویچ گرمن، فیلمساز روسی که در سال ۲۰۱۵ با فیلم زیر ابرهای الکتریکی (Under Electric Clouds) در برلین حاضر شده بود، با فیلم داولاتوف (Dovlatov) دومین حضور خود را در بخش رقابتی این جشنواره تجربه خواهد کرد. Dovlatov داستان زندگی سرگئی داولاتوف، روزنامه نگار و نویسنده‌ی ارمنی تبار اهل کشور روسیه را روایت می‌کند. داولاتوف کار نویسندگی را زمانی که ساکن شوروی بود آغاز کرد ولی پس از اینکه از چاپ آثارش ممانعت به عمل آمد، ناچاراً به آمریکا مهاجرت کرد. گرمن پیش از این به واسطه‌ی ساخت فیلم سرباز کاغذی (Paper Soldier) موفق به تصاحب جایزه شیر نقره‌ای جشنواره ونیز شده است.

درام عاشقانه‌ی ایوا (Eva ) به کارگردانی فیلمساز کهنه کار فرانسوی، بنوآ ژکو دیگر فیلم بخش رقابتی جشنواره برلین ۲۰۱۸ خواهد بود. داستان این فیلم درباره‌ی مرد نمایشنامه نویسی است که پس از وقوع طوفانی شدید به کلبه‌ای پناه آورده و در آنجا با زن مرموزی آشنا می‌شود. ایزابل هوپر و گاسپار اولیل بازیگران اصلی این فیلم هستند. ژکو پیش از این با فیلم‌های بدرود ملکه من (Farewell, My Queen) و خاطرات یک خدمتکار (Diary of a Chambermaid) دو بار حضور در این جشنواره را تجربه کرده است.

فیلم دختر من (Figlia mia) به عنوان دومین اثر بلند لورا بیسپوری ایتالیایی، داستان دختری است که میان انتخاب بین مادری که وی را به دنیا آورده و مادری که وی را با عشق و علاقه پرورش داده سرگردان شده است. در این فیلم والریا گولینو، آلبا رورواشر و سارا کازو به ایفای نقش پرداخته‌اند. بیسپوری در سال ۲۰۱۵ با فیلم باکره‌ی قسم خورده (Vergine giurata) در بخش رقابت اصلی برلین و همینطور بخش فیلم‌های اول این جشنواره حاضر بود.

توماس اشتوبر، کارگردان آلمانی نیز با فیلم در راهروها (In den Gangen) مهمان جشنواره برلین خواهد بود. زاندا هولر٬ بازیگر فیلم‌های تونی اردمان (Toni Erdmann) و مرثیه (Requiem) که سابقه‌ی تصاحب جایزه خرس نقره‌ای جشنواره‌ی برلین برای بهترین بازیگر زن را در کارنامه دارد، نقش اصلی در راهروها را ایفا کرده است.

فیلم برادرم رابرت یک بیعرضه است (Mein Bruder heisst Robert und ist ein Idiot) به کارگردانی توماس گرونینگ، دیگر فیلم آلمانی بخش رقابت اصلی جشنواره برلین خواهد بود. مالگوژاتا شوموفسکا، یکی از کارگردانان پرافتخار دوره‌های قبل برلین، فیلم چهره (Face) را با موضوع مردی که با تغییر چهره‌ی خود به دنبال تجربه کردن هویتی جدید است، راهی این دوره از جشنواره خواهد کرد. شوموفسکا که ساخت فیلم‌هایی نظیر آنان (Elles)٬ ۳۳ صحنه از زندگی (33 Scenes from Life) و غریبه (Stranger) را در کارنامه دارد٬ در سال ۲۰۱۳ با فیلم به نام … (In the Name of …) برنده جایزه تدی جشنواره  برلین و در سال ۲۰۱۵ نیز با فیلم بدن (Body) برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی این جشنواره شده است.

برگزارکنندگان جشنواره همچنین دو فیلم کتابفروشی (The Bookshop) به کارگردانی ایزابل کوشت اسپانیایی و انقلاب خاموش (The Silent Revolution) به کارگردانی لارس کرومه آلمانی را برای نمایش در بخش ویژه برلیناله انتخاب کردند.

فیلم کتابفروشی بر اساس رمانی به همین نام به قلم پنه‌لوپه فیتزجرالد و با بازی امیلی مورتیمر، بیل نای و پاتریشا کلارکسون روایتگر داستان زنی میانسال به نام فلورنس گرین است که در سال ۱۹۵۹ در یکی از شهرهای کوچک انگلستان، با افتتحاح یک کتابفروشی و عرضه‌ی بهترین آثار ادبی جهان، باعث ایجاد تحولات فرهنگی و اجتماعی در محل زندگی‌اش می‌شود.

انقلاب خاموش نیز داستان گروهی از دانش آموزان است که در سال ۱۹۵۶ دربرابر رژیم آلمان شرقی ایستادگی کرده و در ادامه به آلمان غربی پناه می‌آورند. طبق آنچه که اعلام شده، حال و هوای این فیلم همچون ترکیب دو فیلم انجمن شاعران مرده (Dead Poets Society) و زندگی دیگران (The Lives of Others) است.

تام تیکور، ریاست هیئت داوران این دوره از جشنواره فیلم برلین را بر عهده خواهد داشت

تام تیکور، فیلمساز برجسته‌ی آلمانی که با ساخت آثار مطرحی نظیر بدو لولا بدو (Run Lola Run)، عطر: قصه یک آدمکش (Perfume: The Story of a Murderer) و بهشت (Heaven) شناخته می‌شود، ریاست هیئت داوران این دوره از جشنواره فیلم برلین را بر عهده خواهد داشت.

شصت و هشتمین دوره از جشنواره بین المللی برلین، پانزدهم فوریه ۲۰۱۸ (۲۶ بهمن ۱۳۹۶) با نمایش انیمیشن جزیره سگ‌ها (Isle of Dogs) به کارگردانی وس اندرسون به عنوان فیلم افتتاحیه آغاز شده و تا بیست و پنجم فوریه (۶ اسفند) ادامه خواهد یافت. این دومین مرتبه است که این رویداد با فیلمی از وس اندرسون آغاز می‌شود. در شصت و چهارمین دوره جشنواره برلین، فیلم هتل بزرگ بوداپست (The Grand Budapest Hotel) به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآمد. جشنواره برلین در کنار جشنواره‌های کن و ونیز، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی اروپا و جهان به حساب می‌آید و مهم‌ترین جایزه‌ی آن تحت عنوان خرس طلایی، به بهترین فیلم جشنواره اهدا می‌شود.

تانی کال

برگرفته از Hollywood Reporter

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *