نرخ بیکاری در صنعت فناوری اطلاعات از گذشته تا به‌حال بسیار پایین بوده است و به‌ویژه در برخی از مهارت‎های این حوزه مثل مهندسی شبکه، امنیت و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار پایین‌تر از یک درصد گزارش می‎شود. بررسی‎های اخیر مؤسسه رابرت هف نشان می‎دهد که اغلب مدیران ارشد اطلاعات یا در حال گسترش گروه‌های آی‌تی در سازمان خود یا پر کردن سمت‎های خالی در این حوزه هستند.

تحقيقات مؤسسه TEKsystems در زمینه پیش‌بینی وضعیت فناوری اطلاعات در سال 2017 نیز حاکی از اعتماد زیاد بازار به این صنعت و رشد چشمگير بودجه بخش آی‌تی سازمان‎ها است. در مجموع، می‎توان چشم‌انداز نسبتاً روشنی را در سال جاری برای متخصصان فناوری اطلاعات به‌ویژه برخی مهارت‎های خاص دید. در ادامه، نظر برخی متخصصان سازمان‎های بزرگ درباره اینکه کدام مهارت‎ها در سال 2017 بیشترین تقاضا را خواهند داشت، بررسی خواهیم کرد.

  توسعه‌دهندگان حرفه‎ای نرم‌افزار 
جین ریچاردسون مدیر عملیاتی Experts Exchange  می‎گوید: «اگر یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار تنها با یک زبان یا پلتفرم آشنا باشد، نمی‎توان او را یک متخصص قلمداد کرد. آن‌ها باید علاوه‌بر تخصص اصلی خود با مفاهیم مدیریت فناوری اطلاعات، طراحی، تضمين کیفیت، مدیریت کسب و کار و علم تجزیه و تحلیل آشنا و به‌طور کلی توانایی‎های چندجانبه داشته باشند. کسب مهارت‎های همه‌جانبه در حرفه توسعه نرم‌افزار به فرد کمک خواهد کرد تا محصول خود را با سرعت بیشتری به بازار عرضه کند، هزینه‎ها را کاهش و گروهی را تشکیل دهد که درک بهتری از مشکلات تجاری دارند و روش حل آن را نیز به‌خوبی می‎دانند.»

  مدیریت پروژه 
موندو استفان زفارینو مدیر بخش کارگزینی و استخدام شرکت می‎گوید: «با افزایش بودجه بخش فناوری اطلاعات، سازمان‎ها به مدیران پروژه‎ای نیاز دارند که کمک می‎کنند تا پروژه‎ها بر اساس میزان بودجه و زمان‎بندی مشخص در مسیر اصلی خود باقی بمانند. مدیران پروژه با تجربه در مهارت‎های خاص هم‌راستا مثل فناوری اطلاعات، مراقب‎های بهداشتی، مالی یا سایر تخصص‎های مربوطه فرصت‎های شغلی بالاتری را در سال 2017 خواهند داشت.»

  امنیت سایبری
زفارینو می‎گوید: «برای خیلی از مشتريان ما امنیت سایبری به اولويت شماره یک تبدیل شده و این تقاضایی است که به‌‌زودی فروکش نخواهد کرد. در حال حاضر، تقاضا برای چنین مهارت‎هایی بسیار بالا است و یک فرصت شغلی مناسب به‌نظر می‎رسد. هرچه میزان اهمیت این مهارت و خطرات عدم برخورداری از آن بیشتر آشکار می‎شود، کسب و کارهای آینده‌نگر بیشتر به‌دنبال افزایش امنیت داده‎ها و اطلاعات خود می‎روند و نیاز به متخصصان این شاخه را بیشتر احساس خواهند کرد.»

  متخصص شبکه 
زفارینو می‎گوید: «اگرچه در بازار کار سال 2016 تقاضا برای تخصص شبکه متوقف شد، اما نیاز به متخصصان شبکه همچنان ادامه خواهد داشت. مدیریت شبکه و مهندسی شبکه یکی از ارزشمندترین مهارت‎هایی است که مشتريان ما به‌دنبال آن هستند. متخصصان شبکه ماهر در زمینه وب، استریم ویدیو و امنیت از جایگاه شغلی بالایی در سال 2017 برخوردار خواهند بود، زیرا کسب و کارهای دیجیتال همچنان به‌سرعت در حال پیشرفت و شکوفایی هستند.»

  طراحی و توسعه رابط‎های کاربری و تعاملی 
زفارینو معتقد است که امروزه دیگر مصرف‌کنندگان چه از راه حل‎های نرم‌افزاری سازمانی و یا دستگاه‎های خرید و بازی استفاده کنند، تنها رابط‎های کاربری سریع، یکپارچه و بدون دردسر را ترجيح می‎دهند. تقاضا برای حرفه طراحی رابط‎های کاربری و تعاملی (UX/UI) در حال افزایش است، زیرا رابط‎های کاربری به‌کار گرفته شده در نرم‌افزارها باید بتوانند تا حد ممکن ساده و قابل درک باشند.

  آزمايش و تضمين کیفیت 
درست در کنار رابط‎های کاربری و تعاملی، آزمايش‌های مربوط به تضمين کیفیت قرار دارد. اگر یک محصول نهایی خوش‌ساخت و یکدست از یک پشتوانه نرم‌افزاری قدرتمند برخوردار نباشد، نمی‎تواند به‌درستی سازماندهی شود. تحقيقات مؤسسه TEKsystems در زمینه پیش‌بینی وضعیت فناوری اطلاعات در سال 2017 نشان می‎دهد اهمیت مهارت‎های تضمين کیفیت و آزمايش طی سال گذشته رشد زیادی داشته است.

  مهندسی کلاود 
با ادامه تغییر مسیر به‌سمت زیرساخت‎های شبکه‎های کلاود عمومی‎ و استفاده روزافزون از این فناوری، کسب مهارت در زمینه راه‌اندازی و تنظیم، انجام یکپارچه‌سازی و حفظ امنیت توسعه کلاود در سال 2017 رونق بیشتری خواهد گرفت. زفارینو می‎گوید: «ما شاهد جهش در زمینه نیاز شرکت‎ها به مهارت‎های مربوط به کلاود، از تخصص‎های معماری و زیرساخت‎ها تا مهندسی و توسعه آن هستیم. ما تصور می‎کنیم از آنجا که اغلب سازمان‎ها از قبل برای توسعه فناوری کلاود خود طرح و برنامه داشته‎اند، حالا به‌دنبال عملیاتی کردن برنامه خود هستند و نیاز به متخصصانی در این زمینه دارند.»

  داده‎های حجیم
در حال حاضر، شرکت‎ها سرگرم تلاش برای رسیدگی به سیل داده‎هایی هستند که توليد می‎کنند. این‎ها داده‎هایی هستند که هرچیزی از داده‎های کاربری، داده‎های رفتاری مشتريان تا داده‎های فروش و بازاریابی را شامل می‎شوند. متخصصانی که بتوانند راهکارهایی را برای جمع‌آوری، پردازش، تجزیه و تحلیل و تفسیر این داده‎ها ارائه کنند، جایگاه ویژه‎ای در موفقیت یک سازمان خواهند داشت. ریچاردسون می‎گوید: «هر صنعتی از فناوری اطلاعات تا بازاریابی مالی و سیاست‌گذاران وغیره مشغول استخدام تحلیل‌گران داده‎ای هستند که می‎توانند به آن‌ها در تصمیم‌گیری‎های آگاهانه کمک کنند.»

مدیریت شبکه و مهندسی شبکه یکی از ارزشمندترین مهارت‎هایی است که مشتريان ما به‌دنبال آن هستند. متخصصان شبکه ماهر در زمینه وب، استریم ویدیو و امنیت از جایگاه شغلی بالایی در سال 2017 برخوردار خواهند بود

  یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی 
به‌جای برنامه‌نویسانی که در کدهای خود سناریوهای شرطی را می‎نویسند، حالا الگوريتم‎ها و سیستم‎های تصمیم‌گیری وجود دارند که از آن‌ها برای اتخاذ قطعی تصمیمات بر پایه داده‎های دریافتی لحظه‎ای استفاده می‎شود. ریچاردسون می‎گوید: «متخصصان فنی ساخت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی الگوريتم‎ها و محصولاتی را خواهند ساخت که در سال‎های آینده بسیار مفید خواهند بود.»

  DevOps
طی سال‎های اخیر واژه جدیدی به‌نام DevOps به فرهنگ لغات صنعت فناوری اطلاعات اضافه شده است. عبارتی که حکایت از همکاری و ارتباط نزدیک بین دو بخش فناوری اطلاعات و واحد عملیاتی یک سازمان دارد. DevOps در سال 2017 نیز همچنان نقش مهمی‎ را در استخدام بخش آی‌تی سازمان‎ها ایفا خواهد کرد. حالا دیگر شرکت‎ها می‎دانند که پیوند بین بخش آی‌تی و واحد عملیاتی برای اطمینان از به ‌نتیجه رسیدن پروژه‎های فناوری اطلاعات و رفع نیازهای تجاری و رسیدن به اهداف بنیادین کاملاً ضروری است. زفارینو می‎گوید: «حالا دیگر تخصص‎های فنی در بخش مدیریت سیستم‎ها، تجزیه و تحلیل تجارت، نرم‌افزار و مهندسی و همین ‎طور علم ادغام استراتژیک فناوری با طرح‎های تجاری که زمانی به‌طور مجزا فعالیت می‎کردند با یکدیگر ادغام می‎شوند.»

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *