میزان دسترسی‌های اپلیکیشن اسنپ در گوشی‌های هوشمند

چندی پیش با انتشار ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر مقایسه‌ی میزان دسترسی‌ اپلیکیشن‌های سرویس‌‌های مطرح اشتراک‌ خودرو و حمل و نقل عمومی، اعتراضات گسترده‌ای پیرامون دسترسی‌های بیشتر اسنپ نسبت به رقبای آن ایجاد شد. در این ویدیو که به مقایسه‌ی اسنپ، تپسی و کارپینو پرداخته شده بود، فردی که خود را متخصص معرفی می‌کند! دسترسی‌های گوشی (Phone)، مخاطبین (Contacts)، حافظه‌ی ذخیره‌سازی (Storage) و مکان کاربر (Location) در اسنپ را در مقایسه با دسترسی مکان کاربر در سرویس‌های تپسی و کارپینو مقایسه و نقد می‌کند.

اولین نکته‌ای که در رابطه با این ویدیو شایان ذکر است، عدم دسترسی اسنپ به حافظه‌ی گوشی از نسخه‌ی ۳.۳.۳ به بعد است (در حال حاضر نسخه‌ی ۳.۳.۹ اپلیکیشن در اختیار کاربران قرار دارد). اما در رابطه با سه دسترسی دیگر، همچنان نکات مبهمی وجود دارد که برای شفاف‌سازی بیشتر آن نسبت به تماس با کارشناسان اسنپ و گفت‌و‌گو در این خصوص اقدام کرد که در ادامه می‌توانید پاسخ رسمی این سرویس را مطالعه کنید.

 

زومیت: اپلیکیشن اسنپ در حال حاضر هنگام نصب، چندین دسترسی را از کاربران گوشی‌های هوشمند طلب می‌کند. مهم‌ترین دسترسی مورد نیاز که برای استفاده از سرویس اسنپ مورد نیاز است، مکان‌یابی (Location) است که به وسیله‌ی آن کاربر و راننده‌ی قادر به یافتن مکان یکدیگر خواهند بود. اما دو دسترسی دیگر اپلیکیشن که به طور پیش‌فرض فعال بوده و مورد انتقاد و نگرانی برخی کاربران قرار گرفته‌اند، عبارت هستند از دسترسی به مخاطبین (Contacts) و برقراری تماس‌های صوتی (Phone).

اما اپلیکیشن اسنپ برای فعالیت خود چه نیازی به دسترسی به مخاطبین و بررسی آن‌ها دارد؟ بسیاری از کاربران در حال حاضر مخاطبین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و ایمیل خود را نیز با اپلیکیشن مخاطبین گوشی همگام‌سازی می‌کنند؛ بدین ترتیب اسنپ با دسترسی به این بخش، به تمامی اطلاعات مخاطبین کاربران اعم از نمونه‌های عادی گوشی و همچنین پیام‌رسان‌ها دسترسی خواهد داشت در حالی که این اجازه‌ی دسترسی عموما توسط اپلیکیشن‌ها پیام‌رسان مورد نیاز است. سرویس اسنپ برای فعالیت خود چه احتیاجی به آن دارد؟

اسنپ: توضیحاتی که در بخش اول در مورد «دسترسی به مخاطبین و بررسی آن‌ها» و «دسترسی به تمامی اطلاعات مخاطبین کاربران اعم از نمونه‌های عادی گوشی و همچنین پیام‌رسان‌ها» آمده اشتباه است. اسنپ صرفا از اکانت‌منیجر استفاده می‌کند تا حساب کاربری‌ را که مسافر می‌سازد در دستگاهش ذخیره کند و به هیچ عنوان به «اطلاعات مخاطبین کاربران» دسترسی ندارد.

اندروید در گروه دسترسی مخاطبین (Contacts) دسترسی‌های ذیل را قرار داده است:

  • READ_CONTACTS
  • WRITE_CONTACTS
  • GET_ACCOUNTS

از بین این سه دسترسی، اسنپ تنها دسترسی GET_ACCOUNTS را از کاربران مسافر خود می‌گیرد. از این دسترسی نیز برای ذخیره‌ی استاندارد اطلاعات حساب اسنپ در گوشی مسافر استفاده می‌شود.

جدای از غلط بودن صورت سوال، باید در توضیح دسترسی GET_ACCOUNTS بگوییم که ما از «Login with Google» استفاده می‌کنیم؛ بنابراین برای اینکه کاربر بتواند با حساب کاربری گوگل خود وارد اپلیکیشن اسنپ شود و وقتی روی یوزر‌نیم خود می‌زند بتوانیم ایمیلش را پیشنهاد دهیم نیاز به این دسترسی داریم. این دسترسی در اندروید جزو گروه دسترسی مخاطبین (Contacts) محسوب می‌شود. اینکه چرا این دسترسی در گروه دسترسی مخاطبین قرار گرفته است به تصمیمات اندروید مربوط می‌شود. ولی برای ما هیچ کاربرد دیگری ندارد.

زومیت: با این‌که اجازه‌ی دسترسی برای ایجاد تماس بدون دخالت کاربر بخشی از اپلیکیشن اسنپ است، اما امکان ایجاد تماس یا اجرای کد USSD بدون دخالت کاربر، منجر به نگرانی کاربران این سرویس شده است. اسنپ برای رفع این نگرانی چه پاسخ یا تدبیری در نظر دارد؟

اسنپ: اندروید در گروه دسترسی فون (PHONE) دسترسی‌های ذیل را قرار داده است:

  • READ_PHONE_STATE
  • READ_PHONE_NUMBERS
  • CALL_PHONE
  • ANSWER_PHONE_CALLS
  • READ_CALL_LOG
  • WRITE_CALL_LOG
  • ADD_VOICEMAIL
  • USE_SIP PROCESS_OUTGOING_CALLS

اپلیکیشن اندروید مسافر اسنپ از بین تمامی دسترسی‌های فوق تنها دسترسی CALL_PHONE را استفاده می‌کند. بارها تاکید کرده‌ایم که اسنپ دسترسی‌های خواندن شماره تلفن، پاسخ‌دادن به تماس‌های ورودی، خواندن تاریخچه تماس و تغییر دادن تاریخچه تماس را از مسافران خود نمی‌گیرد. دسترسی به فون برای انجام عملیات شارژ حساب کاربری از طریق کد USSD گرفته می‌شود. اگر اسنپ بخواهد از دسترسی فون استفاده دیگری بکند روی تاریخچه تماس کاربر ثبت می‌شود (لاگ می‌اندازد). دسترسی فون به طور پیش‌فرض فعال است، ولی کاربر می‌تواند آن را غیرفعال کند. با غیرفعال کردن این دسترسی تنها پرداخت USSD  کمی سخت‌تر می‌شود و باید کد دستوری مورد نظر را کپی و سپس در قسمت تماس گوشی پیست کرد.

در پایان لازم به ذکر است که نسخه‌ی فعلی اپلیکیشن مسافر اسنپ ۳.۳.۹ است و در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ با انتشار نسخه ۳.۳.۳ دسترسی STORAGE حذف شده است و از آن زمان تا کنون اسنپ در اپلیکیشن مسافران خود فقط سه دسترسی PHONE ،LOCATION و CONTACTS را می‌گیرد.

تانی کال

زومیت

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *