حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی به هیچ پریز برقی دسترسی ندارید، شاژر باتری گوشی تان تمام شود، این اتفاق ناخوشایند احتمالا به یکی از تجربیات به یادگار مانده از گذشته تبدیل خواهد شد چراکه تیمی بین المللی از ۱۹ دانشمند در حال پژوهش بر روی توسعه تکنولوژی جدید باتری ای تماما خود شارژ هستند. این گروه تحقیقاتی به رهبری موسسه تحقیقاتی de Recherche d-Hydro-Québec و دانشگاه McGill کانادا به دنبال ساخت باتری لیتویم یونی هستند که قادر به جذب و ذخیره انرژی نور خورشید بدون نیاز به پنل های خورشیدی است.

باتری های لیتویم-یونی تنها قادر به ذخیره و نگهداری انرژی بوده و نیاز است تا هر از چند گاهی دوباره شارژ شوند. این تیم در پی ساخت و توسعه دستگاهی هستند که بتواند انرژی دریافتی از نور خورشید را جذب و سپس ذخیره کند. آنها به تازگی توانسته اند مقاله ای پژوهشی در این زمینه منتشر کنند که طبق آن کاتد یک باتری لیتیوم-یونی را می توان از طریق ترکیب متریال های لیتیوم-یون با مولکول های رنگ از جمله تکنولوژی سلول های خورشیدی، نسبت به نور حساس کرد. به بیان دیگر و مطابق با گفته سرپرست نویسندگان این پژوهش،Andrea Paolella ، این تیم تحقیقاتی موفق شده اند تا فرآیند شارژ شدن را با استفاده از نور خورشید به عنوان منبعی از انرژی، شبیه سازی کنند.

در ساز و کار طراحی شده برای این نوع باتری خود شارژ، الکترود کاتد تنها نیمی از فرآیند بوده و دانشمندان می بایست الکترود آندی را که قادر به ذخیره انرژی خورشید باشد را بسازند. اگر این تیم تحقیقاتی موفق به انجام چنین کار بزرگی شوند، اولین باتری لیتیوم-یونی ۱۰۰% خودشارژ جهان ساخته خواهد شد.

به گفته Paolella: «من به این پروژه بسیار خوشبین بوده و فکر می کنم که در نهایت می توانیم به یک دستگاه کاملا کاربردی دست پیدا کنیم. از لحاظ تئوری، هدف ما توسعه یک سیستم باتری خورشیدیِ هیبرید است، اما بسته به اینکه به هنگام ساخت نمونه های کوچک شده ی این سیستم، چه مقدار انرژی توسط آن قادر به تولید باشد، می توان کاربردهایی نظیر استفاده در دستگاه های پرتابل نظیر اسمارت فون ها را برای آن متصور بود».

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *