شاید بهتر باشد در زندگی شخصی به حرف مردم اهمیت ندهیم؛ اما مقوله اپلیکیشن‌ها جداست! اتفاقا در این مورد باید همه حواس روی حرف‌هایی باشد که درباره شما می‌زنند! گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شد!

همه برنامه‌نویسان و کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم در فرآیند تولید اپلیکیشن‌های موبایل نقش دارند بر یک اصل مهم اتفاق نظر دارند: هر چه کاربر بخواهد همان می‌شود!

در حدود یک دهه‌ای که از ورود و فراگیر شدن استفاده از اپلیکیشن در دنیا می‌گذرد، دمدمی‌مزاجی کاربران، این عرصه را دستخوش تغییرات زیادی کرده است.

تلاقی و تضاد همزمان خواسته‌های کاربران و ظهور فناوری‌های جدیدی همچون اینترنت اشیا در اپلیکیشن‌ها، سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان را پوست‎کلفت کرده است.

آن‌ها در یک تکاپوی دائمی برای کشف مهم‌ترین گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن هستند تا بی‌نقص‌ترین برنامه را طراحی کنند!

گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن

بر اساس آمار رسمی که اخیرا منتشر شده است در سال 2016 استفاده کاربران از تلفن همراه در انگلستان 28 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. این روند نه فقط در انگلستان بلکه در سراسر اروپا هم چنین بوده است.

تلفن‌های همراه تبدیل به چهره‌های جهانی سال شده‌اند و اپلیکیشن‌ها هم به دنبال آن‌ها پُرخبر‌ترین حوزه تکنولوژی در دنیا هستند.

از آنجایی که این آمار، سال به سال افزایش می‌یابد یک توسعه دهنده حق دارد از خود بپرسد پُر‌طرفدار‌ترین حوزه اپلیکیشن که کاربران بیش‌تر نسبت بدان گرایش دارند چیست یا به زبان ساده‌تر از چه اپلیکیشن‌هایی بیش‌تر خوششان می‌آید؟

اگر این سوال یکی از همان سوالات شما است که تاکنون بی‌جواب مانده بود؛ قادر خواهید بود پاسخ آن را در تحلیل امروز هات اپ نیوز جستجو کنید.

گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن

مهم‌ترین گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن چیست؟

The most important trends in the world of apps by users

طبق آمار نه‌چندان دقیق در حال حاضر 2.1 میلیارد دستگاه موبایل در جهان وجود دارد. اگر تعداد این دستگاه‌ها را به کل جمعیت جهان تقسیم کنیم مسلما سهم هر کاربر بیش از یک موبایل است.

اما چیزی که در اینجا اهمیت دارد اپلیکیشن‌هایی هستند که در این گوشی‌ها جا خوش کرده‌اند. تاکنون 940 هزار اپلیکیشن به صورت رسمی ثبت شده‌اند که خیلی سلیقه‌ای روی موبایل کاربران نصب می‌شوند.

گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن

کاربران چه می‌خواهند؟

کافی است در گوگل پلی یا اپ استور به عنوان دو مرجع معتبر دانلود اپلیکیشن دنیا، جستجوی مختصری داشته باشید. در این مارکت‌ها دسته‌بندی‌های زیادی دیده می‌شود که هر یک چندین و چند هزار اپلیکیشن را در خود جای داده‌اند.

مثلا سبک زندگی هر چند که به اندازه اپلیکیشن‌های اجتماعی یا بازی‌ها، پُرطرفدار نیستند اما همیشه جذاب‌ترین اپلیکیشن‌ها را برای کاربران داشته‌اند.

اپلیکیشن‌های موبایل برای معلولین و بطور کلی برنامه‌هایی که بخشی از امور زندگی انسان را ساده می‌کنند جزئی از همین برنامه‌ها هستند.

حال مهم‌ترین گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن را در ادامه می‌خوانید:

سلطنت پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی

در سال 2016 کاربران انگلستان تمایل قابل‌توجهی از خود برای دانلود و استفاده از شبکه‌های اجتماعی نشان دادند. آمار بیانگر رشد 46 درصدی استفاده از این دسته توسط کاربران است.

چارت زیر تغییرات (رشد یا کاهش) استقبال کاربران از دسته‌بندی‌های مطرح در مارکت‌های اپلیکیشن را نشان می‌دهد.

گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن

اما چرا باید تمایل کاربران مثلا به پیامرسان ویدیویی PingPong نسبت به یک اپلیکیشن سبک زندگی که گاهی خیلی کاربردی‌تر است، بیش‌تر باشد؟

سرویس آنالیز Flurry دلیل این رویکرد مشترک را تمایل به خود‌نمایی و به اشتراک‌گذاری محتوای تولید شده توسط خود کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌داند.

گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن

علاوه بر رشدی که در دانلود این دسته از اپلیکیشن‌ها دیده می‌شود همزمان یک کاهش قابل‎توجه در دانلود بازی‌ها و برنامه‌های خبری مشاهده شده است. این روند کاملا طبیعی می‌باشد.

وقتی یک پیامرسان پیوسته بروزرسانی‌های جدید منتشر کند و در آن استیکر‌های متنوع‌تر و قابلیت‌های جذاب‌تری را معرفی کند؛ معلوم است که آمار دانلود اپلیکیشن‌های شخصی و مستقل تا 46 درصد (بر اساس چارتی که در بالا آورده شده است) کاهش می‌یابد.

گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن

در گزارش دیگری که اینبار توسط سرویس Retale منتشر شده است، مشاهده می‌کنیم 58 درصد از افراد بالغ در جهان تعامل ویژه‌ای با ربات‌های چت که در پیامرسان‌های مختلف وجود دارد، برقرار کرده‌اند.

رقابت اپلیکیشن‌ها با ربات‌های چت نسبت به گذشته افزایش یافته و به این معنا است که استفاده از هوش مصنوعی در پیامرسان‌ها، روزبه‎‎روز گسترده‌تر از دیروز خواهد شد.

چه بازاریابی متفاوت برند‌ها باعث این استقبال کم‎سابقه شده باشد یا اینکه نیاز خودّ کاربران، آن‌ها را به سمت دانلود این اپلیکیشن‌ها کشیده باشد؛ باید قبول کرد که بازار این روز‌ها در دست پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

افزایش عادات روزانه استفاده از پیامرسان‌ها

علاوه بر دانلود پیامرسان‌ها ،عادات استفاده کاربر این اپلیکیشن‌ها هم تغییر کرده است. اگر تا دیروز کاربران 4 ساعت از شبانه‎روز را برای جستجو در اپلیکیشن‌ها صرف می‌کردند؛ امروز دو ساعت آن فقط مربوط به شبکه‌های اجتماعی است!

در واقع پیامرسان‌ها و برنامه‌های مشابه آن، مهم‌ترین گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن در حال حاضر هستند!

گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن

چرا نباید چک کردن گوشی قبل از خواب اولین کاری باشد که انجام دهید وقتی توسعه دهنده تا این حد از عادت شما کسب منفعت می‌کند؟

طبق آماری که از کاربران استرالیایی‌ به دست آمده است معلوم شده که موبایل اولین چیزی است که فرد به صورت فعال پس از ترک محل کار و بین ساعات 4 بعد از ظهر تا 10 شب از آن استفاده می‌نماید.

البته دیدن تلویزیون و مثلا نشستن دور میز شام یا عصرانه هم هنوز در برنامه زندگی افراد هستند؛ اما نقش آن‌ها به اندازه گوشی موبایل پُررنگ نیست!

گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن

آخرین تحقیقاتی که توسط گوگل انجام شده است نشان می‌دهد که 65 درصد استرالیایی‌ها همزمان با تماشای تلویزیون، صفحه گوشی خود را نیز مشاهده می‌کنند و این به جای خود، پدیده جالب و عجیبی است!

گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن

استقبال کاربران از پخش زنده رویداد‌ها در اپلیکیشن

اپلیکیشن‌هایی که شانس جذب کاربران را به خود نداشته‌اند می‌توانند با افزودن امکان پخش زنده به برنامه خود، وضعیت اپلیکیشن را بهبود بخشند.

پخش همزمان و زنده رویداد‌های ورزشی، سخنرانی‌های مهم و وقایع مشابه؛ از جمله راهکار‌های مناسب برای افزایش بازدید از اپلیکیشن است.

قابلیت پخش زنده در بسیاری از برنامه‌ها نظیر اینستاگرام با پیشوند لایو و با همین هدف افزوده شده است.

ارادت خاص کاربران به گوشی‌های سایز متوسط!

یکی از عواملی که در شکل‌گیری مهم‌ترین گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن نقش داشته است، رویکرد کاربران نسبت به موبایل‌های سایز متوسط و فبلت‌ها بوده است.

اگرچه Flurry در آخرین آمار خود اعلام کرده بود فبلت‌ها در سال 2016 بر دنیا مسلط می‌شوند اما اروپایی‌ها هنوز هم ارادت خاصی نسبت به موبایل‌های سایز متوسط دارند. (به دستگاه‌هایی با صفحه نمایش 5 تا 6.9 اینچی فبلت اطلاق می‌شود. موبایل‌های متوسط عموما صفحه نمایش کم‌تر از 5 اینچ دارند.)

گرایش‌های کاربران در دنیای اپلیکیشن

البته اروپا به زودی به کاربران علاقه‎مند به فبلت دنیا می‌پیوندد. اما تا آن زمان می‌توان با خیال راحت به توسعه اپلیکیشن‌ها پرداخت؛ چون دیگر بیم آن وجود ندارد که کاربران از فبلت به دستگاه‌های سایز بزرگ‌تر روی بیاورند!

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *