با گذر زمان شاهد اتومبیل‌های مفهومی و باورنکردنی بیشتری هستیم. در واقع خودروسازان با استفاده از این طرح‌ها تلاش می‌کنند تا دید خود به محصولات آینده‌شان را به تصویر بکشند. این اتومبیل‌ها در برخی مواقع با وجود خلاقانه و بسیار متفاوت بودن، با عقل انسان همخوانی داشته و نمونه‌ای واقعی از محصولی که در آینده به صورت رسمی و تجاری عرضه می‌شود را به نمایش می‌گذارند. اما در بیشتر مواقع، اتومبیل‌سازان در خودروهای مفهومی خود ویژگی‌هایی را قرار می‌دهند که به احتمالا زیاد هرگز پا به عرصه وجود نگذاشته و یا حداقل تا دهه آینده قابل مشاهده در دنیای واقعی نیستند.

خودروهای مفهومی آینده خودروسازان را به تصویر می‌کشند

در هر صورت با مشاهده طرح‌های مفهومی اتومبیل‌سازان می‌توان به افکار آن‌ها و میزان خلاقیتشان پی برد. در ادامه به مجموعه‌ای از این طرح‌ها که تاکنون در سال 2017 مشاهده کرده‌ایم، اشاره‌ای کوتاه خواهیم داشت.

1 – شرکت فیات کرایسلر در نمایشگاه CES 2017 از اتومبیل مفهومی خود رونمایی کرد که اگرچه از نظر ظاهری جذابیت خاصی نداشته و بزرگ، جعبه‌مانند و سنگین به نظر می‌رسد، اما حرف‌های زیادی در میان خودروهای مفهومی سال 2017 دارد.

خودروهای مفهومیبر اساس گفته‌های فیات کرایسلر و همچنین نمای درونی اتومبیل، این خودرو قرار است با تکنولوژی‌های به کار رفته در داخل خود، نمایی از پیشرفت علم در این هزاره را به تصویر بکشد. این اتومبیل قادر است تا با یک بار شارژ حدود 250 مایل (400 کیلومتر) حرکت کرده و تنها در بیست دقیقه، به لطف فناوری شارژ سریع، پنجاه درصد از نیروی از دست رفته باتری خود را مجددا به دست بیاورد.

خودروهای مفهومیاین اتومبیل همچنین به رادارها و سنسورهای ویژه‌ای متصل شده تا درجه سوم رانندگی خودکار را به ارمغان بیاورد. به این ترتیب خودروی مفهومی فیات کرایسلر قادر است تا در محیط‌های شهری به صورت خودران به حرکت بپردازد، اما همچنان به توجه راننده نیازمند است.

خودروهای مفهومی

2 – در بین خودروهای مفهومی معرفی شده در نمایشگاه CES 2017 همچنین شاهد طراحی جالب‌تری نیز بودیم. در این نمایشگاه شرکت Rinspeed از طرحی با نام Oasiss رونمایی کرد که در واقع یک باغچه واقعی و کامل در دل خود شامل درختچه‌های بونسای و تربچه دارد.

خودروهای مفهومیاین باغچه درست در پشت شیشه جلو اتومبیل قرار گرفته است.

خودروهای مفهومیدر داخل خودرو یک صفحه نمایش لمسی بسیار بزرگ ساخت شرکت Harman به چشم می‌خورد که از کنترل‌های حرکتی و صوتی پشتیبانی می‌کند. این اتومبیل همچنین در صورت وجود مانعی بر سر راه، راننده را با نمایش آن در صفحه قرار گرفته بر روی شیشه جلو آگاه می‌کند.

خودروهای مفهومیشرکت Rinspeed این رویا را در سر می‌پروراند که این اتومبیل را در سفرهای اشتراکی مورد استفاده قرار دهد تا به این وسیله کاربر از طریق یک اپلیکیشن، فردی را برای جابه‌جایی به وسیله ماشین خود انتخاب کند.

3 – هوندا نخستین تیزر تبلیغاتی طرح مفهومی NeuV خود را در اواخر سال 2016 به نمایش گذاشت و در نهایت مدتی بعد طرح را به صورت رسمی نمایشگاه CES 20177 آورد.

خودروهای مفهومیهوندا به الکتریکی و خودران بودن این اتومبیل اشاره کرد، اما جزییات بیشتری را در این رابطه با دیگران به اشتراک نگذاشت.

خودروهای مفهومیدر این طرح مفهومی شاهد استفاده از هوش مصنوعی نیز هستیم تا با درک احساسات راننده، تجربه رانندگی را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد.

خودروهای مفهومی

همچنین بخوانید:

معرفی بهترین کراس اورها در سال 2016 ؛ شاسی بلندهای خواستنی

4 – محصولی از فولکس‌واگن نیز در بین خودروهای مفهومی سال 2017 قرار دارد. در این طرح شاهد یک نسخه فوق مدرن از مینی‌بوس کلاسیک آن هستیم. این هپی موبایل (Hippiemobilee) را باید نسخه‌ای جان گرفته از طرح‌های قدیمی دانست که به موتوری الکتریکی مجهز شده و با یک بار شارژ کامل قادر است تا 270 مایل (430 کیلومتر) را بپیماید.

خودروهای مفهومیفولکس‌واگن به مجهز شدن این خودرو به لیدار (فناوری‌ سنجش از راه دور با لیزر)، رادار، دوربین‌ها و همچنین سنسورهای التراسونیک اشاره کرد تا به این وسیله، تمام‌خودران بودن آن را اثبات کند.

خودروهای مفهومیدر این طرح همچنین شاهد ویژگی‌های خلاقانه بیشتری نیز هستیم. به عنوان نمونه می‌توان به تبلت قرار داده شده در داخل ماشین اشاره کرد که می‌توان آن را از کنسول خارج و در بیرون از ماشین نیز استفاده کرد. راننده همچنین می‌تواند با نزدیک کردن گوشی هوشمند خود به درب ماشین آن را باز کند.

خودروهای مفهومی

5 – تویوتا نیز محصولی را در نمایشگاه CES 2017 به جامعه خودروهای مفهومی معرفی کرد که تقریبا همانند طرح NeuVV شرکت هندا بوده و قرار است به بهترین دوست کاربر تبدیل شود. در این خودرو شاهد به کار رفتن یک دستیار هوش مصنوعی با نام Yui هستیم که در انجام کارهای مختلف با راننده تعامل دارد. به عنوان نمونه می‌توان به مکالمه آن با فرد حین رانندگی اشاره کرد که تصمیم دارد تا وی را هشیار نگه دارد.

خودروهای مفهومی

در این طرح هیچ خبری از صفحه نمایش لمسی نیست، اما در عوض بر روی شیشه جلویی، یک صفحه نمایش دیده می‌شود.

خودروهای مفهومی

مجهز شدن به درب‌های قیچی مانند و همچنین چراغ‌های جلویی چشمک‌زن را باید از دیگر قسمت‌های جذاب اتومبیل مفهومی تویوتا دانست.

 

6 – آخرین طرح مفهومی بی ام دبلیو دقیقا تصمیم دارد تا چشم‌انداز این شرکت در آینده برای طراحی قسمت داخلی اتومبیل‌ها را به تصویر بکشد. ایده اصلی، ارائه یک اتومبیل تمام خودران بوده که به فضای داخلی بزرگ و بسیار راحتی مجهز شده است.

خودروهای مفهومیبرای تصور بزرگ بودن فضای داخلی در نظر گرفته شده برای این طرح کافی است تا نکاهی به قفسه کتاب تعبیه شده در درون آن بیندازید!

خودروهای مفهومیدر زمانی که اتومبیل به طور خودران افراد را جابه‌جا می‌کند، سرنشینان بخش پشتی می‌توانند با استفاده از صفحه نمایش غول‌پیکر به کار رفته در اتومبیل کاملا خود را سرگرم کنند.

خودروهای مفهومی

7 – نام نیسان نیز در بین فعالان عرصه خودروهای مفهومی در سال 2017 به چشم می‌خورد. طرح مفهومی این شرکت VMotionn نام داشته و در نمایشگاه اتومبیل دیترویت رونمایی شد. طراحی هندسی خیره‌کننده آن، نخستین چیزی است که جلب توجه می‌کند.

خودروهای مفهومیدرب‌های این طرح مفهومی واقعا خاص در نظر گرفته شده‌اند.

خودروهای مفهومیاین مدل قرار است سیستم ProPilot شرکت نیسان را به نمایش بگذارد؛ سیستمی که به اتومبیل اجازه می‌دهد تا در بزرگراه‌ها تا سرعت 62 مایل بر ساعت (100 کیلومتر بر ساعت) به صورت خودران حرکت کند.

خودروهای مفهومیدر داخل ماشین یک صفحه نمایش بسیار عریض به چشم می‌خورد که وظیفه آن سرگرم‌ کردن راننده و دادن آموزش‌های لازم به وی است.

خودروهای مفهومی

8 – در بین خودروهای مفهومی سال 2017 تا به امروز، نام یک شاسی بلند نیز به چشم می‌خورد. این طرح C-Aircrosss نام داشته و توسط شرکت سیتروئن در اوایل ماه جاری میلادی عرضه شده است. از نظر سیتروئن این اتومبیل تصمیم دارد تا بدنه‌ای «مدرن» با خطوط منحنی و همچنین ترکیب رنگ قدرتمندی داشته باشد.

خودروهای مفهومیدر این اتومبیل یک صفحه نمایش تمام‌رنگی بر روی شیشه جلویی و همچنین یک فرمان سخنگو به چشم می‌خورند.

خودروهای مفهومیدو آینه کنار پنجره‌ها جایگزین دو دوربین شده‌اند تا به این وسیله نمایی کامل و دقیق از محیط اطراف را بر روی آینه عقب بیندازند. این طرح همچنین به سقف‌ سانروف مجهز شده است.

خودروهای مفهومی

9 – از قرار معلوم فولکس‌ واگن تصمیم دارد تا خودروهای مفهومی زیادی را در سال جاری عرضه کند، چرا که در ماه جاری شاهد رونمایی آن از اتومبیل مفهومی شاسی بلند خود با نام Atlas بودیم. این خودرو به یک جعبه حمل مجهز شده که می‌تواند به یک محفظه پنج متر مکعبی توسعه پیدا کند.

خودروهای مفهومیدر این خودرو سه ردیف صندلی به چشم می‌خورند که می‌توانند روی هم رفته فضایی کافی برای هفت سرنشین را تامین کنند.

خودروهای مفهومینکته هیجان‌انگیز اینجاست که در پشت خودرو، فضایی بسیار زیاد برای جای دادن تمامی وسایل مورد نظر برای سفر آخر هفته تعبیه شده است.

خودروهای مفهومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *